Nostalgiaa: Kuka muistaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 16.06.2018 12:39

Valkosiipi kirjoitti:... Uskomatonta, miten kateellisia jotkut maalaiset olivat kaupunkilaisille...

Näköjään joku voi olla kateellinen jopa toisen köyhyydestäkin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 16.06.2018 15:23

Siitähän tässä ei ole kyse vaan siitä, että maalaiset kuvittelivat, että hesalaiset olivat rikkaampia kuin maalaiset.
Maalainen pääsi joskus käymään Hesassa ja siellä oli kaikkea mitä maalla ei ollut. Esim. Linnanmäki, Korkeasaari, jäätelökioski.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.06.2018 16:50

ip-banni kirjoitti:?.. Esim. Linnanmäki, Korkeasaari, jäätelökioski.

Maalainen siis pääsi sentään käymään joskus noissa. Kakarana en päässyt käymään ensimmäisessä, toisessa sentään pari kertaa ja viimeinen oli noin sadan metrin päässä, josta sentään joskus ostettiin jätskit. Muistan tosiaan, että ehkä joskus 11-vuotiaana kesällä rahaa oli niinkin paljon, että saatiin jonkun kerran viikossa käydä kiskalla ostamassa jätskit.
Hilppa
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja ip-banni » 16.06.2018 17:26

Minä siis olin espoolainen 9v asti. Serkkuni maalta tulivat kesällä Hesaan.
ip-banni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 16.06.2018 18:37

Me käytiin Linnanmäellä ja Helsingissä vamaan joka kesä.
trisse
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 16.06.2018 18:38

ip-banni kirjoitti:Minä siis olin espoolainen 9v asti. Serkkuni maalta tulivat kesällä Hesaan.


Miten koit sen muutoksen kun muutitte Lappiin?
trisse
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 16.06.2018 19:38

Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.06.2018 21:41

Kyllästynyt kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:... Uskomatonta, miten kateellisia jotkut maalaiset olivat kaupunkilaisille...

Näköjään joku voi olla kateellinen jopa toisen köyhyydestäkin.

Ei minusta tässä ketjussa päällimmäinen tai edes näkyvä ole kateus. Pikemmin todistamisen tarve siitä, että on ollut joskus köyhä. Onhan se hienoa, että moni on noussut köyhyydestä.
Hilppa
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.06.2018 21:43

trisse kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Minä siis olin espoolainen 9v asti. Serkkuni maalta tulivat kesällä Hesaan.


Miten koit sen muutoksen kun muutitte Lappiin?

Olen ymmärtänyt, että hän viihtyy, kun on vähemmän ihmisiä. Itsekin asuisin nykyisin mieluummin maalla, ja vielä aion joskus sinne muuttaa.
Hilppa
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.06.2018 21:53

Palle kirjoitti:Köyhyys on kapitalistisen yhteiskunnan luoma konstruksitio, jota ei esim. kivikaudella tunnettu. Ihmiset hakivat elantonsa luonnosta ja kaikki olivat siinä mielessä yhtä köyhiä.

Kivikaudella esiintyi varmasti paljon enemmän kuin nykyisin väkivaltaa silloin, kun ihmiset ylipäätään kohtasivat toisiaan.
Palle kirjoitti:Kapitalismi tarvitsee köyhiä eliitin ylläpitämiseen. Köyhiä on entistä enemmän, koska palkkaerot ovat revenneet. Rikkaista tulee entistä rikkaampia, köyhät köyhtyvät ja köyhien joukko kasvaa kiihtyvällä nopeudella. Sosiaaliturvaa leikataan ja leikataa, koska rikkaiden rahat eivät riitä kasvavan köyhälistön armeijan elättämiseen.

Rahaa ei valtiontaloudessa ole, koska veropohja on kaventunut siksi, että tulot on siirretty ansiotuloista yhä enemmän pääomatuloiksi. Sitä paitsi todella suuret yhtiöt eivät maksa veroja lainkaan. Maksajan rooli jää keskiluokalle, joka on haluton elättämään "lusmuja", koska itsekin on koko ajan vaarassa pudota. Keskiluokka pelkää menettävänsä saavuttamansa edut ja esim vanhuuden hoivapalvelut, jotka yhteiskunta on tähän asti maksanut.
Palle kirjoitti:Tällä menolla tulee vielä aika, jolloin köyhät nousevat riistäjiään vastaa,mkuten tapahtui 100 vuotta sitten.

Ei nouse. Rikkaat suojelevat itsensä Securitas palveluilla. Köyhät käyvät toistensa kimppuun ja väkivaltaisuus voi siten lisääntyä.
Hilppa
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 16.06.2018 22:34

Minulla ei ole mitään erityistä hinkua todistella olleeni köyhä, mutta se minua nyppii, että joku joka minua ei tunne, puhuu paskaa minun elämääni liittyneistä ja kuuluvista asioista.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja trisse » 17.06.2018 02:50

Hilppa kirjoitti:
trisse kirjoitti:
ip-banni kirjoitti:Minä siis olin espoolainen 9v asti. Serkkuni maalta tulivat kesällä Hesaan.


Miten koit sen muutoksen kun muutitte Lappiin?

Olen ymmärtänyt, että hän viihtyy, kun on vähemmän ihmisiä. Itsekin asuisin nykyisin mieluummin maalla, ja vielä aion joskus sinne muuttaa.

Kysyin miten koki 9-vuotiaana asian. En viihtyykö nyt.
trisse
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 17.06.2018 09:00

Kyllästynyt kirjoitti:Minulla ei ole mitään erityistä hinkua todistella olleeni köyhä, mutta se minua nyppii, että joku joka minua ei tunne, puhuu paskaa minun elämääni liittyneistä ja kuuluvista asioista.

Niin, että kenelläkään muulla ei olisi saanut olla oikeutta köyhyyteen? Vain rouva Kyllästyneellä on oikeus rypeä lapsuutensa äärimäisessä köyhyydessä?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.06.2018 11:38

Palle kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minulla ei ole mitään erityistä hinkua todistella olleeni köyhä, mutta se minua nyppii, että joku joka minua ei tunne, puhuu paskaa minun elämääni liittyneistä ja kuuluvista asioista.

Niin, että kenelläkään muulla ei olisi saanut olla oikeutta köyhyyteen? Vain rouva Kyllästyneellä on oikeus rypeä lapsuutensa äärimäisessä köyhyydessä?

Vaikuttaa, kuin olisit kateellinen aiheesta. Outoa.

En olisi alunperinkään halunnut ryhtyä lapsuuteni köyhyyttä kenellekään esittelemään, "rypemisestä" puhumattakaan", mutta sinun typerien heittojesi takia sen tein.

Ja kuten jo on tuotu esille, pahinta ei ole ollut materiaalinen vaan henkinen köyhyys, toivottomuus ja näköalattomuus. Sen aiheuttamia ongelmia ja vahinkoja ei pysty rahalla paikkaamaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 17.06.2018 16:42

Juu, Pallen syytä taas kaikki. :(
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2018 16:53

Palle kirjoitti:Juu, Pallen syytä taas kaikki. :(

Nimenomaan sinun pahansuopuutesi syytä.

Sinä olit se, joka alkoi tässä ketjussa heitellä ja tölviä Kyllästynyttä erittäin ilkeällä tavalla hänen lapsuuteensa kajoten ja sitä määritellen:
"Rikkaitten kakaroille syötettiin vitamiinisuklaata. Minä en ole moisesta kuullutkaan."
"Niin, ettei ollut varaa kuin kahteen hovimestariin ja palvelusväkikin oli supistettu alle parinkymmenen?"

Palle, mitä muuta tuollaiset heitot voisivat olla kuin ilkeämielisyyttä ja pahansuopuutta?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 17.06.2018 20:15

Minä olen niin köyhästä perheestä, että meillä ei vitamiinisuklaalla juhlittu.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2018 20:47

Kyllästynyt kirjoitti:Jekovitia sai harvoin, koska se oli niin kallista. Äiti pakkosyötti meille yleensä Möllerin kalanmaksaöljyä (yök).

Palle, kuten näet, Kyllästynyt ei viestissään kerro, kuka kyseisen suklaan osti ja maksoi.

Taisi sinun lapsuutesi olla niin köyhä, ettei Jekovitia saanut syödä, vaikka joku olisi lahjoittanut sen perheen lapsille.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 17.06.2018 21:39

En ole Jekovitista kuullutkaan saati Möllerin kalanmaksaöljystä. Koulussa vähän ihmettelin mitä muut höpisevät kalanmaksaöljystä. Minulle moista herkkua ei tarjottu.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2018 21:57

Mahtoiko asialla olla tekemistä lapsuusperheesi köyhyyden kanssa?
Yhä useampi nykyajan lapsi ei ole kuullut rokotuksista mitään, mutta ei heidän jättämisensä rokottamatta tarkoita sitä, että perheet olisivat köyhiä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron