Yhteisvastuukeräys 2014

Re: Yhteisvastuukeräys

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.02.2014 21:59

Joiku kirjoitti:!6v kyllä tajuaakin mutta pitääkö hänen koko loppuelämänsä olla vaan valmistautumista kuolemaan?
Minusta saattohoidossa ihmiseltä viedään pois jotain arvokasta. Oikeus elää elämänsä loppuun asti.
Saattohoito on tarkoitettu lähinnä omaisille.

Elävässä elämässä kuoleminen ei yleensä tapahdu ihmisen toiveiden mukaan. Siksi tarvitaan saattohoito, jotta ihmisellä olisi elämisen arvoinen elämä kuollessaankin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2014 22:17

Joiku kirjoitti:!6v kyllä tajuaakin mutta pitääkö hänen koko loppuelämänsä olla vaan valmistautumista kuolemaan?
Minusta saattohoidossa ihmiseltä viedään pois jotain arvokasta. Oikeus elää elämänsä loppuun asti.

Ainakaan saattohoitokoteihin ketään ei pakoteta. Päinvastoin saattohoitokoteihin olisi terminaalivaiheen potilaita tulossa paljon enemmän kuin ne pystyvät ottamaan vastaan - ja mitä kunnat ovat valmiita kirjoittamaan maksusitoumuksia.

Joiku, auttaisikohan sinua asian ymmärtämisessä, jos et ajattelisi käsitettä saattohoito, vaan miettisit kuolemaan vääjäämättä johtavaa kuolemisprosessia terminaalivaiheena? Terminaalivaiheesta ja terminaalihoidosta on puhuttu ja kauan ennen nykyistä saattohoitokäsitettä. Asia on kuitenkin täsmälleen sama; kyseessä on kuolevan ihmisen loppuvaiheen hoito, käytettiin asiasta mitä nimitystä hyvänsä.

Kun sanot, että saattohoidossa ihmiseltä viedään pois jotain arvokasta, väitteesi on mielestäni sama kuin sanoisit terminaalivaiheen vievän ihmiseltä pois jotakin arvokasta. Juuri niin terminaalivaihe tekee; se riisuu ja riistää. Saattohoidon tavoitteena on tehdä terminaalivaiheesta sitä elävälle mahdollisimman elinkelpoinen - jopa arvokas.

Tässä yksi elävän elämän esimerkki terminaalivaiheen hoidosta, tai hoidon olemattomuudesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6252273

Tutkimustietoa terminaalivaiheen kivunhoidosta; Terminaalivaiheen potilaan kokemus kivusta ja omaisen kokemus potilaan kivunhoidosta:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sequence=1
Mirri

ViestiKirjoittaja Joiku » 04.02.2014 07:58

Tietenkin hyväksyn kivunhoidon, siitä ei ole kyse.
Minä lähinnä olen lukenut kirjoja, joista osa on totta, osa vaan kirja mutta niissä on kertomuksia kuinka ihmiset joko ovat laitoksessa tuon saattohoidon ja osa kotona viimiseen asti. Kaikilla on aina kipuja ja saavat lääkityksen.
Mutta onnellisempia ovat he jotka elävät kotona terminaalivaiheen.

Kuten mun adoptiukkini oli kotona melkein loppuun asti ja teki kaikenlaisia töitä mitä jaksoi eikä vaan maannut sängyssä ja oottanut kuolemaa. Emmekä me läheiset sitä myöskään oottaneet. Viimeisin puoli tuntia oli sairaalassa, koska kuolema oli aika tuskainen.

Ehkä mulle sopii paremmin sana termiinaalihoito, se ei tunnu siltä, että ootetaan vaan kuolemista.
Joiku

Re: Yhteisvastuukeräys 2014

ViestiKirjoittaja Maaria » 04.02.2014 23:13

Kuolema tuntuu konkreettisemmalta,
silloin, kun siinä on läsnä ja näkee ja
kokee läheisen poismenon. Kuolemastakin
voi jäädä kaunis muisto.

Minulla ei ole muistoa isän kuolemasta.
En mennyt katsomaan patologiselle, koska
äiti kertoi, ettei isää ole hyvä katsoa hän
ei olisi se isä, jonka haluaisin muistaa.
Isä oli kerennyt maata yön yli vessan
lämmitetyllä lattialla ja vartalo oli tummunut.

Usein emme voi valita olosuhteita, joissa olemme
ja ainoastaan se ,miten suhtaudumme niihin on
meidän valittavissa.
Maaria

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 05.02.2014 00:10

Joiku kirjoitti:Pitää, hänen kanssaan ollaan luontevasti loppuun eikä selitetä, että kohta kuolet. Eikä varsinkaan viedä mihinkään saattohoitopaikkaan.
Eihän lapsi useinkaan tajua kuolemaa, miksi hänelle pitäisi selittää oma kuolema.

lue "perhosen lento". äidin kertomus 10-vuotiaan tyttären viimeisistä päivistä leukemiassa. äiti valehteli tyttärelle että tämä on parantunut eikä kuolemassa ja katalasti teki.
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 05.02.2014 00:19

mistä olet tuollaista saanut päähäsi? miten kuvittelet kotona ilman ammattihenkilökuntaa voitavan hoitaa kuolevan valtavat läpilyöntikivut. ei muu kuin terveydenhuollon ammattilainen osaa annostella isoja morfiinimääriä. mahtavatkohan edes saada antaa sellaisia omaisten käsiin? ehkä.taistelet nyt omaa kuolemanpelkoasi kohtaan tai jotain muuta näkymätöntä vihollista. ei saattohoito ole vihollisesi tai minkäänlainen uhka kenellekään.
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 05.02.2014 01:04

Joiku, mitä sinä ajattelet saattohoidon tarkoittavan?
Saattohoidon tarkoitushan on tehdä kuolevalle mahdolliseksi elää mahdollisimman hyvää elämää loppuun asti.
Jos esimerkiksi potilas haluaa olla kotona, mutta tarvitsee jatkuvaa ammattilaisen antamaa lääkitystä,
ammattilainen käy potilaan kotona antamassa lääkettä niin usein kuin tarvitaan. Saattohoitohenkilöt
auttavat kodin tekemisessä "sairasystävällisemmäksi", auttavat pesemisissä (jos omaiset eivät siihen kykene tai potilas ei halua omaisten pesevän tms.). Saattohoitajan kanssa voidaan puhua siitä, mitä tämä kyseinen sairaus tarkoittaa, mitä on odotettavissa. Tietysti vain kuolevan niin tahtoessa. Yksinkertaisesti: saattohoidon on tarkoitus turvata kuolevalle mahdollisuus kuolla "arvokkaasti", haluamallaan tavalla siellä missä hän haluaa.

Mikä tässä tökkii? Onko se vain tuo saatto-sana?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Joiku » 05.02.2014 03:39

varastettu trisse kirjoitti: ehkä.taistelet nyt omaa kuolemanpelkoasi kohtaan tai jotain muuta näkymätöntä vihollista. ei saattohoito ole vihollisesi tai minkäänlainen uhka kenellekään.

Miksi minulla olisi kuolemanpelko, kun uskon iänkaikkiseen elämään ja siihen, että näen silloin taas biologiset vanhempani ja isovanhempani? Minulle kuolema on vaan kaunis tapa siirtyä paikasta toiseen.

Ja minulla on ihan omakohtainen kokemus siitä kun ukkini hoidettiin kotona eikä laitoksessa ja kotisairaanhoitajat kävivät antamassa kivunlievitystä tarpeen mukaan. Ehkä me olimme niin onnellisia, että meillä oli varaa maksaa kotisairaanhoitaja ja adoptioisälläni oli varaa jäädä hoitamaan ukkia. Minä en vaan tässä ole tyyliin "tuskin jne". Kuten ehkä muut olette.

Mikä tässä tökki? Mielestäni vaan olen eri mieltä kuin te muut ja jo Mirrille vastasin, että ehkä mulle sopii paremmin terminaalivaihe-sana kuin saattohoito.
Jos olisin samaa mieltä kuin te, olisi tämäkin keskustelu jäänyt pariin viestiin. Nythän asiasta on keskustelu ja lopuksi keskustellaan minusta. Ja mikä sen mukavampaa kuin olla hullujen foorumilla huomion kohteena. Kiitos.
Joiku

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 05.02.2014 13:00

Joiku kirjoitti:
varastettu trisse kirjoitti: ehkä.taistelet nyt omaa kuolemanpelkoasi kohtaan tai jotain muuta näkymätöntä vihollista. ei saattohoito ole vihollisesi tai minkäänlainen uhka kenellekään.

Miksi minulla olisi kuolemanpelko, kun uskon iänkaikkiseen elämään ja siihen, että näen silloin taas biologiset vanhempani ja isovanhempani? Minulle kuolema on vaan kaunis tapa siirtyä paikasta toiseen.

Ja minulla on ihan omakohtainen kokemus siitä kun ukkini hoidettiin kotona eikä laitoksessa ja kotisairaanhoitajat kävivät antamassa kivunlievitystä tarpeen mukaan. Ehkä me olimme niin onnellisia, että meillä oli varaa maksaa kotisairaanhoitaja ja adoptioisälläni oli varaa jäädä hoitamaan ukkia. Minä en vaan tässä ole tyyliin "tuskin jne". Kuten ehkä muut olette.

Mikä tässä tökki? Mielestäni vaan olen eri mieltä kuin te muut ja jo Mirrille vastasin, että ehkä mulle sopii paremmin terminaalivaihe-sana kuin saattohoito.
Jos olisin samaa mieltä kuin te, olisi tämäkin keskustelu jäänyt pariin viestiin. Nythän asiasta on keskustelu ja lopuksi keskustellaan minusta. Ja mikä sen mukavampaa kuin olla hullujen foorumilla huomion kohteena. Kiitos.

En minä ainakaan tarkoita keskustella sinusta. Tuntuu vain siltä, että me puhumme samasta asiasta eri nimillä, ja siksi kysyin. Katsos kun minä kutsuisin tuota ukkisi hoitoa juuri nimellä saattohoito, koska teillä kävi kotisairaanhoitajat antamassa kivunlievitystä. Ei sen sen kummallisempaa tarvitse olla. Mielestäni te nimenomaan olitte onnellisia, koska kotona hoitaminen oli mahdollista ja ilmeisesti kokemus oli teille kaikille niin hyvä kuin kuolema nyt voi olla.

Minä toivoisin, että saattohoito olisi mahdollista järjestää kaikille, jotka tietävät kuoleman olevan vain pienen hetken päässä. Ja tällä tarkoitan sitä, että terminaalivaiheessa kuunneltaisiin potilasta ja hänen toiveitaan mahdollisimman pitkälle. Jotkut eivät halua kuolla kotonaan, syystä tai toisesta, mutta tavallinen sairaalaosasto on aika karu paikka viettää viimeiset päivänsä. Siksipä olisi mielestäni hyvä, jos olisi olemassa saattohoito-osastoja, jotka olisivat enemmän kodinomaisia mutta joissa potilaista huolehtisivat omaisten sijasta ammattilaiset. Saattohoito-osastojen tai -kotien pitäisi olla pieniä, että hoitohenkilökunta voisi tehdä työtään kiireettömästi.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.02.2014 16:14

" Ja mikä sen mukavampaa kuin olla hullujen foorumilla
huomion kohteena."

Nyt olet asian ytimessä.
Maaria

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.02.2014 16:25

Joiku kirjoitti:

Miksi minulla olisi kuolemanpelko, kun uskon iänkaikkiseen elämään ja siihen, että näen silloin taas biologiset vanhempani ja isovanhempani? Minulle kuolema on vaan kaunis tapa siirtyä paikasta toiseen...

Minä ajattelen niin, että juuri kuolemanpelko saa ihmiset pettämään itseään ja uskottelemaan itselleen Jumalan tai jumalien olevan olemassa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Joiku » 05.02.2014 18:21

Helmenkalastaja kirjoitti:
Katsos kun minä kutsuisin tuota ukkisi hoitoa juuri nimellä saattohoito, koska teillä kävi kotisairaanhoitajat antamassa kivunlievitystä. Ei sen sen kummallisempaa tarvitse olla. Mielestäni te nimenomaan olitte onnellisia, koska kotona hoitaminen oli mahdollista ja ilmeisesti kokemus oli teille kaikille niin hyvä kuin kuolema nyt voi olla.

Minä en kutsuisi sitä saattohoidoksi, kun en minä ainakaan osannut aatella, että se kohta kuolee. Ehkä muut ymmärsivät asian paremmin saattohoidoksi.
Ukkini ei kyllä itsekään puhunut kuolemasta vaan aina kun se oli järjissään suunnittelimme porohommia.

Saattohoidossa kai olennaista on se, että kaikki osapuolet ymmärtää, että toinen kohta kuolee.
Joiku

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 05.02.2014 23:53

Joiku kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:
Katsos kun minä kutsuisin tuota ukkisi hoitoa juuri nimellä saattohoito, koska teillä kävi kotisairaanhoitajat antamassa kivunlievitystä. Ei sen sen kummallisempaa tarvitse olla. Mielestäni te nimenomaan olitte onnellisia, koska kotona hoitaminen oli mahdollista ja ilmeisesti kokemus oli teille kaikille niin hyvä kuin kuolema nyt voi olla.

Minä en kutsuisi sitä saattohoidoksi, kun en minä ainakaan osannut aatella, että se kohta kuolee. Ehkä muut ymmärsivät asian paremmin saattohoidoksi.
Ukkini ei kyllä itsekään puhunut kuolemasta vaan aina kun se oli järjissään suunnittelimme porohommia.

Saattohoidossa kai olennaista on se, että kaikki osapuolet ymmärtää, että toinen kohta kuolee.

Luulen (siis vain luulen), että ukkisi kyllä tiesi, ettei enää parane, mutta sai suurta iloa ja lohtua porohommien suunnittelusta sinun kanssasi. Ei sitä kuolemaa tarvitse koko ajan ajatella, vaikka sen tietäisi tulevankin. Yksinäisellä ihmisellä, jolla ei ole omaisia tai elossa olevia ystäviä tai sukulaisia, lienee tuossa suhteessa vaikeampaa. Siksi olisi mielestäni hyvä, että sellaisillekin ihmisille järjestettäisiin mahdollisuus kuolla "omalla tavallaan", ihmisarvoisesti, ettei tarvitsisi vain virua sairaalasängyssä pakettina, kunnes ei enää herää.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2014 00:42

Mutta noita on 700 000.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.02.2014 00:48

Ai terminaalivaiheessa? Suomessa? Missä niin sanotaan?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2014 00:52

Yksinäisiä, jotka muutaman vuoden päästä ovat terminaalissa.

yksi vaihtoehto olisi, että lopetetaan terveyden- ja sairaanhoito
ja päästetään kaikki johonkin terminaaliin ja järjestetään
kaikille saattohoito.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista