Kuutar kirjoitti:Mirri, ihminen joka on täydessä ymmärryksessä, saa kieltäytyä hoidosta. Nykyään ihminen voi halutessaan tehdä hoitotestamentin. Tämä ei ole eutanasia, eikä suoranaisesti liity eutanasiakeskusteluun. Luulen että huolesi siitä, että hoitoa " saisi liikaa tai liian kauan" on aika turha, sillä trendi näyttää olevan,että yhteiskunnan palveluja heikennetään.
Olen ymmärtänyt, että sinulla on kristillinen vakaumus. Kannatatko aktiivista eutanasiaa, ja jos kannatat, sopiiko se sinusta yhteen kristillisen uskon kanssa?
Kuolinapu sopii minun ymmärrykseni mukaan kristinuskon kanssa yksiin siinä kuin ihmiselämän keinotekoinen pitkittäminenkin.
Kuutar, tiedän asian, jota olet moneen kertaan selittänyt: hoidosta saa kieltäytyä, ja halutessaan voi tehdä hoitotahdon; sen, jota aiemmin sanottiin hoitotestamentiksi. Olikohan se juuri tässä ketjussa, jossa kerroin laatineeni sellaisen lähiomaiselleni. Henkilölle, jota käsittääkseni kuitenkin johdateltiin käymään läpi raskaita ja turhia hoitoja, joita hän elämänsä loppumetreillä katui.
Mainitsemasi (parantamiseen tähtäävästä) hoidosta kieltäytyminen voi käytännössä olla helpommin sanottu kuin tehty. Lääkäreidenkin voi olla vaikea rohkaista tappavasti sairasta potilasta pidättäytymään raskaista ja aggressiivisista hoidoista, jotka eivät paranna eivätkä muutenkaan hoida, vaan kurjistavat hänen jäljellä olevan elinaikansa - vaikka sairauden kanssa vielä pärjäisikin, sen hoitoyritykset voivat tappaa.
Lääkäreitä on kovin helppo syyttää hoidon pihtailusta ja laiminlyönneistä esimerkiksi syöpäsairaan vanhuksen kohdalla, joten he saattavat yrittää hoitaa liikaa tilanteessa, jossa olisi järkevintä jättä myrkky- sun muut hoidot sikseen ja siirtyä palliatiiviseen sekä saattohoitoon.