Mitä karenssi tarkoittaa?

Re: Mitä karenssi tarkoittaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2014 23:12

Jos noin on, ko, viranomaispäätös voi olla laiton.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kiss » 25.06.2014 23:21

Psykopatologia kirjoitti:Jos noin on, ko, viranomaispäätös voi olla laiton.

en tiedä oliko tää mulle, mut vastaan. Siis jos itse sanoutuu irti työstään, jää karenssiin, jollei pääse heti töihin. Karenssi tarkoittaa, että menettää oikeuden työttömyspäivärahaan 3kk. ajalle. Onko laitonta rangaista rahattomuudella/tukien eväämisellä, jos ei ole tarjota töitä. hmmmm.
Kiss

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.06.2014 23:24

Irtisanoutumisesta aiheutuva karenssi on rangaistus irtisanoutumisesta.
Mirri

ViestiKirjoittaja santra » 25.06.2014 23:24

Psykopatologia kirjoitti:Mutta siis irtisanouuminen sinänsä ei ole sanktioitua.

santra joutui karnssiin kun ei ottanut duunia? Helmenkalastaja taas kun ei ollut duunia?

Niin jouduin kun en ottanut vastaan tarjottua työtä .Siihen aikaan oli työn vastaanottamisen pakko!
Jos helmenkalastajalla oli työsopimus jota hän ei noudattanut, se oli karenssin syy?
santra

ViestiKirjoittaja santra » 25.06.2014 23:27

Oletko itse ollut koskaan työtön tai työttömyyspäivärahalla?
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2014 23:28

Mirri kirjoitti:Irtisanoutumisesta aiheutuva karenssi on rangaistus irtisanoutumisesta.

En usko.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2014 23:29

santra kirjoitti:
Oletko itse ollut koskaan työtön tai työttömyyspäivärahalla?

En.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2014 23:30

trisse kirjoitti:en tajua pp miten ajatustapasi parantaa näkemystäsi tästä kysymyksestä... en tajua pointtiasi.

Mistä kysymyksestä?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.06.2014 23:32

Helmenkalastajan saaman työvoimapoliittisen sanktion/karenssin syy oli sopimusten mukainen irtisanoutuminen - ei mikään sopimusrikkomus tai sopimusten noudattamatta jättäminen.
Niin olen ymmärtävinäni hänen viestistään.

On petollisesti virheellistä kuvitella työvoimapoliittisten sanktioiden - karenssin - olevan seurausta sopimusrikkomuksista. Sellainen uskomus ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa eikä ole totta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kiss » 25.06.2014 23:33

Mirri kirjoitti:Irtisanoutumisesta aiheutuva karenssi on rangaistus irtisanoutumisesta.

Juuri noin. Taidan ruveta oikeistolaiseksi ja unohtaa vanhanliiton ammattiliittojen aatteet. Eli tehdystä työstä maksetaan, säästä siitä itelles eläke. Työmarkkinat vapautuu, tekijöitä kyllä löytyy. Kuljeskelet töissä missä huvittaa, millä palkalla tahansa, voit neuvotella itsellesi sopivan palkan, Pois vanhat taulukot. Teet ja tienaat, et tee ja elät säästöillö :shock:
Kiss

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.06.2014 23:35

Psykopatologia kirjoitti:

En usko.

Miksi työttömyyskorvausta tarvitseva joutuu peräti kolmen kuukauden karenssiin, jos on itse irtisanoutunut työpaikastaan?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kiss » 25.06.2014 23:36

kissi kirjoitti:

Juuri noin. Taidan ruveta oikeistolaiseksi ja unohtaa vanhanliiton ammattiliittojen aatteet. Eli tehdystä työstä maksetaan, säästä siitä itelles eläke. Työmarkkinat vapautuu, tekijöitä kyllä löytyy. Kuljeskelet töissä missä huvittaa, millä palkalla tahansa, voit neuvotella itsellesi sopivan palkan, Pois vanhat taulukot. Teet ja tienaat, et tee ja elät säästöillä :shock:
Kiss

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2014 23:39

Mirri kirjoitti:Helmenkalastajan saaman työvoimapoliittisen sanktion/karenssin syy oli sopimusten mukainen irtisanoutuminen - ei mikään sopimusrikkomus tai sopimusten noudattamatta jättäminen.
Niin olen ymmärtävinäni hänen viestistään.

On petollisesti virheellistä kuvitella työvoimapoliittisten sanktioiden - karenssin - olevan seurausta sopimusrikkomuksista. Sellainen uskomus ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa eikä ole totta.

Ei kai. Vasta korvausten hekeminen tuotti (laittoman?) karenssin eli tässä tapauksessa korvaukset evättiin.

Karenssi voi koskea myös hakeutumista kilpailevan firman palvelukseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 25.06.2014 23:41

Minä rupean vihervasemmistolaiseksi, sieltä ei jouduta karenssiin;)
Oppositioon kylläkin.
santra

ViestiKirjoittaja Kiss » 25.06.2014 23:53

Pois vaan kaikki taulukkopalkat ja saa itse neuvotella oman palkkansa, joka pidetään salassa. Pois AY- aatteet. pois irtisanomis suoja. Kaikille vapaus ottaa mieleinsä työ jos haluu palkkaa. Tai lähtee töistä, jos ei maistu ja mennä muualle. Romutetaan koko yhteiskunta rakenne työn suhteen. Astutaan uuteen aikaan Stuppin johdossa.
Kiss

ViestiKirjoittaja santra » 25.06.2014 23:53

kissi kirjoitti:

en tiedä oliko tää mulle, mut vastaan. Siis jos itse sanoutuu irti työstään, jää karenssiin, jollei pääse heti töihin. Karenssi tarkoittaa, että menettää oikeuden työttömyspäivärahaan 3kk. ajalle. Onko laitonta rangaista rahattomuudella/tukien eväämisellä, jos ei ole tarjota töitä. hmmmm.

Mutta toisaalta jos on annettu esim, määräaikainen työsopimus, ,josta sanoutuu itse irti , saa karenssin?
Ei minulle näin tapahtunut, minä en ottanut työtä vastaan joten ansiosidonnaiseen tuli kolmen kuukauden karenssi, työttömyyskorvausta sain joka on reilusti ansiosidonnaista pienempi
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 25.06.2014 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja santra » 25.06.2014 23:55

Tutkimattomia ovat herrojen päätökset ja byrokratian rattaiden kiemurat.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 25.06.2014 23:56, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja santra » 25.06.2014 23:56

kissi kirjoitti:Pois vaan kaikki taulukkopalkat ja saa itse neuvotella oman palkkansa, joka pidetään salassa. Pois AY- aatteet. pois irtisanomis suoja. Kaikille vapaus ottaa mieleinsä työ jos haluu palkkaa. Tai lähtee töistä, jos ei maistu ja mennä muualle. Romutetaan koko yhteiskunta rakenne työn suhteen. Astutaan uuteen aikaan Stuppin johdossa.

Il Stubido
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.06.2014 00:03

Tässä voi olla olennaista Helmenkalastajan irtisanoutumisen jälkeisen ajan
tapahtumat. Kieltäytyikö tarjotusta työstä etc.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.06.2014 00:09

Psykopatologia kirjoitti:Mutta siis irtisanouuminen sinänsä ei ole sanktioitua.

santra joutui karnssiin kun ei ottanut duunia? Helmenkalastaja taas kun ei ollut duunia?

Irtisanoutuminen sinänsä ei ole sanktioitua. Jos ei ole ollut sellaisessa työpaikassa, jossa on voinut säästää itselleen riittävän pesämunan, jolla elää siihen asti, että alkaa taas saada jostakin ansiotuloa, on edessä karenssi.

Työvoimatoimistot ohjeistavat ilmoittautumaan työttömäksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Jos näin ei toimi, vaan menee esimerkiksi vasta viikon kuluttua, seurauksena on karenssi (en tiedä pituutta, minulle ei ole noin käynyt). Jos haluaa elää, kannattaa henkilön, jolla ei ole elättäjää eikä kunnon reservejä, ilmoittautua työttömäksi. Muutoin ei tipu rahoja. Eikä niitä saa myöskään sossusta (paitsi ehkä takaisinperinnällä), vaan sossu edellyttää TE-keskukseen työttömäksi ilmoittautumista. Jos jostain syystä ei kelpaa työttömäksikään (on liian nuori tai sairas tai on liian lyhyt työura tms.), sossu voi maksaa, mutta se tapahtuu vasta sitten, kun TE-keskus on antanut päätöksensä.

Minä siis jouduin karenssiin, kun olisin halunnut saada työttömyyskorvausta, jolla olisin tullut toimeen sen ajan, että olisin saanut uuden työpaikan. En ole koskaan saanut karenssia siksi, että olisin kieltäytynyt tarjotusta työstä. Sellaista mahdollisuutta minulla ei ole ollut, sillä minulle ei työvoimatoimisto ole lähettänyt yhtään ilmoitusta tai työhönosoitusta sinä aikana, kun olen sen kirjoissa ollut (yhteensä lähes kymmenen vuotta).
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista