Vapaaehtoistyö kiellettyä, orjatyö pakollista

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 01:19

Reilusuomi:

Posted on April 12, 2014 by reilusuomi

Mitä syitä te näkisitte sille, että työnsä menettänyt työnhakija ei saa tehdä vapaaehtoistyötä, tai menettää tukensa, mutta häntä ollaan pakottamassa ei-vapaaehtoiseen ilmaistyöhön? “Kuntoutuminen” ei voi olla syy, eikä työllistyminen, eikä verkostojen luominen, eikä omanarvontunnon yllä pitäminen, koska nuohan toteutuvat kansalaisen vapaasti valitsemassa työssä, mutta tuskin toteutuvat orjatyössä.

Nöyryyttäminen? Kansan kahtiajako, ja palkkojen pudotessa alemman kastin jäsenten määrän kasvu? Yritys saada kansalaiset luopumaan verovaroillaan maksetuista tuista ja jäämään muiden siipeilijöiksi tai “pimeiksi” työntekijöiksi, mikä sekin on sitten rikos ja siitä voi rangaista?

Ja työnhakija ei saa tehdä työtä aikapankkiin ja saada vastineeksi palveluja muilta pankin jäseniltä. Sen sijaan hänet nyt aiotaan pakottaa työskentelemään samantapaiseen aikapankkiin, mutta nyt vain ilman vastinetta. Tai oikeastaan negatiivisella vastineella, koska seurauksena hänelle on nöyryytystä, ajan hukkaa, kasvojen menettäminen niin tuttavien kuin työnantajienkin silmissä, ja mahdolliset mielenterveyden ongelmat.

Onko Suomessa kaikki aina oltava kiellettyä tai pakollista? Entä sellainen ihan uusi systeemi, jossa ihmiset saisivat tehdä työtä, jos sitä löytävät, ilman pelkoa seuraamuksista? Saisi palkata jonkun tekemään satunnaisen työn muutamaa euroa vastaan ilman tukahduttavaa paperisotaa ja älyttömiä maksuja? Voisi jopa yrittää, ilman että verotoimisto, työvoimatoimisto, yrittäjäeläkelaitos ja vakuutusyhtiöt ja muut käsi ojossa seisoskelijat rampauttavat sen? Millaista olisi elää vapaiden kansalaisten yhdessä hallitsemassa valtiossa, jossa jokaisella on oikeuksia ja velvollisuuksia, ei pelkästään kieltoja ja pakkoja?

http://reilusuomi.wordpress.com/2014/04 ... akollista/
Viimeksi muokannut tris päivämäärä 01.06.2014 15:09, muokattu yhteensä 1 kerran
tris

Re: Vapaaehtoistyö kiellettyä, orjatyö pakollista

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 04:49

Tekstisi on kokonaan lainaus, joten pitää olla lainausmerkit.

"Saisi palkata jonkun tekemään satunnaisen työn muutamaa euroa vastaan ilman tukahduttavaa paperisotaa ja älyttömiä maksuja? Voisi jopa yrittää, ilman että verotoimisto, työvoimatoimisto, yrittäjäeläkelaitos ja vakuutusyhtiöt ja muut käsi ojossa seisoskelijat rampauttavat sen? Millaista olisi elää vapaiden kansalaisten yhdessä hallitsemassa valtiossa, jossa jokaisella on oikeuksia ja velvollisuuksia, ei pelkästään kieltoja ja pakkoja?"

Jos tämmöinen toteutuisi, silloin näillä ei olisi velvollisuuksia vaan pelkästään oikeuksia.
Me muut maksaisimme kaikki noiden ihmisten kustannukset.
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2014 10:48

Mielestäni lainausmerkkejä ei tarvita.

Mutta olisi hyvä laittaa kirjoittaja ja lähde tekstin alkuun,
mikä selventäisi, että lainauksesta on kyse.

11:05
Tällaiseen kokonaan lainaus -viestiin ei tule kirjoittaa mitään
omaa tekstiä. Kommentit laitettakoon uuteen viestiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2014 12:02

Psykopatologia kirjoitti:Mielestäni lainausmerkkejä ei tarvita.

Mutta olisi hyvä laittaa kirjoittaja ja lähde tekstin alkuun,
mikä selventäisi, että lainauksesta on kyse.

11:05
Tällaiseen kokonaan lainaus -viestiin ei tule kirjoittaa mitään
omaa tekstiä. Kommentit laitettakoon uuteen viestiin.

Ohjeistat väärin. Ilman lainausmerkkejä ei mistään tiedetä tekstin olevan kokonaan lainaus, eikä foorumin satunnainen lukija voi tietää sinun antaneen luvan laittaa foorumille toisten tekstejä ilman niiden merkitsemistä lainaukseksi. Eihän edes kirjoittajan ja lähteen laittaminen näkyviin kerro suorasta lainauksesta, koska kyseessä voi olla myös referaatti. Lainausmerkit on ainoa yksiselitteinen keino ilmoittaa siteerauksesta. Tai sitten tämä:

Mikä estäisi laittamasta siteerausta tuohon laatikkoon, näin:
Mitä syitä te näkisitte sille, että työnsä menettänyt työnhakija ei saa tehdä vapaaehtoistyötä, tai menettää tukensa, mutta häntä ollaan pakottamassa ei-vapaaehtoiseen ilmaistyöhön? “Kuntoutuminen” ei voi olla syy, eikä työllistyminen, eikä verkostojen luominen, eikä omanarvontunnon yllä pitäminen, koska nuohan toteutuvat kansalaisen vapaasti valitsemassa työssä, mutta tuskin toteutuvat orjatyössä.

Nöyryyttäminen? Kansan kahtiajako, ja palkkojen pudotessa alemman kastin jäsenten määrän kasvu? Yritys saada kansalaiset luopumaan verovaroillaan maksetuista tuista ja jäämään muiden siipeilijöiksi tai “pimeiksi” työntekijöiksi, mikä sekin on sitten rikos ja siitä voi rangaista?

Ja työnhakija ei saa tehdä työtä aikapankkiin ja saada vastineeksi palveluja muilta pankin jäseniltä. Sen sijaan hänet nyt aiotaan pakottaa työskentelemään samantapaiseen aikapankkiin, mutta nyt vain ilman vastinetta. Tai oikeastaan negatiivisella vastineella, koska seurauksena hänelle on nöyryytystä, ajan hukkaa, kasvojen menettäminen niin tuttavien kuin työnantajienkin silmissä, ja mahdolliset mielenterveyden ongelmat.

Onko Suomessa kaikki aina oltava kiellettyä tai pakollista? Entä sellainen ihan uusi systeemi, jossa ihmiset saisivat tehdä työtä, jos sitä löytävät, ilman pelkoa seuraamuksista? Saisi palkata jonkun tekemään satunnaisen työn muutamaa euroa vastaan ilman tukahduttavaa paperisotaa ja älyttömiä maksuja? Voisi jopa yrittää, ilman että verotoimisto, työvoimatoimisto, yrittäjäeläkelaitos ja vakuutusyhtiöt ja muut käsi ojossa seisoskelijat rampauttavat sen? Millaista olisi elää vapaiden kansalaisten yhdessä hallitsemassa valtiossa, jossa jokaisella on oikeuksia ja velvollisuuksia, ei pelkästään kieltoja ja pakkoja?

12.09 Asiaa lainausten esittämisestä:
https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.6.html
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2014 12:32

Mirrin esittämä laatikko olisi korrektein tapa.

trisin viestissä todella tulee vaikutelmaksi se, että kyseessä olisi hänen oma tekstinsä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 12:51

Oliko teillä mitään sanottavaa itse asiaan?
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 15:11

Asiasta haluaisit keskustella pilkun seksielämän sijaan?! Eikö yhtään hävetä? :|
tris

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2014 15:16

:D

Mutta siis: siteerausten käyttäminen niin, että ne näyttävät omalta tekstiltä, on eri asia kuin pilkun seksielämä.

Tris, aloitusviestiisi tekemäsi muutos on hyvin pieni ja kuitenkin se korjasi oleellisen asian. Nyt minäkin näen ja ymmärrän, ettei teksti ole sinun kirjoittamasi. :)
Itse asiaa mietin ehkä joskus. Mutta onhan se älytöntä, etteivät työttömät saa tehdä vapaaehtoistyötä.
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 15:25

Joo, on se älytöntä ja sama koskee opiskeluja. Opiskella saa työttömänä mutta täytyy tehdä se niin hitaasti ettei sitä katsota päätoimiseksi opiskeluksi. Käytännössä alle viisi opintopistettä kuukaudessa ja "tilannekohtaisesti" mikä kai tarkoittaa sitä että työkkäri voi koska tahansa kiusallaan tehdä selvityspyynnön asiasta mikä katkaisee työttömyysturvan yhdestä kahteen kuukaudeksi jonka ajan saa ahdistuneena pelätä että joutuu maksamaan tuet takaisin. Jää tosiaan miettimään onko tuo vaivan arvoista - vielä kun opiskelutahti on niin hidas että kestäisi pitkään valmistua.

Tuohon ei ole mitään loogista syytä vaan se kertoo rakenteiden jähmeydestä ja alistamisen halusta. Miksei voisi olla niin että ihminen saa tehdä vapaaehtoistöitä tai opiskella mutta tämän täytyy olla valmistautunut siihen että koska tahansa työkkäristä voi tulla komento työhaastattelusta ja sinne täytyy luonnollisesti mennä?
tris

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 15:41

Siinä sekin pointti, että tehdään sellaista työtä vapaaehtoistyönä mikä voisi olla oikea palkallinen työ, jos sitä ei kukaan tekisi ilmaiseksi.
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja santra » 01.06.2014 17:26

En voi olla puuttumatta tähän "ketjun ulkopuoliseen " huomautteluun:)
Trissehän pelaa säännöillä ihan kuten minä vastikään:D
Minä olen läksyni oppinut.
Mutta itse asiaan mennäkseni. Nykykäytäntöä en tarkkaan tiedä, mutta kun itse olin työttömänä, siitä on pitemmän aikaa, silloin oli kolmen kuukauden pakko entisellä työpaikalla ottaa sinne takaisin, mutta menetti kaikki etuisuutensa!
Todellista työntekijän sortamista! Sittemmin kun työttömyys oli jatkunut yli kolme kuukautta oli otettava vastaan mitä työtä tarjottiin . tai menetti ansiosidonnaisen kuudeksi kuukaudeksi.Putosi siis peruspäivärahalle. Oli myöskin sama sääntö ettei palkatonta vapaaehtoistyötä saanut tehdä. Pitäisikö ihmisen siis istua kädet ristissä toimettomana ja odottaa josko työpaikka jostain siunaantuisi? Se on mielestäni typerääkin typerämpi määräys. Eikö se ole nykyisin jo poistunut?
santra

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 17:35

Tuuve Maanvaiva kirjoitti:Siinä sekin pointti, että tehdään sellaista työtä vapaaehtoistyönä mikä voisi olla oikea palkallinen työ, jos sitä ei kukaan tekisi ilmaiseksi.

Mistä raha sille työlle? Usein työ tehdään hyväntekeväisyysjärjestöille joilla ei ole budjetissa varattu palkkoja työntekijöille.
tris

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 17:39

Santra,

(Mitä peliä sä pelaat, en tajua). Mulle on työkkäristä tullut tasan yksi komento haastatteluun ja silloin selvensin etten voi sinne mennä. Eipä oo tullut muita. Oon kai niin toivoton tapaus...
tris

ViestiKirjoittaja santra » 01.06.2014 17:40

tris kirjoitti:
Tuuve Maanvaiva kirjoitti:Siinä sekin pointti, että tehdään sellaista työtä vapaaehtoistyönä mikä voisi olla oikea palkallinen työ, jos sitä ei kukaan tekisi ilmaiseksi.

Mistä raha sille työlle? Usein työ tehdään hyväntekeväisyysjärjestöille joilla ei ole budjetissa varattu palkkoja työntekijöille.

Varojen puuttuessa ihmiset hyvää hyvyyttään ja mielen piristeeksi tekisvät, keneltä se olisi pois?
santra

ViestiKirjoittaja santra » 01.06.2014 17:42

tris kirjoitti:Santra,

(Mitä peliä sä pelaat, en tajua). Mulle on työkkäristä tullut tasan yksi komento haastatteluun ja silloin selvensin etten voi sinne mennä. Eipä oo tullut muita. Oon kai niin toivoton tapaus...

Tris.

Minä en pelaa mitään peliä, otin vain osaa keskusteluun ja kerroin miten asiat olivat minun ollessani työtön. En ymmärrä pointtiasi.?
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2014 18:04

santra kirjoitti:
tris kirjoitti:Santra,

Tris.
Minä en pelaa mitään peliä, otin vain osaa keskusteluun ja kerroin miten asiat olivat minun ollessani työtön. En ymmärrä pointtiasi.?

Santra, kirjoitit näin:
En voi olla puuttumatta tähän "ketjun ulkopuoliseen " huomautteluun:)
Trissehän pelaa säännöillä ihan kuten minä vastikään:D
Minä olen läksyni oppinut.

Mielestäni ainakaan tämän ketjun aloituksessa mikään ei viitannut sellaiseen, että Tris olisi pelannut siteeraussäännöillä jotakin peliä. Hän korjasikin siteerausvirheensä nopeasti, kun siihen kiinnitettiin huomiota.
Mirri

Paluu Yleistä ja ajankohtaista