PRINSESSA elokuvateattereissa 10. syyskuuta 2010.

PRINSESSA elokuvateattereissa 10. syyskuuta 2010.

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 08.09.2010 08:55

"Prinsessa kertoo Kellokosken mielisairaalassa lähes koko elämänsä ajan asuneen Anna Lappalaisen elämästä. Vuonna 1896 syntynyt Lappalainen sairastui jo nuorena skitsofreniaan. Pian hänelle kehittyi voimakas ja koko elämän ajan kestänyt harha, jonka mukaan hän oli kuninkaallinen, Prinsessa.

Prinsessa eli harhansa mukaan niin johdonmukaisesti kuin se oli mahdollista. Vaikka häntä hoidettiin lähes kaikilla aikakauden hoitomenetelmillä (muun muassa tartuttamalla häneen malaria), hän ei parantunut, vaan uskoi olevansa kuninkaallinen. Loppujen lopuksi hoitohenkilökuntakin hyväksyi jossain määrin hänen harhansa ja jopa eli siinä mukana. Prinsessa oli mielisairaudestaan huolimatta eräänlainen voittaja. Hänen annettiin lopulta elää erilaisena, omassa harhassaan. Vuonna 1995 Kellokosken sairaalan puistoon pystytettiin Prinsessan muistomonumentti."

http://fi.filmtrailer.com/cinema/4513/P ... lerit.html
Riidankylväjä

Re: PRINSESSA elokuvateattereissa 10. syyskuuta 2010.

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.09.2010 08:45

"Viikkoa ennen kuolemaansa hän oli sanonut, että en minä mikään prinsessa ole. Mä olen Lappalaisen Anna. "

http://yle.fi/uutiset/ohjelmat/aamu-tv/ ... 05217.html

Onko kyseessä ollut ikäänkuin lapsen mielikuvitusleikki?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.09.2010 09:11

Tänään MTV3 "11.09.2010 klo 15:05-15:35
Prinsessa, Anna Lappalainen (1896-1988), vietti yli 50 vuotta elämästään Kellokosken mielisairaalassa. Hän toi sairaalaan ja sen ympäristöön iloa ja samalla kyseenalaisti valloittavan persoonansa kautta vallitsevia sääntöjä sekä sen ajan hoitomuotoja. Prinsessasta tuli legenda ja hänelle pystytettiin patsas vuonna 1995 Kellokosken sairaalan pihamaalle, mikä on tiettävästi ainut mielenterveyspotilaalle pystytetty muistomerkki koko maailmassa. Dokumentti muistelee Anna Lappalaisen elämää ja persoonaa hänet tunteneiden henkilöiden kautta. Samalla dokumentti seuraa Prinsessan tarinaan pohjautuvan, Arto Halosen ohjaaman, fiktioelokuvan eri työvaiheita. Näemme kuinka näyttelijät rakentavat roolihahmojaan ja työryhmä luo kohtauksia kuvauspaikalla."

http://www.mtv3.fi/tvopas/
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.09.2010 11:27

Riidankylväjä kirjoitti:"Viikkoa ennen kuolemaansa hän oli sanonut, että en minä mikään prinsessa ole. Mä olen Lappalaisen Anna. "

http://yle.fi/uutiset/ohjelmat/aamu-tv/ ... 05217.html

Onko kyseessä ollut ikäänkuin lapsen mielikuvitusleikki?

Kyllä muodollisten aspektien puolesta. Eroa on kuvitelmien "pakottavuudessa" ja kroonisuudessa;
jämähti niihin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.09.2010 19:38

Väitetään, että psyykkisesti ongelmaisilla ihmisillä on jäykät defenssit, mutta minusta tuntuu, että psykiatrian ammattilaisten defenssit vasta jäykät ovat.

Kun ole katsellut näitä Prinsessa-elokuvan trailereita ja lueskellut juttuja, olen tullut siihen tulokseen, että tavalliset mattimeikäläiset osasivat suhtautua Prinsessaankin paremmin kuin ammattilaiset. Pankinjohtaja kirjoitteli hövelisi "shekkejä" mutta ammattilaisilla oli tarjota koppihoitoa, malariaa, lobotomiaa ja muita mitä ihmeellisempiä "hoitoja".

Minusta tuntuu, että psykiatria tarvitsisi uuden "Freudin" joka osaisi selittää ihmismielen teoriat vähän fiksummin kuin edellinen.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 11.09.2010 21:28

Pitänee käydä katsomassa ensi viikolla. Toivottavasti ei vanhanaikaisista hoitomenetelmistä ym. kertoessaan herätä lisää ennakkoluuloja ainakaan. Esitetään kuulema niin monelle lukiolaiselle ja ammattikoululaiselle kuin mahdollista.
minätäällä

Paluu Yleistä ja ajankohtaista