Köyhyys tappaa miehen tehokkaammin kuin tupakointi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.07.2014 21:16

K O L U M N I http://www.hs.fi/elama/K%C3%B6yhyys+tap ... 4783717945

8.7.2014 10:00 Päivitetty 8.7.2014 10:29 Rosa Meriläinen

Mikään yleinen laki ei määrää, että kallis yksityinen lääkäriasema olisi parempi kuin julkinen terveyskeskus. Itse olen kuulunut työterveyshuollon piiriin vain häviävän pienen osan aikuisikääni, joten minulla on julkisesta palvelusta laajaa omakohtaista kokemusta.

Kiitän omalääkärijärjestelmää ja synnytyslaitosta. Terveydenhoitajan vastaanotolle pääsee ilman ajanvarausta. Ei ole tarvinnut katua sitä, ettemme ottaneet lapselle työssäkäyvien suosiossa olevaa terveysvakuutusta. Olin kansanedustaja tullessani äidiksi ja koin, että velvollisuuteni on parantaa terveydenhuoltoa kaikille – ei vain rahalla omalle lapselleni.

Olen niitä hyvinvointivaltiouskollisia, jotka periaatteesta käyttävät julkista terveydenhuoltoa silloinkin, kun olisi varaa maksaa yksityiselle. Joskus toki olen sielläkin piipahtanut. Matkoilla ja viikonloppuna, laiskuuttani.

Ymmärrän, että olen etuoikeutettu, jos ei ole pakko mennä päivystykseen – kieltämättä siellä vierähtää pitkä ja surkea aika – mutta muuten kokemukseni yksityisistä eivät ole kummoisia. En ole tuntenut saavani siellä laadukkaampaa hoitoa. Lisäksi herää aina epäluulo siitä, ovatko kaikki heidän määräämänsä tutkimukset oikeasti tarpeellisia, vai onko kyseessä pelkkä rahastus.

Terveyskeskusten pitäisi olla niin hyviä, että keskiluokka ja varakkaammatkin kokevat oikeudekseen käyttää niitä. Ettei ole mitään syytä pitää julkista terveydenhoitoa rupusakin jättömaana, jossa vaivat hoidetaan vasemmalla kädellä. Näin eivät nähdäkseni asiat nyt ole.

Toivon, että ihmiset jatkossakin närkästyvät, jos hoito ei ole hyvää. On tärkeää, että ihmiset luottavat julkiseen hoitoon niin paljon, että vaativat siltä parasta.

Kokemukset niin yksityisistä kuin julkisistakin palveluista vaihtelevat. Kuntakohtaiset erot ovat ilmeisen suuria. Välillä tuntuu, kun kuuntelee helsinkiläisiä kavereita haukkumassa julkista terveydenhoitoaan, että he asuvat ihan eri maassa kuin minä.

Mutta eroja on helsinkiläisissäkin. Työtön itä-helsinkiläinen mies kuolee keskimäärin 13 vuotta nuorempana kuin varakas etelähelsinkiläinen työssäkäyvä mies.

Ja ihan turha nyt nillittää työttömän itä-helsinkiläisen elämäntavoista. Hyvä terveydenhuolto panostaa ennaltaehkäisyyn. Tällä hetkellä terveystarkastuksia, ennaltaehkäisevää hoitoa, saavat lähinnä ne, joilla on työpaikka ja siten oikeus työterveyshuoltoon.

Köyhyys tappaa miehen tehokkaammin kuin tupakointi, mutta köyhyys ei ole elämäntapavalinta: suomalainen köyhyys periytyy. Miksi ihmeessä siis emme pyri eroon köyhyydestä ja anna muita parempia palveluita mieluummin heille, jotka kuuluvat pahimpaan riskiryhmään?

Oikeastaan en edes ymmärrä, miksi työterveyshuolto on? On vaikea hyväksyä tällaista kahden kerroksen systeemiä maassa, jossa kuitenkin kansalaisten yhdenvertaisuus on ääneen lausuttu tavoite ja arvo.

Olisi parempi, että kaikki kävisivät samoilla hyvän palvelun luukuilla, oli päivätöissä tai ei.

Kirjoittaja on tamperelainen vapaa kirjoittaja ja vihreä feministi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Köyhyys tappaa miehen tehokkaammin kuin tupakointi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.07.2014 21:21

(- -)
Oikeastaan en edes ymmärrä, miksi työterveyshuolto on? On vaikea hyväksyä tällaista kahden kerroksen
systeemiä maassa, jossa kuitenkin kansalaisten yhdenvertaisuus on ääneen lausuttu tavoite ja arvo.

(- -)

En minäkään, mutta VM:n päällikkö Antti Rinne ja muut ryöstöporvarit ymmärtävät hyvin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 08.07.2014 22:11

Paskat(sori ) ne mitään ymmärtävät, eihän niitten ole tarvinnut köyhyydessä elää koskaan, kuitenkin n. 13 % suomalaisista elää köyhyysrajan alapuolella. Kyllä se syö niin miestä kuin naistakin, kokonaisia perheitäkin. Tässä maassa ei kai ole mikään niin tasa-arvoista, kuin köyhyyden perintö, jos olet köyhäksi syntynyt, köyhäksi jäät. Harva on missimitoissa ja kauneudessa, tai muussa tilaisuudessa pääsemässä ulos köyhyydestään. No jos ollaan brutaaleja, onhan naisella yksi "kauppatavara" jonka avulla on mahdollisuus rikastua, mutta joutua myös yhä syvempään kurjuuteen...Tuskin suositeltavaa uhrata itseään ja "kunniallisuuttaan" rahan alttarille. No en minä ole tässä ketään tuomitsemassa.. mutta köyhyydestä oli puhe.
Köyhyys oli ja on edelleenkin monen suomalaisen osa aikana ennen julkisia sosiaalipalveluja. Ja niitten aikanakin nykyjään.Puute ja köyhyys merkitsevät paitsi elämänkohtaloa myös tietynlaista kulttuurista tapaa havainnoida maailmaa. Mitä on köyhyyden kulttuuri vanhojen sananlaskujen ja tutkimusten mukaan sitten lieneekään. Köyhyys periytyy jos ei jaksa rimpuilla siitä ulos. Harva edes nykyaikanakaan jaksaa.
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.07.2014 10:12

Kansanedustajien työterveyshuolto on luultavasti Suomen paras, samoin kirjastopalvelut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.08.2014 17:41

http://www.stat.fi/til/tjt/2009/02/tjt_ ... 05_fi.html

Mielikuvieni mukaan absoluuttinen köyhyys on viime vuosina hieman vähentynyt
kun taas suhteellinen köyhyys hieman lisääntynyt.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Yleistä ja ajankohtaista