Kyllä, tuo talo se on; varmaan lapsuuteni rakkain rakennus.
Tutuksi tullut asunto ei käsittääkseni ollut mikään pieni tai ahdas; se oli yksiö tilavalla keittiöllä ja yhtä tilavalla olohuoneella. Keittiössä oli jopa iso ruokapöytä ja myös sänky. Olohuoneessa oli sohvakalusto nojatuoleineen, pöytineen ja vuodesohvineen, ja olisikohan ollut vielä alkovi; sitä en muista varmaksi.
Huoneiden välissä oli eteinen; ei kai mikään ahdas sekään. Asunnon ulko-ovikin taisi olla kaksiosainen; ainakin se oli varustettu kauniilla lasiruuduilla. Ovelta katsottuna suoraan eteisen toisessa päässä oli kylpyhuone lavuaareineen, ammeineen ja vesiklosetteineen - muistaakseni kylppärikään ei ollut pieni ja ahdas paikka.
Minä olin siihen aikaan pieni ihminen, joten toki saatan arvioida tilat pieleen. Silti luulen, ettei väite kalliolaisista pienistä asunnoista ihan pidä paikkaansa; Kalliossa on myös tilavia ja upeita asuntoja. Kuten kuvassa näkyvän kerrostalon yksiö suurine huoneineen.
20.58. Klikkasin linkkiä ja löysin sieltä kuvauksen kyseisen talon yksiöistä:
Paasisalo asui Helsinginkadun ja Fleminginkadun kulmatalossa (Helsinginkatu 16/Fleminginkatu 17), osoitteessa Fleminginkatu 17 A 24, jossa hänellä oli huoneen ja keittiön käsittävä, 39 m²:n suuruinen asunto. Sisään tavattiin mennä Fleminginkadun puolelta.