Suomalaisilla on isot päät!

Suomalaisilla on isot päät!

ViestiKirjoittaja tris » 28.05.2014 12:52

Tiede Suomalaiset eroavat mittasuhteiltaan muista kansallisuuksista keskimääräistä isomman päänsä vuoksi.
THL:n mukaan noin puolet suomalaislapsista joutuisi ison pään vuoksi jatkotutkimuksiin, jos neuvoloissa käytettäisiin kansainvälisiä kasvukäyriä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.

Täkäläisen mittapuun mukaan keskikokoisella päällä varustettu suomalainen kuuluu maailman terveysjärjestö WHO:n aineistossa isopäisimpään 10–15 prosenttiin. Ne, joilla on suomalaisen mittapuun mukaan iso pää, ovat maailmassa vielä harvinaisempaa sakkia.

Huolestuttavaa on, jos päänympäryksen kasvu kiihtyy tai hidastuu, mikä voi olla merkki keskushermoston ongelmasta.

− Pään suuri koko on voimakkaasti perinnöllinen asia, eikä se ole sinällään huolestuttava asia. Huolestuttavaa on, jos päänympäryksen kasvu kiihtyy tai hidastuu, mikä voi olla merkki keskushermoston ongelmasta, kertoo THL:n tutkija ja lastentautien erikoislääkäri Jarmo Salo.

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288693960270.html
tris

Re: Suomalaisilla on isot päät!

ViestiKirjoittaja tris » 28.05.2014 13:03

Onko teillä iso vai pieni pää? Mulla on varmaan naisten kokoa tyyliin M-L. Naisten lippalakit on usein pieniä mutta miesten isoja.
tris

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.05.2014 13:17

Iso.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.05.2014 13:27

Iso.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maaria » 28.05.2014 14:08

Rusinan kokoinen.
Maaria

ViestiKirjoittaja Hermes » 28.05.2014 19:44

Minulla yläpää on valunut alapäähän ..

Olenhan minäkin oikeasti tavallaan tällainen Jaska Jokunen. Ehkä se tarkoittaa sitä, että minulla oli esimerkiksi paljon aivojen aktiivisuutta, minkä vuoksi kalloni kasvoi näin paljon, ja minusta tuli näin viisas.
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.05.2014 21:43

Onko päämme varmasti suurempi kuin ruotsalaisilla?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kiss » 28.05.2014 21:58

Minä olen ulkomuodoltani muutenkin roteva ja vahva ja pääkin on iso. Vituttaa, kun ei pipot sovi tähän viikinki kallooni!
Kiss

ViestiKirjoittaja Hermes » 29.05.2014 00:43

Jossain vanhassa ketjussa täällä kysyttiin jotain sen kaltaista, että miltä muut palstan ihmiset kenties näyttävät. Muistan siitä ketjusta erityisesti sen, että jonkun mielestä Mirrillä on ehkä iso pää. :)
Hermes

Paluu Yleistä ja ajankohtaista