200 nigerialaista tyttöä

200 nigerialaista tyttöä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.05.2014 19:30

UUTISET ULKOMAAT
PALLON LIIKKEET
Mitä he ovat tehneet tyttärillemme?
5.5.2014 14:59
Jukka Huusko
HELSINGIN SANOMAT
Kuvia rikospaikalta on niukalti. Yhdessä niistä näkyy keltaiseksi maalattu betoninen koulurakennus, jonka kattorakenteet liekit ovat nuolleet mustiksi.

Uutistoimisto Reutersin kuvassa näkyy Chibokin kylän tuhottu koulu Nigerian koillisosassa. Huhtikuun puolivälissä koulu joutui keskelle painajaista, joka ei ole vieläkään päättynyt.

Jos kuulet yli kahdensadan nigerialaisten koulutytön sieppauksesta ensimmäistä kertaa vasta nyt, älä syytä itseäsi. Kansainvälinen media on raportoinut tapahtumista vähän, jos verrataan vaikkapa Etelä-Korean laivaonnettomuuteen tai Malesian kadonneeseen matkustajakoneeseen, jotka yhtä lailla olivat traagisia.

Huhtikuun 14. päivänä Chibokin yläasteelle oli majoittunut nelisensataa tyttöä. 16–18-vuotiaiden tyttöjen piti seuraavana päivänä tehdä yläasteen päättökoe.

Yhdentoista jälkeen yöllä kymmeniä aseistautuneita miehiä tunkeutui kouluun. Joidenkin lähteiden mukaan tunkeutujilla oli yllään armeijan univormut. He väittivät tulleensa evakuoimaan oppilaat.

Huijaus meni läpi, sillä Bornon osavaltion alueella on sotatila. Aluetta terrorisoi ääri-islamilainen Boko Haram, jota armeija yrittää kovin ottein saada kuriin.

Lähes kolmesataa koulutyttöä lastattiin kuorma-autojen lavoille. Puhkesi tulitaistelu. Vartijat ammuttiin, ja koulu sytytettiin tuleen. Tunkeutujat olivatkin Boko Haram -järjestön miehiä.

Kuorma-autot kiisivät yön selässä kohti Sambisan metsää, joka sijaitsee lähellä Kamerunin rajaa. Osan teinitytöistä onnistui paeta matkalla. Noin kaksisataa tyttöä on silti edelleen kateissa.

Kuvia on niukalti. Muutama niistä on Chibokin kylänraitilta. Niissä näkyy huivipäisiä naisia, punaisiksi itkettyjä silmiä. Yhden naisen kasvot ovat vääntyneet avoimeen itkuun.

Kansainvälinen media on tuottanut hämmästyttävän vähän paikan päällä tehtyjä reportaaseja sieppauksesta, joka on Boko Haramin terroriteoista julkein.

Raivokasta kansainvälistä kampanjaa tyttöjen pelastamiseksi ei ole nähty.

Miltä tuntuu äideistä ja isistä, joiden tyttäret vietiin? Nigerian Tribune -lehti tapasi omaisia.

Sieppaus koskettaa Chibokin kylän jokaista asukasta, kertoi Mallam Chiroma, jonka tytär Falmata on siepattujen joukossa.

"Jos omaa tytärtä ei ole viety, niin naapurin tai veljen tyttö on", Chiroma kuvasi lehdelle.

Chiroma on yksi niistä omaisista, jotka lähtivät sieppauksen jälkeen itse etsimään lapsiaan Sambisin metsästä. Viranomaisia ei ole etsinnöissä näkynyt. "Etsinnät piti lopettaa, kun oudot miehet saartoivat meidät ja kielsivät etenemästä syvemmälle", hän kertoi.

Toinen isä, Pagu Haruna, kertoi siepatun tyttärensä Awan olleen ahkera opiskelija. "Emme tiedä, mitä lapsillemme tapahtuu metsässä, vieraiden miesten keskellä", hän sanoi.

Uutistoimisto AP:n mukaan tyttöjä pakkonaitetaan Boko Haramin sisseille. Boko Haram on hausan kieltä ja tarkoittaa "länsimainen koulutus on syntiä".

Järjestö on iskenyt kirkkoihin ja moskeijoihin, mutta erityistähtäimessä ovat koulut. Boko Haram ei pidä siitä, että tytöt oppivat lukemaan, kirjoittamaan ja ymmärtämään modernia maailmaa.

Sambisan metsä. Satelliittikuvien perusteella se näyttää lähinnä puskaiselta savannilta. Välistä kasvusto on kuitenkin tiheämpää. Kerrotaan, että Sambisan piikkipensaat muodostavat paikoitellen ryteikköjä, joiden läpi on mahdoton kulkea.

Tämän erämaan isäntä on Boko Haram, jonka edessä Nigerian hallitus näyttää voimattomalta. Joko hallitus suunnittelee mittavaa operaatioita tyttöjen pelastamiseksi. Tai sitten se ei vain välitä.

Vuosien ajan Boko Haram on rakentanut hallituksen silmien alla Sambisaan tukikohtia ja bunkkereita. Niiden kätköissä, vieraiden miesten keskellä, on Chibokin koulun kaksisataa siepattua teinityttöä.

http://www.hs.fi/ulkomaat/Mitä+he+ovat+tehneet+tyttärillemme/a1399012478678
Hilppa

Re: 200 nigerialaista tyttöä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.05.2014 19:42

Alue löytyy GoogleMapsin avulla kohteesta Sambisa, Borno, Nigeria, eikä ole suuren suuri, kuten eivät Afrikan maiden metsäalueet muutoinkaan. Sirpaloituneelta näyttää. Kuitenkin riittävän suuri ja pusikkoinen, että Boko Haramin terroristit ovat kyenneet bunkkereitaan rauhassa rakentaa ja veritekojaan tehdä. Emme tiedä, mitä kaikkia synkkyyksiä tiettömien taipalten takana Afrikan mantereella tapahtuu. Aina silloin tällöin hädin tuskin uutiskynnys ylittyy.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.05.2014 22:12

Jos joku suomalainen olisi siepattu, media Suomessa ei juuri muusta kirjoittaisikaan.

Julkisuusmatematiikan mukaan 1 suomalainen > 200 nigerialaista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja muumimamma » 06.05.2014 05:54

Kyllästynyt kirjoitti:Jos joku suomalainen olisi siepattu, media Suomessa ei juuri muusta kirjoittaisikaan.

Suhteellisen lapsellinen vertaus.
Jatketaan samalla sun valitsemalla tiellä. Jos äitisi siepattaisiin, haluisitko että hänestä kirjoitetaan vain näistä 200 nigerilaisesta?
muumimamma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.05.2014 17:01

Ääri-islamilainen Boko Haram kaappasi lisää tyttöjä Nigeriassa
HS 6.5.2014 16:122
REUTERS

Ääri-islamilainen Boko Haram -järjestö on siepannut yöllä kahdeksan tyttöä kylästä, joka sijaitsee luoteisessa Nigeriassa, sanoivat poliisi ja kylän asukkaat tiistaina.

Tytöt ovat iältään 12–15-vuotiaita. Kylä sijaitsee lähellä Boko Haramin hallussaan pitämää aluetta.

"Miehiä oli monta, ja he kaikki kantoivat mukanaan aseita. He tulivat kahdella ajoneuvolla, jotka olivat maalattu armeijan värein. He alkoivat ampumaan kylässämme", kertoi Waraben kylän asukas Lazarus Musa.

Reuters haastatteleman nimettömän poliisilähteen mukaan tytöt kuljetettiin pois rekoilla ryöstetyn karjan ja ruuan kanssa. Boko Haramin aiemmin kaappaamat yli 200 koulutyttöä, ovat edelleen kateissa.

Järjestön johtaja Abubakar Shekau on sanonut, että tytöt myydään eteenpäin. Koulutytöt pakotettiin asuntolasta kuorma-autojen lavoille yöllä ja vietiin syrjäiseen Sambisin metsään lähelle Kamerunin rajaa 14. huhtikuuta. Tyttöjä vietiin alun perin enemmän, mutta kymmeniä pääsi pakoon.

Nigerian viranomaiset arvioivat, että tyttöjä on saatettu viedä Kameruniin ja Tšadiin.

Entuudestaan 234 tyttöä on kateissa edellisen sieppauksen jäljiltä. Uutisen mukaan Britannia tarjoaa apua nigerialaistyttöjen etsintään.
http://www.hs.fi/ulkomaat/%C3%84%C3%A4r ... 9344682744
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.05.2014 17:09

muumimamma kirjoitti:- -

Jatketaan samalla sun valitsemalla tiellä. Jos äitisi siepattaisiin, haluisitko että hänestä kirjoitetaan vain näistä 200 nigerilaisesta?

Sieppaus oli tapahtunut 14. huhtikuuta. Tiesitkö sinä muumimamma siitä jo huhtikuussa 2014? Minä en tiennyt. Sen sijaan Etelä-Koreassa tapahtuneesta laivaonnettomuudesta sain lukea jo melko pian tapahtumien jälkeen. Molemmat tapahtumat ovat tietysti hyvin järkyttäviä ja ikäviä.

Taannoin suomalainen valokuvaaja kuvasi Afrikassa viidakon pimennoissa tapahtunutta ympärileikkausta. Siitä aiheesta pitäisi olla täällä kirjoitusketju avattuna, jos oikein muistan. Itselleni tulivat hyvin vahvasti mieleen tyttöjen ympärileikkaukset ja ikävä epäilys siitä, mitä kaikkea Afrikan pusikkoisissa metsissä ja syrjätaipaleilla tapahtuu. Monenlaista ikävää, mitä emme osaa edes epäillä ja kaikki saa vain tapahtua kenenkään mistään mitään tietämättä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja muumimamma » 06.05.2014 18:43

Kyllä minä luin uutisen jo paljon aikaisemmin, esim. tästä linkistä.

http://www.unwomen.fi/uutiset/un-womeni ... tamiseksi/
muumimamma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.05.2014 20:32

Hyvä, että sulla leikkaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja muumimamma » 07.05.2014 04:05

Hilppa kirjoitti:Hyvä, että sulla leikkaa.

olipa siististi vittuiltu. Miten minulla leikkasi, jos luin artikkelin kadonneista tytöistä ennen sinua?
Minä vaan selailen nettiä pitkillä työmatkoilla linja-autossa enkä mitenkään tunne itseäni viisaaksi, jos löysin artikkelin tytöistä.

Tässä oli taas oiva osoitus siitä kuinka tällä foorumilla yksinkertaisesti pitää esittää tyhmää ja tietämätöntä.
muumimamma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 10:57

muumimamma kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Hyvä, että sulla leikkaa.

olipa siististi vittuiltu. Miten minulla leikkasi, jos luin artikkelin kadonneista tytöistä ennen sinua?
Minä vaan selailen nettiä pitkillä työmatkoilla linja-autossa enkä mitenkään tunne itseäni viisaaksi, jos löysin artikkelin tytöistä.

Tässä oli taas oiva osoitus siitä kuinka tällä foorumilla yksinkertaisesti pitää esittää tyhmää ja tietämätöntä.

Miten sinä koet tämän ketjun aiheen?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.05.2014 13:34

muumimamma kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Jos joku suomalainen olisi siepattu, media Suomessa ei juuri muusta kirjoittaisikaan.

Kaikkihan on suhteellista.
Jos äidiltäni kysyttäisiin, pitäisikö puhua hänestä vai 200:sta nigerialaisesta tytöstä, hänen vastauksensa olisi "tytöistä", ja samaa mieltä olen minäkin.

Äidilläni on ollut tapana sanoa (esim. pimeässä liikkumista pelkääville naisille) "Jos joku minut pimeässä erehdyksessä vie, niin tuo kyllä päivänvalossa nopeasti takaisin".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja muumimamma » 07.05.2014 16:44

Pitääkö nyt nauraa?

Et sinäkään Hilppa kerro miten koet tämän aiheen.
muumimamma

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.05.2014 17:16

muumimamma kirjoitti:Pitääkö nyt nauraa?...

Ei tietenkään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 18:50

muumimamma kirjoitti:Pitääkö nyt nauraa?

Et sinäkään Hilppa kerro miten koet tämän aiheen.

En ymmärrä, miksi pitäisi nauraa. Ei tässä aiheessa ole mitään nauramista.

Sinä et ole kysynyt, miten koen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja muumimamma » 07.05.2014 18:59

No minua ei kiinnosta miten asian koet, eikä myöskään kiinnosta kertoa miten itse koen. Koska sillä ei ole mitään merkitystä miten tämmöisen asian kokee.

Kysyin siksi, että pitääkö nauraa, koska toivoin että Kyllästyneen äitijuttu oli huumoria.
Koska minusta on surullista, että joku puhuisi mielummin 200 nig. tytön katoamisesta kuin oman äitinsä katoamisesta.
Kai siksi, koska minulle ei ole ihan itsestäänselvyys, että on äiti.
muumimamma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 19:13

muumimamma kirjoitti:No minua ei kiinnosta miten asian koet, eikä myöskään kiinnosta kertoa miten itse koen. Koska sillä ei ole mitään merkitystä miten tämmöisen asian kokee.

Kysyin siksi, että pitääkö nauraa, koska toivoin että Kyllästyneen äitijuttu oli huumoria.
Koska minusta on surullista, että joku puhuisi mielummin 200 nig. tytön katoamisesta kuin oman äitinsä katoamisesta.
Kai siksi, koska minulle ei ole ihan itsestäänselvyys, että on äiti.

Minusta viestillä kerrottiin, että Kyllästyneen äiti vaikuttaa viisaalta ja sen lisäksi myös huumorintajuiselta naiselta.

Minulla ei ole äitiä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja muumimamma » 07.05.2014 19:34

Siis se oli huumoria jolle ei saanut nauraa tässä ketjussa.
muumimamma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 19:38

muumimamma kirjoitti:Siis se oli huumoria jolle ei saanut nauraa tässä ketjussa.

Ei. En jaksa selittää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja muumimamma » 07.05.2014 19:46

Eipä siinä mitään selittelemistä ole. Hyväksyit että Kyllästynyt toi huumorin tähän ketjuun mutta ärähdit kun minä kysyin pitääkö nauraa.
muumimamma

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 20:10

muumimamma kirjoitti:Eipä siinä mitään selittelemistä ole. Hyväksyit että Kyllästynyt toi huumorin tähän ketjuun mutta ärähdit kun minä kysyin pitääkö nauraa.

En ole ärähtänyt. Sinä käsität yleensä kaiken erilailla kuin muut. Nytkään et huomannut Kyllästyneen viestissä ystävällisyyttä, vaikka hän koitti vastata sinulle ystävällisesti, kun sinä ensin olit negatiivisesti ja tunnepitoisesti huomauttanut hänelle tämän aiheen tärkeellisyysasteesta. Sinun kysymyksesi "pitääkö nyt nauraa tms." oli outo siinä yhteydessä. Kukaan ei voi vastata siihen muuta kuin, että ei pidä. Tämän ketjun aihe ei ainakaan minua naurata.

Sinä mitä ilmeisemmin et ymmärtänyt, että sinulle yritettiin olla ystävällisiä.

Todella turhauttavan hankalaa näiden väärinymmärrysten takia keskustella kanssasi.
Hilppa

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista