Voimalassa joogasta 12.3.2012

Re: Voimalassa joogasta NYT

ViestiKirjoittaja Gyver » 14.03.2012 15:28

Hilppa kirjoitti:Ennen kuin vastaan sinulle Mirri yhtään mitään tämän ohjelmaan aiheeseen liittyen ja ennen kuin edes suostun keskustelemaan tämän ohjelman aiheesta haluan tietää, mikä on sinun Mirri suhde joogaan eli tietämys ja harrastaneisuuden taso joogaan liittyen, sekä onko tuttavapiirissäsi tai ystävissäsi/läheisissäsi joogan harrastajia jos et itse ole lajiin millään tavalla perehtynyt.

Kun olet kertonut nuo edelläolevat asiat, minä voin kertoa, mikä suhde minulla on kyseiseen liikuntalajiin sekä omista kokemuksistani ja näkemyksistäni lajiin liittyen.

Kai nyt voit kertoa muutenkin, hittoako sinä Mirrin joogailusta kostut?
Gyver

Re: Voimalassa joogasta 12.3.2012

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 15:28

Mirri kirjoitti:Hilppa ja Beth, onko niin, että tässä ketjussa otsikon aiheesta on määrätty (saneltu?) keskusteltavaksi omista henkilökohtaisista kokemuksista, ei asiasta yleisellä tasolla?

Sen määrää kulloinkin kyseessä olevan viestin aiheeseen pureutumisen taso sekä kirjoittaja itse. Eikö sinulla Mirri ole näkemystä eikä tajua mielipiteiden vaihdon perusteista keskustelussa?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 15:32

Gyver kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ennen kuin vastaan sinulle Mirri yhtään mitään tämän ohjelmaan aiheeseen liittyen ja ennen kuin edes suostun keskustelemaan tämän ohjelman aiheesta haluan tietää, mikä on sinun Mirri suhde joogaan eli tietämys ja harrastaneisuuden taso joogaan liittyen, sekä onko tuttavapiirissäsi tai ystävissäsi/läheisissäsi joogan harrastajia jos et itse ole lajiin millään tavalla perehtynyt.

Kun olet kertonut nuo edelläolevat asiat, minä voin kertoa, mikä suhde minulla on kyseiseen liikuntalajiin sekä omista kokemuksistani ja näkemyksistäni lajiin liittyen.

No mitä haluat tietää?

No todennäköisesti en kostu mitään, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka Mirri olisikin varsin edistynyt jogini. :?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 14.03.2012 15:36

Hilppa kirjoitti:
Gyver kirjoitti:

No mitä haluat tietää?

No todennäköisesti en kostu mitään, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka Mirri olisikin varsin edistynyt jogini. :?

En halua tietää mitään joogasta, ihmettelin vain tuota sinun 'Mirrin täytyy kertoa ensin'-edellytystä.
Gyver

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 15:51

Gyver kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Gyver kirjoitti:

No mitä haluat tietää?

En halua tietää mitään joogasta, ihmettelin vain tuota sinun 'Mirrin täytyy kertoa ensin'-edellytystä.

Pyyntöni liittyi Mirrin edeltävään viestiin, jossa hän "asiantuntijoi" guruista ohjelmaan perustuvien tietojen valossa. Ensin pitäisi kuitenkin ymmärtää, mikä on guru ennen kuin höpisee mitään, vaikka vain vedoten todelliseen (ohjelmassa esiintyneeseen) asiantuntijaan. Siksi kysyin hänen omaa henkilökohtaista suhdettaan lajiin. Myös siksi kysyin, koska kyseisen ohjelman alussa esiteltiin keskustelijoiden taustat joogaan liittyen. Mielestäni myös tässä keskustelussa olisi järkevää mielipiteitä laukoessaan ensin kertoa oma suhteensa joogaan; silloin tiedettäisiin miltä pohjalta itse kukin keskustelee.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.03.2012 16:12

Lääkekeskusteluissa em. asiat painottuvat.

Mirri on menettänyt luottamustaan toissapäiväisen naurujoogansa vuoksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 16:13

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa ja Beth, onko niin, että tässä ketjussa otsikon aiheesta on määrätty (saneltu?) keskusteltavaksi omista henkilökohtaisista kokemuksista, ei asiasta yleisellä tasolla?

Sen määrää kulloinkin kyseessä olevan viestin aiheeseen pureutumisen taso sekä kirjoittaja itse. Eikö sinulla Mirri ole näkemystä eikä tajua mielipiteiden vaihdon perusteista keskustelussa?

Minulla on sellainen näkemys ja taju, että ihmisillä voi ja saa olla keskustelun aiheesta mielipiteitä ja ajatuksia, ja niitä he saavat myös tuoda julki tarvitsematta selvittää muille keskustelijoille omaa henkilökohtaista suhdettaan keskustelun aiheeseen, tai henkilökohtaisia kokemuksiaan keskustelun aiheesta.

Ymmärtääkseni asioista pitäisi osata ja saada keskustella yleisellä tasolla, ja mielipiteitäkin keskusteluissa saadaan esittää ilman henkilökohtaisen kokemusmaailman avaamista toisille keskustelijoille.

Sitä paitsi tämän ketjun otsikko on sellainen, että kyseisen ohjelman katsominen riittää oikein hyvin pohjustukseksi keskusteluun osallistumiselle; ei tarvitse mennä joogakurssille, tai muutenkaan tutustua joogaan, ellei välttämättä halua - puhumattakaan, että tarvitsisi ruveta selvittämään henkilökohtaisia kokemuksiaan. Voi osallistua keskusteluun yhdestä Voimala-ohjelmasta, jonka sattui katsomaan - tai joka sattui jäämään näkemättä, mutta silti otsikon aihe kiinnostaa...

Eikö sinulla Hilppa ole näkemystä eikä tajua mielipiteiden vaihdon perusteista keskustelussa?
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 14.03.2012 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.03.2012 16:19

Joogan alkuperäinen merkitys

Alun perin joogan päämääränä oli tuoda harjoittajansa lähemmäs jumalallista. Joillekin paras keino harjoittaa itsehallintaa on mietiskellä jumalallisen olemusta, toiset palvelevat mieluummin köyhiä. Älyllisesti suuntautuneet ihmiset turvautuvat usein järkeen ja erittelyyn. Näihin tarpeisiin jooga vastaa tarjoamalla erilaisia tyylejä. Neljänä tärkeimpänä joogan haarana pidetään Karmajoogaa (epäitsekkään työn jooga), Bhaktijoogaa (antaumuksen jooga), Jñānajoogaa (tiedon jooga) ja Rājajoogaa (henkisen ja fyysisen meditatiivisen harjoituksen jooga), mutta on olemassa myös lukuisia muita tyylejä harjoittaa joogaa. Jooga ei oman määritelmänsä mukaan ole uskonto, mutta toisinaan varsinkin muiden uskontojen edustajat luokittelevat sen kuuluvan intialaiseen uskonnollisuuteen eli hindulaisuuteen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jooga
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 16:26

Hilppa kirjoitti:Pyyntöni liittyi Mirrin edeltävään viestiin, jossa hän "asiantuntijoi" guruista ohjelmaan perustuvien tietojen valossa. Ensin pitäisi kuitenkin ymmärtää, mikä on guru ennen kuin höpisee mitään, vaikka vain vedoten todelliseen (ohjelmassa esiintyneeseen) asiantuntijaan. Siksi kysyin hänen omaa henkilökohtaista suhdettaan lajiin. Myös siksi kysyin, koska kyseisen ohjelman alussa esiteltiin keskustelijoiden taustat joogaan liittyen. Mielestäni myös tässä keskustelussa olisi järkevää mielipiteitä laukoessaan ensin kertoa oma suhteensa joogaan; silloin tiedettäisiin miltä pohjalta itse kukin keskustelee.

Minä keskustelen otsikossa mainitun ohjelman pohjalta, joten toistan itseäni:
Mielestäni guru-käsite sekä joogaopettajan vaikutusvalta oppilaaseensa oli ohjelman kokonaisuudessa aika vahvasti sekä useaan kertaan esillä; ei yksityiskohtana ollenkaan. Se, että sitä asiaa painotti vain yksi haastatelluista, ei tehnyt asiasta 'sivulausetta'. Etenkään, koska hän on itse vannoutunut ja pitkäaikaisen kokemuksen omaava joogisti. Tuskin hänen näkemyksiään ja kokemuksiaan sentään kannattaa vähätellä - sen verran rautaisen tietämyksen ja kokemuksen omaavasta joogaharrastajasta oli kysymys.

Ja vielä: yksikään ohjelmassa haastatelluista joogaopettajista ja -harrastajista ei kiistänyt hänen väitteitään, ei väittänyt hänen olevan väärässä, eikä edes tehnyt selväksi, että hän puhuu vain yhdestä yksityiskohdasta. Käsittääkseni olivat varsin tietoisia asiasta, josta hän kertoi. Siksi kai sitä joogaopettajien sertifikaation merkitystäkin painotettiin ja korostettiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 16:43

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Olen kuullut, että MT-ongelmaisen ei pitäisi meditoida.

Mirri kirjoitti:Tuskin ihan huono neuvo.

Ohjelmassa tuotiin hyvin esille, että joogaankin voi liittyä ongelmia - pyrkimystä ('joogaoppilaan') mielen muokkaamiseen, kuten eräs joogaaja kertoi. Jopa lahkoista puhuttiin.

Nuo molemmat edeltävät lainaukset edustavat mielipiteitä höystettyinä mutu-tietoudella sekä ohjelmassa esiin tulleella yksityiskohdalla (ei suinkaan ohjelman kokonaisuuteen perustuen).

Mirri kirjoitti:Mielestäni guru-käsite sekä joogaopettajan vaikutusvalta oppilaaseensa oli ohjelman kokonaisuudessa aika vahvasti sekä useaan kertaan esillä; ei yksityiskohtana ollenkaan. Se, että sitä asiaa painotti vain yksi haastatelluista, ei tehnyt asiasta 'sivulausetta'. Etenkään, koska hän on itse vannoutunut ja pitkäaikaisen kokemuksen omaava joogisti. Tuskin hänen näkemyksiään ja kokemuksiaan sentään kannattaa vähätellä - sen verran rautaisen tietämyksen ja kokemuksen omaavasta joogaharrastajasta oli kysymys.

Mielenterveysongelmaisista ei puhuttu ohjelmassa erityisryhmänä, jonka tulisi välttää joogaa. Aihetta sivusi yksi joogaopettajista, joka kertoi joogan aloittaessaan olleensa ehkä hieman masentunut. Guru-käsite oli esillä monipuolisemmin kuin sinä edellä esität. Ohjaajien mukaan oppilas itse valitsee gurunsa tai on valitsematta yhtään mitään, mikä oli myös ohjelman vahva viesti. Guru-käsite sinänsä ei valkene kokonaisuudessaan ohjelman perusteella. Guru voidaan käsittää myös opettajaksi tai valmentajaksi, jollainen tai pikemminkin jollaisia on lähes kaikilla, jotka jotakin urheilulajia vähänkään syvemmin harjoittavat.
Mirri kirjoitti:Ja vielä: yksikään ohjelmassa haastatelluista joogaopettajista ja -harrastajista ei kiistänyt hänen väitteitään, ei väittänyt hänen olevan väärässä, eikä edes tehnyt selväksi, että hän puhuu vain yhdestä yksityiskohdasta.
Koska käsite guru on heille selvä ja kysymyksessä oli sivistynyt keskusteluohjelma.
Mirri kirjoitti:Käsittääkseni olivat varsin tietoisia asiasta, josta hän kertoi. Siksi kai sitä joogaopettajien sertifikaation merkitystäkin painotettiin ja korostettiin.
Edeltävästä ei käy ilmi, mihin oikein viittaat. Ohjelmassa esiteltiin myös erään tantrisen joogasuuntauksen vastenmielinen kirja, jossa oli pedofiliaa sivuavia piirteitä. On selvä, että mihin tahansa ilmiöön, jonka suosio on taattu ja jossa on selvät suorittamisen säännöt ja josta on kehittynyt erilaisia koulukuntia, saattaa joku niistä vinoutua sairaaksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 16:56

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Eikö sinulla Hilppa ole näkemystä eikä tajua mielipiteiden vaihdon perusteista keskustelussa?

Mikäs tautofoonikko sinä olet?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 17:03

Tässä kerrotaan yhden joogasuuntauksen tunneilla lausuttavat mantrat:
http://www.omyoga.fi/integral-yoga-mantrat

Lienee mt-ongelmaisten joogasta innostuvien ihmisten hyvä tietää, että jooga voi olla muutakin kuin jumppaa. Joogalajeja on aikamoinen määrä, ja toiset niistä ovat hengellisempiä kuin toiset. Se asia tuli esille Voimalassa, jossa puhuttiin myös joogan hengellisestä puolesta.

Taavi Kassila Amma-oppeineen on yksi hyvä esimerkki joogan hengellisestä ulottuvuudesta; Kassila on Äiti Amman opetuslapsi, ja Äiti Ammaa kai voidaan hyvällä syyllä sanoa guruksi.
Guru (sanskritiksi गुरु, ’opettaja’) on hindulaisuudessa henkilökohtainen, valaistunut uskonnollinen opettaja. Sanan varsinainen merkitys tulee tavuista gu, joka tarkoittaa varjoa ja samalla henkistä sekä älyllistä tiedon puutetta (Avidya), sekä ru, joka tarkoittaa hälventämistä taikka hajottamista. Näin ollen guru ymmärretään hyvin usein väärin, koska sillä viitataan osaamiseen ja tietoon. Todellinen guru neuvoo ja opastaa heitä, jotka tietävät vähemmän.

Henkilökohtaista opetusta on pidetty intialaisissa uskonnoissa arvossa, ja pyhien kirjoitusten opetukset siirtyivät suullisessa muodossa gurulta oppilaalleen. Oppilas asui yleensä gurunsa luona ja palveli häntä. Bhakti-liikkeen myötä hindulaisuuden guruja alettiin pitää henkisen totuuden ruumiillistumina ja siten jumalallisina. Ainakin yhdessä lahkossa oppilaita kehotettiin luovuttamaan mielensä, ruumiinsa ja omaisuudensa gurulleen. Uskonnollista itseoppineisuutta pidetään edelleen epäuskottavana.

Tiibetinbuddhalaisilla guru (tiibetiksi tsawe lama) on valaistuneen Buddhan ilmentymä. Gurun valintaa painotetaan paljon, se tulisi tehdä huolellisesti, ehkä jopa vuosien kriittisen tarkkailun jälkeen. Kun gurun on valinnut, vajrayanan mukaan syntyy hyvin vahva side, jonka rikkominen ei ole suositeltavaa. Gurun ohjeita on siis noudatettava tarkkaan ja uskollisesti. Kerrotaan jopa oppilaasta, joka noudatti gurunsa ohjeita uskollisesti saavuttaen lopulta valaistumisen. Sitten hän palasi gurun luokse kiittämään tätä. Huomatessaan oppilaan valaistuneen, guru pyysi tätä ryhtymään opettajaksi, jotta hänkin saisi kunnon ohjausta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Guru

Voimala-ohjelmassa käsittääkseni oikein hyvin tiedettiin mitä gurulla tarkoitetaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 17:20

Hilppa kirjoitti:Guru-käsite oli esillä monipuolisemmin kuin sinä edellä esität. Ohjaajien mukaan oppilas itse valitsee gurunsa tai on valitsematta yhtään mitään, mikä oli myös ohjelman vahva viesti. Guru-käsite sinänsä ei valkene kokonaisuudessaan ohjelman perusteella. Guru voidaan käsittää myös opettajaksi tai valmentajaksi, jollainen tai pikemminkin jollaisia on lähes kaikilla, jotka jotakin urheilulajia vähänkään syvemmin harjoittavat.

Miten pitkälle joogassa on mahdollista edistyä ja kehittyä ilman henkilökohtaista oppilas-opettaja-suhdetta; edetä ilman, että kehittyäkseen pitemmälle alkaisi kaipailla itselleen oman ja henkilökohtaisen joogaohjaajan henkistä (ja hengellistä?) valmennusta?
Olen ymmärtänyt, että joogaa nimenomaan ei opita itsekseen eikä kirjoista, vaan siinä korostuu juuri henkilökohtaisen ohjauksen ja opetuksen merkitys - mitä pidemmälle edistytään (tai halutaan edistyä) sitä tärkeämmäksi opettajan rooli tulee.

Ohjelmassa vilahti sellainenkin asia, että saattaa esiintyä painostusta harjoitella peräti kuusi kertaa viikossa; mistä siinä on kysymys?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 17:28

Mirri kirjoitti:Voimala-ohjelmassa käsittääkseni oikein hyvin tiedettiin mitä gurulla tarkoitetaan.

Varmasti siellä oli homma hanskassa, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinä tai kukaan muukaan ohjelman (ja Wikipedian) perusteella käsittäisi, mitä gurulla tarkoitetaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 17:39

Hilppa kirjoitti:Ensin pitäisi kuitenkin ymmärtää, mikä on guru ennen kuin höpisee mitään, vaikka vain vedoten todelliseen (ohjelmassa esiintyneeseen) asiantuntijaan.

Sinäpä sen sanoit. Puhuttaessa guruista joogan yhteydessä olisi syytä ymmärtää gurun olevan nimenomaan hindulainen uskonnollinen opettaja...

Sivistyssanakirjani sanoo näin:
Guru 1 erityisesti hindulainen uskonnollinen opettaja 2 (kuv.) jonkin alan johtohahmo, vaikutusvaltainen asiantuntija

Mikä tahansa urheiluvalmentaja tai liikuntaohjaaja ei ole guru, mutta esim. Taavi Kassilaa voidaan käsittääkseni oikein hyvin sanoa länsimaiseksi guruksi; hän kun on istunut oman opettajansa - aidon ja oikean gurun - jalkojen juuressa tämän opetuslapsena.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 17:53

Mutta Astanga-joogassa opettaja avustaa liikkeissä siirryttäessä alkeistasolta itsenäisen harjoittelun tasolle joko vapaaehtoisesti tai pyydettäessä. Avustaminen voi olla asennon tukemista tai koskettamista ja perustua joihinkin samoihin keinoihin kuin esimerkiksi fysioterapeuttien käyttämät ovat.

Lisäksi edistyttäessä ns. Mysore-tunneille opetus muuttuu yksilöopastukseksi. Alkeis- ja alkeisjatkotuntien jäleen siirrytään Mysore-valmennukseen, jossa on juuri tuo opettajan antama henkilökohtainen avustus liikkeissä sekä opetus. Jokainen tekee tunnin aikana harjoitussarjan itsenäisesti.

Voi voi onnistuin itse muokkaamaan vahingossa tämän viestini kelvottomaksi. Tarkoitus oli lisätä siihen tekstiä, mutta vahingossa poistin.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 14.03.2012 18:37, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 17:56

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ensin pitäisi kuitenkin ymmärtää, mikä on guru ennen kuin höpisee mitään, vaikka vain vedoten todelliseen (ohjelmassa esiintyneeseen) asiantuntijaan.

Sinäpä sen sanoit. Puhuttaessa guruista joogan yhteydessä olisi syytä ymmärtää gurun olevan nimenomaan hindulainen uskonnollinen opettaja...

Sivistyssanakirjani sanoo näin:
Guru 1 erityisesti hindulainen uskonnollinen opettaja 2 (kuv.) jonkin alan johtohahmo, vaikutusvaltainen asiantuntija

Mikä tahansa urheiluvalmentaja tai liikuntaohjaaja ei ole guru, mutta esim. Taavi Kassilaa voidaan käsittääkseni oikein hyvin sanoa länsimaiseksi guruksi; hän kun on istunut oman opettajansa - aidon ja oikean gurun - jalkojen juuressa tämän opetuslapsena.

Edelläoleva on sinun uskontoon perustuva käsityksesi gurusta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 18:12

Hilppa kirjoitti: Ylipäätään edistyminen esimerkiksi liikunnallisessa Astanga-joogassa on yleensä keskiverrolle mahdollista vain parille tasolle. Suomessa vain jokunen henkilö on edistynyt kolmannelle-neljännelle tasolle ja vain yksi (joka muuten taannoin esiteltiin Hesarin elämä-sivustolla) nelostason loppuun. En muista tarkkoja lukuja, koska ei ole tarpeen. Sinänsä kysymys, miten pitkälle voi edistyä ilman henkilökohtaista gurua, on absurdi (eli tyhmä, johon siis omien sanojesi mukaan kuuluu tyhmä vastaus ja naurujoogat päälle), koska edistyminen riippuu oppilaan henkilökohtaisista ominaisuuksista, joihin Astanga-joogassa vaikuttaa jonkin verran aiempi liikuntaharrastuneisuus, kehon liikkuvuus, notkeus, voima, fyysiset rajoitteet, kuten aiemmat liikuntavammat, jopa kehon jäsenien pituussuhteet jne. Ei tavis yleensä pitkälle edisty, eikä ole tarpeen, koska harrastuksen motiivi löytyy muualta kuin pelkästä osaamisen tason etenemisestä.

Korostat viestissäsi Astanga-joogan liikunnallisuutta ja fyysisyyttä, mutta seuraavassa korostetaan saman joogalajin henkisyyttä ja hengellisyyttä:
ASHTANGAJOOGAN KAHDEKSAN OSAA

Ashtangajoogaa kuvataan symbolisesti pyörällä, jossa on kahdeksan osaa. Näillä osilla on nimet: Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana ja Samadhi ja ne on esitetty sisältöineen Maharishi Patanjalin Yoga Sutrassa (n. 200 e.a.a.). Kaikki nämä henkisyyden osa-alueet sisältyvät osittain toisiinsa, joten muutos tai kehittyminen yhdellä aluella vaikuttaa kaikkiin. Yksikään osa ei siis ole todellisuudessa erotettavissa muista, vaan kaikki limittyvät keskenään ja sisältyvät toisiinsa.

Ensimmäistä neljää osaa ihminen voi harjoittaa ja muiden osien kohdalla muutos tapahtuu seurauksena harjoittelusta. Samalla kun Patanjalin esitys joogasta on kertomus siitä mitä tapahtuu, kun joogaa harjoittaa, on Yoga Sutra myös ohjeisto hyvään elämään ja korkeimman totuuden saavuttamiseen. Kahdeksan osaa muodostaa kokonaisuuden, jolla kuvataan yksilön mahdollinen henkinen muutos ja kehitys. Joogan avulla koko elämä uudistuu siinä mielessä, että ihmisen ajatteleminen, tunteminen ja toimiminen maailmassa tapahtuu korkeimman minän eikä mielen ohjaamana.

YAMA - yksilö sosiaalisena olentona
ahimsa - kaikenlaisesta väkivallasta luopuminen (teot, puheet, ajatukset)
satya - totuudellisuus, roolittomuus (teot, puheet, ajatukset)
asteya - omistamisen halusta luopuminen, ahneuden loppuminen
brahmacharya - maltillisuus, kohtuullisuus
aparigraha - oleelliseen keskittyminen
NIYAMA - yksilön suhde itseensä
saucha - kirkas, selkeä ja sovinnollinen asenne itseensä
santosha - onnellisuus ilman mitään ulkoista syytä
tapas - terveellinen elämä, kehon ja mielen hoito oikealla ravinnolla ja harjoituksilla
svadhyaya - jatkuva tietoisuus siitä, mitä itsessä sisäisesti tapahtuu
ishvara-pranidhana - pyyteettömyys ja täydellinen egosta luopuminen
ASANA - kehon harjoitus
PRANAYAMA - hengityksen ja energian hallinta
PRATYAHARA - aistien rauhoittuminen ja kirkastuminen
DHARANA - keskittyminen yhteen kohteeseen kerrallaan
DHYANA - syvä meditatiivinen tila, joka vahvistuu vähitellen, kun kolmea tai neljää ensimmäistä osaa harjoittaa
SAMADHI - korkeimman minän valaistuminen

Pattabhi Jois korostaa sitä, että joogaharjoittelu aloitetaan asanoista, kehon puhdistamisesta ja vahvistamisesta ja näin luodaan pohja ja perusta henkiselle puhdistumiselle. Asanat puhdistavat kehoa ja tekevät ihmisestä terveen ja vahvan sekä henkisesti että fyysisesti. Kun mieli vapautuu harhakuvitelmista ja tunne-elämä vakautuu, ihmisestä tulee luonnollisesti vastuuntuntoisempi ja hänelle kehittyy korkea eettinen taso. Asanaharjoitus luo myös perustan Pranayaman harjoittamiselle, sillä kehon ja mielen täytyy kyetä hiljentymään vaivatta ja hermoston pitää pystyä varastoimaan suurempia energiamääriä kuin ennen. Samoin todellinen meditaatio on mahdollista vasta, kun keho ei aseta rajoituksia pitkäkestoiselle istumiselle eikä mieli takerru ulkoisiin kohteisiin.

http://www.annenuotio.net/ashtangajooga ... inMenu=yes

Oletan kirjoittajan, Anne Nuotion, olevan alansa ammattilainen ja asiantuntija; hän ilmeisesti tietää mistä kirjoittaa.

Tässä kirjoittaja esittelee itsensä, sekä opettajansa, joita kai voitaisiin sanoa guruiksi:
http://www.annenuotio.net/annenuotio/op ... inMenu=yes
Mirri

ViestiKirjoittaja Gyver » 14.03.2012 18:14

Mirri kirjoitti:
Guru (sanskritiksi गुरु, ’opettaja’) on hindulaisuudessa henkilökohtainen, valaistunut uskonnollinen opettaja. Sanan varsinainen merkitys tulee tavuista gu, joka tarkoittaa varjoa ja samalla henkistä sekä älyllistä tiedon puutetta (Avidya), sekä ru, joka tarkoittaa hälventämistä taikka hajottamista. Näin ollen guru ymmärretään hyvin usein väärin, koska sillä viitataan osaamiseen ja tietoon. Todellinen guru neuvoo ja opastaa heitä, jotka tietävät vähemmän.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Guru

Voimala-ohjelmassa käsittääkseni oikein hyvin tiedettiin mitä gurulla tarkoitetaan.

Minun olisi varmaan syytä katso ko. ohjelma jotta tietäisi mistä täällä puhutaan...

Tuon perusteella guru olisi varjon hajoittaja.
Gyver

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 18:19

Tässä on Anne Nuotion Astanga-joogasivustolta joogalajiin liittyviä mantroja suomeksi tulkittuina:
Mantratulkintaa hiljaisuusretriitillä 2006 (Jean Fransman):

Om Nöyränä rukoilen harjoitukseeni läsnäoloa, asanoihini rauhaa ja dynaamista vakautta. Virratkoon hengitykseni vapaasti ja pehmeästi kuin erämaan puro, jotta mieleni voisi vapautua samsaran puristuksesta ja vapaana nauttia kaikkeuden kirkkaasta täydellisyydestä. Om

Om Nöyränä kiitän tästä hetkestä ja kosketuksesta todellisuuden kanssa. Olkoon vastaanottamani rauha ja voima hyödyksi kaikille sitä tarvitseville, jotta rakkaus voisi virrata vapaammin kaikissa olennoissa ja jälleen elävöittää kaikki lehdettömät puut. Om

http://www.annenuotio.net/ashtangajooga/mantrat.php

Hilppa, ei oikein kuulosta uskottavalta antamasi kuva, jonka mukaan Astanga-jooga olisi pelkkää liikuntaa ja jumppaa. Tai sitten tämä Anne Nuotio omine opettajineen edustaa joogaopettajana jotakin ihan muuta...
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista