Voimalassa joogasta 12.3.2012

Re: Voimalassa joogasta 12.3.2012

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 18:27

Mirri kirjoitti:Tässä on Anne Nuotion Astanga-joogasivustolta joogalajiin liittyviä mantroja suomeksi tulkittuina:
Mantratulkintaa hiljaisuusretriitillä 2006 (Jean Fransman):

Om Nöyränä rukoilen harjoitukseeni läsnäoloa, asanoihini rauhaa ja dynaamista vakautta. Virratkoon hengitykseni vapaasti ja pehmeästi kuin erämaan puro, jotta mieleni voisi vapautua samsaran puristuksesta ja vapaana nauttia kaikkeuden kirkkaasta täydellisyydestä. Om

Om Nöyränä kiitän tästä hetkestä ja kosketuksesta todellisuuden kanssa. Olkoon vastaanottamani rauha ja voima hyödyksi kaikille sitä tarvitseville, jotta rakkaus voisi virrata vapaammin kaikissa olennoissa ja jälleen elävöittää kaikki lehdettömät puut. Om

http://www.annenuotio.net/ashtangajooga/mantrat.php

Hilppa, ei oikein kuulosta uskottavalta antamasi kuva, jonka mukaan Astanga-jooga olisi pelkkää liikuntaa ja jumppaa. Tai sitten tämä Anne Nuotio omine opettajineen edustaa joogaopettajana jotakin ihan muuta...

Tässäkään keskustelussa ei ole mahdollista kertoa sinulle yhtään mitään ilman, että ammut alas kaiken kertomani. Todellisuudessa kuitenkaan et voi tietää Astanga-joogasta oikeastaan mitään eli mitä se käytännössä oikein on itse kullekin harrastamatta sitä itse ja tuntematta ketään joka sitä harjoittaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 18:29

Anne Nuotio antaa kirjoituksessaan mielestäni hyvän vastauksen kysymykseen miksei esim. joogan harjoittaminen välttämättä ole mielenterveysongelmaiselle ihmiselle hoitavaa ja parantavaa:
JOOGAPROSESSI

Joogaharjoittelu lähtee usein siitä, että ihminen haluaa parantaa elämänlaatuaan, haluaa voida paremmin tai kaipaa enemmän syvyyttä ja sisältöä elämäänsä. Joskus jo alkeiskurssilla voi kokea itsensä pienessä mittakaavassa uudestisyntyneeksi; olo on energinen, mieli vapaampi ja iloinen, keho sykkii elämää. Ego (mielen mekaaniset toiminnot) on hetkeksi hiljentynyt ja ihminen tuntee ainoastaan olemassaolon riemua ilman minkäänlaista painetta tai arviota siitä pitäisikö asioiden olla toisin. Tässä olotilassa yhteys muihin ihmisiin on auki ja tunne kaiken olevan yhteenkuuluvuudesta voi yllättää. Egon luoma harha omasta erillisyydestä ja siitä johtuva ulkopuolisuuden tunne katoavat hetkeksi. Täydellisempi uudestisyntyminen voi tuntua houkuttelevalta.
UUDESTISYNTYMINEN = EGON KUOLEMA

Joillekin on jo ennen joogan aloittamista selvää mikä on oman todellisen itsen ja egon välinen ero. Joillekin se selviää joogaharjoittelun myötä. Kuitenkin ihmisen sisällä kuuluu kaksi ääntä. Kaksi eri suuntaan vetävää voimaa, jotka ovat ristiriidassa toistensa kanssa. Egon ääni on voimakkaampi. Joogassa opetellaan erottamaan nämä kaksi ja sitten jättämään pikkuhiljaa egon vaatimukset huomiotta, jotta päästään egon ohi omaan totuuden sisältävään ytimeen.

Tämä on yksi joogaprosessin taso ja se jatkuu suurimmalla osalla joogaavista ihmisistä läpi elämän. Kyse on siis siitä, että ihminen haluaa ponnistella ymmärtääkseen itsensä ja egon välisen eron ja haluaa vahvistaa itsessään epäitsekkyyttä, rehellisyyttä ja aitoutta. Kun oma ydin löytyy, egon liikkeet näyttäytyvät selkeämmin ja niihin saa tarpeellista etäisyyttä. Mieli tyyntyy eikä ihmisellä ole painetta ratkaista ongelmia päänsä sisällä. Sitten kun on valinnan edessä, oikean vastauksen löytää sisältään ajattelematta, ponnistelematta. Lyhyesti kysymys on siitä, että ihminen pääsee irti mielensä jännitteistä ja ehdollistumista ja tuntee sydämellään kussakin tilanteessa mikä on oikein.

On kuitenkin aivan mahdollista, että joogaharjoituksella vahvistaa vain egoaan. Jos harjoittelu on itsekeskeistä keskittymistä ja kilpailuhenkistä suhteessa itseen tai muihin ja jos ei joogan lähtökohtaisia periaatteita (Yama, Niyama) ota huomioon, harjoittelu voi jatkuvasti vahvistaa vääränlaista itsetuntoa ja olla tätä kautta pelkkää egotrippailua. Harjoituksen arviointi tai harjoituksen kautta minkä tahansa paremmuuden todistelu itselleen tai muille kertoo siitä, että ollaan egotasolla. Samoin jatkuva itsestään tai harjoittelustaan puhuminen viestii siitä, että ego on ottanut todellisen itsen paikan ja on vääristyneesti maailman keskus.

Oikeanlaista henkistä asennetta voi harjoitella myös asanaharjoituksessa. Mieli vertailee ja arvioi omaa kehoa, omaa “edistymistä”, oikeastaan kaikkea mahdollista, mutta sille voi myös laittaa esteitä. Ihminen voi päättää antaako vertailun jatkua vai keskittyykö johonkin muuhun. Kahta asiaa ei voi ajatella samanaikaisesti, joten kun mieli suunnataan olennaiseen, vertailulle ei jää tilaa. Harjoitushetkellä huomio on omassa kehossa, hengityksessä, energiassa, bandhoissa ja dristheissä. Harjoituksen ulkopuolella voi kiinnittää huomiota siihen, että ottaa muita aidosti huomioon ja on muille pyyteettömästi avuksi. Suuntaa siis huomiota itsestään pois ja alkaa nähdä maailman sellaisena kuin se oikeasti on.

http://www.annenuotio.net/ashtangajooga/prosessit.php

Mielestäni kirjoituksesta voidaan päätellä ns. joogaprosessin olevan myös (vai ennen kaikkea?) hengellinen prosessi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 18:37

Hilppa kirjoitti:Tässäkään keskustelussa ei ole mahdollista kertoa sinulle yhtään mitään ilman, että ammut alas kaiken kertomani. Todellisuudessa kuitenkaan et voi tietää Astanga-joogasta oikeastaan mitään eli mitä se käytännössä oikein on itse kullekin harrastamatta sitä itse ja tuntematta ketään joka sitä harjoittaa.

Hilppa, mitä mieltä olet Anne Nuotion ajatuksista ja kuvasta, jonka hän luo Astanga-joogasta? Minua tietysti askarruttaa, että kumpi kuva on lähempänä 'totuutta' - sinun vai hänen antama.

Aivan kuin ei oikein olisi ollut sopivaa kaivaa esille ja tuoda joogaopettajan näkemyksiä tähän keskusteluun, vaan sinulle se on yhtä kuin kaiken kertomasi alas ampuminen - eli vähän kuin henkilökohtainen uhka sinulle. Ikävää, jos koet asian noin.

Minua otsikon aihe kuitenkin kiinnostaa, joten varmaan kaivan vielä lisää ja laitan löytöjäni tähän ketjuun. Harmi, jos sinusta tuntuu, että ammuskelen kaikki sinun kertomasi alas.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 18:45

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tässäkään keskustelussa ei ole mahdollista kertoa sinulle yhtään mitään ilman, että ammut alas kaiken kertomani. Todellisuudessa kuitenkaan et voi tietää Astanga-joogasta oikeastaan mitään eli mitä se käytännössä oikein on itse kullekin harrastamatta sitä itse ja tuntematta ketään joka sitä harjoittaa.

Hilppa, mitä mieltä olet Anne Nuotion ajatuksista ja kuvasta, jonka hän luo Astanga-joogasta? Minua tietysti askarruttaa, että kumpi kuva on lähempänä 'totuutta' - sinun vai hänen antama.

Aivan kuin ei oikein olisi ollut sopivaa kaivaa esille ja tuoda joogaopettajan näkemyksiä tähän keskusteluun, vaan sinulle se on yhtä kuin kaiken kertomasi alas ampuminen - eli vähän kuin henkilökohtainen uhka sinulle. Ikävää, jos koet asian noin.

Nimenomaan minun kertomani osuuden. Et osaa tulkita sitä, koska luet nettiteksteistä, mitä jooga on perehtyen uuteen aiheeseen sivutolkulla lukien muutamassa kymmenessä minuutissa kuin Paavo Väyrynen ikään koko Tolstoin tuotantoon yhden viikonlopun aikana. Aivan sama kuin ryhtyisit väittelemään taitoluistelun saloista seuraavaksi kanssani ja olisit siinäkin tietysti asiantuntija nettitietoinesi ja esittäisit omat käsityksesi luistelun hyvyydestä ja pahuudesta sielulle ja mielenterveysongelmaisille.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 18:49

Hilppa, jos joku miettisi joogaharrastuksen aloittamista ja pyörittelisi mielessään Astanga-joogaa yhtenä vaihtoehtona kaipaillen siitä tietoa, niin kumman antama tieto on luotettavampaa - sinun vai Anne Nuotion?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 18:52

Mirri kirjoitti:Hilppa, jos joku miettisi joogaharrastuksen aloittamista ja pyörittelisi mielessään Astanga-joogaa yhtenä vaihtoehtona kaipaillen siitä tietoa, niin kumman antama tieto on luotettavampaa - sinun vai Anne Nuotion?

Kai sinä aikuisena ihmisenä tiedät, kenen antamaan tietoon voit luottaa. Vai kysytkö sitäkin netistä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 19:04

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, jos joku miettisi joogaharrastuksen aloittamista ja pyörittelisi mielessään Astanga-joogaa yhtenä vaihtoehtona kaipaillen siitä tietoa, niin kumman antama tieto on luotettavampaa - sinun vai Anne Nuotion?

Kai sinä aikuisena ihmisenä tiedät, kenen antamaan tietoon voit luottaa. Vai kysytkö sitäkin netistä?

Ok. Minä ajattelisin, että joogaopettajan antama tieto tietysti on luotettavampaa, koska hän on kyseisen asian varsinainen asiantuntija. Mutta mistä saada mahdollisimman neutraalia ja objektiivista tietoa, jos miettii joogaharrastuksen aloittamista - siinäpä pulma.
Joogaopettajien plussaksi ehdottomasti menee se, ettei heillä ilmeisesti ole kiihkeää - eikä minkäänlaista - tarvetta luoda kuvaa, jonka mukaan jooga olisi vain jumppamuoto ja liikuntalaji muiden joukossa; he pitävät avoimesti esillä joogan henkisen ja hengellisen luonteen. Mikä joogan harrastajat panee niin kiihkeästi kieltämään asian, jota joogaopettajat eivät kiistä, eivät pimitä, eivätkä häivytä - sitä en tajua.

Ilmeisesti on aika amatöörimäistä luoda joogasta kuvaa, jonka mukaan se on vain hyvää liikuntaa ilman, että siihen liittyisi muita ulottuvuuksia. Joten ehdottomasti pitäisin esim. Anne Nuotiota uskottavampana ja 'rehellisempänä' tiedonlähteenä tässä asiassa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 19:13

Beth kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Taitaa Taavi Kassila olla yksi tunnettu suomalainen joogaopettaja ja varsinainen guru, jonka nimi kannattaa tässä yhteydessä mainita. Sen verran mielenkiintoisesta tapauksesta on kysymys, ja myös aikamoisesta vaikuttajasta joogaharrastajien keskuudessa.

Toivottavasti hänet voidaan henkilönä ja joogaopettajana mainita tässä ketjussa, vaikkei olisikaan häneen mitään henkilökohtaista suhdetta, tai vaikkei olisikaan ikinä tavannut häntä henkilökohtaisesti... Hän kuitenkin on ihan julkisuuden henkilö - ja tosiaan nimenomaan vaikutusvaltainen joogaopettaja, suoranainen uranuurtaja tässä maassa.

Voi tuoda mielestaani muutakin, mutta kun kysytään onko omia kokemuksia, olisi kohteliasta vastata myös eikä haasta "halua vaan" tyylin..Kysymyshan pohjimmiltään yrityksistäsi demonisoida jooga ja meditaatiota ilman sen kummempia omia henkilökohtaisiä kokemuksia tästä mm liikunnan muodosta.

Itse olen kuullut uskovaisilta jopa sellaisia järjettömyksiä että jooga on syntiä ja muita pelottelevia varoituksia. Ja miten kristityille ei jooga sovi yms yms..

Minusta mielenkiintoista ohjelmassa oli monenlaisten näkemysten esittely. Länsimaisuus-näkökulma oli erityisen mielenkiintoinen, koska jooga usein nähdään itämaisena ja ikivanhana lajina. Itsekin olen alun perin viehättynyt ajatukseen ikiaikaisesta menetelmästä, mutta monesti asanoita tehdessä ja jälkeenpäin miettiessä niissä voi aistia samoja piirteitä kuin länsimaisissa liikuntalajeissa yleensäkin. Olen kokeillut myös pilatesta, mutta en samalla tavoin saanut sitä toimimaan kehossani. Olen monesti miettinyt, että miksi. Toisaalta pilateksessa ohjaus ei yleensä ole niin yksilöllistä, mikä on taas joogan vahvuus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 14.03.2012 19:27

Beth kirjoitti:Koko elämä on vaarallista tärkemmin ajateltuna. Mutta silti elämme.

Niin on. Jopa suihkussa voi liukastua mutta siitä huolimatta mirrit tuoksuvat raikkaan puhtailta.
Gyver

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 19:30

Beth kirjoitti:

Miksi sinä et vain yksinkertaisesti itse kokeilisit näitä rentoutumisharrastuksia, joita jotkut kutsuvat meditaatioksi, tai venyttelyä, jotka jotkut kutsuu joogaksi, etkä etsisi vimmatusti vastauksia teorioista, alkulähteistä, tuon tai tuon muinaisista juurista ja kaiken mahdollisista vaaroista yms ? Miksi sinun pitää tehdä kaikesta taistelutanner?

Käsittääkseni tiedon etsiskely ei ole taistelutantereen tekemistä.

Tässä ketjussa alunalkaen taistelutantereen tekivät muut kuin minä. Taistelutantereen tekivät ne, jotka eivät pidä siitä, että sanotaan 'ääneen' meditaation sun muiden henkisten/hengellisten harjoitusten voivan olla mielenterveysongelmaiselle ihmiselle sairastuttavia. Miksi he eivät pidä siitä, että tuo asia tuodaan esille, se olisi kiva tietää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 19:31

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Ok. Minä ajattelisin, että joogaopettajan antama tieto tietysti on luotettavampaa, koska hän on kyseisen asian varsinainen asiantuntija. Mutta mistä saada mahdollisimman neutraalia ja objektiivista tietoa, jos miettii joogaharrastuksen aloittamista - siinäpä pulma.
Joogaopettajien plussaksi ehdottomasti menee se, ettei heillä ilmeisesti ole kiihkeää - eikä minkäänlaista - tarvetta luoda kuvaa, jonka mukaan jooga olisi vain jumppamuoto ja liikuntalaji muiden joukossa; he pitävät avoimesti esillä joogan henkisen ja hengellisen luonteen. Mikä joogan harrastajat panee niin kiihkeästi kieltämään asian, jota joogaopettajat eivät kiistä, eivät pimitä, eivätkä häivytä - sitä en tajua.

Ilmeisesti on aika amatöörimäistä luoda joogasta kuvaa, jonka mukaan se on vain hyvää liikuntaa ilman, että siihen liittyisi muita ulottuvuuksia. Joten ehdottomasti pitäisin esim. Anne Nuotiota uskottavampana ja 'rehellisempänä' tiedonlähteenä tässä asiassa.

Mitä ihmeen höpinää tämä taas on olevinaan? Minä en ole mikään joogaopettaja, en guru enkä jakanut mitään tietoa vaan ainoastaan yrittänyt korjata sinun levittämiäsi höpinöitä, jotta ihmiset eivät kaikkeen roskaan uskoisi.

Mirri: Joogaopettajien plussaksi ehdottomasti menee se, ettei heillä ilmeisesti ole kiihkeää - eikä minkäänlaista - tarvetta luoda kuvaa, jonka mukaan jooga olisi vain jumppamuoto ja liikuntalaji muiden joukossa; he pitävät avoimesti esillä joogan henkisen ja hengellisen luonteen.

Jooga on sitä, minä ihminen sen itse ottaa. Kun yrität tyrkyttää minuun noita hurmosjuttuja, eivät ne minuun tartu.

"Joten ehdottomasti pitäisin esim. Anne Nuotiota uskottavampana ja 'rehellisempänä' tiedonlähteenä tässä asiassa."

Hyvä, että olet löytänyt itsellesi gurun.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 19:41

Hilppa kirjoitti:Mitä ihmeen höpinää tämä taas on olevinaan? Minä en ole mikään joogaopettaja, en guru enkä jakanut mitään tietoa vaan ainoastaan yrittänyt korjata sinun levittämiäsi höpinöitä, jotta ihmiset eivät kaikkeen roskaan uskoisi.

Mirri: Joogaopettajien plussaksi ehdottomasti menee se, ettei heillä ilmeisesti ole kiihkeää - eikä minkäänlaista - tarvetta luoda kuvaa, jonka mukaan jooga olisi vain jumppamuoto ja liikuntalaji muiden joukossa; he pitävät avoimesti esillä joogan henkisen ja hengellisen luonteen.

Jooga on sitä, minä ihminen sen itse ottaa. Kun yrität tyrkyttää minuun noita hurmosjuttuja, eivät ne minuun tartu.

Noin varmaan on - ainakin psyykkisesti terveiden ja vahvojen ihmisten kohdalla. He päättävät itse miten hyödyntävät joogaa; eivätkä mitkään 'hurmosjutut' tartu heihin, elleivät he itse halua laajentaa joogaamistaan hengelliselle puolelle.

Koska kaikki eivät ole psyykkisesti terveitä eivätkä vahvoja, mielestäni on tärkeää tuoda esille joogan henkinen ja hengellinen ulottuvuus. Tuskin sen asian esille tuominen on keneltäkään pois, tai vahingollista.

Hilppa, kuulostaa vähintäänkin oudolta tuo, että sanot tähän keskusteluun tuomiani asioita höpinäksi ja peräti roskaksi, ja näet asian niin, että sinun pitää korjailla, etteivät ihmiset uskoisi 'roskaan'. Kenelle on vahinkoa ja millaista vahinkoa, jos joogan henkisen ja hengellisen puolen olemassaolo tiedetään?

Beth, olen ymmärtänyt, että tämän ketjun aiheena on jooga.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 19:55

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Mitä ihmeen höpinää tämä taas on olevinaan? Minä en ole mikään joogaopettaja, en guru enkä jakanut mitään tietoa vaan ainoastaan yrittänyt korjata sinun levittämiäsi höpinöitä, jotta ihmiset eivät kaikkeen roskaan uskoisi.

Noin varmaan on - ainakin psyykkisesti terveiden ja vahvojen ihmisten kohdalla. He päättävät itse miten hyödyntävät joogaa; eivätkä mitkään 'hurmosjutut' tartu heihin, elleivät he itse halua laajentaa joogaamistaan hengelliselle puolelle.

Koska kaikki eivät ole psyykkisesti terveitä eivätkä vahvoja, mielestäni on tärkeää tuoda esille joogan henkinen ja hengellinen ulottuvuus. Tuskin sen asian esille tuominen on keneltäkään pois, tai vahingollista.

Hilppa, kuulostaa vähintäänkin oudolta tuo, että sanot tähän keskusteluun tuomiani asioita höpinäksi ja peräti roskaksi, ja näet asian niin, että sinun pitää korjailla, etteivät ihmiset uskoisi 'roskaan'. Kenelle on vahinkoa ja millaista vahinkoa, jos joogan henkisen ja hengellisen puolen olemassaolo tiedetään?

Beth, olen ymmärtänyt, että tämän ketjun aiheena on jooga.

Kuten olen sanonut aiemmin, jooga voi olla hyvin vaarallista kenelle tahansa.

Sinä olet Mirri höpissyt taas jälleen loukkaavasti minusta tässä ketjussa. Sitten otat laupiaan lampaan asenteen mielenterveysongelmaisten puolestapuhujana.

Ihminen voi todella sairastua ja takuuvarmasti niin tulee tapahtumaan, jos menee joogakoulukuntaan, jossa on Kassilan kaltainen huijari opettajana. Maailmassa voi todella tapahtua ikäviäkin asioita. Sellainen on maailma, niin se menee. Ei silti tarvitse demonisoida tavallisten ihmisten harrastamia tavanomaisia asioita.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 20:12

Hilppa kirjoitti:Sinä olet Mirri höpissyt taas jälleen loukkaavasti minusta tässä ketjussa. Sitten otat laupiaan lampaan asenteen mielenterveysongelmaisten puolestapuhujana.

Ihminen voi todella sairastua ja takuuvarmasti niin tulee tapahtumaan, jos menee joogakoulukuntaan, jossa on Kassilan kaltainen huijari opettajana. Maailmassa voi todella tapahtua ikäviäkin asioita. Sellainen on maailma, niin se menee. Ei silti tarvitse demonisoida tavallisten ihmisten harrastamia tavanomaisia asioita.

Jaa, loukkaantunutkin taas olet...

Hyvä kuitenkin, että jatkat keskustelua otsikon aiheesta loukkaantuneisuudestasi huolimatta. Sanoit aika paljon ja mielenkiintoista sanoessasi Taavi Kassilaa huijariksi, vaikka hän on ollut Suomessa pitkään arvostettu ja kunnioitettu joogaopettaja kursseineen ja kirjoineen - ilmeisesti yksi oman alansa huippuja ainakin täällä Pohjolassa.
Jäin miettimään, että miten tavallinen joogasta kiinnostunut pulliainen voi tietää Kassilan huijariksi - mikä hänestä tekee huijarin. Onhan hän sentään ihan oikea tunnettu ja tunnustettu joogaopettaja ja hankkinut itselleen tietotaitoa joogan syntysijoilta gurujen ohjauksessa. Hän on kai pitänyt vuosien varrella eräätkin joogakurssit, ja saanut ties miten monet innostumaan joogasta. Nyt sinä sanot häntä huijariksi.

Miten tavallinen pulliainen tunnistaa huijarit joogaopettajien joukosta? Etenkin, kun Kassilankin kaltainen länsimainen guru leimautuu huijariksi...

(Puhuin mt-ongelmaisten puolesta ihan heti tämän ketjun ensimmäisessä viestissäni, jos et ole sattunut huomaamaan. Juuri siinä, josta sinä et pitänyt.)
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 20:30

Anne Nuotion sivustolta löytyi lisää mielenterveysongelmaisten ihmisten kannalta mainitsemisen arvoisia asioita:
Jos käytät säännöllisesti lääkkeitä tai olet lääkekuurilla, on siitä hyvä mainita ohjaajalle joko sähköpostilla tai suullisesti ennen kurssia. Lääkkeiden käyttö ei ole este joogalle, mutta lääkkeet toimivat eri tavalla kuin jooga ihmisen paranemisprosessissa.

http://www.annenuotio.net/kurssit/ohjeet.php

En oikein tiedä mitä pitäisi ajatella siitä, että psykiatrinen potilas alkaisi selvittää lääkitystään joogaohjaajalle. Ja mitä tällä tarkoitetaan:
Lääkkeiden käyttö ei ole este joogalle, mutta lääkkeet toimivat eri tavalla kuin jooga ihmisen paranemisprosessissa.

Tässä kerrotaan joogan (Astangan?) neljännestä tasosta:
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Joo ... 5268361617

Artikkelissa kiinnitti huomiota, että joogi harjoittelee kuutena päivänä viikossa miltei pari tuntia kerrallaan. Tuo kuusi kertaa viikossa mainittiin myös Voimala-ohjelmassa; aivan kuin se olisi jokin tavoite, johon tulisi pyrkiä.

Toinen mielenkiintoinen asia löytyi artikkelin yhdestä kuvatekstistä; joogaihmisistä kuulemma tulee herkästi aamuvirkkuja ja kasvissyöjiä. 'Aamuvirkkuus' käsittääkseni liittyy siihen, että joogaharjoitukset tulisi tehdä varhain aamulla ja mieluiten kai ennen auringon nousua. Onko harjoittelun ajankohdan merkitys fyysinen, psyykkinen, vai hengellinen, vai niitä kaikkia?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 21:51

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Koska kaikki eivät ole psyykkisesti terveitä eivätkä vahvoja, mielestäni on tärkeää tuoda esille joogan henkinen ja hengellinen ulottuvuus. Tuskin sen asian esille tuominen on keneltäkään pois, tai vahingollista...

En nähnyt ohjelmaa, mutten voi olla huomaamatta sitä kuinka Mirri haluaa puhua joogasta uskontona ja pelkää joogan voivan olla mielenterveyspotilaille vaarallista, mutta kuitenkin kieltäytyy puhumasta normi ev. lut. -uskon vaikutuksista mielenterveyspotilaiden ajatteluun.

Epäloogista ja huonoa keskustelukulttuuria Mirriltä tuollainen rajaaminen; puhut aidanseipäistä, mutta aidasta et suostu sanomaan mitään.

Tämän ketjun otsikossa sanotaan näin:
Voimalassa joogasta 12.3.2012

Mitä jos aloitettaisiin ev.lut. -uskosta ihan oma ketju, jossa ruodittaisiin sen vaikutuksia mielenterveyspotilaiden ajatteluun? Eikö se sentään ole sen verran laaja ongelma, ettei kannattaisi alkaa pohtia sitä joogaotsikon alla? Paitsi tietysti, jos halutaan sotkea joogaan liittyvä pohdiskelu ja keskustelu, ja viedä tämä ketju siinä esiin nousseine asioineen 'sivuraiteille'. Siirrytään tässä ketjussa miettimään luterilaisuutta ja sen vaikutuksia mt-ongelmaisiin ihmisiin, niin eipä enää tarvitse pohtia joogaan liittyviä kysymyksiä. Päästään eroon otsikon aiheeseen liittyvistä hankalista asioista, kun siirretään huomio muualle.

Mikäs siinä, jos noin halutaan tehdä. Minä en kuitenkaan näe mitään epäloogisuutta tai huonoa keskustelukulttuuria siinä, että olen pysynyt otsikon aiheessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 22:13

Mirri kirjoitti:Jaa, loukkaantunutkin taas olet...

No kerropa millä muulla tavalla sinun kirjoitukset voisin ottaa? Valitettavasti olet Mirri kirjoittajana vihamielinen tyyliltäsi. En voi sille mitään, että responssisi vaikuttaa koko ajan sellaiselta. Miksi et voi ottaa neutraalimmin asioita esille?

a) Olet vertaillut minun ja erään joogaopettajan kirjoituksia toisiinsa ja tullut siihen johtopäätökseen, että hänen antamansa tieto on luotettavampaa. Mitä siihen voi sanoa, eipä mitään. Minä en ole sinun tietolähteesi vaan keskustelukumppanisi tässä ketjussa, for God's sake! Tuollainen toiminta ei ole kohteliasta eikä reilua.

b) Itse et anna ketjuun mitään omintakeista itsestäsi. Ainoastaan nettipoimintoja, joita omalla suurella mielenterveysalan asiantuntemuksellasi kommentoit.

Ei kovin paljon motivoi minua jatkamaan keskustelua, mikäli säilyy tyyli samana. Olen mielestäni harkinnut tähän ketjuun kirjoittamani viestit ja käyttänyt aikaani. Eniten harmittaa, että joogan fyysisyyttä kuvaavan kirjoitukseni itse tärväsin hävittämällä vahingossa siitä ison osan muokkaustoiminnolla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 22:31

En tunne Anne Nuotiota, enkä ole perehtynyt hänen kirjoituksiinsa, en myöskään aio perehtyä niihin, koska eivät tällä hetkellä vaikuta mielenkiintoisilta, sillä en ole hänen palveluitaan ostamassa. Ja miksi minun pitäisikään niihin perehtyä? Sinun vuoksesiko Mirri? Ei mitään järkeä olisi minun sinulle alkaa referoida ja lukea läpi jonkun kirjoituksia, jotka sinä olet kaivanut esiin, koska ainoa motiivisi on, että ilkeästi käytät vain hyväksesi minun kokemustani, tietoja, vaivannäköä ja ajan kulua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 22:34

Hilppa kirjoitti:Ei kovin paljon motivoi minua jatkamaan keskustelua, mikäli säilyy tyyli samana. Olen mielestäni harkinnut tähän ketjuun kirjoittamani viestit ja käyttänyt aikaani. Eniten harmittaa, että joogan fyysisyyttä kuvaavan kirjoitukseni itse tärväsin hävittämällä vahingossa siitä ison osan muokkaustoiminnolla.

Kurja juttu. Millainen tyyli sinua motivoisi keskustelemaan otsikon aiheesta?

Kysyit miksen minä voi ottaa asioita esille neutraalimmin. Käsittääkseni on vaikea ottaa asioita esille neutraalimmin kuin mitä olen tässä ketjussa tehnyt tuomalla esiin joogaopettajia ajatuksineen. Jos joogaopettajien näkemysten käyttö ei ole neutraali tapa tuoda asioita esille, niin mikä sitten on?
Voisitko kertoa millä tavoin ottaisin asioita esille vielä neutraalimmin?

Minä en näe tunnettujen joogaopettajien mainitsemista ja heidän ajatustensa tuomista tähän ketjuun vihamielisenä keskustelutyylinä. Ennemminkin alan miettiä, että mikä niissä joogaopettajissa ajatuksineen on uhkaavaa - niin uhkaavaa, ettei heistä ja heidän näkemyksistään pitäisi puhua tässä ketjussa.

Taavi Kassila on yksi pitkään tunnettu ja suuresti arvostettu joogaopettaja Suomessa; se asia on täysin minusta riippumaton. Mitä ihmeen vihamielistä minun keskustelutyylissäni on mainitessani hänet täällä? Tuntuisiko tyylini vähemmän vihamieliseltä, jos en olisi kaivanut esille tietoa joogaopettajista ja heidän mietteistään opettamastaan asiasta?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 22:36

Onko palstalla muita joogan harrastajia tai joogaa joskus harrastaneita kuin Beth minun lisäkseni?
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista