Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

Re: Itä-suomalaisten geeni-perimä sui generis

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 22:26

Tuossa olen kyllä Mirrin kanssa samaa mieltä. Selvempää olisi, jos lainaisi koko jutun ja sitten alkaisi tikuttaa tai tilkuttaa, miten se olikin...
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2016 22:30

Sateentekijä puhui edellä "hyvästä tiivistyksestä", joka on vaikea laji. En suosittele yrittämään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.08.2016 22:33

Psykopatologia kirjoitti:Sateentekijä puhui edellä "hyvästä iivistyksestä", joka on vaikea laji. En suosittele yrittämään.
Kyseessähän oli kumminkin tiivistys
Hoh, sattuuhan sitä ja tottuuhan siihen, kun usein sattuu .Voisi olla meikäläisen motto!
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.08.2016 22:37

Hyvä tiivistäminen voi olla vaikea laji, mutta mielestäni pitäisi kiinnittää huomio myös hyvään ja hyvätapaiseen siteerauskäytäntöön. Kyllästyneen vastausviestit 'tilkkuineen' ovat oikein hyvä esimerkki huonosta (huonotapaisesta) siteerauskäytännöstä. Niinpä en oikein ymmärrä sitä, että Psykopatologia otti Kyllästyneen kirjoitukset hyväksi esimerkiksi 'tilkkulainauksista'.

Ei ole mitään hyvää ja perusteltua syytä sille, että toisen kirjoittajan teksti palastellaan silpuksi, ja sitä silppua siteerataan mielin määrin ja omien tarpeiden mukaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2016 22:50

Kyllästyneen ko. viesteissä konteksti on hieman eri (käytin esimerkkinä).

Tarkoitin pitkää omaa viestiä, johon lainataan toisen tekstiä kommentoitia tai kritiikkiä varten, kuten näytteitä voidaan ottaa kirjallisuusarvosteluihin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.08.2016 22:55

Sateentekijä kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Sateentekijä puhui edellä "hyvästä iivistyksestä", joka on vaikea laji. En suosittele yrittämään.
Kyseessähän oli kumminkin tiivistys
Hoh, sattuuhan sitä ja tottuuhan siihen, kun usein sattuu .Voisi olla meikäläisen motto!

Tiivistelmä on keskittynyt kokooma kokonaisesta isosta tekstistä. Esimerkiksi jotkut kirjoittajat tekevät sellaisen kirjansa jokaisen luvun jälkeen (tai eteen). - Kun lainataan viestin alkuun esimerkiksi jotain kirjoitusta, kyse on pikemminkin johdannosta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2016 00:24

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:23:26
Tilkkulainaukset ovat paikallaan (usein) vain silloin, kun kirjoittaja lisää lainauksen oheen o m a a tekstiään (kuten Kyllästynyt usein vastauksissaan).

Mielestäni Kyllästyneen tapa silputa toisen kirjoittajan viesti tilkuiksi on erittäin ärsyttävä...

Minua taas on ärsyttänyt se, että minun väitetään sanoneen jotakin mitä en ole sanonut (kuten esimerkiksi nyt kun Sateentekijä on väittänyt minun sanoneen oman tapani kirjoittaa olevan ainoa oikea) - ja sen vuoksi minä kertaan lainauksilla sen osan mihin vastaan.
Mirri kirjoitti:... miksei kirjoittaja opettele ilmaisemaan itseään niin, ettei hänen tarvitse paloitella ja silputa kirjoituksia, joita kommentoi? ...

Eihän kyse ole siitä mitä minä osaan tai mitä minun pitäisi opetella, vaan siitä mitä muut väittävät minun sanoneen tai mihin viitanneen.
Mirri kirjoitti:...Kirjoitukset ovat usein kokonaisuuksia, joten niiden silppuaminen tuskin auttaa muita kuin silpun tekijää itseään...

Itseäni (omaa oikeusturvaani) vartenhan minä niitä lainauksia teenkin!
Mirri kirjoitti:... Käsittääkseni tilkkulainaukset eivät ole milloinkaan paikallaan - eivät edes Kyllästyneellä.

Ne ovat minun mielestäni paikallaan - jopa välttämättömiä - ainakin niin kauan kuin minun väitetään sanoneen jotakin sellaista mitä en ole koskaan sanonut.
Korjaus 22.8.2016 klo 9:31:
Poistettu lyöntivirheen seurauksena viestiin tullut +-merkki.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.08.2016 00:34

Nimen omaan noin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.08.2016 01:12

Kyllästynyt kirjoitti:Minua taas on ärsyttänyt se, että minun väitetään sanoneen jotakin mitä en ole sanonut (kuten esimerkiksi nyt kun Sateentekijä on väittänyt minun sanoneen oman tapani kirjoittaa olevan ainoa oikea) - ja sen vuoksi minä kertaan lainauksilla sen osan mihin vastaan.

Eihän kyse ole siitä mitä minä osaan tai mitä minun pitäisi opetella, vaan siitä mitä muut väittävät minun sanoneen tai mihin viitanneen.
Itseäni (omaa oikeusturvaani) vartenhan minä niitä lainauksia teenkin!
Ne ovat minun mielestäni paikallaan - jopa välttämättömiä - ainakin niin kauan kuin minun väitetään sanoneen jotakin sellaista mitä en ole koskaan sanonut.

Ok.

01:23. Lisäys. Miten Kyllästyneen minulta siteeraamaan tekstiin on ilmestynyt + -merkki, jota viestissäni ei ole?
Kirjoitin näin: "Käsittääkseni tilkkulainaukset eivät ole milloinkaan paikallaan - eivät edes Kyllästyneellä". Jotakin Kyllästyneen siteerauksessa on mennyt pahasti pieleen, koska siinä komeilee ylimääräinen merkki, jota alkuperäisessä tekstissä ei ole.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 22.08.2016 02:52

Tyy kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Sama mutaatio voi tapahtua useammassa kuin yhdessä paikassa/väestössä.

Mä olen luullut että ne on niin harvinaisia ja erityisesti se että mutaatiot jäävät eloon, että eivät. En kyllä ole perehtynyt asiaan.

On mutaatioita jotka eivät paranna henkiinsäilymismahdollisuuksia sen enempää kuin vähennäkään niitä. Banaanikärpäsillä 70% mutaatioista on haitallisia. Jos suunnilleen sama on ihmisellä niin jäljelle jää aika paljon neutraaleja mutaatioita.
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2016 09:35

Mirri kirjoitti:1:23. Lisäys. Miten Kyllästyneen minulta siteeraamaan tekstiin on ilmestynyt + -merkki, jota viestissäni ei ole?
Kirjoitin näin: "Käsittääkseni tilkkulainaukset eivät ole milloinkaan paikallaan - eivät edes Kyllästyneellä". Jotakin Kyllästyneen siteerauksessa on mennyt pahasti pieleen, koska siinä komeilee ylimääräinen merkki, jota alkuperäisessä tekstissä ei ole.

"Pahasti pieleen mennyt lainaus" on korjattu.

Pahoittelen lyöntivirhettäni ja sen seurauksena Sinulle ilmeisen syvää mielipahaa aiheuttanutta ylimääräistä +-merkkiä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.08.2016 09:47

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Tilkkulainaukset ovat paikallaan (usein) vain silloin, kun kirjoittaja lisää lainauksen oheen o m a a tekstiään (kuten Kyllästynyt usein vastauksissaan).

Mielestäni Kyllästyneen tapa silputa toisen kirjoittajan viesti tilkuiksi on erittäin ärsyttävä...

... miksei kirjoittaja opettele ilmaisemaan itseään niin, ettei hänen tarvitse paloitella ja silputa kirjoituksia, joita kommentoi? ...

...Kirjoitukset ovat usein kokonaisuuksia, joten niiden silppuaminen tuskin auttaa muita kuin silpun tekijää itseään...

... Käsittääkseni tilkkulainaukset eivät ole milloinkaan paikallaan - eivät edes Kyllästyneellä.

Korjaus 22.8.2016 klo 9:31:
Poistettu lyöntivirheen seurauksena viestiin tullut +-merkki.

Tuollaiselta kirjoitukseni näyttää Kyllästyneen siteeraamana.
Eihän se + -merkki ollut ainoa asia, joka ei kuulunut kirjoitukseeni; tuo hirmuinen määrä pisteitä on siteeraajan muokkauksen tulosta, vaikka pisteet onkin laitettu siteerauksen sisälle.

En ymmärrä, miten Psykopatologia voi palstallaan hyväksyä niin törkeää siteeraamista kuin mitä Kyllästynyt harjoittaa. Kyllästynyt vetosi 'oikeusturvaan', mutta missä on kirjoittajan 'oikeusturva' oman tekstinsä suhteen?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.08.2016 10:05

... ilmaisevat, että lainaus on ydinosa kokonaisuudesta ... että kirjoittaja on ottaut "turhat veks".

Yksi mahdollisuus on lainata kokonaan ja paksuntaa ko. kohta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2016 10:47

Minun ymmärtääkseni kolme peräkkäistä pistettä (...) lainatun osan alussa ja lopussa osoittavat, että lainattu teksti on vain osa jostakin pitemmästä kokonaisuudesta - ja tuossa tarkoituksessa minä olen kolmea pistettä aina käyttänyt.

En (taaskaan) ymmärrä, mikä Mirrin tassuja hiertää; milloin häntää närästää nimimerkkini väri, milloin taas tapani lainata. Tuntuu siltä, että perussyy Mirrin polkuanturoiden kivistämiseen on jossakin muualla kuin pisteissä, plus-merkeissä tai nimimerkin vihreässä värissä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 22.08.2016 11:38

Eikö ennen vanhaan ollut joku merkki, jota käytettiin, kun tekstistä lainattiin vain osa? Se merkki laitettiin osoittamaan, että mistä kohti puuttuu tekstiä. Näin meille sihteeriopin tunnilla kerrottiin, vaikka saatan kyllä muistaa väärinkin, kun siitä on niin pitkä aika. Oliko se joku ...// ja toisin päin. (En saa nyt tehtyä kenoviivaa toiseen suuntaan.) Ei kai se haittaa, jos en muista, koska merkki ei ole enää käytössä. Tästä asiasta taisin joskus keskustella perinteisellä Tukiasemalla Kyllästyneen kanssa kauan sitten. En ole varma siitäkään.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.08.2016 12:47

Kyllästynyt kirjoitti:Minun ymmärtääkseni kolme peräkkäistä pistettä (...) lainatun osan alussa ja lopussa osoittavat, että lainattu teksti on vain osa jostakin pitemmästä kokonaisuudesta - ja tuossa tarkoituksessa minä olen kolmea pistettä aina käyttänyt.

En (taaskaan) ymmärrä, mikä Mirrin tassuja hiertää; milloin häntää närästää nimimerkkini väri, milloin taas tapani lainata. Tuntuu siltä, että perussyy Mirrin polkuanturoiden kivistämiseen on jossakin muualla kuin pisteissä, plus-merkeissä tai nimimerkin vihreässä värissä.

Minua on häirinnyt joskus Mirrin tapa lainata viestistä osa (esim. yksi virke) ja jättää ilmoittamatta millään merkillä, että kyseessä on ollut vain osa minun viestiäni. Sitten hän on esittänyt omintakeisia tulkintojaan minun tekstistäni ikään kuin esittämäni asia olisi ollut ainoastaan se hänen (väärin)tulkitsemansa osa. Olen joskus pahoittanut mieleni tuollaisen toiminnan vuoksi ja huomauttanutkin hänelle siitä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2016 12:55

Jäin miettimään, onko joku todellakin joskus luullut (esimerkiksi Mirrin) alkuperäisten viestien sisältäneen nuo pisteet joita olen osalainauksen merkkeinä käyttänyt?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.08.2016 12:59

Mirri kirjoitti:

Mielestäni Kyllästyneen tapa silputa toisen kirjoittajan viesti tilkuiksi on erittäin ärsyttävä. Loukkaavaltakin se tuntuu: miksei kirjoittaja opettele ilmaisemaan itseään niin, ettei hänen tarvitse paloitella ja silputa kirjoituksia, joita kommentoi?
Kirjoitukset ovat usein kokonaisuuksia, joten niiden silppuaminen tuskin auttaa muita kuin silpun tekijää itseään.

Olen joskus kokeillut, miltä Kyllästyneen viesti näyttää, kun siitä on poistettu kaikki tilkkulainaukset. Näyttää hyvältä ja kuulostaa ymmärrettävältä. Käsittääkseni tilkkulainaukset eivät ole milloinkaan paikallaan - eivät edes Kyllästyneellä.
(lihavointi minun)

Kyllästynyt, minun tassujani hiertänyt asia näkyy yllä kokonaisuudessaan ja ilman silppuamisia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.08.2016 13:00

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, minun tassujani hiertänyt asia näkyy yllä kokonaisuudessaan ja ilman silppuamisia.

Näkyy kyllä, mutta syy ei siitä selviä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.08.2016 13:04

Hilppa kirjoitti:Minua on häirinnyt joskus Mirrin tapa lainata viestistä osa (esim. yksi virke) ja jättää ilmoittamatta millään merkillä, että kyseessä on ollut vain osa minun viestiäni. Sitten hän on esittänyt omintakeisia tulkintojaan minun tekstistäni ikään kuin esittämäni asia olisi ollut ainoastaan se hänen (väärin)tulkitsemansa osa. Olen joskus pahoittanut mieleni tuollaisen toiminnan vuoksi ja huomauttanutkin hänelle siitä.
(lihavointi minun)

Tietääkseni olen ottanut huomautuksesi onkeeni ja muuttanut tyyliäni sinun viestiesi lainaamisissa.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista