Re: Pyörät ja pyöräily.

Re: Pyörät ja pyöräily

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.07.2010 22:06

Noin neljännesvuosisata sitten Velosportiin tuli 150-kiloinen 175-senttinen ostamaan maastopyörää; oli päättänyt alkaa laihduttaa ja kuntoilla. Toinen omistaja Antti Ruotsalo tuumasi, että kiekkoihin täytyy vissiin laittaa mopon pinnat.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 16.07.2010 01:05

Ostin taannoin polkupyörän ja siitä alkoivat pinnat katkeilla. Reklamoin myyjäliikkeelle, koska takuuaika oli vielä voimassa. Myyjä kysyi milloin olin ostanut pyörän ja totesi sitten, että katkeilu johtuu siitä, etten ollut huoltanut pyörääni asianmukaisesti. Pinnat olisi kuulemma pitänyt kiristää ensimmäisessä huollossa. No maksoin katkenneiden pinnojen vaihdon, kun olin ollut niin huolimaton.

Mutta pinnat jatkoivat katkeiluaan ja reklamoin taas myyjäliikkeeseen. He kysyivät milloin olin ostanut pyörän ja todettuaan, etä takuu oli umpeutunut totesivat, että katkeilu johtuu siitä, että valmistaja oli siirtynyt kotimaisiin pinnoihin, joissa oli joku valmistusvirhe ja suosittelivat kaikkien pinnojen vaihtamista toisen merkkisiin. Minun kustannuksellani tietysti.

Ovelia nuo pyöräkauppiaat.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.07.2010 09:05

Titaani-puolat ovat parhaita. Minulla on MANITOUssa edessä sellaiset (suora puolaus).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 16.07.2010 11:42

Eikös tosimiesten pyörissä ole pinnojen tilalla semmoinen levy?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 16.07.2010 12:10

Ei, vain aika-ajoon.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 16.07.2010 12:10

Italialainen seurue katsoi pyörääni kuin lehmä uutta porttia.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 17.07.2010 10:25

Riidankylväjä kirjoitti:Ostin taannoin polkupyörän ja siitä alkoivat pinnat katkeilla. Reklamoin myyjäliikkeelle, koska takuuaika oli vielä voimassa. Myyjä kysyi milloin olin ostanut pyörän ja totesi sitten, että katkeilu johtuu siitä, etten ollut huoltanut pyörääni asianmukaisesti. Pinnat olisi kuulemma pitänyt kiristää ensimmäisessä huollossa. No maksoin katkenneiden pinnojen vaihdon, kun olin ollut niin huolimaton.

Mutta pinnat jatkoivat katkeiluaan ja reklamoin taas myyjäliikkeeseen. He kysyivät milloin olin ostanut pyörän ja todettuaan, etä takuu oli umpeutunut totesivat, että katkeilu johtuu siitä, että valmistaja oli siirtynyt kotimaisiin pinnoihin, joissa oli joku valmistusvirhe ja suosittelivat kaikkien pinnojen vaihtamista toisen merkkisiin. Minun kustannuksellani tietysti.

Ovelia nuo pyöräkauppiaat.

Osta nämä (minulla on).
http://www.campagnolo.com/jsp/en/wheels ... tid_10.jsp

Ko. vanteet ovat lujat ja hyvin aerodynaamiset (vanteen muoto ja litteät puolat). Ilmanvastus tulee luultavasti enemmän vinhasti pyörivistä puolista, per se, kuin vanteen muodosta.
.
Kuva
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 17.07.2010 10:36

Eikös yhtenäinen levy olisi ilmanvastuksen kannalta parempi kuin puolat? Varsinkin kun ovat isoja ja harvassa.

Oikeastaan pitäisi olla kaksi ohutta levyä, joilla saadaan optimaalinen, aerodynaaminen muotoilu. Vauhdin kasvaessa ilmanvastuksen osuus vastustavissa voimissa kasvaa.

Olen ymmärtänyt, että pyyhällät pääkaupungin katuja aika haipakkaa.

PS. Minulle sopii paremmin semmoinen mummopyörä, jossa ei ole tankoa ja jolla voi ajella pystyasennossa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 17.07.2010 10:49

Levyillä (levypyörä) saadaan paras aerodynaaminen tulos, mutta ratkaisu on painava ja sopii vain aika-ajoon. Lisäksi tuuli ottaa sellaisiin pervertisti, jolloin ohjaus voi olla vaarallisen epävakaa. Polkupyörä ei ole purjevene.

Aerodynaamisesti ja keveyden suhteen puolat peittävä ohut kalvo olisi paras, mutta UCIn säännöt kieltävät tämän (historiallisista syistä).
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 17.07.2010 11:56

Tulee mieleen Melko-mies.

Em. polkupyöräratkaisussa voi olla hankaluutena Melko-moottorin sijoitus etupyörään, josta tulee erittäin raskas. Tällöin etupyörää voi olla hankala kääntää ja ohjata gyroskooppi-vaikutuksen vuoksi: kulkee vain suoraan kuin juna!

Ylimääräiset moottorit tulisi sijoittaa runngon kolmi-keskiöön tai takapyörän päälle.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.07.2010 13:21

Pertti Luukkonen kirjoitti:Levyillä (levypyörä) saadaan paras aerodynaaminen tulos, mutta ratkaisu on painava ja sopii vain aika-ajoon. Lisäksi tuuli ottaa sellaisiin pervertisti, jolloin ohjaus voi olla vaarallisen epävakaa. Polkupyörä ei ole purjevene.

Aerodynaamisesti ja keveyden suhteen puolat peittävä ohut kalvo olisi paras, mutta UCIn säännöt kieltävät tämän (historiallisista syistä).

Tuossa on pointtia. Levypyörät saattavat olla hankalat sivutuulella, mutta jospa käännetään sivutuuli eduksemme ja muotoillaan puolat ropelleiksi niin sivutuuli kiihdyttää vauhtia. Navakalla sivutuulella ei tarvitse polkea lainkaan. 8-)
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 18.07.2010 14:48

Insinööri puhuu! Miten propellin pyöriminen siirretään voimansiirtoon?
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.07.2010 17:22

Eihän tuossa mitään voimansiirtoa tarvita.

Ikiliikkujan taas saa, kun kiinnittää esim kypärään propellin, joka pyörii etenemisen aiheuttamassa vastatuulessa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 19.07.2010 00:22

Nyt ymmärsin. Mutta sitä en ymmärrä, miksi propellit. Paras purjehan on levy. Eihän purjeveneeseenkään laiteta purjeiden tilalle potpuria.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 19.07.2010 07:41

Voithan sinä purjeenkin laittaa. Joudut tosin kiikkumaan narujen varassa pyörän sivussa kuin kilpapurjehtija, että homma pysyisi tasapainossa. Ropelit on käytännöllisempiä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 19.07.2010 10:27

Riidankylmäjältä on lopullisesti äly lähtenyt.
Pertti Luukkonen

Maantiekilpapyörän ajo-asennot

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2010 16:34

Maantiekilpapyörän ajo-asentoa määrää olennaisesti käsien ote (asento) ohjaustangosta.
Asento voi olla ainakin kolmenlainen:

1) Ylä-asento a: Kädet ohjaustangon suorassa yläosassa, jolloin käden eivät ulotu jarrukahvoihin.
Sopii leppoisaan ajoon.

2) Ylä-asento b: Kädet jarrukahvojen kumisilla suojuksilla ("lepuuttimilla"), jolloin sormet ylettyvät yläkautta jarrukahvoihin. Sopii leppoisaan ajoon mutta myös kovaan vauhdinpitoon. Tätä asentoa käytetään ajettaessa
ajallisesti yli 70 %.

3) Ala-asento: Kädet ohjaustanjon (ala-)mutkassa, jolloin kädet ulottuvat sivukautta jarrukahvoihin.
Ajaja siirtyy satulassa n. 2 - 5 cm eteen päin. Kovimpaan ajoon.

Klassisesti ohjaustangon alamutka, S:n alaosa, on ollut suhteellisen pyöreä, joko "tiukka" (mm. ttt) tai kaarevampi eli "väljä" (vain Cinelli). Nykyään alumiiniset ohjaustangot on muotoiltu "terävimmiksi", jolloin asennossa 3 kämmenen kohta on liki suora ja täten sangen ergonominen.

Aika-ajopyörässä käsivarren etuosa lepää ohjaustangon päällä, mikä mahdollistaa erityisen aerodynaamisen ajoasennon.
Oman empiirisen impressioni pohjalta (Alan) aika-ajopyörä on ollut n. 15 sekuntia nopeampi 10 kilometrillä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 21.07.2010 13:15

Ymmärrän Kylväjän selityksen. Yläpuoleisten pinnojen merkitys kannatteleva (riippusiltamaisesti), mikä luonteva ajatus, alapinnat sen sijaan helposti lytistyisivät. Pinnojen kireys on mielestäni kuitenkin edellytys. Ainakin ylläpitämään tasaisen rullauksen. Eivätkä yläpinnat voisi kannatella, jos riittävää pinnojen kireyttä (ja lujuutta) ei olisi, vaan pyörä "lonksuisi" eteenpäin ja pinnat vääntyilisivät?

Pyörä on helteellä paras paikasta toiseen siirtymisväline lyhyillä matkoilla. Ainakin silloin, kun matkan varrella ei ole raskaita ylämäkiä.

Nimim. "Kerran Palman saarella helteessä ylämäkeen pyöräillyt ja ei niin vakava harrastaja"
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.08.2010 13:01

Pertti Luukkonen kirjoitti:Riidankylmäjältä on lopullisesti äly lähtenyt.

Kuva

Kuvittelet vain polkupyörän tuohon veneen tilalle ja eikun väsäämään purjepyörää.
Riidankylväjä

Kiinteävälityksiset

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.08.2010 21:08

Tarkat ovat huomanneet, että kiinteävälityksiset ovat lisäänyyneet kaupunkikuvassa. Toisin sanoen pyörässä ei ole ollenkaan vapaaratasta: jos pyörää työntää kävellen tai juosten, polkimet pyörivät sitä vinhemmin, mitä nopeammin työntäjä itse käy. Periaate on sama pikkulasten pyörissä ja kilpa-ratapyörissä.

Kiinteävälityksiset tulivat vajaa kymmenen vuotta sitten ensin polkupyörälähettien käyttöön, jolloin niissä ei useinkaan ollut lain edellyttämää jarrulaitetta. Sittemmin jarru on ilmestynyt, tavallisimmin etupyörään. Välitys näissä pyörissä on pienempi kuin ratapyörissä, koska täytyy jaksaa polkea myös lievään ylämäkeen. Vauhtia voi alamäissä hillitä "polkemalla takaperin". Tällaisella pyörällä voi seisoa pitkiä aikoja paikallaan esimerkiksi valoissa.

Kesällä 2010 on markkinoille tullut myös maastopyörän näköisiä kiinteävälityksisiä. Niissä voi olla sellainen rakenne, että jos takapyrän kääntää toisin päin, pyörästä tuleekin vapaarattainen!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista