Tiedoksi, että näen valvojien hallintapaneelin

Re: Tiedoksi, että näen valvojien hallintapaneelin

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.04.2019 22:14

Hyvä, jos et ole hyökännyt kenenkään kimppuun eikä sinulla ole tarvetta puolustautua hyökkäämällä.

Tämän ketjun otsikon kertoma ongelma pitäisi saada ratkaistuksi nopeasti; siinä on tekemistä niin ylläpitäjällä kuin moderaattorilla. Ei olisi varaa eikä aikaa syytellä rivikirjoittajia muunnellun totuuden puhumisesta tai mistään muustakaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.04.2019 22:17

Mirri kirjoitti:Hyvä, jos et ole hyökännyt kenenkään kimppuun eikä sinulla ole tarvetta puolustautua hyökkäämällä.

Tämän ketjun otsikon kertoma ongelma pitäisi saada ratkaistuksi nopeasti; siinä on tekemistä niin ylläpitäjällä kuin moderaattorilla. Ei olisi varaa eikä aikaa syytellä rivikirjoittajia muunnellun totuuden puhumisesta tai mistään muustakaan.

Kun vibeke väittää, että hänen käyttäjätietojaan on tutkittu ennen kuin hän on ongelmasta edes ilmoittanut - se on muunneltua totuutta!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.04.2019 22:26

Olet käsittänyt väärin. Lue Psykopatologian viesti (09.04.2019 20:22) ja Vibeken vastaus siihen.
Mirri

ViestiKirjoittaja eea » 09.04.2019 23:21

Psykopatologia kirjoitti:Kyllästynyt ei ole syypää "tietovuotoon" vaan ilmeisesti minä, kun ennen Kyllästynyttä (ja YP Pettistä) menin katsomaan vibeken tietoja, Tällöin vibeke muuttui ylläpitäjäksi (minuksi) ja minä rivikirjoittaksi. Sain sitten kuitenkin palautetuksi omat oikeudet ylläpitäjäksi, mutta jostain syystä vibiken oikeudet "ylläpitäjänä" säilyivät. - Äsken yritimme per puh. ratkaista ongelmaa, mutta ilmeisesti turhaan.

vibike, pyydän sinua kokeilemaan vielä kerran. - Yksi ratkaisu voisi olla, että vibike poistetaan foorumilta ja että hän rekisteröityy uudelleen.

No minä niin arvasin tämän että se oli PP. Eihän hän osaa kirjoittaa edes vibeken nimeä oikein. Ja muu tarkkuus samaa tasoa. Sitäpaitsi alimode ei pysty lisäilemään muita modeja vaan pelkästään varsinainen ylläpitäjä.

PP:n olisi pitänyt kirjoittaa uusi viesti editoimisen sijasta kun tuossa tuli siinä määrin uutta informaatiota.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.04.2019 23:26

Mirri kirjoitti:Olet käsittänyt väärin. Lue Psykopatologian viesti (09.04.2019 20:22) ja Vibeken vastaus siihen.

Mitä minä olen käsittänyt väärin?
vibeke kertoi ahdistuneensa siitä, että hänen tietojaan oli katsottu jo ennen kuin hän ilmoitti ongelmasta.
vibeke kuitenkin oli ilmoittanut ongelmasta, ja juuri ongelman paikallistamisen ja sen korjaamiseksi hänen käyttäjäprofiiliaan katsottiinkin.

Lisäksi vibeke - sekä sinä Mirri - olette hyvin tietäväisen oloisesti syyttäneet minua ongelmasta sekä syyttäneet sen kiistämisestä - ja vibeke vieläpä nimennyt kyseistä virhettä suuremmaksi ongelmaksi minun suhtautumiseni asiaan!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.04.2019 00:45

Mirri kirjoitti:'Pettis' kirjoitti 6.4. näin:
Ylläpidon login perusteella sähköpostissasi mainitsemallesi käyttäjälle on annettu valvojan toimesta pääsy ja valvojan oikeudet kyseiselle alueelle. Koska kyseisellä henkilöllä on valvojan oikeuksia, näkyy hänelle myös valvojan hallintapaneeli.
Tässä ei ole kyse mistään viasta tai laajemmasta tietoturvaongelmasta. Foorumi toimii määriteltyjen oikeuksien mukaan.

Oikeudet voi tarkistaa esim. käyttäjien oikeudet alueittain -toiminnolla, jossa voi listausnäkymässä vaihtaa tyypiksi "valvojan oikeudet" normaalisti näkyvän "alueen oikeudet" valinnan sijaan.
Valvojan oikeudet näyttää valinnan mukaan valvojan oikeudet ja alueen oikeudet näyttää käyttäjän oikeudet alueella.

Näitä kannattaa tällaisissa tilanteissa avata klikkaamalla erikoisoikeudet -linkkiä, jolloin näkee tarkemmin että millaiset oikeudet ovat. Suosittelen kuitenkin oikeusmäärittelyt tekemään ryhmien avulla eikä käyttäjäkohtaisesti, jotta näiltä vältyttäisiin.

https://tuki.munverkko.com/viewtopic.php?f=3&t=785

Kyseisessä "Pettiksen" vastauksessa ovat menneet sekaisin käsitteet "Ylläpidon palsta" ja "ylläpidon asetukset".

Ylläpidon palsta on tarkoituksella ollut kaikkien luettavissa, niin kuin kaikki muutkin palstat päiväkirjoja lukuun ottamatta.
Ylläpidon asetukset ovat kuitenkin aivan toinen juttu. Niiden ei pitäisi näkyä muille kuin moderointioikeudet omaaville käyttäjille/ylläpitäjille.

Asiasta huolestuneen "sivullisen" on syytä tietää ja ymmärtää, että vaikka tämän palstan tietoturvataso onkin aivan samanlainen ja saman tasoinen kuin minkä tahansa muun vapaasti käytettävissä olevan palstan, pakollinen rekisteröintikään ei pysty estämään ketä tahansa rekisteröitymään, ja niin ollen myös lukemaan, mitä tahansa palstan osiota.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.04.2019 03:12

Kyllästynyt kirjoitti:Kun vibeke ilmoitti, ettei pysty poistamaan omia viestejään päiväkirjastaan, kävin läpi hänen asetuksensa, eikä niistä löytynyt mitään selitystä kyseiselle ongelmalle. Ongelma löytyi palstaformaatin sisältä, ja tietääkseni se korjattiin.
Missään vaiheessa ei vibeken käyttäjäasetuksia ole muutettu niin, että hänellä olisi valvojan tai ylläpitäjän oikeudet. Tälläkään hetkellä vibeken asetukset eivät ole millään tavalla poikenneet muiden kirjoittajien asetuksista tai oikeuksista.

Palstan lokistakaan ei löydy tietoa sellaisesta muutoksesta, että vibeken oikeuksia olisi muutettu suuntaan tai toiseen.

Nythän ongelmana on, että Vibekelle näkyy tietoja, jotka eivät saisi näkyä rivikäyttäjälle! Kuten otsikossa ja aloitusviestissä sanotaan: näen valvojien hallintapaneelin. Lisäksi hän kertoo ongelman ilmenneen 5.4. sen jälkeen, kun palstan moderaattori on poistanut hänen päiväkirjansa.

Tällaisia tietoja on putkahtanut rivikäyttäjälle näkyviin hänen päiväkirjansa poistamisen jälkeen: "Poistettujen ketjujen otsikoita, Kyllästyneen ja Pertin ip-osoitteet sekä bannattujen nimimerkkejä, ip-osoitteita ja sähköpostiosoitteita"...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.04.2019 03:35

Kyllästynyt kirjoitti:Sinä ilmoitit ongelmasta, ettet pysty poistamaan omaa viestiäsi omasta päiväkirjastasi ja sinun ilmoituksesi perusteella sinun käyttäjäprofiilisi asetuksia tutkittiin.
Jos sinä ilmoitat ongelmasta, mutta sitten valitat kun ongelmaa yritetään paikallistaa ja ratkaista - ongelma ei ole sen enempää Psykopatologian kuin minunkaan suhtautumisessa asiaan.

Viittaatko maaliskuussa ilmenneeseen ongelmaan, vai onko sama vika uusiutunut:

"Niin että miksi en pystynyt poistamaan omaa viestiäni omasta päiväkirjaketjustani?
Sen jälkeen ei ollut tullut yhtään viestiä. Se nökötti viimeisenä siinä. Siinä oli se "poista"-ruksi. Mutta sitä ei pystynyt silti poistamaan. Miksi?
"

viewtopic.php?f=16&t=22509&p=318994#p318994
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.04.2019 08:20

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.04.2019 10:40

Hilpan viesti, jossa hän ilmoitti, että nyt hän ei kirjautuneena näe Ylläpitäjän palstaa - kirjautumattomana kylläkin - poistui vahingossa.
- Ko. ongelma korjataan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.04.2019 11:18

Mirri kirjoitti:Nythän ongelmana on, että Vibekelle näkyy tietoja, jotka eivät saisi näkyä rivikäyttäjälle! Kuten otsikossa ja aloitusviestissä sanotaan: näen valvojien hallintapaneelin. Lisäksi hän kertoo ongelman ilmenneen 5.4. sen jälkeen, kun palstan moderaattori on poistanut hänen päiväkirjansa...

1.4. vibeke lähetti minulle pyynnön poistaa päiväkirjansa. Huomasin vibeken viestin vasta 5.4. - ja poistin päiväkirjan heti viestin luettuani.

Päiväkirjan poistolla ja vain ylläpitäjälle kuuluvien tietojen näkymisellä ei ole mitään tekemistä keskenään, vaan tietojen näkyminen vibekelle oli ilmeisesti seurausta virheestä joka tapahtui tutkittaessa vibeken valitusta siitä, ettei hän itse pysty poistamaan omaa viestiään päiväkirjastaan. Tuo ongelma osoittautui sittemmin olevan yhteinen koko palstaformaatille, eikä se koskenut pelkästään vibekeä.
Tuohonkaan virhetoimintoon minulla ei ole ollut osaa eikä arpaa.
Mirri kirjoitti:... Tällaisia tietoja on putkahtanut rivikäyttäjälle näkyviin hänen päiväkirjansa poistamisen jälkeen: "Poistettujen ketjujen otsikoita, Kyllästyneen ja Pertin ip-osoitteet sekä bannattujen nimimerkkejä, ip-osoitteita ja sähköpostiosoitteita"...

Juu, tiedetään; vibeke on tuon jo kertonut.

Sinun, vibeken - ja "sivullisen" ilmeiseksi pettymykseksi voin kuitenkin todeta, ettei minun toimillani - saati "minun suhtautumisellani asiaan" ole mitään tekemistä kyseisten ongelmien kanssa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.04.2019 11:36

"sivulliselle" haluan vielä sanoa, että tuskin mikään vapaasti käytettävissä oleva palstaformaatti on tietoturvan suhteen täysin aukoton.

Ja jos "sivullinen" itse on tyytymätön palstan tietoturvallisuuden tasoon, ehdotan että hän aloittaa palstan sulkemisen itsestään, koska minä en näe perusteita sille, että muiden käyttäjien kirjoittelua pitäisi "sivullisen" aloitteesta rajoittaa tai estää.

Korostan vielä, että käytännössä vain suurten toimijoiden (pankit, vakuutuslaitokset jne.) suurella rahalla ylläpidettyä tietoturvallisuutta voi pitää hyvänä, vaikka täysin haavoittumattomia esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiä vastaan eivät tietysti nekään ole.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.04.2019 13:32

Kiva, että ongelma on ratkaistu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.04.2019 14:24

Kyllästynyt kirjoitti:Päiväkirjan poistolla ja vain ylläpitäjälle kuuluvien tietojen näkymisellä ei ole mitään tekemistä keskenään, vaan tietojen näkyminen vibekelle oli ilmeisesti seurausta virheestä joka tapahtui tutkittaessa vibeken valitusta siitä, ettei hän itse pysty poistamaan omaa viestiään päiväkirjastaan. Tuo ongelma osoittautui sittemmin olevan yhteinen koko palstaformaatille, eikä se koskenut pelkästään vibekeä.

Tarkoitatko, että valvojien hallintapaneeli on ollut Vibekelle näkyvissä jo viime kuun puolella, jolloin ei päästy poistamaan omia viestejämme rasti-toiminnolla?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.04.2019 14:58

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Päiväkirjan poistolla ja vain ylläpitäjälle kuuluvien tietojen näkymisellä ei ole mitään tekemistä keskenään, vaan tietojen näkyminen vibekelle oli ilmeisesti seurausta virheestä joka tapahtui tutkittaessa vibeken valitusta siitä, ettei hän itse pysty poistamaan omaa viestiään päiväkirjastaan. Tuo ongelma osoittautui sittemmin olevan yhteinen koko palstaformaatille, eikä se koskenut pelkästään vibekeä.

Tarkoitatko, että valvojien hallintapaneeli on ollut Vibekelle näkyvissä jo viime kuun puolella, jolloin ei päästy poistamaan omia viestejämme rasti-toiminnolla?

Minä en tiedä mistä lähtien vibekelle on näkynyt ylläpidolle kuuluvat tiedot. Sen tiedän, että vibeke ilmoitti ongelmastaan, ettei hän pysty poistamaan omia viestejään omasta päiväkirjastaan ja tuota ongelmaa selvitettäessä on ilmeisesti sattunut virhe jonka seurauksena ylläpitäjän oikeudet ovat siirtyneet vibekelle.
Tuo virhe tapahtuu, jos tietoja tarkastellut ei huomaa/muista tietoja tarkasteltuaan rastittaa vaihtoehtoa "Palauta oikeudet".

Kyse on siis inhimillisestä virheestä, joka tietenkin on ikävää ja valitettavaa, mutta silti täysin tahaton erehdys.

Tiedän myös, ettei tekemälläni (vibeken itse pyytämällä) päiväkirjan poistamisella ole mitään tekemistä kummankaan (1. omien päiväkirjaviestien poistamisongelmalla tai 2. ylläpitäjälle kuuluvien tietojen näkymisellä vibekelle) virhetoiminnon/ongelman kanssa.

Asiaa selviteltäessä on ilmennyt, ettei minulla edes ole ollut mahdollisuutta korjata kumpaakaan virhettä. Yritin kyllä parhaani niiden ratkaisemiseksi, mutta yksinkertaisesti minun valtuuteni eivät ole siihen riittäneet.

Siitä huolimatta, että minulla ei ole mitään osuutta ongelmien syntymiseen, vibeke leimaa minun suhtautumiseni asiaan olevan suurempi ongelma kuin itse virhe!

En tiedä minkälaista selkokieltä kukin ymmärtää, mutta sanottakoon vielä kerran, että minulla ei ole ollut mitään osuutta vibeken ongelmien syntymisessä, eikä liioin hänen tietojensa tarkastelussa.

Voisitteko siis sinä Mirri, vibeke, logia sekä "sivullinen" nyt ystävällisesti lopettaa minun sättimiseni ja syyttelyni asiassa ja aiheessa johon en ole millään tavalla syypää, mutta jota olen kuitenkin kaikin käytettävissäni olevin keinoin pyrkinyt ratkaisemaan ja korjaamaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.04.2019 15:06

Pettis höpötti, että hänelle ei oikein kuuluisi tällainen muiden virheiden ilmainen korjaaminen. - Mutta eipä tuo itse kiittänyt siitä, että vibeken huomioiden pohjalta munfooruminen yleinen systeemi-virhe tuli esiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja logia » 10.04.2019 15:30

Minä en ole syytellyt ketään, Kyllästynyt. Tämän foorumin ylläpito on hepreaa. Tein kokeilun kerran. En osannut. Virheitäkin sattuu. Ehdotin vibekeä toiseksi moderaattoriksi, koska olet vähemmän palstalla kuin ennen. Enkä kehtaa aina pyytää poistelemaan päiväkirjojani, etten rasittaisi ylläpitäjiä liikaa. Voisi olla hyvä olla olemassa varamoderaattori.

Vaihdoin sähköpostiosoitteeni vastaisen varalle. En halua että henkilöllisyyteni on vaarassa tulla kenen tahansa tietoon. Luotan kyllä ylläpitäjiin, mutta mikäänhän ei ole varmaa. Joskus ajattelen, että samapa se, minä olen minä, mutta kaikki ihmiset eivät ole hyviä. Tuskin vibeke nyt alkaa minua vainoamaan kuitenkaan.

Kiitos Psykopatologialle ja Kyllästyneelle hyvästä palstasta. Teette hyvää ja tärkeätä työtä.
logia

ViestiKirjoittaja eea » 10.04.2019 15:36

Mulle tulee migreeni tämän ketjun lukemisesta :( Ketä mun pitäisi ensi sijassa syyttää ja onko korvauksia luvassa?
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja vibeke » 10.04.2019 15:47

Logia, en ole nähnyt tietojasi. En ylipäätään kenenkään teidän sähköpostiosoitetta esimerkiksi. Oletan että näkemäni sähköpostiosoitteet olivat ainakin osa bottien ja viittasivat itärajan taakse.
vibeke

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.04.2019 16:34

vibeke kirjoitti:Logia, en ole nähnyt tietojasi. En ylipäätään kenenkään teidän sähköpostiosoitetta esimerkiksi. Oletan että näkemäni sähköpostiosoitteet olivat ainakin osa bottien ja viittasivat itärajan taakse.

Palstan porttikieltolistalle on kertynyt runsaasti sähköposti- sekä IP-osoitteita joista on tullut joko potenssilääke- tai muuta vastaavaa spammipostia. Kyseiset osoitteet ovat poikkeuksetta viitanneet jonnekin muualle kuin Suomeen.
Todennäköisesti porttikielto on melko tehoton keino spammin karsimiseen, mutta onpahan ainakin yritetty.
Mitään erityisen tärkeää tai merkittävää informaatiota porttikieltolista ei sisällä, mutta jostakin syystä listan näkeminen vaikuttaa tuottaneen vibekelle mielipahaa.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista