Mitä kaunokirjallista luet nyt?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.04.2012 21:37

Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Mitä kaunokirjallista luet nyt?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.04.2012 21:37

En mitään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.04.2012 22:04

Pietarista kertova kirja on pahasti kesken. Mikähän se nimi oli? "Pietari".

PS: Mahtaakohan se olla edes kauno kirjallisuutta? :?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2012 22:22

Ihana aloitus! Kerrankin päästään kertomaan suoraan ja häpeilemättä toinen toistaan hienommista romaaneista tuntematta olevamme 'toisen luokan' lukijoita rakastaessamme niitä ja nautiskellessamme niistä.

Minulla on tällä hetkellä lukemisen alla Alex Haleyn Juuret, sekä Wilbur Smithin Kivihaukka. Lisäksi keskeneräisenä on Juhani Ahon pienoisromaani Maailman murjoma; kirja, joka kyseisen teoksen lisäksi sisältää muutaman hänen novellinsa. Novelleista olen jo lukenut useimmat, mutta romaani on vielä kesken.

Keskeneräisiä ja lukemisen alla olevia romaanejani en osaa vertailla paremmuusjärjestyksessä, koska ne eivät ole vertailtavissa sillä tavoin. Wilbur Smithin romaanit ovat hyvää ja rentouttavaa viihdettä lukutoukille; perehtynyttä ja asiantuntevaa, mutta silti viihdettä - oikein hyvää sellaista.
Käsiini osunut pieni Juhani Ahon kirja novelleineen ja pienoisromaaneineen ravistelee ja puhuttaa - lisäksi se tarjoaa helpon ja kiehtovan katsauksen oman aikansa suomen kieleen. Ei varsinaisesti helppoa ja 'pinnallista' viihdettä, mutta monin tavoin ihastuttava lukukokemus - etenkin, jos raskii käyttää lukemiseen aikaa niin, että paneutuu monenlaisiin Ahon tekstien sisältämiin hienouksiin ja koukeroihin.

Juuret on sikäli Ahon pienoisromaaniin rinnastettavissa, että siitäkin saa eniten irti, jos malttaa käyttää aikaa, hiljentyä, ja keskittyä sen parissa pyrkimättä mihinkään nopean lukemisen suorituksiin. Hieno romaani, muttei viihdettä...

Ketjun otsikossa sanotaan näin: Mitä kaunokirjallista luet nyt?
Toivottavasti olen ymmärtänyt oikein, etten vallan nolaa itseäni innostuessani antaumuksella kertoilemaan toinen toistaan hienommista kaunokirjallisuuslukuelämyksistäni...
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 05.04.2012 22:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.04.2012 22:25

Riidankylväjä kirjoitti:Pietarista kertova kirja on pahasti kesken. Mikähän se nimi oli? "Pietari".

PS: Mahtaakohan se olla edes kauno kirjallisuutta? :?

Entinen Leningrad.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.04.2012 22:30

Juuret on sikäli Ahon pienoisromaaniin rinnastettavissa, että siitäkin saa eniten irti,
jos malttaa käyttää aikaa, hiljentyä, ja keskittyä sen parissa pyrkimättä mihinkään
nopean lukemisen suorituksiin. Hieno romaani, muttei viihdettä...

Puhutaanko tässä (substantiivisesta) luokasta viihdekirjallisuus?

Minusta useimmat hienot romaanit ovat kuitenkin (adjektiivisesti)
myös viihteellisiä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.04.2012 22:32

Psykopatologia kirjoitti:Entinen Leningrad.

Leningrad oli vain lyhyt väli vaihe Pietarin historiassa, joka sekin tosin on suhteellisen lyhyt.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2012 22:38

Psykopatologia kirjoitti:Juuret on sikäli Ahon pienoisromaaniin rinnastettavissa, että siitäkin saa eniten irti,
jos malttaa käyttää aikaa, hiljentyä, ja keskittyä sen parissa pyrkimättä mihinkään
nopean lukemisen suorituksiin. Hieno romaani, muttei viihdettä...

Puhutaanko tässä (substantiivisesta) luokasta viihdekirjallisuus?

Minusta useimmat hienot romaanit ovat kuitenkin (adjektiivisesti)
myös viihteellisiä.

Totta, kyllä kyseinen romaani on viihteellinen siinä kuin muukin kaunokirjallisuus, vaikkei se mielestäni sovikaan luokkaan viihdekirjallisuus; ei ainakaan siinä mielessä, että kirja tarjoaisi pelkästään rentouttavia ja nautinnollisia lukuhetkiä rasittamatta lukijaa mitenkään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.04.2012 22:46

Viimeksi luin Riikka Pulkkisen romaanin Totta.

Kuva

Pöydällä on lukemista odottamassa Rosa Liksomin Finlandia-voittaja Hytti nro 6.

Kuva

Ikuiselta tuntuva projektini on Stig Larssonin jännäri Män som hatar kvinnor.

Kuva

Ensimmäisen olen lyhytsanaisesti arvostellut Vertaistuki-osiossa jo aiemmin. Liksomin palkittuun teokseen voin palata viimeistään vaikkapa Vertaistuki-osiossa, kunhan olen ensin lukenut jännärin loppuun.

korjaus 23.29: strateginen e->ä.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 05.04.2012 23:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.04.2012 22:56

Riidankylväjä kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Entinen Leningrad.

Leningrad oli vain lyhyt väli vaihe Pietarin historiassa, joka sekin tosin on suhteellisen lyhyt.

Sitten oli vielä Johannes ja Juudas ynnä muut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2012 23:02

Hilppa kirjoitti:Ensimmäisen olen lyhytsanaisesti arvostellut Vertaistuki-osiossa jo aiemmin. Liksomin palkittuun teokseen voin palata viimeistään vaikkapa Vertaistuki-osiossa, kunhan olen ensin lukenut jännärin loppuun.

Mikset voisi kertoa lukukokemuksistasi tässä ketjussa, joka on vartavasten tarkoitettu kaunokirjallisuudelle? Ja varmaan keskeneräisistäkin lukukokemuksista voisi kertoa, koska ketjun otsikossa tarkalleen ottaen kysytään juuri sellaisia; Mitä kaunokirjallisuutta luet nyt.

Tuskin tuollaista kyseltäisiin, ellei oltaisi kiinnostuneita lukemisen alla olevista kaunokirjallisista lukukokemuksista. Ketjun lukijatkin voivat olla niistä kiinnostuneita, ja voivat hyvinkin lukea oikein mielellään toisten kokemuksia keskeneräisistä ja lukemisen alla olevista romaaneista. Tai ainakin minä olen kiinnostunut, siksi niin herkästi innostun selvittämään vuolaasti omia lukukokemuksiani heti, kun vain suinkin saan tilaisuuden - kuten tässä ketjussa. Kuvittelen toistenkin olevan kiinnostuneita ketjun aiheesta...
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 05.04.2012 23:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.04.2012 23:04

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ensimmäisen olen lyhytsanaisesti arvostellut Vertaistuki-osiossa jo aiemmin. Liksomin palkittuun teokseen voin palata viimeistään vaikkapa Vertaistuki-osiossa, kunhan olen ensin lukenut jännärin loppuun.

Mikset voisi kertoa lukukokemuksistasi tässä ketjussa, joka on vartavasten tarkoitettu kaunokirjallisuudelle? Ja varmaan keskeneräisistäkin lukukokemuksista voisi kertoa, koska ketjun otsikossa tarkalleen ottaen kysytään juuri sellaisia; Mitä kaunokirjallisuutta luet nyt.

Tuskin tuollaista kyseltäisiin, ellei oltaisi kiinnostuneita lukemisen alla olevista kaunokirjallisista lukukokemuksista.

Minä nyt satun olemaan minä. Voin palata vanhaan ketjuun ja kaivaa sen, jos ketä kiinnostaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2012 23:08

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Tuskin tuollaista kyseltäisiin, ellei oltaisi kiinnostuneita lukemisen alla olevista kaunokirjallisista lukukokemuksista.

Minä nyt satun olemaan minä.

Ok, ole ihmeessä; minä tukahdutan kiinnostuneisuuteni sinun lukukokemuksiasi kohtaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.04.2012 12:16

Tämä ketju on varmaan hyvä paikka merkittävän kirjauutisen kertomiseen:
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/So ... 5266493859
http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/k ... -uudelleen

Aleksandr Solženitsynin teos Vankileirien saaristo siis on juuri ilmestynyt Sofi Oksasen omistaman kustantamon julkaisemana. Ainakaan toistaiseksi kirja ei näköjään ole saatavilla esim. Suomalaisen verkkokaupasta, mutta esittely ja hintatiedot ovat jo näkyvissä:
http://www.suomalainen.com/webapp/wcs/s ... :ClickInfo

Suomalaisen tiedot kirjasta eivät ihan täsmää, koska siellä on nettiesittelyn kirjoittamisen aikaan vielä ilmeisesti uskottu kirjan ilmestyvän sidottuna, mutta Kansan Uutisten julkaiseman tuoreen tiedon mukaan teos on ilmestynyt 1300-sivuisena nidottuna ja yksiosaisena kirjana. Ilmestymispäivä oli torstai 12.4., joten uunituore tapaus on. Ja mainitsemisen arvoinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Jail » 15.04.2012 12:20

Rakastan dekkareita. Eritoten englantilaisia ja ruotsalaisia.

Nyt luen Åsa Larssonia "Kunnes vihasi asettuu"

Suosikkejani ovat Henning Mankell
Wallander ja Beck sarjat!
Jail

ViestiKirjoittaja Illusia » 15.04.2012 20:13

Minua harmittaa, etten enää oikein näe lukea. Tämä kirja on jäänyt viimeisimmäksi kesken:
Kuva
Rauno Lahtinen
Saippuaa! Puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa, 2006

Aivan loistava kirja!
Illusia

Paluu Yleistä ja ajankohtaista