Miten jouluvalmistelut etenee

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Miten jouluvalmistelut etenee

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 20.12.2012 20:22

Minulla on juureslaatikoiden tekopäivä. Eilen pesin vessan ja lajittelin lehdet.
Nyt on uunissa hämäläinen imellytetty perunalaatikko ja punajuurivuuat. Aiemmin paistoin jo lanttu- ja porkkanalaatikon.
Pyykkejä on paljon laittamatta ja pinnat pesemättä sekä pyyhkimättä.

Tänään eksyin siivousajasta kylään ja kirppikselle ja nyt sitten laiskottaa.

Miten teillä muilla sujuu hommelit?
mr jalsan

Re: Miten jouluvalmistelut etenee

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 20.12.2012 21:29

Yritän pysytellä pois tieltä, kun lempi vaimo riehuu siivousten kanssa. :?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.12.2012 21:51

Kulta ei riehu, hän siivosi. Minä valmistauduin käymällä kampaajalla.

Sitten kävimme haistelemassa kaupungin ilmaa. Stockmannin vieressä kauniit "jääpuikkovalot" loistivat tällä kertaa punaisina.

Lauantaina leivon ja valmistan joulun herkut sekä viimeistelen siivouksen, laitan myös muutaman koristeen. Huomenna pitäisi ehtiä ostaa ruuat.

Joululahjat olen ostanut netissä, hakenut postista ja antanut matkalle lähtijöille.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 20.12.2012 23:40

Ei etene. :|
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Jail » 20.12.2012 23:41

En valmistele.

Lahjat on paketoitu.
Jail

ViestiKirjoittaja GAD » 21.12.2012 14:00

Tuli hieman toisenlainen joulu, meillä vesivahinko keittiössä (syy ei meidän), kolmatta viikkoa kuivurit kuivaavat, kaapit revitty irti ja heitetty roskiin, samoin laminaatti. Ensi vuoteen menee uuden keittiön saaminen, vaan hätäkös tässä, kaikkeen tottuu, vaikka kieltämättä vähän alkaa pinna olla kireähkö ;) Jatkuva hurina, tavarat pahvilaatikoissa jne. Mutta, aikansa kutakin. Eteisessä keittiön pöytä, jääkaappi, mikro jne.

Ehdimme nauttia n. viikon verran upouudesta ihanasta kylppäristämme ennen tuota keittiön vesivahinkoa, sitä ennen oltiinkin ilman saniteettitiloja suht pitkään.

Murusten luo aatoksi, mukavaa.

Nyt pienemmän ihanan Murusen kanssa päväunosille, ukki askartelee isomman Murusen kanssa, saimme ihanuudet tänään hoitoomme :D :D

Lahjojen paketointiin rajoittuu tämän joulun varsinaiset hommat.
GAD

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.12.2012 14:07

Aikamoiset valmistelut varmaan monilla.

Mutta kliimaksi kestää vain n. kolme tuntia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tris » 21.12.2012 14:22

Onko sinulla lapsenlapsia?
Tris

ViestiKirjoittaja Tris » 21.12.2012 17:36

Gad, kuuluuko helmis perheeseenne jotenkin?
Tris

ViestiKirjoittaja GAD » 21.12.2012 18:52

Tris; ei, ei kuulu. Mistä moinen tuli mieleesi?
GAD

ViestiKirjoittaja Tris » 21.12.2012 18:53

Satuitte tulemaan foorumeille peräkkäin
Tris

ViestiKirjoittaja GAD » 21.12.2012 20:08

Olen kirjautuneena täällä lähes aina, en vain aikoihin ole juurikaan ehtinyt oleskella koneen ääressä.
GAD

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.12.2012 20:40

Ostin kinkun; sen luuttoman, potkallisen, ja verkollisen, joka toisessa ketjussa puhutti. Pakasteena. Ehkä huomisiltana tuikkaan uuniin. Vähän ruokaakin ostin, koska joulupäivänä laitan lapsukaisilleni aterian. Siinäpä valmistelut sitten ovatkin. Seisoin ruokakaupassa valmis lanttulaatikko kädessäni ja tutkin lanttusoseen laatikko-ohjetta; mietin, että valmiista soseesta saisi kyllä kätevästi laatikon. Mutta resepti oli niin monimutkainen ja vaati niin paljon aineksia, että kädessäni ollut valmis laatikko kulkeutui ostoskoriin - aivan kuten aina ennenkin.
Nyt olisi työn puolesta helppo joulu, vapaa viikonloppu ja kaikki, olisi kyllä aikaa paistaa pari laatikkoa valmiista soseesta. En vain viitsi vaivautua yhden jouluaterian takia niin paljon...

En ole milloinkaan ollut 'jouluihminen' ja moniin vuosiin en ole tehnyt joulun eteen sitäkään vähää mitä ennen tein perheenäitinä ja etenkin lasten ollessa vielä lapsia. Jouluateria kuitenkin on tärkeä, vaikka se toteutuukin minun 'reseptilläni' pääosin kaupan valmiista eineksistä. Yhdenlainen perinne tuokin; menneinä vuosina olin työni vuoksi joulun aikaan niin puhki, että luojan kiitos kaupat tarjosivat jo silloin äitien tekemiä jouluruokia...
Joulukuusta kaipaan, nyt kun taas monien lamaannusvuosien jälkeen jaksaisin laittaa ja koristella sellaisen. Aito kuusi on ihanin, mutta sillä on taipumus aiheuttaa kaikenlaisia hengitysoireita. Tekokuusi on siitä kiva, että sen voi koristella ihasteltavakseen vaikka heti pikkujoulusta alkaen; niin minä tein viimeisinä vuosina, kun pidin kuusta. Oli ihanaa katsella valaistua joulukuusta heti ensimmäisestä adventista alkaen. Muutaman vuoden olen elänyt kissaperheen elämää; se on kuin elettäisiin parin kaikkialle 'pahan tekoon' kerkiävän taaperoikäisen kanssa. en jaksa alkaa suojella joulukuustani temmeltäviltä kissoilta.

GAD, tunnen syvää myötätuntoa kerrottuasi vesivahingosta kuivauksineen. Näköjään jaksat suhtautua myönteisesti; hyvä niin, koska aika hermoja raastava kokemus sellainen voi olla. Minäkin olen ollut samanlaisessa tilanteessa, ja kyllä se oli kova paikka. Huusholli meni remonttiin, ja asuntoa kuivattiin ensin viikkotolkulla ennen kuin päästiin korjaamaan vakavia vaurioita. Niin iso asia se oli, että vieläkin vuosien jälkeen näen joskus painajaisunia kosteusvaurioista ja vesivahingoista...
Tsemppiä hurinan ja kaaoksen keskelle! :)
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 21.12.2012 21:21

Olipa erikoinen päätelmä Trisiltä... :roll:
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.12.2012 23:42

Joulu on siitä mukava juhla, että sen valmistelut ovat nykyisin niin moninaiset, että jokainen voi valita omanlaisensa joulun jaksamisensa ja valmisteluihin käytettävissä olevan ajan mukaan.

Tänä vuonna postitin vähäiset kortit ja ostin lahjat. Siinäpä se. Ruokakin on onneksi säilyvää, että sitä voi syödä useampana päivänä ja maistuu aina yhtä herkulliselta, kun "tuunaa" einekset mieleisikseen.

Minua on aina vähän jännittänyt kinkun valmistus, sillä aina kaupasta ei saa hyvää, vaikka valitsisikin luomun ja kotimaisen. Ja kokokin on valittava syöjien mukaan. Meillä siis oltava aika pieni, koska meitä syöjiä on vähän. Laitoin kinkun uuniin tänään ja hyvältä tuoksui jo paistuessaan sekä maistui, kun ensimmäiset siivut koeleikkasimme jäähdyttelyvaiheen jälkeen ja maistoimme.

Huomasin, että kinkku on se helpoin vaihtoehto, mistä saa hyvää ja helpolla. Parina jouluna olen ostanut aattoa ja joulupäivää varten poronfilettä Stockalta, mutta nyt pyhiä on niin monta välipäivineen, että lihaa tarvitaan vähän enemmän. Kun vielä satuin tulemaan kipeäksi, en jaksanut raahautua mihinkään Stockalle herkkuostoksille, mikä olisi vaatinut myös hermostuttavan tuokion parkkipaikan etsinnässä tungoksessa. Tällä kertaa näin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Tris » 22.12.2012 23:46

Luulen että ensi vuoden voisin olla Helsingissä. Käydä siellä kalliossa vai missä on se kaikille avoin joululounas. Saattaa myös olla tuttavia joilla olisi jouluviettoja yksinäisille (/tuttaville) - alkaa perhejoulut tympiä.
Tris

ViestiKirjoittaja Jail » 23.12.2012 00:05

Leivoin joulutorttuja ja aion tehdä omenakakun.
Omenakakku nyt ei varsinaisesti ole jouluruokaa, mutta minä
pidän siitä vaniljakastikkeen kera.
Paketoin tänään viimeisimpiä lahjoja ja tein perussiivouksen kylpyhuoneeseen.

Meillä on vain pieni ja sievä muovikuusi, joka sopii ihan pöydälle.
Siinä on valotkin. Söde.
Jail

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.12.2012 00:46

Hilppa kirjoitti:Joulu on siitä mukava juhla, että sen valmistelut ovat nykyisin niin moninaiset, että jokainen voi valita omanlaisensa joulun jaksamisensa ja valmisteluihin käytettävissä olevan ajan mukaan.

Sinäpä sen sanoit. Jouluvalmisteluja voi valita ja vaihdella aina kulloisenkin elämäntilanteen ja käytettävissä olevien voimavarojen mukaan.
Lasten olemassaolo rajoittaa vaihtelun ja valinnan mahdollisuuksia, mutta mielestäni heidänkin olisi jo kasvuvuosinaan tärkeää oppia jouluja mahtuvan elämään monenlaisia. Ei tulisi niin suuria pettymyksiä ja sopeutumisvaikeuksia, jos yksi joulu on yhdenlainen ja toinen toisenlainen...

Minun elämäni dramaattisimmat joulun vieton vaihtelut liittyvät juuri lapsiin. Yhtenä jouluna olin vasta syntyneen lapsen äiti, toisena jouluna olin vasta kuolleen lapsen äiti. Jälkimmäinen joulu opetti kantapään kautta, että joulua voidaan viettää monin tavoin ja monenlaisissa tunnelmissa. Voidaan vaikka jättää kokonaan valmistelematta; joulu tulee silti.
Syntyneen lapsen äitinä pääsin nautiskelemaan viimeisen päälle valmiiksi laitetusta joulusta; kodinhoitaja leipoi ja kokkasi. Kaikki oli kotona tehtyä, ei ensimmäistäkään einestä... Mukavaa sekin oli.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 23.12.2012 02:33

Olen leiponut piparkakkuja ja pasteijoita, aion leipoa vielä lisää. Teen myös "graavilohisusheja", muuta ei minun tarvitse tehdä. Vietän joulua perheen ja sukulaisten kanssa.
Kuutar

kinkku uunissa

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 23.12.2012 22:52

Voi loppuu, piparit loppuu, joululimppu loppuu... porkkanat puuttuu (rosolliin) hapankorppu loppui jo. Katastrofi vai vain lyhyt ostoslista?

Maustoin graavaamani lohen siivut kuivatulla tillillä. Yleensä laitan tuoreen tillipuntin päällimmäiseksi suolan päälle, mutta nyt näin. Saas maistaa, mille huomenna maittaa.

Olen oikaissut tänä jouluna monessa asiassa ja hieman jännittää, kaipaanko niitä aattoaterialla tai yleensä koko pyhinä. En vaan halunnut kertaakaan nostattaa verenpainettani jouluhössötyksellä ja siinä olen onnistunut. Kaikki valmistelut ovat sujuneet rennosti. Yhtään einestä ei tänäkään vuonna ole tähän huusholliin kannettu. En voi sietää teollisia ruokia. Einestuoksukin on niin kuvottava!
mr jalsan

Seuraava

Paluu Romulaatikko