Kirjoittaja Psykopatologia » 25.04.2011 00:56
Tästä keskustellaan:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Re: helun palstalta 5
Kirjoittaja minätäällä » 24.04.2011 12:58
Mistä nyt oikein ilmoitettiin? Toisen palstan asioiden puimisesta toisella? Sitähän tehdään täällä koko ajan.
Minua on joskus ihmetyttänyt myös tuo jatkuva anteeksipyytelyn vaatiminen menneistä jutuista. Eiköhän se ole palstojen pitkän historian ja
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Re: helun palstalta 5
Kirjoittaja Lette » 24.04.2011 14:40
minätäällä kirjoitti: [12:58]
Minua on joskus ihmetyttänyt myös tuo jatkuva anteeksipyytelyn vaatiminen menneistä jutuista. Eiköhän se ole palstojen pitkän historian ja kaiken sanotun perusteella käytännössä täysin mahdoton tehtävä. Kadu, nöyrry, matele, anele, pyydä anteeksi, nuole varpaitani...?
Lette:
Anteeksipyyntö ehkä lohduttaa alatyylin kohteeksi joutunutta, joka kokee tulleensa
loukatuksi, mutta ei korjaa asiaa.
Helposti koetaan, että pahasta seuraa hyvää, siksi halutaan toistaa syyllisen lausumaa
rangaistukseksi häpeällisestä teostaan.
Asia kuitenkin pahenee siksi, että pahasta seuraa lisää pahaa. Tämän asian ovat
huomanneet ainakin vieraiden kielten opettajat jo omalla kouluajallani. Virhettä ei
saanut toistaa, koska se jää oikeana mieleen. Olen tästä heille kiiotollinen. Sama asia
tuli esile psykoanalyysissä, jossa ei sallittu alatyyliä, koska se vie hyvästä pois.
Olisi hyvä, jos koko palsta luopuisi alatyylin käytöstä tarpeettomana. Suomen kieli on
kyllin rikas asioiden ilmaisemIseen ilman sitä.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________