Mistä teelaadusta pidät eniten?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.02.2018 21:40

Mikä on suosikkiteesi?

Eniten pidän darjeelingista. Maku on aromikas, bergamotti puuttuu ja sopivan mieto, mutta maukas. Jos joku huono puoli pitää etsiä, darjeelingin kanssa on oltava varovainen, ei saa hauduttaa liian pitkään (4min ja yli), koska tuolloin helposti kitkeröityy.
Hilppa
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja trisse » 20.02.2018 01:36

Inhoan darjeeringia - kuinkas muuten - ja vihreää teetä. Eniten tykkään bergamottisesta earl greystä. Useimmiten juon kuitenkin kahvia tai lakritsinjuuripohjaisia yrttiteitä.
trisse
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.02.2018 12:54

Darjeeling ja Oolong ovat minun suosikkejani.
Vihreät ja valkoiset teet maistuvat myös, mutta erilaiset (esanssi)maustetut teet eivät.
Kamomilla"tee" on mielestäni aivan hirveän makuista.

Lapsang ja Assam ovat kovin savuisen makuisia, ja Earl Greyhin (ja Lady Greyhin) pergamottiesansseineen olen tympääntynyt jo kymmeniä vuosia sitten.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja logia » 20.02.2018 18:15

Kuivatuista kamomillan kukinnoista haudutettu tee rauhoittaa. Toimii oikeasti harvakseltaan käytettynä.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.02.2018 22:34

Kamomillatee on kuin lääke. Silloin, kun olen kipeänä, juon sitä. Ja omituista, mutta tuolloin se menee ihan hyvin.

Valkoiset teet eivät maistu oikein miltään, ja niissä on yleensä jotain esansseja, mutta niitäkin tulee joskus juotua. Olen teen suhteen melko kaikkiruokainen ("kaikkijuomainen"). Joku Rooibos on jäänyt juomatta, kun olen kokeilumielessä ostanut kotiin. Sen sijaan kahvilassa olen joskus maistanut hyvää Rooibosta.
Hilppa
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja trisse » 23.02.2018 23:08

Rooiboksissa on tosiaan suuria eroja. (Tämä on toinen kerta tunnin sisällä kun olen hilpan kanssa samaa mieltä - nyt ovat maailmankirjat sekaisin :( ). Piparminttutee on kamomillaa parempaa.
trisse
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Katla » 23.02.2018 23:59

https://www.kaffeeshop24.de/product/twi ... 14948.html
Minä tykkään noista marja ja hedelmä haudukkeista teepussissa. Ei ne taida olla varsinaisesti oikeaa teetä. Mutta hyvää on.
Katla
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja trisse » 24.02.2018 00:37

Maistoin noita aikanaan ja pidin - logo oli vähän eri - mutten ole nähnyt tuota missään aikoihin. Kokeile myös Pukka ja Yogi Tea merkkisiä yrttihaudukkeita
trisse
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja trisse » 24.02.2018 01:00

Trissen vaatimaton yrttiteekokoelma. (Korien alimmat eivät näy) https://aijaa.com/nMC2Iw

Miten kuvat saisi helposti jollekin nettisivulle jonne linkittää? Aijaassa kuva tulee niin isoksi että näkyy täällä vain osin. En tiedä kauanko tuo nettisivu näkyy.
trisse
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.02.2018 21:57

70-luvulla, kun tätini kävi Afrikassa, saimme tuliaisina teetä. Se oli jonkun afrikkalaisen pensaan pieniä kuivattuja neulasmaisia lehtiä ja maistui ehkä vähän Rooibos-teelle. Olen yrittänyt etsiä netistä nimellä Massai tee, mutta en ole varma muistanko nimen oikein.

Tällainen löytyi:
Rotbusch Massai Tee
https://www.greuther-teeladen.de/abtswi ... -20-beutel

En ole varma uskaltaisinko maistaa, jos jostain saisi maistaa.
Hilppa
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.02.2018 20:09

trisse kirjoitti:Maistoin noita aikanaan ja pidin - logo oli vähän eri - mutten ole nähnyt tuota missään aikoihin. Kokeile myös Pukka ja Yogi Tea merkkisiä yrttihaudukkeita

Pukka näkyy olevan saatavilla Ruohonjuuressa ja on ilmeisesti Detox -tuote.

Yrttihaudukkeista. Olen kerran saanut todella hyvää nokkosteetä, jonka yksi kaveri oli kerännyt ja hauduttanut kuivatuista nokkosista. Ilmeisesti nuoria lehtiä kerännyt ja kuivannut.

Minttutee on suosikkini yrttihaudukkeista. Saa olla jokseenkin laimea eikä liian kauan haudutettu.
Hilppa
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja trisse » 27.02.2018 01:51

Tuskin se sen enempää detox on kuin muutkaan yrttiteet. Yhden pukan yrttiteen nimi on detox mutta jotenkinhan ne pitää nimetä. Yogia saa myös Ruohonjuuresta ja myös isommista k-marketeista. Vähän suolasen hintaisia kumpikin merkki... Lontoossa löysin kaupan jossa niitä sai alle puoleen hintaan ja lähettävät ulkomaillekin joten kannattaisi juoda noi loppuun ja tehdä isompi tilaus.
trisse
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.02.2018 11:08

Hopeateestä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.02.2018 11:55

Psykopatologia kirjoitti:Hopeateestä.

Maidonjuoja hmmm. Britanniassa tarjoavat yleensä maitoa teen joukkoon tai kysyvät haluaako maidon kanssa.

Mutta asiasta toiseen. Laitatko sokeria joukkoon? Itse en hopeateetä yleensä juo, mutta sokeria usein laitan teehen, mikä on synti tosi teenjuojien mielestä. Japanissa en pyytänyt sokeria eikä sitä varmaan olisi ollutkaan tarjolla. Heidän vihreä tee oli aina niin hyvää, että ei sokeria kaivannut.
Hilppa
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.02.2018 12:04

trisse kirjoitti:Tuskin se sen enempää detox on kuin muutkaan yrttiteet. Yhden pukan yrttiteen nimi on detox mutta jotenkinhan ne pitää nimetä. Yogia saa myös Ruohonjuuresta ja myös isommista k-marketeista. Vähän suolasen hintaisia kumpikin merkki... Lontoossa löysin kaupan jossa niitä sai alle puoleen hintaan ja lähettävät ulkomaillekin joten kannattaisi juoda noi loppuun ja tehdä isompi tilaus.

Luulen, että detox-nimike on jonkinlainen trendiasia. Itse en siihen oikein usko. Mutta on totta, että yrttijuomat/yrttiteet ovat aika hintavia. Kun ottaa huomioon, että kyse on rehottaen villinäkin kasvavista kasveista, jotka vain kerätään ja kuivataan. Valmistusprosessi ei ole kovin kummoinen ja periaatteessa jokaiselle mahdollinen (mustikanlehdet, mesiangervo, nokkonen, lähes rikkakasveja ja helposti kerättävissä joutopelloilta ja metsästä). Mutta monet minttuteet, joita myydään suoramyyntipisteissä (esim. Teetaikurit tuotemerkki), ovat laadukkaita ja luonnollisia aromeiltaan. Vaikuttaa, että ovat panostaneet kuivausmenetelmien kehittämiseen ja laadunvalvontaan.
Hilppa
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.02.2018 12:48

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Hopeateestä.

Maidonjuoja hmmm. Britanniassa tarjoavat yleensä maitoa teen joukkoon tai kysyvät haluaako maidon kanssa.

Mutta asiasta toiseen. Laitatko sokeria joukkoon? Itse en hopeateetä yleensä juo, mutta sokeria usein laitan teehen, mikä on synti tosi teenjuojien mielestä. Japanissa en pyytänyt sokeria eikä sitä varmaan olisi ollutkaan tarjolla. Heidän vihreä tee oli aina niin hyvää, että ei sokeria kaivannut.

Laskin vain leikkijä. - Nythän täällä puhutaan (myös) yrteistä yms, ei teestä, per se.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.02.2018 12:53

Psykopatologia kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Hopeateestä.

Maidonjuoja hmmm. Britanniassa tarjoavat yleensä maitoa teen joukkoon tai kysyvät haluaako maidon kanssa.

Mutta asiasta toiseen. Laitatko sokeria joukkoon? Itse en hopeateetä yleensä juo, mutta sokeria usein laitan teehen, mikä on synti tosi teenjuojien mielestä. Japanissa en pyytänyt sokeria eikä sitä varmaan olisi ollutkaan tarjolla. Heidän vihreä tee oli aina niin hyvää, että ei sokeria kaivannut.

Laskin vain leikkijä. - Nythän täällä puhutaan (myös) yrteistä yms, ei teestä, per se.

Tiukasti ottaen Oolong kuuluisi välimaastoon.

Mielestäni Suomessa voi sanoa teeksi kasvinosista uutettua yrttijuomaa eikä ainoastaan fermentoimalla tuotettujen kasvihaudukkeiden uutteista. Jotkut nimittävät teetä vihtaliemeksi.
Hilppa
 

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja logia » 27.02.2018 13:05

Ukkini piti hopeateestä. Hän oli hyvin viisas ihminen.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.02.2018 14:55

Ohi otsikon, mutta teestä kuitenkin:

Kiinassa, ainakin Guangdongin alueella, ateria aloitetaan sillä, että ensin teetä kaadetaan syömäkulhoon. Kuumaa teetä pyöritellään kulhossa ja syömäpuikot sekä ottimina käytettävät lusikat huuhdellaan myös. Kaikki aterialla käytettävät (puhtaat) astiat ja välineet siis pestään kuumalla teellä ennen ruokailun aloittamista.
Pesuvetenä käytetty tee kaadetaan sitä varten varattuun astiaan, sitä ei kuulu juoda.

Usein ruoan kanssa tarjoiltu tee ehtii pesurituaalin ja aterian aikana jäähtyä haaleaksi, mutta pelkän kylmän veden juominen aterialla on kiinalaisten mielestä pöyristyttävää.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Mistä teelaadusta pidät eniten?

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.02.2018 15:33

Kyllästynyt kirjoitti:Lapsang ja Assam ovat kovin savuisen makuisia, ja Earl Greyhin (ja Lady Greyhin) pergamottiesansseineen olen tympääntynyt jo kymmeniä vuosia sitten.

Mistä tiedät, että bergamotin maku on saatu esanssista? Olen luullut, että esimerkiksi Earl Grey -teen maustamiseen käytetään bergamottiöljyä, ei mitään keinotekoista makuainetta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Seuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron