Kielipoliisit työhönotossa

Re: Kielipoliisit työhönotossa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.09.2015 07:39

Jahas! Ja mistäs saammekaan valtakunnan parasta kieliopetusta ja vieläpä ilmaiseksi? Ottakaamme siis onkeemme.

Myös jotkut yritykset ja työnantajat käyttävät mainoksissa, työpaikkailmoituksissa ym. aivan järkyttävän huonoa kieltä. Tämä on kielipoliiseille erittäin vaikea paikka. Toinen nouseva trendi ovat esteetikkopoliisit, jotka kiinnittävät huomiota mm. yritysten kotisivujen järkyttävän huonoon ulkoasuun.

Olen miettinyt, mistä kielipoliisius / esteetikkopoliisius kumpuaa? Ainakin kielipoliisin hommia on pyritty istuttamaan ihmisiin, on kerrottu miten missäkin toimitaan - näin kirjoitetaan ja sillä sipuli. Joillekinhan kielioppivirheet saattavat aiheuttaa myös erinäisiä 'oireita' - myös itse olen huonosta kielioppitaidosta huolimatta - kärsinyt joskus näistä oireista. Niistä eroon pääsemiseksi olen pyrkinyt ajattelemaan, että kielioppivirheiden aiheuttama tunne, on vain oma tunteeni, jolloin se on ns. oma ongelmani.

Tässä aiheessa yhdistyykin monta lempiaihettani.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 11:47

Gabriel kirjoitti:Minusta Suomen Asuntoverkko Oy:n markkinointipäällikkö MR ei vaikuta kovin lahjakkaalta henkilöltä.
Huonoa mainosta mielestäni firmalle tuuollaset puheet. Psykologinen silmä puuttuu. Tuli mielikuva rehellisten ihmisten "kyykyttäjästä".

Minusta hän puhuu asiasta jota ei riittävästi ole pidetty esillä; oikeinkirjoitus ei tosiaankaan ole yhdentekevä tai mitätön pikkujuttu - erityisesti työhakemuksissa.

Itse en koskaan osta mitään kaupasta tai kauppiaalta joka ei osaa kirjoittaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos myyjä sanoo takin olevan "vuorellinen" - jätän ostamatta. Takkeja on kaupan muuallakin.

Ja mitä tulee valintaprosessiin omassa työpaikassani, hakijat joiden hakemuksissa on kielioppi- tai kirjoitusvirheitä eivät pääse edes haastatteluun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 29.09.2015 11:51

Gabriel kirjoitti:Minusta Suomen Asuntoverkko Oy:n markkinointipäällikkö MR ei vaikuta kovin lahjakkaalta henkilöltä.
Huonoa mainosta mielestäni firmalle tuuollaset puheet. Psykologinen silmä puuttuu. Tuli mielikuva rehellisten ihmisten "kyykyttäjästä".

Minusta markkinointipäällikkö antaa positiivisen kuvan itsestään ja yrityksestä.
Hän haluaa työhön ihmisiä, jotka tekevät työnsä riittävän hyvin.

Jos markkinoinnista ja viestinnästä vastaava ihminen ei osaa kirjoittaa työpaikkahakemusta,
ainakin minulle tulee tunne, että ei hän silloin pysty työtäänkään kunnolla hoitamaan.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 12:14

Gabriel kirjoitti:Tietysti työhön vaaditaan niitä ominaisuuksia mitä työhön vaaditaan. Jos oikeinkirjoitus on tärkeä ominaisuus niin silloin sitä vaaditaan...

En tähän hätään keksi ammattia jossa oikeinkirjoitustaito olisi viraton.
Gabriel kirjoitti:... Harva softamageri painottaa oikeinkirjoitusta vaan aivan muita avuja. Eivät myöskään huutele netissä julkisesti kuinka paskoja työhakijat ovat vaan raakkaavat epäkelvon aineksen pois kuka milläkin perusteella...

Artikkelissa haastateltu työhönottaja ei huudellut tai haukkunut työnhakijoita paskoiksi. Hän kertoi mitä työnhakijoiden olisi hyvä ottaa huomioon kun hakemuksiaan lähettävät.
Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Itse en koskaan osta mitään kaupasta tai kauppiaalta joka ei osaa kirjoittaa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos myyjä sanoo takin olevan "vuorellinen" - jätän ostamatta. Takkeja on kaupan muuallakin.

EIkös tuo ole sinun oma häpeesi?...

Ei, koska asiakas on kaupanteossa kuningas.
Gabriel kirjoitti:... Missä hommissa olet päässyt tekemään päätöksiä?

En sanonut tekeväni päätöksiä, mutta mukana valinnassa olen kyllä ollut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 29.09.2015 13:09

Gabriel kirjoitti:Jos hommiin haetaan taas kodaria, laitehuoltajaa, keittäjää, tarjoilijaa, työnjohtajaa jne. silloin haetaan ihmisestä niitä ominaisuuskia jotka tehtävään on tärkeitä.
Harva softamageri painottaa oikeinkirjoitusta vaan aivan muita avuja. Eivät myöskään huutele netissä julkisesti kuinka paskoja työhakijat ovat vaan raakkaavat epäkelvon aineksen pois kuka milläkin perusteella. Luulis valinnan olevan hellppo jos 300 valitsijan joukossa on vain pari joita kannattaa kutsua haastatteluun.

Tottakai haetaan ihmistä, joka on mahdollisimman sopiva avoinna olevaan paikkaan.
Sopivia työhön vaan saattaa olla puolet hakijoista. Tai kukaan ei ole täysin sopiva.
Jos hakija on tehnyt huolimattomasti hakemuksen ja joku toinen on tehnyt huolellisesti saman hakemuksen,
ei ole vaikea arvata, kuimpi pääsee haastatteluun.
Tämä minusta on kirjoituksen pointti. Että tajuavatko ihmiset, miten suuri merkitys voi hyvin kirjoitetulla hakemuksella olla.

Ei ole helppo valita työntekijää 300 ihmisen joukosta. Siksi monet yksityiset työnantajat tekevät kaikkensa,
jotta avoinna olevaa paikkaa ei tarvitse laittaa julkiseen hakuun.

Ja fiksut työnhakijat tietävät, että paikka, johon tulee 300 hakemusta on helpompi saada ennen kuin paikka menee lehteen.
Siksi voi olla, että ne ihmiset, jotka panostaisivat hakemukseen, ovat jo saaneet työpaikan.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja toope » 29.09.2015 13:16

Mutta se työnantaja saattaa huomata sen yhdenväärin hakijan siitä joukosta, jos kaikki muut 299 tekevät samanlaisen oikeinkirjoitetun hakemuksen.
Jos sillä yhdellä muuten on työhön kaikki edellykset kohillaan, saattapi tulla valituksi, koska erottui joukosta.
Luulen, että mulle kävi niin.
toope

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 29.09.2015 13:18

Heh toope. Luultavasti työhakemuksessasi oli muutakin, joka auttoi valinnassa, kuin kirjoitusvirheet.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 13:19

Gabriel kirjoitti:... Jotenkin tulee mieleen, että tietyllä asenteella oma tuska ja ahdistus ovat täysin ansaittuja.

Hohhoijaa...
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 15:19

Gabriel kirjoitti:... Minulla taas on fiilis, että ne hakemukset on vasemmalla kädellä vetästyjä koska paikkaa ei edes haeta tosissaan...

Siinä tapauksessa heillä on mainiot (epä)onnistumismahdollisuudet.
Gabriel kirjoitti:... Minun CV:ssäni on kuvassa sika joka kurottautuu ylitse muiden. Kaikkista muista sioista näkyy vain selät.
Varmasti erottuu ja jää mieleen. Piiloviestikin saattaa kolahtaa, vaikka konservatiivisempi saattaa tuntea liian rajuksi.

Jos toimialasi on sikojen myynti, tuo voi olla paikallaan. Muissa tapauksissa, mielestäni pöljä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 29.09.2015 15:33

Gabriel kirjoitti:Minulla taas on fiilis, että ne hakemukset on vasemmalla kädellä vetästyjä koska paikkaa ei edes haeta tosissaan.
Ei uskota omiin mahdollisuuksiin ja heitetään vaan kohoja veteen josko kala nappaisi.

Niinpä. Ja tuskin työnantaja haluaa 300 ihmisen joukosta työntekijää, joka ei hae paikkaa tosissaan.

On varmasti Kyllästyneen kaltaisia tarkkoja ihmisiä, jotka ei hyväksy yhtään virhettä hakemuksessa.
Mutta joku perusjamppa työnantajainsinööri, joka ei itsekään osaa kirjoittaa täysin moitteettomasti,
ei välttämättä edes huomaa pieniä virheitä tai ontuvia sanontoja.
Veikkaan, että jos ei haeta kirjoittamisen ammattilaista, kokonaisuus ratkaisee, mikä tunne hakemuksesta tulee.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 15:42

Valkosiipi kirjoitti:... On varmasti Kyllästyneen kaltaisia tarkkoja ihmisiä, jotka ei hyväksy yhtään virhettä hakemuksessa...

Ei nyt sentään. Lyöntivirheillä ei ole merkitystä, mutta väärin kirjoitetuilla sanoilla (kuten kuuluisat kaksoiskonsonantit) saa pilattua hyvänkin hakemuksen.
Valkosiipi kirjoitti:... Veikkaan, että jos ei haeta kirjoittamisen ammattilaista, kokonaisuus ratkaisee, mikä tunne hakemuksesta tulee.
Sujuvuus, loogisuus, sanajärjestys ja sanavarasto.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 15:54

Gabriel kirjoitti:Aikasemmassa CV:ssä oli kuva missä olin kyykistynyt eläintarhassa pässiaitauksen eteen ja osoitin taaksepäin peukalolla kylltiä hymyillen, (joka oli kiinni aidassa)...
...Toki kaiken muunkin täytyy mätsätä.

Hyvä, että sinua on onnistanut, mutta voisin vaikka vannoa, ettet tulisi valituksi minun alalleni.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.09.2015 16:13

Monilla aloilla myös puhetaidosta ja siitä, että vaikuttaa ns. hyvältä tyypiltä, on äärimmäistä hyötyä. Näin ajattelen. Siinä CV:t ja kirjoitusvirheetkin unohtuu. Onko joillakin käytössä "kaveripalvelua"? Meillä on joskus tapana, että jos joku tarvitsee apua esim. CV:n ulkoasussa - se joka osaa, auttaa. Se, joka tarvitsee apua oikeinkirjoituksessa tai vaikkapa CV:n tai hakemuksen selkeyttämisessä (sis. kirj. virheet), saa sitä. Olen päässyt lukemaan mm. kowapalkkaisten insinöörien ym. ceeveitä ja hakemuksia ja kauhistellut sitä 'kakan' määrää. Kirjoitustaito ei ole ainakaan aina se olennainen tekijä, millä henkilö työpaikan saa.

Sympatiani ovat kuitenkin huonokirjoitustaitoisten puolella... ihan omista syistäni. Ei huono kirjoitustaito kenestäkään huonoa työntekijää tee jne. Henkilö X kärsii huonosta kirjoitustaidosta... enkä tiedä kuinka kannustaisin häntä kohti parempaa. (Huom. jos minä arvioin jonkun kirjoitustaidon huonoksi, se todella tarkoittaa sitä, että jopa omiin sekokielisiin juttuihini verrattuna kirjoitustaito on huono; kirjaimia jää jatkuvasti välistä, yhdys sanoja ei hallita ollenkaan jne.)
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:24

Gabriel kirjoitti:...Vaan mikä on sinun alasi?
Tiedä vaikka olisimme samalla alalla.

Emme ole, ja olen asiasta aivan varma.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:36

Gabriel kirjoitti:Olet siis kielipoliisi? ;)

En ole, enkä lähde kanssasi mihinkään arvausleikkiin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 16:40

Kiitos tiedosta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 29.09.2015 16:45

Kun hakee intiaanipäälliköksi, riittää varmaan kun laittaa savumerkin.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.09.2015 18:39

Ihan vain otsikon aiheeseen: muistan, että monella työkkärin kurssilla vuosia sitten harjoiteltiin työhakemuksen tekoa. Tein omani aina äkkiä ja kysyivät "oletko tehnyt tällaisen ennenkin, kuinka osaat". Toiset taas tarvitsivat enemmän aikaa ja neuvoja. (Jälkeen päin kun katson, ne harjoitushakemukseni ovat olleet aivan kauheita, joten en yhtään ihmettele hakemusten mahdollista huonoa tasoa noin muuten.)
Ryysy

Paluu Yleistä ja ajankohtaista