Hengitysmaskit revisited.

Re: Hengitysmaskit revisited.

ViestiKirjoittaja Palle » 06.08.2020 08:35

Hilppa kirjoitti:Nyt e-Villestä saa myös kärsällisiä FFP-kolmosia. Satasella kymmenen kappaleen paketti. Aiemmin, kun katsoin, oli punaisella merkitty ”ei saatavilla”.

Kärsällisen suojaimen kanssa on helppo hengittää. Mutta sanotaan myös, että silloin, kun on kärsä FFP3:ssa, joka on tehty pöly- ja aerosolisuojausta varten remonttitarkoituksiin, suojaa vain kantajaansa, mutta päästää läpi kantajan aerosolit. En täysin ymmärrä, miten mekanismi voi toimia vain toiseen suuntaan. Itse asiassa on hyvä, että FFP3:n hinta on niin kova, niin kaikki eivät pysty niitä hankkimaan ja maskittomatkin ovat sitten enempi turvassa näiltä FFP3:n kantajilta.

Mekanismi on ns. takaiskuventtiili, joka päästää ilman virtaamaan vapaaasti ohi filtterin ulos hengitettäessä. Sensijaan sisään hengitettäessä venttiili sulkeutuu pakottaen ilman tulemaan filtterin läpi.

Kuva
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja ip-banni » 06.08.2020 10:00

Kello 10 tiedotustilaisuus.
ip-banni

ViestiKirjoittaja eea » 06.08.2020 22:11

Ostin yhden kangasmaskin siltä varalta jos kohta ei saa liikkua ilman. Sitten jos saan koronan kun en osaa sitä riittävän hyvin käyttää ja epähuomiossa kosketan kasvoja riisuessani sen niin eipä ole minun vikani kun olen ollut pakotettu siihen :(
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja eea » 07.08.2020 01:30

Miksi muuten hengityssuojaimet ovat kertakäyttöisiä? Jos korona kuolee tyyliin kolmessa päivässä niin eikö neljäntenä niitä voisi käyttää uudestaan?
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.08.2020 17:00

eea kirjoitti:Ostin yhden kangasmaskin siltä varalta jos kohta ei saa liikkua ilman. Sitten jos saan koronan kun en osaa sitä riittävän hyvin käyttää ja epähuomiossa kosketan kasvoja riisuessani sen niin eipä ole minun vikani kun olen ollut pakotettu siihen :(

Nyt maskeja ei kannata ainakaan hamstrata: kaulaliina tai huivi käy tai (melkein) mikä rätti hyvänsä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.08.2020 17:04

Tuleva kustannus on ongelmallinen: Kansanmaskeja (P1-taso) saa (alle) kumpillä, kun taas parhaat (P3 venttiilillä) maksavat kympin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.08.2020 20:31

Kuva 13.8.2020

Helsingin Manhattanin chassalla oli vain 2 pakkausta tarjolla kansainmaseja.
HUSin tj. sanoi eilen keskiviikkona TV:ssä, että heillä on 19 miljoonaa kirurgista maskia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tyy » 14.08.2020 11:03

eea kirjoitti:Miksi muuten hengityssuojaimet ovat kertakäyttöisiä? Jos korona kuolee tyyliin kolmessa päivässä niin eikö neljäntenä niitä voisi käyttää uudestaan?

Ne kuluu kun niiden läpi hengittää. Lisäksi, monet kertakäyttöiset asiat eivät ole kirjaimellisesti niin. Niitä voi käyttää muutaman kerran.
Tyy

ViestiKirjoittaja ip-banni » 14.08.2020 11:16

Toivottavasti kukaan ei nyt ole niin hullu, että sua uskoo.
Niitä kunta jakaa ilmaiseksi vähävaraisille.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.08.2020 13:23

Kirurginmaskin käyttöikä on suunnilleen yhtä kauan kuin yhden hammaslääkäripotilaan vastaanottoajan pituus. Jokaisen potilaan välillä hammaslääkäri vaihtaa uuden maskin. En ainakaan itse kävisi hammaslääkärissä, joka käyttäisi samoja maskeja uudelleen.
Hilppa

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista