Vähävaraiset toivovat liian kalliita lahjoja

Vähävaraiset toivovat liian kalliita lahjoja

ViestiKirjoittaja ip-banni » 11.12.2019 18:26

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b388 ... dfaa56dd7b
En ymmärrä miksei vähävaraisten lapset saa toivoa mitä haluavat? Sehän on vaan toive ja kaikilla pitäisi oa oikeus toivoa mitä haluaa joulupukilta.
ip-banni

Re: Vähävaraiset toivovat liian kalliita lahjoja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.12.2019 20:11

Kyseessähän ovat lasten älyvapaat toiveet. On käsittämätöntä, kuinka raha-ihmistenkin lapset pidetään pimennossa fyrgendaalin suhteen.
(Enhän minäkään toivo lahjaksi muuta kuin hienon oven.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.12.2019 21:48

Toivoin 12-vuotiaana pianoa. Tiesin, että sitä ei tule, mutta salaa toivoin, että jos kuitenkin. Maalasin harjoituskoskettimet pahville, mutta ei tullut pianistia minusta. Ehkä hyvä ainakin noin naapureiden kannalta ja olishan se vähän hankala muuttaessa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.12.2019 22:09

ip-banni kirjoitti:En ymmärrä miksei vähävaraisten lapset saa toivoa mitä haluavat? Sehän on vaan toive ja kaikilla pitäisi oa oikeus toivoa mitä haluaa joulupukilta.

Niinpä. Ihmisten ja etenkin kasvuikäisten pitäisi saada toivoa/unelmoida/haaveilla aivan mistä haluavat. Pitäisi myös voida ilmaista toiveensa tuntematta syyllisyyttä 'liian kalliista' tai muuten 'mahdottomasta' unelmasta.

Joulupukille on kirjoitettu kirjeitä ties miten kauan, ainakin monia vuosikymmeniä. Aina on ymmärretty, etteivät Joulupukille esitetyt toiveet välttämättä toteudu; toiveet eivät ole käskyjä eivätkä edes kehotuksia. Ne eivät ole vaatimuksia eivätkä määräyksiä, eivät pyyntöjäkään, vaan kirjaimellisesti toiveita/unelmia/haaveita.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 13.12.2019 00:28

Minulle ehdotettiin 3-vuotiaana lelupianoa (mulle on kerrottu ja siis vanhemmat ehdotti). Olin sanonut: "Pieni piano, huono ääni." ja meille ostettiin samana vuonna ihan oikea iso piano, mutta sille on kyllä ollut paljon käyttöä, koska isäni on lapsesta asti osannut soittaa pianoa ja kitaraa ja hän sitä siis soitti, ennen kuin minä siskoni opimme pianoa soittamaan. Itse olen myös soittanut isäni vanhaa kitaraa, mutta se taito on unohtunut lähes kokonaan. Mutta siis olen kyllä työläisperheestä, joten ei me kyllä usein olla noin mittavia hankintoja kuin piano tehty.
Ps. Meillä on pianossa hiljaisuuspedaali ja olemme soittaneet sitä lähinnä rivitalossa tai omakotitalossa asuessa. Nyt mulla on kotona kosketinsoitin ja ukulele (ja rytmimuna), mutta en mä niitä yömyöhään soita.
Born in Heideken
Rakkaussoturi

Paluu Yleistä ja ajankohtaista