Herlin: Tekstivarkaita opettamassa

Herlin: Tekstivarkaita opettamassa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.04.2013 14:26

Tekstivarkaita opettamassa
27.4.2013 20:20 Niklas Herlin | 21 kommenttia
US - Puheenvuoro http://niklasherlin.puheenvuoro.uusisuo ... pettamassa

Mitä ovat tekijänoikeudet?

Jatkoaika.com-nimisellä jääkiekkoaiheisella internetsivustolla nimimerkki Tappara
Seinäjoelta kirjoitti viime vuoden elokuussa todella tärkeän kommentin. Nimimerkki
lienee lukiolainen, koska hän oli löytänyt lukion äidinkielen tehtäväkirjasta (Särmä:
tehtäviä 1) tekstinäytteen. Oppikirjassa oleva tekstinäyte on peräisin samalta sivustolta.

Nuori kirjoittaja kiinnitti huomiota siihen, ettei oppikirjassa mainittu sanallakaan siihen,
mistä esimerkkiteksti oli poimittu, ei siis edes sivuston nimeä, muusta lähdetiedosta
puhumattakaan. Tässä nimimerkin viesti eroteltuna kolmella tähdellä omasta tekstistäni,
äidinkielen tehtäväkirjasta nostettu lainaus kursivoituna.

Lukion 1. vuoden äikän 1. kurssin ensimmäinen tehtäväkirja (Särmä Tehtäviä 1)
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Herlin: Tekstivarkaita opettamassa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 28.04.2013 14:34

Niklas Herlin kirjoitti:Äidinkieltä opettavien tietokirjailijoiden pitäisi itse asiassa opettaa lukiolaisille, ettei toisten tekstiä saa käyttää ihan miten vaan ja lähdettä mainitsematta. Tässä tapauksessa on toimittu juuri päin vastoin. Moraaliton teko saa tavallaan äidinkielen opettajien hyväksynnän!

Luulisi todellakin, että juuri äikänmaikat ymmärtäisivät tekijänoikeuksien päälle - tai edes sen päälle, että koska voi tehdä siteerauksen ja miten semmoinen tehdään (lähde mainiten ym).
Kahvi

Re: Herlin: Tekstivarkaita opettamassa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 28.04.2013 17:27

Älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan tehkää kuten minä opetan.
Riidankylväjä

Paluu Yleistä ja ajankohtaista