Kahvi voi myöhentää kansantautien puhkeamista

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.03.2014 22:10

TEEMAT ELÄMÄ & TERVEYS TERVEYS http://www.hs.fi/terveys/Kahvi+voi+my%C ... 4612542867

13.3.2014 2:00 0 HELSINGIN SANOMAT

Kahvia juodaan Suomesa enemmän kuin missään muualla maailmassa, keskimäärin 3–4 kuppia päivässä. Samaan aikaan Suomessa on sairastettu sydän- ja verisuonitauteja paljon.

Kahvin juonnin kuitenkin pitäisi suojata niiltä.

"Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta asiaan löytyy selitys", kansanterveystieteen professori Jussi Kauhanen Itä-Suomen yliopistosta sanoo.

Suomessa sydän- ja verisuonitautien riskitekijät ovat olleet niin raskaita, että kahvin suotuisa vaikutus on hävinnyt niille, hän sanoo.

Nyt kun suomalaiset ovat petranneet ruokatapojaan eli rasvaisista ja suolaisista ruoista on siirrytty kevempiin ja vähäsuolaisempiin, kahvin suojaava vaikutus tulee esille.

Vaikka kahvilla on hyviä terveysvaikutuksia, ihmeitä musta suosikkijuomakaan ei saa aikaan.

"Jos esimerkiksi diabeteksen riskitekijät eli sille altistavat geenit ja huonot elintavat ovat olemassa, tauti kyllä jossakin vaiheessa tulee kahvin juonnista huolimatta. Kahvi voi silloin kuitenkin myöhentää sairauden puhkeamista", Kauhanen sanoo.

Iäkkäillä ihmisillä on vielä paljon sydän- ja verisuonisairauksia, mutta he ovatkin juoneet kauan pannukahvia. Pannukahvissa on veren haitallista kolesterolia nostavia aineita.

Suomalaisessa ruokavaliossa 60 prosenttia antioksidanteista tulee kahvista.

"Lisäravinnepillerit ovat siihen verrattuna kuin tippa meressä", emeritusprofessori Jaakko Tuomilehto sanoo.

Jos kahvista hakee piristystä, kofeiini kannattaa juoda.

"Kahvissa on 2 000 eri ainetta, jotka tällä haavaa tunnetaan. Jos kofeiinin ottaa tablettina, muut aineet jäävät saamatta."

Kahvi vähentää kakkostyypin diabeteksen riskiä 8:36
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Kahvi voi myöhentää kansantautien puhkeamista

ViestiKirjoittaja Kuutar » 14.03.2014 00:19

Juon paljon kahvia, useamman kupin päivässä. Kahvi auttaa minua keskittymään ja muutenkin sopii minulle hyvin.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.03.2014 00:29

(- -)
(- -)

Uutta minulle. - Tietääkö joku tarkemmin?

Voisi sitten ehkä sanoa, että minulla 99,9 % anttioksidanteista tulee suklaatista ja kahvista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 14.03.2014 00:31

Etkö tulisi toiseen ketjuun sanomaan Mirrille suorat sanat..?
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 14.03.2014 17:08

Psykopatologia kirjoitti:(- -)
(- -)

Voisi sitten ehkä sanoa, että minulla 99,9 % anttioksidanteista tulee suklaatista ja kahvista.

Etkö muuta terveellistä nauti?
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Joiku » 14.03.2014 19:00

http://www.kahvi.net/index.php?k=111032
ja sitten avaa sen uutiskirjeen, niin saa tietoa.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2014 12:14

Psykopatologia kirjoitti:(- -)
(- -)

Kasviperäisten raaka-aineiden sisältämien flavonoidien, vitamiinien, karotenoidien, lignaanien +muiden fenolisten yhdisteiden antioksidanttinen voimakkuus vaihtelee. Toiset ovat erittäin voimakkaita antioksidantteja toiset vähemmän voimakkaita tai antioksidanttisuus niistä häviää säilytyksen aikana.

Kahvijuomasta ennen sanottiin, että se on haitallista vatsalle, koska sisältää niin paljon kitkeriä "parkkiaineita". Nyt nuo fenolit on luokiteltu pitkän elämän eliksiireiksi.

Luultavasti pitkäikäiset japanilaiset saavat antioksidanttinsa pääosin vihreästä teestä ja soijasta (soijakastikkeesta ja tofusta), jossa on lignaaneja.
Hilppa

Paluu Yleistä ja ajankohtaista