Minun possessiivisuffiksini

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Minun possessiivisuffiksini

ViestiKirjoittaja Palle » 18.12.2019 16:45

Omistusliite eli possessiivisuffiksi on katoamassa suomen kielestä ja se on somen sekä nykyajan vika. Vai onko näin? Kielentutkija dosentti Maria Vilkuna kertoo, tarvitseeko olla huolissaan omistusliitteen katoamisesta. Ohjelman ovat toimittaneet Pasi Heikura ja Lasse Nousiainen.

https://areena.yle.fi/1-50319758 (24:13)
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

Re: Minun possessiivisuffiksini

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.12.2019 23:45

En vielä ole kuunnellut, mutta mielestäni pitää olla huolissaan. Ainakin minä olen. Ehkä jotenkin pitäisi keventää vaatimuksia, jotta suomen omistusliitteet saataisiin säilymään.
Etenkin possessiivisuffiksinsa on ongelma, koska sen eteen täytyisi laittaa hänen/heidän. Ketjun otsikko hyvänä esimerkkinä: Possessiivisuffiksini ei olisi virheellinen ilmaisu, Possessiifisuffiksinsa olisi. Silti vaikka tekstiyhteydestä voitaisiin päätellä, puhutaanko heidän vai hänen asiastaan.

Suomen omistusmuodot ovat kätevä ja tekstiä sujuvoittava ilmaisu, joten en ymmärrä miksi niitä oltaisiin hukkaamassa.
Minun auto/autoni, heidän auto/autonsa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.12.2019 11:21

Vallalla oleva yleinen suuntaus on lyhentää sanoja ja ilmaisuja, mikä on huono asia. Ilmeisesti tuo johtuu sähköisen nopean viestinnän yleistymisestä ja siitä syntyvästä mitättömänsisältöisestä informaatiotulvasta. Myös aggressiivin käyttö on yleistynyt. Mielestäni "heidän/hänen autonsa" -esimerkissä omistussanan pois jättäminen muistuttaa lähes aggressiivia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Palle » 19.12.2019 21:12

Englannin kieli jyrää ja muuttaa ohessa suomenkieltäkin.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.12.2019 21:26

Dosentti Maria Vilkunan mielestä somen ja nopean viestinnän yleistymistä on vaikea syyttää possessiivisuffiksin pois jäämisestä, koska kyseinen ilmaisutapa on esiintynyt puhekielessä jo hyvin pitkään ja esiintyy joissakin murteissakin. Kuitenkin hän myönsi, että some lisää puhekielistä kirjoittamista.
Hilppa

Paluu Romulaatikko