asko kirjoitti:Ei kai meitä vedetä oikeuteen näistä jutuista, jos joku saa ruokamyrkytyksen?
Siinä pelossa minäkin olen niin varovainen jutuissani tässä ketjussa...
Muuten aika surutta rohkaisisin haistelemaan ja maistelemaan ja syömään kotioloissa; päiväyksistä viis. Tämä ohje ei oikeastaan ole minun, vaan jossakin vaiheessa ammattiopintojen yhteydessä olen suorittanut ns. hygieniapassin. Sen lyhyen koulutuksen aikana opettaja kertoi monenlaista mielenkiintoista ja kotikeittiöönkin arvokasta tietoutta ruuan säilyvyydestä päiväysmerkintöineen. Yksi tärkeä tieto oli, että pääsääntöisesti päiväysmerkinnät ovat sillä tavoin 'epäluotettavia', että kotioloissa hyvin voi käyttää elintarviketta vielä päiväysmerkinnän jälkeen. Etenkin parasta ennen -päiväyksen kohdalla.
Viimeinen käyttöpäivä on tiukempi, mutta senkin noudattamisesta voidaan kotikeittiössä lipsua - kun ei olla järjestämässä pitoja. Viimeinen käyttöpäivä -tuotteen kohdalla kuumennus voi olla tärkeää, jos haluaa syödä sen pikkuisen vanhentuneena.
Elintarvikkeiden pilaantuminen on prosessi, joten ne eivät ole hetkessä käyttökelvottomiksi pilaantuneita. Prosessin alkupäässä ei välttämättä ole tapahtunut mitään sellaista, etteikö voisi syödä tai käyttää jossakin muodossa. Ja pääsääntöisesti elintarvike ei pilaannu syömä- ja käyttökelvottomaksi niin, ettei siinä olisi havaittavissa mitään pilaantumisen merkkejä. Siksi kotioloissa aistit ja havaintokyky on hyvä mittari.
Se hygieniapassin suorittaminen sai minut rohkeammaksi ruuan käytön suhteen, ei ollenkaan aremmaksi ja päiväyksiä kunnioittavammaksi. Siinä kun ennen hylkäsin kaikki päiväyksen vanhentuneiksi osoittamat tuotteet nykyisin tiedän hämmästyttävän monen elintarvikkeen olevan käyttökelpoista ties miten pitkään päiväyksen ohitse.
Sen sijaan esim. vieraille tarjotessa en ehkä uskaltaisi ottaa riskejä, vaan huolehtisin siitä, että pilaantumisprosessinsa alkupäässä oleva elintarvike käytetään - jos käytetään - vain kunnollisesti kuumennettuna.
Jos margariinin parasta ennen -päiväys on umpeutunut vasta muutama päivä sitten ja rasia on säilytetty avaamattomana jääkaapissa, niin kyllä luottaisin siihen, että on ihan hyvää ja käyttökelpoista. Minulla on avattu ja käytössä oleva margariini, jota en vielä ole saanut kulutettua loppuun, ja sen päiväys on 10.2. Vasta muutama päivä sitten ostin uuden tilalle, mutta tätä vanhempaa käytän vielä paistamiseen.