Minna Canthin päivä, tasa-arvon päivä

Re: Minna Canthin päivä, tasa-arvon päivä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.03.2014 21:03

Kyllästynyt kirjoitti:Vaikeaa se on katsella sellaista mitä ei ole olemassakaan. Jos valittavana olisi parempaa laatua, luuletko että hölmö hömppä voittaisi katsojaluvuissa?

No itse kyllä luulen, että halvallakin tehdään sellaista hömppää, jota katsojat haluavat katsella. Kun tietääkseni aika tarkkaan noita halppiksienkin katsojalukuja seurataan - ja tuotantoyhtiöillä yms on tarve halvankin tuotannon kohdalla kerätä mahdollisimman suuret katsojaluvut.

Voihan se nyt olla tietty niinkin, että yhteiskunnan ko stereotypiset asenteet ovat niin voimakkaita, että katsojalukututkimukset ym eivät hetkauta niitä, jotka päättävät mitä ohjelmia tehdään/lähetetään; itse en vain oikein jaksa uskoa tällaiseen vaihtoehtoon, kun pääosa halppis-hömpästä on kuitenkin jenkkien tuotantoa, eli sen porukan tekemää, joka ymmärtää vain (katsoja)dollareiden perään.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hermes » 22.03.2014 21:05

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Kyse on itsestään selvyyksinä pidetyistä stereotypioista siitä mitä naiset haluavat katsoa - ja tietenkin myös rahasta; hölmöä hömppää on halvempaa tehdä kuin kunnollisia ja hyvälaatuisia ohjelmia.

Kyselen, kun haluan päästä selville ajatuksistasi - ihan jo vain esim sen takia, että välttyisin tekemästä väärinkäsityksiä.

Onko siis sinun käsityksesi tästä asiasta se, että ko ohjelmia lähetetään sen takia, että ohjelman lähettäjillä on virheellinen stereotypia siitä, että naiset haluavat katsoa sellaisia ohjelmia?

Entä mitä tuumaat minun näkemyksestäni, että markkinatalouden perusperiaatteen mukaisesti tehdään ja lähetetään sellaisia ohjelmia, joita on todettu katsojien haluavan katsoa?

En ole kunnolla edes perehtynyt koko asiaan. Naisten ja miesten roolit ovat hyvin iskostuneita kulttuuriin. Kommenttini koski lähinnä tuota, että vihjailit väitösten olen salaliittoteorioiden kaltaisia. Huonoa argumentointia, varsinkin palstalla, jonka osallistujille alan ammattilaiset ovat voineet tehdä samanlaisia argumentteja kliinisessä tilanteessa. Väittelit ihan samalla tavalla minulle joskus vuosi sitten alkaneessa masennuslääkekeskustelussa tällä palstalla. "Et kai usko, että taustalla on joku lääketehtaiden salaliitto." Juuri vähän aikaa sitten Kaaro kirjoitti Helsingin sanomissa samasta asiasta: http://www.hs.fi/tiede/Lääketutkimuksen+ravintoketjussa+vaikuttava+aine+on+raha/a1395024551225

(En ole välttämättä samaa mieltä Kaaron kanssa, itse asiassa olen tavallaan konservatiivisempi esimerkiksi SSRI-lääkkeiden hyödyistä.)

Kyse on siitä, että alat syyttää kirjoittajaa esimerkiksi salaliitoista tai muusta paranoiasta, kun olet eri mieltä. Vaikka se olisi puoliksi huumoria. Tavallaan tuollaisesta väittelystä voisi jatkokehitellä päätelmän, että väitteen tekijällä on itsellään paranoia tai harhaluulo. "Eri mieltä olevilla on mielisairaus." :P
Hermes

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.03.2014 21:14

Kahvi kirjoitti:.. No itse kyllä luulen, että halvallakin tehdään sellaista hömppää, jota katsojat haluavat katsella. Kun tietääkseni aika tarkkaan noita halppiksienkin katsojalukuja seurataan - ja tuotantoyhtiöillä yms on tarve halvankin tuotannon kohdalla kerätä mahdollisimman suuret katsojaluvut...

Seurataan tietenkin, mutta eivät ne katsojaluvut ohjelman laatua takaa. Uskon, että kyse on tulos/panos -suhteesta.
Kahvi kirjoitti:... Voihan se nyt olla tietty niinkin, että yhteiskunnan ko stereotypiset asenteet ovat niin voimakkaita, että katsojalukututkimukset ym eivät hetkauta niitä, jotka päättävät mitä ohjelmia tehdään/lähetetään; itse en vain oikein jaksa uskoa tällaiseen vaihtoehtoon, kun pääosa halppis-hömpästä on kuitenkin jenkkien tuotantoa, eli sen porukan tekemää, joka ymmärtää vain (katsoja)dollareiden perään.

Luuletko, ettei jenkkien valmiiksinauretuissa ole stereotypioita?

Ei kyse ole siitä, että ehdoin tahdoin pyrittäisiin tekemään stereotypioita vahvistavia ohjelmia; niitä (stereotypioita) ei vain tunnisteta (tai niistä ei piitata), koska ne ovat yhteiskunnassa niin sisäänleivottuja ja -rakennettuja.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.03.2014 21:39

Hermes,
kun nyt ikävä kyllä vaan on niin, että joidenkin ihmisten ajatusmallin pohjalla tuntuu olevan epämääräinen ajatus jostain salaliitosta tms. Joskus tämä tuntuu tulevan hyvinkin voimakkaana esille mielipiteissä. Enkä nyt tarkoita ketään täällä kirjoittavaa nimimerkkiä, vaan puhun ihan yleisellä tasolla.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.03.2014 21:44

Niin minäkin uskon, että myös hömppäohjelmia(kin) koskee vahvasti panos/tuotos -ajattelu. Markkinatalouden kulmakiviähän tuo ajattelu kun on.

Myöskään en itse usko, että mikään taho tekee ehdoin tahdoin stereotypioita vahvistavia ohjelmia esim täysin katsojaluvuista yms välittämättä. Lienee niin, että jos mitä stereotypioita yhteiskunnassamme on, niin ne ovat pikemminkin siellä katsojapäässä. Tosin voi olla (osittain) niinkin, että kysymys ei ole virheellisistä stereotypioista vaan siitä, että minkälaisia me miehet ja naiset nyt vaan (keskimääräisesti) satutaan luonnostaan olemaan. Esim naiset on kiinnostuneet sminkkauksesta ja miehet auto-ohjelmista - siis ilman mitään vääristymiä tms, vaan kun nyt evoluution tuloksena olemme mitä olemme.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.03.2014 21:44

Kahvi kirjoitti:Hermes,
kun nyt ikävä kyllä vaan on niin, että joidenkin ihmisten ajatusmallin pohjalla tuntuu olevan epämääräinen ajatus jostain salaliitosta tms. Joskus tämä tuntuu tulevan hyvinkin voimakkaana esille mielipiteissä. Enkä nyt tarkoita ketään täällä kirjoittavaa nimimerkkiä, vaan puhun ihan yleisellä tasolla.

Et tarkoita ketään täällä kirjoittavaa, mutta toistuvasti olet esittänyt minun epäilevän salaliittoja.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.03.2014 21:46

Kyllästynyt kirjoitti:Et tarkoita ketään täällä kirjoittavaa, mutta toistuvasti olet esittänyt minun epäilevän salaliittoja.

"toistuvasti"?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.03.2014 21:46

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Et tarkoita ketään täällä kirjoittavaa, mutta toistuvasti olet esittänyt minun epäilevän salaliittoja.

"toistuvasti"?

Ainakin kaksi kertaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.03.2014 21:50

Jatkan vielä kun katkesi ajatus.

Itse miellän niin, että jos toisen ajatusten taustalla tuntuu olevan salaliitto-ajattelua tms, niin argumenttien kyselyllä selviää asian todellinen tila. Salaliitto-ajattelija kun ei pysty esittämään oikein mitään järkeviä argumentteja ajatuksiensa tueksi, ajatukset ikäänkuin kumpuavat vahvasta uskosta johonkin salaliittoon. Pidän kyllä itselläni kirkkaana mielessä, että vaikka toisen ajatukset "haiskahtaisivat" salaliitolta, niin impressioni voi olla väärä ja aatoksille löytyykin ihan kunnollisia argumentteja.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hermes » 22.03.2014 21:53

Joka puolella näkyy salaliittoon uskovia ihmisiä. Et kai koe, että he uhkaavat sinua? Puhun ihan yleisellä tasolla. ADHD-lääkkeetkin voivat aiheuttaa salaliitto-tyylistä ajattelua.
Hermes

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.03.2014 22:06

kun nyt ikävä kyllä vaan on niin, että joidenkin ihmisten ajatusmallin pohjalla tuntuu olevan epämääräinen ajatus jostain salaliitosta tms. Joskus tämä tuntuu tulevan hyvinkin voimakkaana esille mielipiteissä...

Salaliittoihin en usko, vaikka saatan olla monen asian suhteen hyvin epäluuloinen.
Kahvi kirjoitti:... Itse miellän niin, että jos toisen ajatusten taustalla tuntuu olevan salaliitto-ajattelua tms, niin argumenttien kyselyllä selviää asian todellinen tila. Salaliitto-ajattelija kun ei pysty esittämään oikein mitään järkeviä argumentteja ajatuksiensa tueksi, ajatukset ikäänkuin kumpuavat vahvasta uskosta johonkin salaliittoon...

Perusteiden puuttuminen tai kyvyttömyys argumentoida niitä (sinulle ymmärrettävällä tavalla) ei mielestäni viittaa salaliittoajatteluun vaan yksinkertaisesti joko vastapuolen puutteelliseen ymmärryskykyyn tai perustelijan vielä sitäkin puutteellisempaan ulosantiin.
Kahvi kirjoitti:... Pidän kyllä itselläni kirkkaana mielessä, että vaikka toisen ajatukset "haiskahtaisivat" salaliitolta, niin impressioni voi olla väärä ja aatoksille löytyykin ihan kunnollisia argumentteja.

Pidän sekä salaliittoja että niihin uskovia harvinaisina ilmiöinä. Niin harvinaisina, ettei mielestäni ainakaan heti ensimmäiseksi (eikä toiseksikaan) ole syytä ryhtyä epäilemään vastapuolta salaliittoon/-liittoihin uskovaksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 22.03.2014 22:07

Hermes kirjoitti:Joka puolella näkyy salaliittoon uskovia ihmisiä. Et kai koe, että he uhkaavat sinua? Puhun ihan yleisellä tasolla. ADHD-lääkkeetkin voivat aiheuttaa salaliitto-tyylistä ajattelua.

En koe, että salaliitto-ihmiset uhkaavat minua. Kun kerran vapaassa maassa eletään, niin kullakin on vapaus ajatella ja perustella ajattelunsa ihan miten itse haluaa - ja minulla taas on oikeus (ei velvollisuus) tarkentaa/kyseenalaistaa toistan ajatuksia.

En ole tunnistanut itsessäni salaliitto-tyylistä ajattelua. Toisinaan olen kyllä ollut tunnistavinani toisissa ihmisissä salaliitto-tyylistä ajattelua, mutta en usko että se on ADHD-lääkkeistä johtuvaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hermes » 22.03.2014 22:56

Kahvi kirjoitti:En ole tunnistanut itsessäni salaliitto-tyylistä ajattelua. Toisinaan olen kyllä ollut tunnistavinani toisissa ihmisissä salaliitto-tyylistä ajattelua, mutta en usko että se on ADHD-lääkkeistä johtuvaa.

Sinä itse olet tuonut nuo salaliitot sun muut tähän ja moneen muuhun keskusteluun! Oletko ihan kartalla? Kaikkialla näkyy salaliittoon uskovia ihmisia!
Hermes

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.03.2014 01:15

Ei näy.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hermes » 23.03.2014 12:22

Kahvi, anteeksi, tuli eilen alkoholin vaikutuksen alaisena kuittailtua hieman enemmän kuin kenties oli sopivaa. :)
Hermes

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.03.2014 15:12

Hermes kirjoitti:Kahvi, anteeksi, tuli eilen alkoholin vaikutuksen alaisena kuittailtua hieman enemmän kuin kenties oli sopivaa. :)

Ok! :)
Kahvi

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista