Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.06.2026 20:31

Kyllästynyt kirjoitti:Kun kirjoitat omaan kommenttiisi (liittyen mihin tahansa) "järki voitti" - niin silloin sinä ilmaiset kyseisen asian olevan sinulle mieluisa/sinun järkesi mukainen lopputulos.
Kuitenkin tarkasteltaessa uskon/uskonnon aiheuttamia haittoja (kuten esimerkiksi uskonnolliset psykoosit), miten kukaan voi ajatella uskon/uskonnon pakkosyötön olevan "järjen voitto"?

Oikeastaan voisin ilmaista saman asian toteamalla, että suhteellisuudentaju voitti. Ja kyllä, kyseinen asia on minulle mieluisa; se tuntuu järkevältä - tai perustellulta - ratkaisulta.
Rohkenen väittää, ettei sen enempää Varpunen jouluaamuna kuin Suvivirsikään ole sairastuttanut ketään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 22415
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.06.2026 21:37

Kyllästynyt kirjoitti:Kuitenkin tarkasteltaessa uskon/uskonnon aiheuttamia haittoja (kuten esimerkiksi uskonnolliset psykoosit), miten kukaan voi ajatella uskon/uskonnon pakkosyötön olevan "järjen voitto"?

'Uskonnolliset psykoosit' on tärkeä aihe, jota on syytä tarkastella toisessa keskusteluketjussa, jottei kukaan erehdy luulemaan joidenkin laulujen aiheuttavan ihmisille psykooseja.

Avasin tänne ketjun, jossa voidaan pohtia uskonnollisia psykooseja:
https://psykopatologia.foorumi.eu/viewt ... =8&t=26941
Avatar
Mirri
 
Viestit: 22415
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.06.2026 21:41

Mirri kirjoitti:...Rohkenen väittää, ettei sen enempää Varpunen jouluaamuna kuin Suvivirsikään ole sairastuttanut ketään.

Ja minä rohkenen väittää, ettet sinä voi mitenkään tietää asiaa.

Sinä et tiedä kuinka moneen uskonnolliseen psykoosiin tämä nykyinen uskon/uskonnon pakkosyöttö on ollut tekijänä.

Järjellä ei ainakaan voi puolustella ainoatakaan virttä, mitään uskoa/uskontoa - saati niiden levittämistä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9449
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.06.2026 22:19

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:...Rohkenen väittää, ettei sen enempää Varpunen jouluaamuna kuin Suvivirsikään ole sairastuttanut ketään.

Ja minä rohkenen väittää, ettet sinä voi mitenkään tietää asiaa.

Joo, kyllä noin on; onneksi en ole väittänyt tietäväni. Rohkenin esittää väitteen, en tietoa.
Sinä et tiedä kuinka moneen uskonnolliseen psykoosiin tämä nykyinen uskon/uskonnon pakkosyöttö on ollut tekijänä.

Mikä "nykyinen uskon/uskonnon pakkosyöttö"?
Nykyisin ainakin länsimaissa - Suomi mukaanlukien - syötetään mainitsemiasi asioita vähemmän kuin koskaan historiamme aikana.
Järjellä ei ainakaan voi puolustella ainoatakaan virttä, mitään uskoa/uskontoa - saati niiden levittämistä.

Mitä tarkoitat levittämisellä?
Oman kulttuurihistoriamme tunteminen - kulttuurihistoriaamme tutustuminen ja tutustuttaminen - ei ole minkäänlaista levittämistä pakkosyöttämisestä puhumattakaan.
Meidän länsimaiseen ja suomalaiseen kulttuurihistoriaamme kuuluvat myös laulut; esimerkkeinä Suvivirsi ja Varpunen jouluaamuna.

Kyllästynyt, sanon suoraan, vaikka tiedän provosoivani sinua entistä enemmän: höpinäsi ovat aivan älyttömiä.
'Keskustelua' kanssasi voidaan jatkaa loputtomiin, koska siinä ei ole päätä eikä häntää. Tai voidaan lopettaa tuloksettomana. Sinä olet asiasta yhtä mieltä ja minä toista; tähän lopputulokseen on tyytyminen.

Jos haluat keskustella 'uskonnollisista psykooseista', siirrytään tänne:
https://psykopatologia.foorumi.eu/viewt ... =8&t=26941
Avatar
Mirri
 
Viestit: 22415
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.06.2026 18:46

Mirri kirjoitti:Joo, kyllä noin on; onneksi en ole väittänyt tietäväni. Rohkenin esittää väitteen, en tietoa...

Minun mielestäni minkä tahansa väitteen esittäjällä olisi suorastaan huutava tarve olla edes ripaus tietoa esittämiensä väitteiden tueksi.
Mutta eihän sinulle se (tiedon puuttuminen) ennenkään ole ollut este esittää mitä tahansa väitteitä.
Mirri kirjoitti:... Mikä "nykyinen uskon/uskonnon pakkosyöttö"?
Nykyisin ainakin länsimaissa - Suomi mukaanlukien - syötetään mainitsemiasi asioita vähemmän kuin koskaan historiamme aikana...

Puhun nyt Suomesta, ja Suomessa on pakkosyötetty tätä normi ev.lut. -uskoa jo sukupolvien ajan.
Mirri kirjoitti:... Mitä tarkoitat levittämisellä?...

Esimerkiksi sitä, että pidetään "kaikille sopivana" yleisenä normina veisata Suvivirttä koulujen päättyessä.
Mirri kirjoitti:... Oman kulttuurihistoriamme tunteminen - kulttuurihistoriaamme tutustuminen ja tutustuttaminen - ei ole minkäänlaista levittämistä pakkosyöttämisestä puhumattakaan.
Meidän länsimaiseen ja suomalaiseen kulttuurihistoriaamme kuuluvat myös laulut; esimerkkeinä Suvivirsi ja Varpunen jouluaamuna...

Kenelle ne kuuluvat? Kirkkoon kuuluvat vaikuttavat usein elävän jonkinlaisessa omassa kuplassaan niin tiiviisti, että he eivät edes tajua olevansa uskonnolla aivopestyjä.
Voin vain todeta, ettei minun länsimaiseen ja suomalaiseen kulttuurihistoriaani ole kuulunut sen enempää Suvivirttä kuin Varpusen jouluaamuakaan - paitsi koulun pakkosyöttämänä.
Mirri kirjoitti:... Nykyisin ainakin länsimaissa - Suomi mukaanlukien - syötetään mainitsemiasi asioita vähemmän kuin koskaan historiamme aikana...

Onko se muka jokin meriitti, että pakkosyöttöä on nykyisin vähemmän kuin aiemmin historiamme aikana?
Onneksi nälkäänkin Suomessa kuollaan paljon vähemmän kuin koskaan aiemmin historiamme aikana.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9449
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2026 07:17

Ok.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 22415
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2026 15:22

Juhannuksen kunniaksi laitan tähän Pirkanmaan maakuntalaulun (Mä oksalla ylimmällä); se sopii keskikesän juhlaan yhtä hyvin kuin Suvivirsi kevään juhliin:
https://www.youtube.com/watch?v=kPc20QX ... 8&index=10

En tunne kaikkia maakuntalauluja, joten en tiedä, moniko joutuisi sensuurin kohteeksi, jos uskontoa sisältävistä lauluista oikeasti tulisi tai tehtäisi kiellettyjä.
Pirkanmaan maakuntalaulu on yksi esimerkki sopimattomien joukkoon kuuluvista; sitä tuskin saadaan nykyisin opettaa. Eikä yhtään auta, että se on yksi - entisaikoina arvostetuista - maakuntalauluista, joiden tunteminen on kuulunut yleissivistykseen.

(Lisäys 19:21) Tekoäly kertoi, että 'Kesäpäivä Kangasalla' on valittu Pirkanmaan maakuntalauluksi niinkin myöhään kuin vuonna 1995. Kiinnostava tieto ottaen huomioon, että laulu sisältää uskonnollisuutta.
Jos jossakin koulussa haluttaisiin laulaa Pirkanmaan maakuntalaulu... Toivottavasti koulut eivät syyllisty sellaiseen rikokseen.

Maakuntalaulut:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_maakuntalaulut
Avatar
Mirri
 
Viestit: 22415
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.06.2026 13:44

Teekkarien laulukirjoista löytyy monenlaisia vaihtoehtoisia sanoituksia, jos perinteiset sanoitukset tuntuvat sopimattomilta nykyaikaan. Myös Kesäpäivä Kangasalla on sanoitettu uusiksi jo aikoja sitten; kauan ennen kuin kukaan hoksasi, että Topeliuksen runo on loukkaava.
Sanat kuuluvat jotenkin näin: "Mä oksennan ylen annan, ja muutenkin pahoin voin.
On pottani sängyn alla, sitä usein mä tarvitsen.
Niin kauas kuin silmä siintää, nään pulloja tyhjillään..." En onnistunut netistä löytämään koko laulua; sitä eivät edes tamperelaisteekkarit ole laittaneet nykyiseen laulukirjaansa - jostakin käsittämättömästä syystä.
Versioita on enemmänkin, mutta minä olen joskus 70-luvulla oppinut sen, jossa silmien edessä siintelevät tyhjät pullot.

Tein toisenlaisen löydön. Turkulaisteekkarien laulukirjassa on Varpunen jouluaamuna ihan alkuperäisellä sanoituksella kuten myös Suvivirsi ja joulun klassikko Enkeli taivaan.
Varpunen jouluaamuna on sanoitettu uusiksi niille, jotka eivät halua laulaa mitään uskonnollista. Vaihtoehtoisen laulun nimi on Teekkari wappuaamuna ja sanat tässä:
Teekkari wappuaamuna
(Varpunen jouluaamuna)

Pikkuhiljaa koittanut aamu youkkilassa.
Koko ruumis vapisee, niin kuin pakkasessa.
Teekkari pienoinen, vietti viikon juhlien.
Koko ruumis vapisee, niin kuin pakkasessa.

Pienen pullon pohjalla oli Lapin kultaa.
Miten jäikään juomatta sitä eilen multa?
Olo on levoton, teekkarimme onneton.
Miten jäikään juomatta sitä eilen multa?

Teekkarimme huulilleen nosti Lapin kullan.
Krapulasta jäljellä kohta rippeet mulla.
Nousee taas humala, kiitoksia Jumala.
Krapulasta jäljellä enää rippeet mulla.

Baarin luo nyt riemuiten riensi sankarimme.
Kohta lähtee liikkeelle juhlat teekkarimme.
Olusen pienoisen, kohta juo hän riemuiten.
Tästä lähtee liikkeelle juhlat teekkarimme.

https://urhomatti.fi/502
Avatar
Mirri
 
Viestit: 22415
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.06.2026 19:58

Otaniemessä vuosia asuneena, teekkarien lauluperinne sekä nk. "teekkarihuumori" ovat tuttuakin tutumpia asioita.
Ja vaikka räikeimpiä sovinismeja sekä rasistisia heittoja teekkareiden laulukirjoista onkin vuosien varrella kuulemma siivottu, en siitä huolimatta esittelisi teekkareiden lauluperinteiden kyseenalaisia helmiä minkäänlaisina esimerkkeinä (edes sioille).

PS. Otaniemen teekkarikylässä lienee edelleen kerhotila jonka nimi juontaa siitä, että jos sieltä herää, tietää varmasti olevansa rappiolla.
Kerhohuoneen nimi on siis "Rappio".

Otaradiota ei valitettavasti enää ole, mutta eipä ole enää TV-lupien tarkastajiakaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9449
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Monien vaihtoehtojen kevätjuhla

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.06.2026 17:24

Kyllästynyt kirjoitti:Otaniemessä vuosia asuneena, teekkarien lauluperinne sekä nk. "teekkarihuumori" ovat tuttuakin tutumpia asioita.
Ja vaikka räikeimpiä sovinismeja sekä rasistisia heittoja teekkareiden laulukirjoista onkin vuosien varrella kuulemma siivottu, en siitä huolimatta esittelisi teekkareiden lauluperinteiden kyseenalaisia helmiä minkäänlaisina esimerkkeinä (edes sioille).

En minäkään sioille, meille Psykopatologia -foorumin käyttäjille vain.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 22415
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron