Nostalgiaa: Kuka muistaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.06.2018 23:52

Palle kirjoitti:Kaupunkilaisjulleille syötettiin ranskanpastilleja. Meikä jäysti kivikovaa leipää silloin harvoin, kun sitä sattui olemaan.

Kansakouluissa oli suksia joita opettajat pakottivat käyttämään ne oppilaat jotka eivät omistaneet omia suksia. Minulla oli siskoilta perityt sukset jotka he puolestaan olivat perineet serkuiltaan.

Ylhäisten näkkileipää meillä lapset (ja äiti) jäystivät. Isä söi Tarmolan sekaleipää, mutta sitä me lapset emme saaneet.

Se halvatun kalanmaksaöljy oli ainakin meillä varmasti härskiä, koska meillä ei ollut edes jääkaappia.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 15.06.2018 23:52

Psykopatologia kirjoitti:Sinäkö se sitten olet ollut(kin) foorumin köyhin?! (Onko vauraammilla edes oikeutta kirjoittaa tähän ketjuun?)

Minä olen ehkä eräs palstan köyhimpiä. Ainakin köyhempi kuin kaupunkilaisfröökynä Kyllästynyt.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 15.06.2018 23:54

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Kaupunkilaisjulleille syötettiin ranskanpastilleja. Meikä jäysti kivikovaa leipää silloin harvoin, kun sitä sattui olemaan.

Kansakouluissa oli suksia joita opettajat pakottivat käyttämään ne oppilaat jotka eivät omistaneet omia suksia. Minulla oli siskoilta perityt sukset jotka he puolestaan olivat perineet serkuiltaan.

Ylhäisten näkkileipää meillä lapset (ja äiti) jäystivät. Isä söi Tarmolan sekaleipää, mutta sitä me lapset emme saaneet.

Se halvatun kalanmaksaöljy oli ainakin meillä varmasti härskiä, koska meillä ei ollut edes jääkaappia.

Ei ollut pienellä maalaiskansakoululla lainata suksia. Toista oli kaupungeissa, joissa soppatykit höyrysivät hiihtokilpailuissa. Hernesoppaa ja mustikkamehua oli yllin kyllin.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.06.2018 23:56

Palle kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Sinäkö se sitten olet ollut(kin) foorumin köyhin?! (Onko vauraammilla edes oikeutta kirjoittaa tähän ketjuun?)

Minä olen ehkä eräs palstan köyhimpiä. Ainakin köyhempi kuin kaupunkilaisfröökynä Kyllästynyt.

Miksi haluat provosoida?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.06.2018 23:58

Hilppa kirjoitti:... Seurauksena tuosta oli iloton elämä, niukkuus ja vaatimattomuuteen kasvattaminen.

Olen samaa mieltä; pahinta ei ollut materiaalinen köyhyys vaan henkinen lannistuneisuus, näköalattomuus ja toivottomuus.

Ja kun tuohon vielä lisää kiihkoilijan joka vastusti kaikkea juhlintaa (joulu = kapitalistien juoni jolla huijataan köyhät kuluttamaan rahansa turhiin tavaroihin). Syntymäpäivät = turhaa haaskaamista joka saa lapset luulemaan liikoja itsestään. Ja niin edelleen...
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 16.06.2018 00:00

Palle kirjoitti:Ei ollut pienellä maalaiskansakoululla lainata suksia. Toista oli kaupungeissa, joissa soppatykit höyrysivät hiihtokilpailuissa. Hernesoppaa ja mustikkamehua oli yllin kyllin.

Kyllä meidän pienellä maalaiskoululla ainakin oli.

Mutta soppatykkejä tai mustikkamehua ei hiihtokilpailuissa tarjottu koskaan. Ei ikinä. Eikä kyllä mitään muutakaan.
Paskaa puhut taaskin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Fanni » 16.06.2018 00:01

Minun lapsuus oli ihan hyvin toimeentuleva, isä oli yrittäjä. Kaikki olisi ollutkin hyvin ilman kalanmaksaa. Mieleni nyrjähti myöhemmin elämässä. Kävin maalla alakoulua, ja luokallani oli 2 oppilasta.
Fanni
 

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 16.06.2018 00:10

Jaaha Palle,

Miltäs kaatopaikalta teidän taloutenne taloustavarat olivat peräisin?

Meidän lautasissamme, haarukoissamme ja lusikoissamme suurimmassa osassa luki "Bore" tai "Silja Line". Olivat dyykattu kaatopaikalta jonne tuotiin Ruotsinlaivojen jätekuormat.

Rottiakin siellä oli. Minun mielestäni ne olivat todella kookkaita otuksia, mutta eivät ne kertaakaan päälle käyneet. Karkuun pinkoivat kun jätekuormien pahvilaatikoita käänteli.

Yksi "Bore" -pikkulusikka minulla on tallella vieläkin. Olen sen säästänyt ajatuksella, "ettei totuus unohtuisi".
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.06.2018 00:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:... Seurauksena tuosta oli iloton elämä, niukkuus ja vaatimattomuuteen kasvattaminen.

Olen samaa mieltä; pahinta ei ollut materiaalinen köyhyys vaan henkinen lannistuneisuus, näköalattomuus ja toivottomuus.

Noin minäkin ajattelen.
Juuri nuo asiat nujertavat köyhyydessä elävät lapset, ja panevat köyhyyden 'periytymään' sukupolvelta toiselle. Näin myös nyky-Suomessa, jossa köyhyys koskettaa yhä useampaa lasta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.06.2018 00:34

Mirri: (- -) köyhyys koskettaa yhä useampaa lasta.

Tuskin. - Täytyy vielä erottaa absoluuttinen köyhyys ja köyhyys suhteellisesti, jolloin varallisutta verrataan väestön keskimääräiseen varallisuuteen. - Ei kukaan enää kaatopaikalta herkkuja kaiva!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 16.06.2018 00:35

Meillä oli rotatkin niin laihoja, että kylkiluut näkyivät, kun ruokaa ei vain ollut.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 16.06.2018 00:39

Palle kirjoitti:Meillä oli rotatkin niin laihoja, että kylkiluut näkyivät, kun ruokaa ei vain ollut.

Olet öykkäri, etkä selvästikään ymmärrä milloin menet provokaatioissasi liian pitkälle.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 16.06.2018 00:44

Juu, öykkäri ja sovinistisika ja mitä muuta?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.06.2018 00:59

Palle, et vastannut kysymykseeni, joten toistan sen: miksi haluat provosoida?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.06.2018 01:09

Psykopatologia kirjoitti:Mirri: (- -) köyhyys koskettaa yhä useampaa lasta.

Tuskin. - Täytyy vielä erottaa absoluuttinen köyhyys ja köyhyys suhteellisesti, jolloin varallisutta verrataan väestön keskimääräiseen varallisuuteen. - Ei kukaan enää kaatopaikalta herkkuja kaiva!

Eivät kaikki köyhät lapset ole Suomessa ennenkään tehneet niin.
Köyhyys on aina ja jokaisessa maailmankolkassa suhteellista, ei ole olemassa mitään absoluuttista köyhyyttä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.06.2018 03:52

Totta kai absoluuttista(kin) köyhyyttä on.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Palle » 16.06.2018 07:58

Köyhyys on kapitalistisen yhteiskunnan luoma konstruksitio, jota ei esim. kivikaudella tunnettu. Ihmiset hakivat elantonsa luonnosta ja kaikki olivat siinä mielessä yhtä köyhiä.

Kapitalismi tarvitsee köyhiä eliitin ylläpitämiseen. Köyhiä on entistä enemmän, koska palkkaerot ovat revenneet. Rikkaista tulee entistä rikkaampia, köyhät köyhtyvät ja köyhien joukko kasvaa kiihtyvällä nopeudella. Sosiaaliturvaa leikataan ja leikataa, koska rikkaiden rahat eivät riitä kasvavan köyhälistön armeijan elättämiseen.

Tällä menolla tulee vielä aika, jolloin köyhät nousevat riistäjiään vastaa,mkuten tapahtui 100 vuotta sitten.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 16.06.2018 10:25

Palle kirjoitti:Sosiaaliturvaa leikataan ja leikataa, koska rikkaiden rahat eivät riitä kasvavan köyhälistön armeijan elättämiseen.

Rahat ja tahtokaan ei riitä vastiikkeettoman rahan jakeluun. Ihmiset laitetaan itse osallistumaan oman elantonsa hankkimiseen. Ne, keneltä homma ei suju vapaaehtoisesti, joutuvat pakkokeinojen kohteiksi. Onko tuo väärin?
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 16.06.2018 10:37

Palle kirjoitti:Ei ollut pienellä maalaiskansakoululla lainata suksia. Toista oli kaupungeissa, joissa soppatykit höyrysivät hiihtokilpailuissa. Hernesoppaa ja mustikkamehua oli yllin kyllin.

Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni pienessä maalaiskylässä, jossa oli kymmenkunta pääosin helsinkiläisen omistamaa kesämökkiä. Monella maalaisjuntilla oli samantapainen asenne kaupunkilaisiin kuin Pallella on. Vaikka Pallen kirjoitukset olisikin provosoimista, saattaa lapsuudenperheestä lähtöisin olevat asenteet jyllätä pohjalla. Ja niitä Palle edelleen toistelee.

Uskomatonta, miten kateellisia jotkut maalaiset olivat kaupunkilaisille. Monet kuvittelivat että Helsingissä kaikki oli rikkaampia ja fiksumpia kuin maalla. Onneksi näitä kateellisia oli vain osa kyläläisistä. Suurin osa oli samanlaisia kuin minunkin vanhempani, rinnakkaiselo mökkiläisten kanssa sujui ilman suurempaa kateutta ja kaunaa. Mitä nyt palkansaajien lomia vähän kadehtivat.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Nostalgiaa: Kuka muistaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.06.2018 10:48

10:48
Psykopatologia kirjoitti:Totta kai absoluuttista(kin) köyhyyttä on.

Asiaa valaisee vertaus pygmeihin, joiden keskipituus on 150 cm. He ovat siis ryhmänä absoluuttisesti lyhyempiä kuin suomalaiset (n. 165+). Kuitenkin (suhteellinen vertailu) lyhyehkö suomalainen on pygmien joukossa jättiläinen. - Varallisuuteen pätee sama.

11:19 Kun kansan varallisuus kasvaa, suhteellisen varallisuuden rajaa nostetaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa