http://www.hs.fi/verkkolehti/urheilu/ar ... 5266739438Hiihto
Valmentajat tiesivät epon käytöstä
Mika Myllylä kertoi kokeilustaan kahdelle syytetyistä.
Antti Penttinen HELSINGIN SANOMAT
Mika Myllylä
STT:n dopingoikeudenkäynnin viime metreillä saatiin kuulla yllättävä paljastus.
Mika Myllylä myönsi todistajana, että hän kertoi epon käytöstään Hiihtoliiton valmentajakaksikolle Pekka Vähäsöyringille ja Antti Leppävuorelle.
Vähäsöyrinki ja Leppävuori ovat oikeudessa syytettyinä törkeästä petoksesta. Heitä syytetään siitä, että he kielsivät aikoinaan oikeudessa tietävänsä mitään Hiihtoliiton piirissä harjoitetusta dopingista ja vaativat petollisella tavalla korvauksia henkisistä kärsimyksistä Suomen Tietotoimiston jutussa.
Myllylää kuultiin videon välityksellä Kokkolasta. Hän vaati esiintymisensä ehdoksi, että yleisö, käytännössä toimittajat, poistetaan istuntosalista – muuten hän lääkärintodistukseen vedoten kieltäytyisi todistamasta.
Oikeus totesi vaatimuksen lailliseksi ja suostui siihen. Oikeudenkäynti pysyi silti julkisena: Myllylän todistuksen ääniosuuden sai heti tuoreeltaan nauhoitettuina kopioina.
Myllylä oli kertonut jo poliisille käyttäneensä epoa. Aiemmin ei ole tullut esiin, tiesivätkö Vähäsöyrinki ja Leppävuori Myllylän käytöstä.
Asiaa kysyi Myllylältä suoraan Leppävuoren asianajaja Ari Korhonen.
Myllylä väisteli ensin kysymystä, mutta oikeuden puheenjohtaja pani todistajan ruotuun: vastattava on.
Myllylä muotoili hetken emmittyään vihdoin asian näin:
"Luulen, että olen kertonut [Vähäsöyringille ja Leppävuorelle]. Keille kaikille kerroin, sitä en muista. Mutta on se ymmärrys, että olen kertonut. Saattoi olla [valmentajat] täysin tietoisia epon käytön kokeilusta."
Epon Myllylä kertoi hankkineensa itse. Käyttökokeilu oli tapahtunut 1990-luvulla ennen STT:n tammikuussa 1998 julkaisemaa dopinguutista.
Myllylä kieltäytyi vastaamasta kysymykseen, käyttikö hän epoa myös 2000-luvun puolella. Hän myönsi, että Lahden kisojen aikoihin 2001 häneltä mitattiin yli 180:n menneitä hemoglobiiniarvoja. "Siihen en ota kantaa", hän kiersi kysymyksen huimien arvojen syystä.
Vuokatin testiaseman hoitaja Kari Kajaus ei Myllylän mukaan piikittänytkään häneen epohormonia. Myllylä sanoi muistaneensa väärin.
"Käytin ihan itse. Pistin ihon alle", Myllylä vakuutti. Vielä maaliskuussa hän mainitsi Kajauksen piikittäjäksi.
Kajaus oli sen sijaan antanut Myllylälle pistoksen venäläistä valmistetta Myllylän itsensä tuomasta pullosta. Aine kuului Hiihtoliiton immunologiseen ohjelmaan.
Avaustodistajana esiintynyt Jari Isometsä kiisti systemaattisesti käyttäneensä dopingia 1990-luvulla. Hän ei tiennyt muidenkaan käyttäneen tai valmentajien tarjonneen kiellettyjä aineita.
Kari-Pekka Kyrö oli kertonut oikeudessa maanantaina, että hiihtäjistä Janne Immonen oli paljastanut hänelle käyttävänsä epoa. Puhelintodistajaksi kutsuttu Immonen kiisti väitteen jyrkästi.
Kyrö kertoi myös, että Immosen valmentaja Reijo Jylhä olisi tiennyt suojattinsa epon käytöstä. Niin ikään puhelintodistajana kuultu Jylhä kiisti hänkin Kyrön väitteet.
Lisää aiheesta:
Järeä ase syyttäjälle