Julkinen sairaanhoito epäonnistunut

Re: Julkinen sairaanhoito epäonnistunut

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.03.2011 16:25

Psykopatologia kirjoitti:Työssäkäyvillä on (jostain syystä) paljolti työnantajan kustantama tth;
työttömät ja eläkeläiset saavat tyytyä surkeaan julkiseen.

Työnantajat pääsääntöisesti eivät kustanna työntekijöidensä sairauksien hoitoa, tai mahdollisten sairauksien tutkimista. Niinpä yksityisellä lääkäriasemalla käy herkästi niin, että työntekijä huomaakin joutuvansa maksamaan yksityisen tekemiä kalliita tutkimuksia (mammografia ultraäänineen yhtenä esimerkkinä), koska työnantaja ei kustanna niitä. Työnantaja kustantaa vain työterveyden ylläpitoon tarkoitetut perustutkimukset, ei mitään muuta.

Työterveyslääkärillä on ongelma ihmeteltävänään, jos tarvitaan perusterveydenhuoltoon kuuluvia lisätutkimuksia tai peräti perusterveydenhuoltoon kuuluvaa sairaanhoitoa; silloin potilas joko kustantaa hoitonsa yksityisellä itse, tai sitten siirtyy terveyskeskuksen sairaanhoidon piiriin.
Minä törmäsin tähän asiaan karvaiden kokemusten tuloksena; useampaankin kertaan olen maksanut kallista yksityisen lääkäriaseman laskua kun en tiennyt, ettei työnantaja maksakaan sellaisia, vaikka työterveyshuollossa haluttiin tehdä tutkimukset omalla lääkäriasemalla. Työterveyslääkäri unohti mainita, ettei sairauksien tutkiminen ja hoitaminen kuulu työnantajien maksettavaksi.

On väärä käsitys, että työnantajat maksaisivat vaikka mitä; esim. laboratoriokokeiden, röntgen-, ja ultraäänitutkimusten, terveyskeskustasoisten kirurgisten toimenpiteiden, sun muiden kohdalla pitää potilaan olla tosi tarkkana ja selvittää maksaako työnantaja vai eikö maksa. Tämä on vakava ongelma, koska työnantajat - vaikka eivät kustanna työntekijöiden sairaanhoitoa - vaativat kuitenkin usein työntekijöitä käyttämään työterveyshuollon lääkäreitä esim. sairausloma-asioissa. Toinen vakava ongelma on siinä, että kuuleman mukaan jotkin kunnat rikkovat lakia ja kieltäytyvät huolimasta työterveyshuollon piiriin kuuluvia ihmisiä potilaikseen; silti, vaikka työnantajat eivät maksa tutkimuksia ja muuta sairaanhoitoa, ja terveyskeskuksessa olisi saatavissa niin tutkimukset kuin muukin hoito.
En tosin tiedä miten paljon sellaista tapahtuu, etteivät kunnat ottaisi potilaikseen työterveyshuollon asiakkaita; pitää ottaa, se on selvä.

Minä olen vakavasti harkinnut siirtyväni työterveyshuollosta terveyskeskukseen juurikin siitä syystä, että tarvitsen sairauksien hoitoa tutkimuksineen; sen saan terveyskeskuksesta, työterveyshuollossa taas minusta tulee yksityisen lääkäriaseman asiakas, koska työnantaja ei kustanna sairauksien hoitoa - ei rutiiniluonteisia perustutkimuksia enempää. Enkä minä tiedä mitä kustantaa ja mitä ei...
Se mammografia oli yksi hyvä esimerkki. Rinnassa havaittiin kyhmy työterveyshuollon 'vuositarkastuksessa', jonka työnantaja tarjoaa. Työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen oman yksityisen lääkäriaseman mammografiaan ja ultraan ja muihin tarvittaviin toimenpiteisiin. Minä tietysti kuvittelin sen kaiken olevan osa työterveyshuoltoa. Vaan eipä ollut, eikä lääkärikään puhunut asiasta mitään. Lasku oli huikea, ja aivan ilman ennakkovaroituksia.
Nyt jälkikäteen tiedän, että työterveyslääkärin olisi pitänyt toimia toisin; hänen olisi pitänyt kertoa vaihtoehdot - kyhmyn havaitsemisen jälkeen joko jatketaan lääkäriaseman maksavana potilaana, tai siirryn asian kanssa terveyskeskukseen ja saan siellä minulle kuuluvan hoidon terveyskeskustaksoilla sekä tarvittaessa terveyskeskuksesta lähetteen erikoissairaanhoitoon. (Kyhmy oli kysta, joka tyhjennettiin, ei mitään sen vakavampaa)

Toisaalta, esim. kilpirauhaskokeet minun työnantajani maksaa; ts. siihen asiaan tarvitsemani tutkimukset saan työterveyshuollosta... Konstikas juttu; tämähän oikeastaan johtaa siihen, että yksi vaiva hoidettaisiin yhdessä paikassa, toinen toisessa. Siksi minusta onkin järkevintä siirtyä terveyskeskukseen, jos ei ole valmis maksamaan tarvitsemiaan tutkimuksia sun muita, jotka eivät kuulukaan työnantajan maksettaviksi. Lisäksi nämä ovat työnantajakohtaisia asioita; työterveyshuollossa on tiedossaan työnantajien kanssa tekemänsä sopimukset - tarkat listat siitä mitä kaikkea kukin työnantaja on sitoutunut maksamaan. Minun työnantajani ei ollut tehnyt sopimusta rinnassa olevan kyhmyn tutkimusten rahoittamisesta, joku toinen työnantaja saattaa maksaa sen. Ja sama juttu monien muiden terveyskeskustasoisten tutkimusten ja sairaanhoidon kanssa, yksi työnantaja maksaa toinen ei. Työkaveri kertoi käyneensä poistattamassa luomen - terveyskeskuksessa, koska työnantaja ei maksa sellaista toimenpidettä.

On virheellinen käsitys luulla, etteivät työterveyshuollon piiriin kuuluvat ihmiset tarvitsisi terveyskeskuksen palveluita; kyllä he tarvitsevat.
Mirri

Re: Julkinen sairaanhoito epäonnistunut

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.03.2011 16:34

Ym. asiasta oli lehdistössä 4 kk sitten debattia, josta en saanut ihan selvää (kuienkin tiukennuksia).

Voi olla, että käytäntökin on vaihdellut. Aikoinaan Alkossa kustannettiin kaikki, kuten
nykyään eduskunnassa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista