Kyllästynyt kirjoitti:Kumma juttu, miten sinä uhoat sanelupolitiikasta ja syytät minua pankkien ja Automatiaan puolustelemisesta vaikka yritän vain kertoa miksi asiat ovat niin kuin ovat. Pankit ovat yrityksiä joiden tavoitteena on tuottaa voittoa, eivät ne mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä ole!
Tavallisesta pienipalkkaisesta tiliasiakkaasta on pankille enemmän kustannuksia kuin tuottoa
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Käytännössä kuitenkin taitaa jo olla niin, että esim. työttömyyskorvauksen varassa elävä henkilö voi törmätä vaikeuksiin yrittäessään luoda itselleen pankkisuhdetta saadakseen itselleen pienille tuloilleen tilin ja kortin, jolla pääsee käyttämään tiliään. On ollut tapauksia, joissa pankki on kieltäytynyt huolimasta asiakkaaksi; sellaisen käsityksen olen saanut. Onneksi toistaiseksi pankit on pantu tässä asiassa ojennukseen; on löytynyt raja pankkien valta- ja sanelupolitiikalle. Mutta suuntaus on selkeä; yhä enemmän pankit saavat ymmärrystä osakseen...
Työttömyyskorvauksen varassa elävä voi perustaa tilin ja asioida pankin kanssa kuten kuka tahansa muukin. Luotollista pankki/maksukorttia hänelle ei välttämättä myönnetä, mutta Visa Electronin saamisessa ei pitäisi olla ongelmia.
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/fa8 ... e648257350Pankki ei avannut tiliä
Kaikki pankkitoimihenkilöt on syytä perehdyttää peruspankkipalveluihin. Tilin avaamisesta ei voi kieltäytyä perusteettomasti.
Kuluttaja kertoi ilmoituksessaan, että hän oli mennyt pankin konttoriin aikomuksenaan avata käyttötili. Pankkitoimihenkilö oli kysynyt häneltä työtodistusta ja kolmea viimeistä palkkatodistusta. Niitä kuluttajalla ei ollut antaa eikä hän saanut tiliä avattua.
Selvityksessä Kuluttajavirastolle pankki kertoi, ettei se edellyttänyt asiakkailta voimassa olevaa työsuhdetta käyttötiliä avattaessa.
Peruspankkipalveluiden saaminen on kuluttajille luottolaitoslaissa taattu oikeus. Laki antaa jokaiselle oikeuden tavanomaisen talletustilin avaamiseen, tilin käyttämiseen tarvittavaan välineeseen sekä maksutoimeksiantoihin, kuten esimerkiksi laskujen maksamiseen tililtä.
Pankille huomautettiin, ettei asiakaspalvelussa saa antaa kuluttajille totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoa heidän oikeuksistaan. Pankki ei voi omassa toiminnassaan asettaa lisävaateita tavanomaisen tilin avaamiselle. Lisäksi pankin on erikseen perusteltava päätöksensä, jos se kieltäytyy tilin avaamisesta.
Kovin tarkoitushakuisesti ja yksisilmäisesti sinä lukemaasi tulkitset ja tulkintaasi luotat. Mistä tiedät, ettei asiakas ole pyytänyt saada nimenomaan luotollista pankkitiliä (jolloin ansiotulot pitää ilmoittaa) vaikka hän sitten jälkikäteen väittikin yrittäneensä avata vain luototonta pankkitiliä?
Sangen usein on niin, että jälkikäteen kerrottu on jotakin aivan muuta kuin se mitä alunperin on yritetty tehdä.
http://www.uusisuomi.fi/raha/70230-uusi ... -pankeissaUusi laiton ilmiö Suomen pankeissa
Julkaistu: 1.9.2009 7:50
Osa pankeista on kieltäytynyt avaamasta tiliä maksuhäiriöisille asiakkaille. Helsingin Sanomien mukaan Kuluttajavirasto on saanut vastikään yhteydenottoja ihmisiltä, joille ei ole suostuttu avaamaan tiliä pankissa.
Ilmiö on uusi ja lainvastainen. Lain mukaan jokaisella kansalaisella on oikeus peruspankkipalveluihin eli oikeus avata tili, saada tilinkäyttöön oikeuttava maksuväline sekä verkkotunnukset tilinkäyttöä varten.
Esimerkiksi palkkakuittia tai työtodistusta ei saa vaatia tilin avaamista suunnittelevalta asiakkaalta.
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Uusi laiton ilmiö Suomen pankeissa
Julkaistu: 1.9.2009 7:50
http://www.uusisuomi.fi/raha/70230-uusi ... -pankeissa
Ei ainakaan tuossa linkissa puhuta mitään siitä, että toimittaja olisi yrittänyt tilin perustamista siinä onnistumatta.
Gyver kirjoitti:Crocodile Gena kirjoitti:Jos ei rahaa jostain syystä automaatista saa ja kotiin on matka, niin alaikäinen voi aina soittaa apua vaikkapa poliisilta.
Poliisista on tullut jo huoltajakin.
Crocodile Gena kirjoitti:Ongelmia elämässä tulee, se on varmaa. Mutta jokainen ongelma ei mielestäni ole uhkakuva (mitä jos lapsi ei saa rahaa bussilippuun? mitä jos ties mitä ja jos ja jos), ja toisaalta ihmisillä on ensisijainen vastuu omasta elämästään ja järjenkäytöstään (ei lähetetä lasta ilman rahaa korpeen).
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Kaikki elämän ongelmat eivät ole vältettävissä, mutta puheena oleva ongelma kyllä olisi vältettävissä tiedottamisen avulla.
Kunpa vielä kertoisit miten tuon asian tiedottaminen voisi käytännössä aukottomasti järjestää.
Lappu luukulla olisi varmaan hyvä tapa tiedottaa, mutta kun kukaan ei voi olla vahtimassa ettei lappua revitä luukulta pois.
Kyllästynyt kirjoitti:Gyver kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Palaan vielä siihen minkä jokainen asiakaspalvelutyötä tehnyt tietää; asiakas ei aina puhu totta vaan valehtelee - ja yleensä tietenkin omaksi edukseen.
Ja mikähän muu etu asiakkaalla tässä tapauksessa on kun se, että saa avattua tilin jota ei alunperin saanut?
Esimerkiksi maine ja kunnia pankin "rökittämisestä".
Mirri kirjoitti:Crocodile Gena kirjoitti:Ongelmia elämässä tulee, se on varmaa. Mutta jokainen ongelma ei mielestäni ole uhkakuva (mitä jos lapsi ei saa rahaa bussilippuun? mitä jos ties mitä ja jos ja jos), ja toisaalta ihmisillä on ensisijainen vastuu omasta elämästään ja järjenkäytöstään (ei lähetetä lasta ilman rahaa korpeen).
Olen kirjoittanut tosiasioista, en uhkakuvista. Kuten jo olen todennut; ihmisille voi tulla ongelmia, jos käteisautomaatit ovat yllättäen poissa pelistä, ja lähin toimiva automaatti löytyy kilometrien päästä. Jos joku näkee tosiasiat uhkakuvina, niin sille minä en mahda mitään.
Tarkalleen ottaen en myöskään ole puhunut lapsista, vaan alaikäisistä. Sillekään en voi mitään, että minun käyttäessäni sanaa alaikäinen sinun mielessäsi on syntynyt uhkakuva rahattomista lapsista korvessa, ja vieläpä vanhempien sinne lähettäminä. Ja Kyllästyneen mielessä on syntynyt uhkakuva pikkulapsesta kortti hampaissaan konttaamassa äidinmaitovastikeostoksille... Minä siis tosiaan kirjoitin alaikäisistä ja siitä, että ihmisille voi tulla ongelmia käteisautomaattien yllättävien katoamisten vuoksi; lapsiin liittyvät uhkakuvat korpeen joutumisineen ovat syntyneet muualla kuin minun päässäni.
Kaikki elämän ongelmat eivät ole vältettävissä, mutta puheena oleva ongelma kyllä olisi vältettävissä tiedottamisen avulla.
maanvaiva kirjoitti:Kyllä mun lisäksi on paljon eri tavalla vammaisia jotka eivät sitä toista automaattia noin vaan löydä.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa