Sukunimesi

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja trisse » 24.11.2018 23:41

Mirri kirjoitti:
trisse kirjoitti:Pelkurit! :(

Mitä tarkoitat?


Voi herran tähden. Anna jo olla ja painu vittuun säikeestäni! :evil:
trisse
 

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.11.2018 23:48

trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
trisse kirjoitti:Pelkurit! :(

Mitä tarkoitat?

Voi herran tähden. Anna jo olla ja painu vittuun säikeestäni! :evil:

Tuo taisi olla käsky eikä kehoitus.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Palle » 25.11.2018 10:26

trisse kirjoitti:"Tietoja sukunimestä Luukkonen

Luukkonen on Suomessa esiintyvä sukunimi. Se on maassamme yleinen. Noin joka 1 500:s suomalainen on Luukkonen.

Luukkonen kuuluu vanhoihin ja yleisiin savo-karjalaisiin -nen-päätteisiin sukunimiin. Nimi on tulkittu vanhan "savolaisen suursuvun" nimeksi. Vuonna 1890 Luukkosia oli pelkästään Savon maaseudulla 500–1000."

Savolainen?! No nytpä selvisi miksi se on niin kiero jätkä! :geek:

Olemme joutuneet vääräleuan pauloihin. :shock:
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.11.2018 05:34

Kuva

Tosta voi vaivalla selvittää luultavasti mun sukunimeni, tosin sillä ei oikein voi tehdä mitään. Mä tykkään sukunimestä joka on leimallisesti länsisuomalainen. Samaten se tuottaa hieman ylpeyttä että tiedän mistä se on peräisin. Monilla muilla voi olla sama sukunimi mutta he vain voivat tietää että se tulee perintönä vanhemmilta jotka perivät sen vanhemmiltaan jne., tietämättä mistä se alkujaan tullut.


vrk.fi oli joskus kymmenisen vuotta mielenkiintoinen osio jossa pystyi katsomaan ne muutamat paikkakunnat joissa eniten oli löytynyt sitä sukunimeä, niitä vuosijaksoja oli muistaakseni kolme. Koska mun sukunimi on kohtalaisen yleinen, sen nimisiä oli eniten löytynyt tietysti Helsingistä, Turusta ja Tampereelta näissä eri vuosijaksoissa. Mutta siinä oli erikoisuus että varhaisimmassa kartassa oli mainittu myös Lapua, joskus 30-luvun lopulla, Turun ja Helsingin ohella. Mä en oikein ymmärtänyt miksi, koska vaikka aikoinaan Lapua oli iso kuntana, oli se kuitenkin oli niin pieni isoihin kaupunkeihin verrattuna, ja kyseinen sukunimi ei ole koskaan ollut kovin yleinen itäsuomessa. Ikään kuin jostain syystä siellä olisi ollut paljon ihmisiä kirjoilla kuitenkaan siellä asumatta, en tiedä voiko se olla jonkin sota-ajan juttu tai liittyä Lapuan liikkeeseen.

Mutta varmaan tietosuojasyistä tuo osio vrk.fi:n ei ole enää. Nykyään sieltä löytyy vaan määriä eri vuosikymmeninä.

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1


Trissen mainitsemat kaksi sukunimeä löytyy samantien kolmella hiiren näpäytyksellä, kuten myös Katlan mainitsema. Logian mainitsemalla osalla löytyy 5 vaihtoehtoa, samalla alle kaksi sekuntia kestävällä hiiren käytöllä.
Kuva
Tässä on kuvitettu ohje, tuo toiminto löytyy lähes jokaisesta selaimesta. Maalataan hiirellä riittävän yksityiskohtainen osa netistä kopioidusta tekstistä, ottamatta mukaan sellaista osaa mikä on itse kirjoitettu (satunnainen määrä X kirjaimia) Sitten haetaan sillä ja samantien Google näyttää hakutuloksen joka täsmää täydellisesti, näyttämättä muita, paitsi Logian mainitsemalla löytyy useampi täsmällinen osuma eri sukunimillä.

Samalla logiikalla jos haluaa netistä kopioida jotain jossain määrin henkilökohtaista, voi sitä kokeilla ensin löytyykö sillä tekstillä että mistä se on täsmälleen peräisin. Esim. mainituilla osilla, noiden lukumäärien hiemaista muuttamista, saattaa hyvin rikkkoa Googlen haun mahdollisuuden löytää mitään, ilman että varsinaisesti muuttaa tekstin merkitystä, koska jos vaikka Kiteellä on jotain sukunimeä 40 tai 37 henkilö, sehän on sama asia.(tälläisessä yhteydessä) Toisaalta neljän paikkakunnan järjestetty luettelo voi silti tuottaa täsmällisisä tuloksia, varsinkin jos ne ovat pieniä paikkakuntia joita ei kovin monia löyty samankaltaisena luottelona muualta.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja ip-banni » 30.11.2018 08:41

" Tämän viestin lähetti Palle joka on hylkayslstallasi".
Eli onko Tyy laittanut Pallen vihamieheksi mikä on kiellettyä tällä foorumilla?
ip-banni
 

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.11.2018 12:25

Tyy,

30-luvun lamaa seuranneiden pakkohuutokauppojen vuoksi muutti Pohjanmaalta (Lapualta, Alahärmästä, Kauhavalta jne.) huomattavan paljon väkeä Etelä-Suomeen, mm. Turkuun.
Mistäkö tiedän, no koska minun isäni perhe oli yksi muuttaneista.

En tiedä mitä löytyy nimellä Kleimola tai Valo, mutta mm. ne nimet sukupuustani löytyvät.
Äitini sukunimi on niin harvinainen, ettei elossa olevia taida olla kuin ainoa äidinpuoleinen serkkuni, eikä linkin listassa ole nimestä mitään mainintaa.

Nykyisen sukunimeni haltijoita on tällä hetkellä tiettävästi noin 400.
"... Nimi on melko pitkä...".
Ei ole vain "melko pitkä" vaan on pitkä kuin nälkävuosi, eikä tahdo millään mahtua lomakkeissa sukunimellle varattuun tilaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja logia » 03.12.2018 12:24

Onko sinulla miehesi sukunimi? Voisitko ottaa äitisi sukunimen itsellesi?
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.12.2018 13:00

On, ja voisin.
Jos jäisin leskeksi tai eroaisin, saattaisin ottaa äitini tyttönimen. Olisi pituudeltaankin vain puolet nykyisestä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja logia » 03.12.2018 13:12

Minä voisin ottaa sukunimekseni Savolainen, kun se oli mummoni sukunimi. Muutkin sukumme nimet ovat savolaisia. En haluaisi mitään kovin yleistä nimeä. Oma syntymäsukunimeni on sekin tavallinen nen-päätteinen. Minulla on siis entisen mieheni nimi edelleenkin. Tuntuu sen puolesta vähän epärehelliseltä huijaukselta.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Tyy » 03.12.2018 20:46

ip-banni kirjoitti:" Tämän viestin lähetti Palle joka on hylkayslstallasi".
Eli onko Tyy laittanut Pallen vihamieheksi mikä on kiellettyä tällä foorumilla?


Olen joo. Missäs tuollainen sääntö muka on?
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja ip-banni » 03.12.2018 20:49

Sääntö koskee vain minua. Kuten Kyllästynyt tässä ja monessa muussa ketjussa todisti.
ip-banni
 

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Tyy » 03.12.2018 20:55

Ei sen suakaan tarvitse koskea.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Palle » 03.12.2018 21:21

Tyy kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:" Tämän viestin lähetti Palle joka on hylkayslstallasi".
Eli onko Tyy laittanut Pallen vihamieheksi mikä on kiellettyä tällä foorumilla?


Olen joo. Missäs tuollainen sääntö muka on?

Mix vihaat Pallea?

Pertti on joskus asettanut ankaran säännön, ettei saa merkitä ketään vihamieheksi. Siitä on ilmeisesti lipsuttu.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.12.2018 21:24

Tyy kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:" Tämän viestin lähetti Palle joka on hylkayslstallasi".
Eli onko Tyy laittanut Pallen vihamieheksi mikä on kiellettyä tällä foorumilla?

Olen joo. Missäs tuollainen sääntö muka on?

Mitään kirjoitettua sääntöä ei siitä ole, mutta asiasta on ollut toistuvasti puhetta.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.12.2018 21:26

ip-banni kirjoitti:Sääntö koskee vain minua. Kuten Kyllästynyt tässä ja monessa muussa ketjussa todisti.

Höpö höpö.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja ip-banni » 03.12.2018 21:28

Tämä ketju sen osoittaa, joten turhaan höpöttelet.
ip-banni
 

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.12.2018 21:31

ip-banni kirjoitti:Tämä ketju sen osoittaa, joten turhaan höpöttelet.

Jos sinulla on jotain kerrottavaa esimerkiksi hylkäystoimintoon liittyen, ota yhteyttä ylläpitoon. Floodaaminen aiheesta muissa ketjuissa on turhaa, tarpeetonta ja tehotonta.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Palle » 03.12.2018 21:43


Re: joiku jäähylle

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.03.2014 01:21
1:21
Ketju on sopimaton. Mm. vihamies-toiminnon (ignore) käyttö täällä on kielletty.

viewtopic.php?f=16&t=11667&p=164093&hilit=vihamies#p164093
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja ip-banni » 03.12.2018 21:50

Eipä Tyytä käsketty poistamaan vihamiestä eli sääntö koskee vain minua.
ip-banni
 

Re: Sukunimesi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.12.2018 22:20

Kyllä se sama sääntö koskee aivan kaikkia.
Ilmeisesti Tyy ei ole ollut asiasta tietoinen, mutta nyt hän on sen kuullut ja toivottavasti hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron