Kastemadot kadonneet?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kastemadot kadonneet?

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.05.2020 19:59

Olen jo joitakin vuosia ihmetellyt, ettei asfaltilla näy nykyisin sateen jälkeen vedeltä turvaan nousseita kastematoja. Kiinnitin asiaan huomiota jo Hämeenlinnassa, mutta pääkaupunkiseudulle muutettuani vielä enemmän. Tänään asia juolahti mieleeni, koska tämän päivän sateiden jälkeen näin jalkakäytävällä yhden - siis yhden! - pienen kastemadon. En muita.

Olen aina inhonnut toinen toistaan pulskempia kastematoja, enkä mitenkään pitänyt niiden väistelemisestä kun liikuttiin samalla kulkuväylällä, mutta ymmärrän että niitä pitäisi olla olemassa minun inhostani huolimatta. Mitä niille on tapahtunut?
Mirri

Re: Kastemadot kadonneet?

ViestiKirjoittaja Palle » 11.05.2020 20:55

Meidän pihalla voivat paksusti. Rastaat &%£#" käyvät niitä popsimassa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.05.2020 22:30

Taidat asua maalla. Tai ehkä ne voivat paksusti kaupungeissakin ja kaupunkilaispihoissa, ovat vain muuttaneet asumisolosuhteitaan niin, ettei hukkumisvaaraa enää ole eikä tarvetta luikerrella asfalteille sadetta pakoon. Tiedä häntä, joka tapauksessa katukuvasta kastemadot ovat kadonneet. Siltä minusta näyttää.

Googlailin...
Olisikohan (kaste)matojen katoaminen kulkuväyliltä eteläisen Suomen ilmiö, jonka selitys on tässä:
Sateella matojen onkalot voivat täyttyä vedellä, jolloin ne pakenevat maan pinnalle. Keväisin matojen ahdinko voi olla pahempi, jos maan syvyyksissä on vielä routaa, eikä vesi pääse imeytymään yhtä hyvin kuin kesällä.

https://yle.fi/uutiset/3-6092118

Toisaalta en muista nähneeni niitä muutamiin vuosiin kesäistenkään kaatosateiden jäljiltä.
Mirri

ViestiKirjoittaja logia » 13.05.2020 10:48

Minä näin yhden, mutta se oli hyvin laiha. Ehkä se oli poikanen, eikä vielä ole ehtinyt kasvaa isommaksi.
logia

Paluu Romulaatikko