Hermiitti kertoo

Re: Hermiitti kertoo

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.05.2012 23:56

Niin nämä on joskus tämmöisiä juttuja, että joutuu lähes sana kerrallaan miettimään, miten lakitekstiä tulisi tulkita. Se on lähes loputonta kahlaamista lakien, niiden esitöiden, KKO:n ennakkopäätösten, perustuslain (ja sen esitöiden) yms seassa.

Linkittämäni ennakkopäätös ei käsitellyt nimimerkkejä, mutta siitä löytyi KKO:n kannaotto siihen, kenen kunniaa voi loukata - vain luonnollisen henkilön.

Selvittämättä on siis (edelleen), että voidaanko anonyymi nimimerkki katsoa luonnolliseksi henkilöksi ja oikeustoimikelpoiseksi. Jälkimmäinen onnahtaa, koska alaikäsenkin kunniaa voinee loukata, vaikka hän iän takia ei ole oikeustoimikelpoinen.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 00:02

Kyllästynyt kirjoitti:Niin, eihän autovarkauskaan ole nykyään varkaus vaan "luvaton käyttöönotto".

Tarkemmin "Moottorikulkuneuvon käyttövarkaus". Myös lievä ja törkeä muoto löytyy rikoslaista.

(sori kaikille, että nipotan. Opiskelin näitä juttuja hieman alkuvuodesta ja ovatten näemmä turhankin tuoreessa muistissa)
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 00:05

Kyllästynyt kirjoitti:Niin kuin aiemmin totesin, ei ole tiedossani sellaista ennakkotapausta jossa oikeus olisi päättänyt, ettei nimimerkin kunniaa voi loukata.

Ei liene sellaistakaan ennakkopäätöstä, että nimimerkin kunniaa voisi loukata. KKO ei ole tietämäni mukaan käsitellyt (vielä) tämmöistä asiaa. Varmaksi ei voine asiaa siis sanoa, ennenkuin KKO:lta putkahtaa täsmälleen tätä asiaa koskeva päätös. Tai laki muuttuu.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 00:07

Niin kuin aiemmin totesin, ei ole tiedossani sellaista ennakkotapausta[,]
jossa oikeus olisi päättänyt, ettei nimimerkin kunniaa voi loukata.

No ei varmasti ole. Ei myöskään nimimerkki ole koskaan käynyt
oikeutta kunniastaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 00:19

Sen tietänemme, että anonyymi nimimerkki voi loukata luonnollisen henkilön kunniaa. Siitä taas olemme hieman epävarmoja, että voiko anonyymin nimimerkin kunniaa loukata.

Jälkimmäinen on mielenkiintoinen kysymys niille, jotka saavat kicksinsä juridiikan loputtomassa suossa tarpomisesta - kuten minulle.

Arkielämän kannalta lienee fiksuinta ja turvallisella puolella pysymistä se, että unohtaa koko nimimerkki-jutun. Kohtelee toista kuten tämä olisi luonnollinen henkilö.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 00:23

Kieltämättä sanattomaksi vetää, kun kaksi aikuista ihmistä jaksaa riidellä vuosikaudet yhden linkin copypastaamisesta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 00:34

Kyllästynyt kirjoitti:Etkä näytä vieläkään oivaltaneen, ettei ole kyse linkin copypastaamisesta vaan toisen ihmisen työn varastamisesta ja kehtaamisesta vittuillakin vielä päälle.

Ymmäränhän minä jotenkuten, mutta minusta asia on niin vähäpätöinen, että itse en jaksaisi riidellä moisesta asiasta vuosikausia.

Mutta kukin tyylillään.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 00:52

Moinen asia on minulle itselleni niin vähäpätöinen, että en jaksaisi riidellä vuosikausia sen takia. Teille kahdelle se on näemmä tärkeämpi kuin minulle.

Ei, en ole joutunut em. asioiden takia bänniin. En ymmärrä moisista käytännössä mitään, kuten en ymmärrä sitä, miten bännit nyt tähän liittyy?

Ilmeisesti en tiedä tästä riidasta tarpeeksi. Mutta ei se mitään, tiedoissani on muutenkin aukkoja.

Jatkakaa vaan minun puolestani.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2012 00:56

Kahvi kirjoitti:Kieltämättä sanattomaksi vetää, kun kaksi aikuista ihmistä jaksaa riidellä vuosikaudet yhden linkin copypastaamisesta.

Riitelystä tässä ei kai oikein voida puhua; ainakin riitely on hyvin yksipuolista. Minä istun syytetyn penkillä - varkaudesta syytettynä. Ei kai puolustautumista ole tapana sanoa riitelyksi. Aina en onnistu ajattelemaan, että on pikkujuttu joutua vuodesta toiseen syytetyksi varastamisesta - olkoonkin, ettei syytös pidä paikkaansa ja se esitetään 'vain' netissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja takaovi » 24.05.2012 04:18

Etkö Mirri voisi palauttaa takaisin Kyllästyneelle sen linkin, että edes yksi asia saataisiin loppuun?
takaovi

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.05.2012 06:54

takaovi kirjoitti:Etkö Mirri voisi palauttaa takaisin Kyllästyneelle sen linkin, että edes yksi asia saataisiin loppuun?

Joo.

Tässä:
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/68028 ... e7c56478da

Tai voi se olla tämäkin:
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/5c58f ... 55d9d3883e

Tai tämä:
http://finohta.stakes.fi/NR/rdonlyres/E ... esite1.pdf

Laitoin samat linkit tänne näkyviin jo eilen klo. 23.18, ja kopioin ne nyt tähän suoraan eilisestä viestistäni. Kuten näkyy, eivät ne olekaan kopioitavissa viestistä toiseen; linkistä ei tule toimiva.

Joten tässä Kyllästyneen menettämä linkki osoiteriviltä kopioituna:
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/68028 ... e7c56478da

Olen lähes sataprosenttisen varma, että tuo se on, koska linkin takaa löytyvästä esitteessä on raskaana oleville tarkoitettu opas, jossa kerrotaan sikiöseulonnan jatkotutkimuksista.
Kylläpä helpotti! En sittenkään ole varastanut Kyllästyneen linkkiä, vaan kopioinut linkin alun alkaenkin osoiteriviltä. :D

Jos kuitenkin käy niin, ettei tuo olekaan linkki, jonka Kyllästynyt uskoo minun varastaneen, lupaan etsiä lisää linkkejä; laitan niitä sitten tänne tarjolle. Eiköhän se oikea sieltä lopulta löydy...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 11:26

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Moinen asia on minulle itselleni niin vähäpätöinen, että en jaksaisi riidellä vuosikausia sen takia. Teille kahdelle se on näemmä tärkeämpi kuin minulle...

Ajatella!
Miten voikin olla olemassa joillekin asioita jotka heille ovat tärkeitä, vaikka sinä kuinka monta kertaa sanoisit, etteivät ne sitä ole.

Millä jumalallisella arvovallalla sinä tulet patsastelemaan ja määrittelemään mikä kenellekin on, voi olla tai saisi olla tärkeää?
Ymmärrätkö kuinka ylimieliseltä ja omahyväiseltä kuulosta se, että sinä tulet ilmoittamaan miten asia sinun mielestäsi on?
Kahvi kirjoitti:... Ei, en ole joutunut em. asioiden takia bänniin. En ymmärrä moisista käytännössä mitään, kuten en ymmärrä sitä, miten bännit nyt tähän liittyy?...

Tulet tänne sormella osoittelemaan ja opettamaan mikä mahdollisesti kenellekin saisi tärkeää olla, mutta et ymmärrä edes sitä mistä on kyse.
Kahvi kirjoitti:... Ilmeisesti en tiedä tästä riidasta tarpeeksi. Mutta ei se mitään, tiedoissani on muutenkin aukkoja...

Sen näytät hoksanneen, ettet tiedä tarpeeksi, mutta siitä huolimatta näytät uskovan, että sinun arviointisi asiasta on niin tärkeä ja oikea, että sinun pitää sitä oikein useamman viestin voimalla minulle tuputtaa.
Kahvi kirjoitti:... Jatkakaa vaan minun puolestani.

Uskotko olevasi se jolla on valtuudet lupia antaa tai evätä?

Nyt en kyllä tunnista itseäni ja motiivejani kommenteistasi. Kovin hyökkääviltä ne minusta kyllä tuntuvat. Ehkä jopa provosointiin pyrkiviltäkin?

Näemmä emme oikein ymmärrä toistemme tekstejä tarpeeksi hyvin. Olen huomannut muutenkin, että viestini tulevat kovin helposti väärin ymmärretyiksi - ja ymmärrän itsekin muiden viestejä väärin.

Tämä "varastettu linkki" -case on näemmä teille kahdelle (Mirri ja Kyllästynyt) tärkeämpi kuin minä olen ymmärtänyt. Lienee siis parempi toimia niin, että selvitätte sitä kahdestaan ilman minun välikommenttejani.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.05.2012 12:14

Kahvi, työskenteletkö ammattitutkijana tai tutkimusalalla? Esittämäsi ylenmyydentuntoisiltakin jossain määrin vaikuttavat näkökulmat (lähinnä poliisinäkökulmasta esitetyt) viittaavat, että et olisi joutunut juuri kohtaamaan immateriaalioikeuksiin liittyviä kysymyksiä ainakaan kovin läheisesti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.05.2012 12:35

Hilppa kirjoitti:Kahvi, työskenteletkö ammattitutkijana tai tutkimusalalla? Esittämäsi ylenmyydentuntoisiltakin jossain määrin vaikuttavat näkökulmat (lähinnä poliisinäkökulmasta esitetyt) viittaavat, että et olisi joutunut juuri kohtaamaan immateriaalioikeuksiin liittyviä kysymyksiä ainakaan kovin läheisesti.

Kaikille pahoitteluni, jos kommenttini tuntuvat ylemmydentuntoisilta.

En työkseni toimi mitenkään tutkimukseen liittyvissä jutuissa.

Kiinnostukseni juridiikkaan on aika amatöörimaista puuhastelua ja immateriaalioikeudet(kin) ovat minulle enempi suurta mystiikkaa. Näkökulmani on enemminkin yksityisen turvallisuusalan näkökulma, jossa ei siis juuri pohdita immateriaalioikeuksia tms. Ennemminkin sitä, että mitkä ovat jonkun oikeudet ja velvollisuudet lain kannalta, koska saa käyttää voimakeinoja ja millä perusteella, mistä rikosnimikkeestä on todnäk kysymys ja miten silloin oikeudet/velvollisuudet muuttuvat yms ect jne. Kieltämättä se on lähellä poliisinäkökulmaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja takaovi » 24.05.2012 12:52

Kyllästynyt kirjoitti:
Ja niin kuin jo tuolle 2.reiälle sanoin, sinun pitää palauttaa varastamasi linkki siihen samaan paikkaan mistä sen varastitkin.

Tarkoittaako Kyltsi minua tuolla 2.reiällä?

Pyydän heti anteeksi nimittelyäni, jos ei tarkoittanut.
takaovi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 12:57

takaovi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Ja niin kuin jo tuolle 2.reiälle sanoin, sinun pitää palauttaa varastamasi linkki siihen samaan paikkaan mistä sen varastitkin.

Tarkoittaako Kyltsi minua tuolla 2.reiällä?

Pyydän heti anteeksi nimittelyäni, jos ei tarkoittanut.

Mutta mitä itse ajattelet Hermiitin produkteista?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja takaovi » 24.05.2012 13:04

Ensimmäisen olen lukenut ja menihän se, ei mikään suuri lukuelämys mutta eivät kaikki muutkaan kirjat sellaisia ole.
Toista en aio lukea, jos ei nyt sattumalta just osu käteen kirjastossa.
takaovi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2012 13:05

Sinulla on paljon vapaa-aikaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gyver » 24.05.2012 13:07

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Kieltämättä sanattomaksi vetää, kun kaksi aikuista ihmistä jaksaa riidellä vuosikaudet yhden linkin copypastaamisesta.

Riitelystä tässä ei kai oikein voida puhua; ainakin riitely on hyvin yksipuolista. Minä istun syytetyn penkillä - varkaudesta syytettynä. Ei kai puolustautumista ole tapana sanoa riitelyksi. Aina en onnistu ajattelemaan, että on pikkujuttu joutua vuodesta toiseen syytetyksi varastamisesta - olkoonkin, ettei syytös pidä paikkaansa ja se esitetään 'vain' netissä.

No puolustaudu sitten ja kerro miksi varastit minun esiin kaivamani linkin vastoin nimenomaista kieltoani - ja sitten vielä kehtasit vittuilla ottaneesi "hyvän linkin talteen kelvottomasta ketjusta", sen sijaan että kiertelet, selittelet, väistelet ja vääntelet vuosi toisensa jälkeen miten sinulla muka oikeus ottaa se linkki (minun esiin kaivamani) omaan käyttöösi - ja että sinulla tietenkin oli myös lupa ja oikeus kiitoksen sijaan vittuilla minulle (joka tuollaisessa tapauksessa on puhdasta ja paljasta nettikiusaamista)?

Täytyykin muistaa jatkossa ennen jonkin satunnaisen linkin laittamista jollekin vielä satunnaisemmalle keskustelupalstalle tarkistaa ettei Kyllästynyt ole ennättänyt sitä samaista linkkiä jonnekin laittaa jotta voi anoa kaikki tarvittavat luvat ettei vain tule jälkeenpäin mitään sanomista.
Gyver

ViestiKirjoittaja Gyver » 24.05.2012 13:36

Kyllästynyt kirjoitti:
Gyver kirjoitti:Täytyykin muistaa jatkossa ennen jonkin satunnaisen linkin laittamista jollekin vielä satunnaisemmalle keskustelupalstalle tarkistaa ettei Kyllästynyt ole ennättänyt sitä samaista linkkiä jonnekin laittaa jotta voi anoa kaikki tarvittavat luvat ettei vain tule jälkeenpäin mitään sanomista.

Pelkosi on täysin aiheeton, mutta jos ehdottomasti haluat vittuilla, niin käyhän se noinkin.
Osoittaa kuitenkin vain sen, ettet ymmärrä mistä on kyse.

Olet oikeassa, en ymmärräkään. Tuota linkkiasiaa on taidettu puida useampaankin otteeseen vuosien saatossa, mutten muista että olisit missään vaiheessa selventänyt sitä minkä takia asia on sinulle noin tärkeä. Ja ei, en jaksa lähteä arvailemaan, siinä kun on useampiakin mahdollisia vaihtoehtoja.
Gyver

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista