Nostalgiaa: Kuka muistaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 12.06.2018 15:00

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Rikkaitten kakaroille syötettiin vitamiinisuklaata. Minä en ole moisesta kuullutkaan.

Olimme köyhiä.

Niin, ettei ollut varaa kuin kahteen hovimestariin ja palvelusväkikin oli supistettu alle parinkymmenen?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.06.2018 19:10

Palle kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Rikkaitten kakaroille syötettiin vitamiinisuklaata. Minä en ole moisesta kuullutkaan.

Olimme köyhiä.

Niin, ettei ollut varaa kuin kahteen hovimestariin ja palvelusväkikin oli supistettu alle parinkymmenen?

Olisihan se tietenkin ollut mukavaa jos olisi ollut palvelusväkeä kantamassa vettä sisään ja ulos vailla mukavuuksia olevaan 29 m2 mökkiin, jossa minä ja perheeni (2 aikuista ja 7 lasta) asuimme, mutta kun heille ei kertakaikkiaan ollut tilaa. Me nukuimme kolmikerroksisessa kerrossängyssä 2 lasta/sänky, eikä siihen olisi enää lisää ihmisiä sopinut.

Saunaa ei ollut, ja ulkohuussikin oli niin pieni, ettei sinnekään olisi ketään pystynyt majoittamaan.

Isälleni sattuneen vaikean tapaturman jälkeen äidilleni kerrottiin, ettei isäni todennäköisesti tule seuraavaan päivään elämään, mutta kaikkien hämmästykseksi äijä kuitenkin sinnitteli hengissä. Hänen kuolemaansa odoteltaessa oli hänelle annosteltu morfiinia sen verran reilulla kädellä, että jokin tovi meni siitä riippuvuudesta toipumisessa, ja sen jälkeen vielä aika monta vuotta ennen kuin hän pystyi mitään työtä tekemään.

Rotaryt ja seurakunta lahjoittivat vanhoja vaatteita, ja oli se yhtä juhlaa kävellä kouluun kun vastaan tuli joku täti joka pysäytti ja kertoi minulla on jalassani hänen lapsensa vanhat kengät.
Vihasin kenkiä jo alunperinkin. Ne olivat minulle aivan liian suuret, rumat läskipohjaiset linttaan astutut poikien kengät, mutta ilmeisesti täti-ihminen oli mielestään suuri hyväntekijä kun oli raaskinut antaa vanhat kengänrajat köyhälle perheelle.
No, toinen jalkinevaihtoehto olivat ne ruskeat kumisaappaat joiden sisäpuolella oli violetti leima "Turun kaupungin sosiaalihuolto".

-

En voi sanoa muuta kuin sen, että voi jumalauta mikä kusipäinen heitto Pallelta tuo "Niin, ettei ollut varaa kuin kahteen hovimestariin ja palvelusväkikin oli supistettu alle parinkymmenen?"
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 12.06.2018 20:33

Koeta jo päästä yli lapsuudestasi.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.06.2018 20:36

ip-banni kirjoitti:Koeta jo päästä yli lapsuudestasi.

item.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 12.06.2018 21:15

Olen minäkin käynyt koulua sossun kumisaappaissa. Niitä piti muistaakseni anoa. Opettaja antoi köyhimmille kumisaapaslapun, joka piti täyttää kotona ja sillä sai sitten kumisaappaat, jos luoja soi.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 13.06.2018 04:56

Saitte kuitenkin olla kotona.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.06.2018 09:26

Meidän koulussa jaettiin laput kaikille ja jokainen perhe sai sitten itse päättää, hakiko niitä jalkineita vai ei. Joku taho sitten päätti sen, kuka sai jalkineet ja kuka ei. Minä sain kerran monot, kun oli neljän kilometrin koulumatka ja talvisin kuljin suksilla.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.06.2018 13:03

ip-banni kirjoitti:Saitte kuitenkin olla kotona.

Emme päässeet pois. Me jouduimme olemaan kotona.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 14.06.2018 02:29

Tässähän tuntee itsensä - ja perheensä - varakkaaksi.
trisse
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 14.06.2018 10:09

Kyllästynyt kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Saitte kuitenkin olla kotona.

Emme päässeet pois. Me jouduimme olemaan kotona.

Yhtä vittumaisesta sanoit minulle kuin Palle sanoi sinulle noista palvelijoista ym.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.06.2018 10:32

ip-banni kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Saitte kuitenkin olla kotona.

Emme päässeet pois. Me jouduimme olemaan kotona.

Yhtä vittumaisesta sanoit minulle kuin Palle sanoi sinulle noista palvelijoista ym.
Ja sinä minulle, kun sanoit, "Koeta jo päästä yli lapsuudestasi" ja "Saitte kuitenkin olla kotona".
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 14.06.2018 11:25

Niin. Kokoonnutaan kaikki kello 18 itkemään tähän nostalgia-ketjuun lapsuuttamamme.
Koska minulla on ollut varakkaat vanhemmat, tarjoan Fazerin sinista suklaata. Muuta suklaata en muista lapsuudestani.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.06.2018 12:19

ip-banni kirjoitti:Niin. Kokoonnutaan kaikki kello 18 itkemään tähän nostalgia-ketjuun lapsuuttamamme...

Juuri tuo oli se mitä minä en olisi halunnut tämän ketjun aiheuttavan, mutta koska Palle päätti ruveta vittuilemaan palvelijoista ja suklaan syöttämisestä "rikkaiden kakaroille", tähän tämä nyt meni.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 14.06.2018 12:53

En tiedä, missä ip-banni näkee merkkejä siitä, että meillä olisi tarve kokoontua itkemään lapsuuttamme tähän ketjuun. Kyllästynyt ainakin kirjoitti täysin toteavasti vastauksensa Pallen pöllöilyyn.

Ja minäkin sain mononi kunnalta, koska kunta ei suostunut kustantamaan minulle koulukuljetusta, koska koulumatka oli vain 4,6 km. Olisi tarvittu 400m lisää koulumatkaa. Isä piruuttaan sitten haki kunnalta edes monoja minulle, että pääsen hiihtäen kouluun. Ja kunta myönsi minulle monot.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 14.06.2018 13:48

Kyllästynyt kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Niin. Kokoonnutaan kaikki kello 18 itkemään tähän nostalgia-ketjuun lapsuuttamamme...

Juuri tuo oli se mitä minä en olisi halunnut tämän ketjun aiheuttavan, mutta koska Palle päätti ruveta vittuilemaan palvelijoista ja suklaan syöttämisestä "rikkaiden kakaroille", tähän tämä nyt meni.

Juu, naiset tappelee ja taas kaikki on Pallen syytä.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.06.2018 14:02

Palle kirjoitti:Juu, naiset tappelee ja taas kaikki on Pallen syytä.

Eivät tappele. Ja ketjun sivuraiteelle luisumisen syy ovat sinun typerät vittuilusi palvelijoista ja "suklaan syöttämisestä rikkaiden kakaroille.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2018 15:22

Lueskelen lasten viisaita mietteitä, ja tässä pari juttua, jotka mielestäni sopivat hyvin ketjun aiheisiin.

- "Lapsuuden muistot ovat sellaisia, joita pitää raahata mukanaan koko elämänsä ajan. Hans, 6 vuotta."
- "Ennen ihmiset oli jaettu rotuihin - hienot ja epähienot. Hienot olivat rikkaita ja niillä oli varaa ostaa shampoota ja hiusgeeliä, kun epähienommat saivat tyytyä kirppuihin ja täihin. Kristian, 6 vuotta."

Lähteenä ET-lehden kalenterit vuosien varrelta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 14.06.2018 15:40

Kyllästynyt kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Niin. Kokoonnutaan kaikki kello 18 itkemään tähän nostalgia-ketjuun lapsuuttamamme...

Juuri tuo oli se mitä minä en olisi halunnut tämän ketjun aiheuttavan, mutta koska Palle päätti ruveta vittuilemaan palvelijoista ja suklaan syöttämisestä "rikkaiden kakaroille", tähän tämä nyt meni.

Siltähän tämä nyt näyttää, että perheesi oli ainut jolla oli varaa noin hienoon suklaaseen.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 14.06.2018 16:28

Me ei oltu rikkaita, vaikka ei puutetta ollutkaan. Kyllä meilläkin oli joskus vitamiinisuklaata. Luultavasti tuo suklaa oli aika halpaa, koska meillä äiti ei ostanut mitään mikä oli kallista.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2018 17:06

Palle kirjoitti:Juu, naiset tappelee ja taas kaikki on Pallen syytä.

Palle, tämä Kyllästyneeseen kohdistamasi heitto on provosoiva ja ilkeä, ja ihan sinun syytäsi:
"Niin, ettei ollut varaa kuin kahteen hovimestariin ja palvelusväkikin oli supistettu alle parinkymmenen?"
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron