Lastenvaunut ja -rattaat

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.02.2018 22:55

.Kissi kirjoitti:Meillä tuo palvelulija kiertää n. 10km. reitin kantakaupungin alueella ja jos soittaa, niin hakee sivustakin ja pysähtyy myös pyynnöstä millä vaan pysäkillä. On rattoisaa matkustaa silä, siellä on vaunu ja rolaattori ja pyörätuoli asiakkaita, juurikin kun on ne liuskat joilla pääsee sujuvasti tilavaan palvelulinja bussiin. Itsekin käytän niitä, kun joskus haluan ajankanssa kiertää koko reitin.

Meillä reittiopas saattaa tarjota lähibussia joka on sama kuin palvelulinja, jos oppaaseen syötetty reittivalinta on lähibussin kanssa yhtenevä. Kerran olen matkustanut sellaisella ihan sattumalta.

Espoossa näitä lähibussilinjoja on 11 ja Vantaalla 5 kpl.

https://www.hsl.fi/lähibussit
Hilppa
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2018 23:04

Ideaalibussi
- kaikille sopiva kaupunkiliikenteen bussi

Kalle Könkkölä, Jussi Mankki
Kynnys ry 2007
Raportti on laadittu Helsinki kaikille -projektin tilauksesta syyskuussa 2007

https://www.hel.fi/static/hkr/helsinkik ... ibussi.pdf (52s.)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja ip-banni » 13.02.2018 06:38

Tuo mahtoi olla kallis tilausraportti, kun on noin pitkä ja mitään ei kai ole sitten tehty ja Kalle Könkkölä edelleen käyttää palvelutaksia.
ip-banni
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2018 09:17

Mirri kirjoitti:Ainakin tamperelainen rollaattorikansa haluaisi kulkea tavallisilla vuorobusseilla omiin iltarientoihinsa:
https://www.tamperelainen.fi/blogi/5766 ... nja-autoon

Höpö höpö.
Kyse on Tampereen vanhusneuvoston tekemästä aloitteesta ja se kuuluu näin:
"Tampereen vanhusneuvosto on esittänyt, että kaikissa Tampereen alueen busseissa vaihto-oikeus tulisi olla kaksi tuntia. Se ehdottaa myös, että lisäalennuksen saisi myös iltaisin kello 18 jälkeen."

Sinun kommenttisi mukaan "tamperelainen rollaattorikansa haluaisi kulkea tavallisilla vuorobusseilla omiin iltarientoihinsa", vaikka linkkisi tekstissä ei tuollaisesta puhuta mitään.
Linkkisi artikkeli on vain VaTa:n (valtuustoryhmä VaihtoehtoTampere) kannanotto Tampereen vanhusneuvoston esitykseen.
Ja VaTa puolestaan on vain kahden valtuutetun (Aarne Raevaara ja Jari Heinonen) muodostama valtuustoryhmä, eikä sen voi siis mitenkään väittää olevan jonkinlainen "tamperelaisen rollaattorikansan" ääni.

Eikä edes VaTa:n edustaja väitä, että "tamperelainen rollaattorikansa haluaisi kulkea omiin iltarientoihinsa tavallisilla vuorobusseilla", vaan sanoo:

Seniorialennusaikaa tulisi pidentää, koska ikäihmisten harrastukset ja aktiivinen elämä eivät ajoitu vain kello 9–14:n väliselle ajalle. Sopiva aika voisi olla esimerkiksi kello 9–22. Tällöin ikäihmiset voisivat käydä edulliseen hintaan muun muassa teattereissa ja muissa iltakonserteissa, joiden loppumisaika usein on iltamyöhällä.

Oikeudenmukaista olisi myös myöntää rollaattoria käyttäville matkustajille täysin vapaa matkustusoikeus, kuten lastenvaunuja kuljettavalle matkustajallekin nykyisin myönnetään. Esimerkiksi Lahdessa ja Turussa rollaattorin kanssa liikkuvilla on oikeus maksuttomaan matkaan.

On siis täysin oma keksintösi väittää, että "ainakin tamperelainen rollaattorikansa haluaisi kulkea tavallisilla vuorobusseilla omiin iltarientoihinsa".
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 11:00

Seniorialennusaikaa tulisi pidentää, koska ikäihmisten harrastukset ja aktiivinen elämä eivät ajoitu vain kello 9–14:n väliselle ajalle. Sopiva aika voisi olla esimerkiksi kello 9–22. Tällöin ikäihmiset voisivat käydä edulliseen hintaan muun muassa teattereissa ja muissa iltakonserteissa, joiden loppumisaika usein on iltamyöhällä.

https://www.tamperelainen.fi/blogi/5766 ... nja-autoon

Mitä teatterit ja konsertit sun muut iltamyöhällä loppuvat tilaisuudet ovat, elleivät iltarientoja? Olisin toki voinut rientojen tilalla käyttää sanaa menot tai peräti huvit.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2018 11:18

Mirri kirjoitti:
Seniorialennusaikaa tulisi pidentää, koska ikäihmisten harrastukset ja aktiivinen elämä eivät ajoitu vain kello 9–14:n väliselle ajalle. Sopiva aika voisi olla esimerkiksi kello 9–22. Tällöin ikäihmiset voisivat käydä edulliseen hintaan muun muassa teattereissa ja muissa iltakonserteissa, joiden loppumisaika usein on iltamyöhällä.

https://www.tamperelainen.fi/blogi/5766 ... nja-autoon

Mitä teatterit ja konsertit sun muut iltamyöhällä loppuvat tilaisuudet ovat, elleivät iltarientoja? Olisin toki voinut rientojen tilalla käyttää sanaa menot tai peräti huvit.

Mutta esittämäsi ajatus, että "ainakin tamperelainen rollaattorikansa haluaisi kulkea tavallisilla vuorobusseilla omiin iltarientoihinsa" on aivan omasi eikä rollaattoreilla käyttävien mielipide yleisesti, millaisena sen esitit.
Hilppa
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 11:35

Rollaattorilla päästävä ilmaiseksi linja-autoon
Tampereen vanhusneuvosto on esittänyt, että kaikissa Tampereen alueen busseissa vaihto-oikeus tulisi olla kaksi tuntia. Se ehdottaa myös, että lisäalennuksen saisi myös iltaisin kello 18 jälkeen.

https://www.tamperelainen.fi/blogi/5766 ... nja-autoon

Ehkä tamperelainen rollaattorikansa ei halua kulkea vuorobusseilla iltarientoihinsa, mutta jostakin syystä se haluaisi laajentaa matkustusetua iltakuuden jälkeiseen aikaan. Arvelen, että Tampereen vanhusneuvosto edustaa myös rollaattorikansalaisia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2018 11:37

ip-banni kirjoitti:Tuo mahtoi olla kallis tilausraportti, kun on noin pitkä ja mitään ei kai ole sitten tehty ja Kalle Könkkölä edelleen käyttää palvelutaksia.

Saattavat olla ihan "standard procedure" tuollaiset raportit HSL:n liikennesuunnittelussa. Ja kuten aiemmissa viesteissä on tullut esiin, palvelutaksien rinnalle on pystytetty lukuisa joukko palvelulinjoja, joita kutsutaan HSL:n liikennealueella lähibusseiksi. Ne ovat kaikkien vapaasti käytössä oleva palvelutaksin/invataksin ja tavallisen bussilinjan eräänlainen välimuoto, joita pyöritetään liikenteessä päiväsaikaan liikunta-apuvälineitä käyttävien matkustajien liikkumisen helpottamiseksi. Nekin ovat kallis panostus ja ehkä on ajateltu, että tarvitaan matalamman kynnyksen jonkinlainen invataksin ja bussin välimuoto. Ne ovat aika uusi ilmiö bussilinjastossa. En ole aivan varma, voiko rullatuolipotilas matkustaa lähibussilla, mutta epäilen, että ei voi. Ehkä siksi Könkkölä käyttää mahdollisesti edelleen invataksia.
Hilppa
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 14:16

Hsl:n busseissa on invaluiska ja pyörätuolille/rollaattorille varattu paikka. Tosin se paikka on usein vaunukansalaisten valloittama, joten toistan itseäni: on kovin riskialtista pyrkiä bussiin rollaattorilla - pyörätuolista puhumattakaan - koska vaikka siellä on varattuna paikka, siellä ei välttämättä ole tilaa. On iso mahdollisuus, että rollaattoripaikalla seisoo lastenrattaat.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 15:02

Liikkumisesteiset

Kaikissa liikennevälineissä on ensisijaisesti ikääntyneille ja liikkumisesteisille varattuja paikkoja. Aina paikkoja ei ole erikseen merkitty. Huomaavaisuus ja joustavuus ovatkin paras ohje istumapaikkojen jakoon. Sopivimmat paikat löytyvät busseissa ja raitiovaunuissa vaunun keskiosasta.

https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/n ... teettomyys
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.02.2018 15:08

Mirri kirjoitti:Hsl:n busseissa on invaluiska ja pyörätuolille/rollaattorille varattu paikka. Tosin se paikka on usein vaunukansalaisten valloittama, joten toistan itseäni: on kovin riskialtista pyrkiä bussiin rollaattorilla - pyörätuolista puhumattakaan - koska vaikka siellä on varattuna paikka, siellä ei välttämättä ole tilaa. On iso mahdollisuus, että rollaattoripaikalla seisoo lastenrattaat.

On varmasti päiväsaikaan mahdollinen ja jopa hyvin todennäköinen tilanne. Epäiletkö, että vaunun ja pyörätuolin omistajien välille kehkeytyisi riita siitä, kumpi paikan keskiosassa saa? Tuohan on juuri sellainen tilanne, mikä edellyttää matkustajien välistä yhteistyötä, sopeutumista ja avunantoa, mitä muuten edellyttää julkisissa liikennevälineissä matkustaminen muutoinkin.
Hilppa
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.02.2018 15:32

Mirri kirjoitti:Hsl:n busseissa on invaluiska ja pyörätuolille/rollaattorille varattu paikka. Tosin se paikka on usein vaunukansalaisten valloittama, joten toistan itseäni: on kovin riskialtista pyrkiä bussiin rollaattorilla - pyörätuolista puhumattakaan - koska vaikka siellä on varattuna paikka, siellä ei välttämättä ole tilaa. On iso mahdollisuus, että rollaattoripaikalla seisoo lastenrattaat.

Olin eilen Jorvin sairaalassa vuorobussilla. Tulomatkalla oli uudennäköisessä bussissa merkittynä kaksi paikkaa vaunun kuvalla ja yksi paikka pyörätuolilla. Pyörätuolipaikan kohdalla oli iso lappu, jossa luki, että "paikka on luovutettava tarvittaessa pyörätuolille". Eipä ole kenelläkään epäselvyyksiä miten toimia.

Rollaattoreista ei puhuttu koko bussissa mitään. Invapaikka oli bussissa kyllä. Katselin Jorvin edessä kun rollaattori nipsautettiin helpontuntuisesti kasaan ja laitettiin tavallisen taksin takakonttiin. Suurin osa rollaattoria käyttävistä on varmasti ihmisiä, joilla on monenlaista heikkoutta ja tasapaino hutera. Ei onnistu bussimatka. Tällaiset ihmiset toivottavasti jatkossakin saavat taksikortin jolla kulkea.

Mutta sitten on mieheni edesmenneen isän kaltaisia ihmisiä, nyt vasta muistin että rollaattorin kanssahan tuo viimeiset vuotensa suhasi pitkin Helsinkiä, joilla tasapaino heittää vain joskus. He uskaltavat suhailla ja kulkea bussissa jos mukana on turvana rollaattori varmistamassa, että on tuki ja istuin, jos heittää. Miehen isä toimi samalla tavalla kuin kaksi näkemääni mummoa, hän istui bussiin normipaikalle ja nipsautti rollaattoria sen verran kasaan että mahtui tavalliselle penkille. Tuon takia bussissa ei pyörätuolipaikoilla puhuta mitään rollaattoreista. Rollaattorit mahtuvat tavalliselle paikalle jos inva- pyörätuoli- ja vaunupaikat ovat täynnä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 16:24

Kuten Hsl sivustollaan kertoo: aina niitä ikääntyneille ja liikkumisesteisille tarkoitettuja paikkoja ei ole merkitty!
Toisin sanoen etuoikeus on olemassa oli paikkoja merkitty tai ei.

Minä kuitenkin olen nähnyt Malmin suunnalla sellaisenkin Hsl:n bussin, jossa 'vaunupaikka' oli merkattu pyörätuolitarralla ja myös kuvalla, jossa oli kepin kanssa kulkeva ihminen. Jos kepin kanssa kulkeva henkilö on oikeutettu 'vaunupaikkaan', voidaan olettaa saman oikeuden koskevan myös rollaattorikansaa. Toistan taas itseäni, mutta kehää tämä keskustelu kiertää muutenkin.
Kaikissa liikennevälineissä on ensisijaisesti ikääntyneille ja liikkumisesteisille varattuja paikkoja. Aina paikkoja ei ole erikseen merkitty. Huomaavaisuus ja joustavuus ovatkin paras ohje istumapaikkojen jakoon. Sopivimmat paikat löytyvät busseissa ja raitiovaunuissa vaunun keskiosasta.

https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/n ... teettomyys
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 16:35

Valkosiipi kirjoitti:Mutta sitten on mieheni edesmenneen isän kaltaisia ihmisiä, nyt vasta muistin että rollaattorin kanssahan tuo viimeiset vuotensa suhasi pitkin Helsinkiä, joilla tasapaino heittää vain joskus. He uskaltavat suhailla ja kulkea bussissa jos mukana on turvana rollaattori varmistamassa, että on tuki ja istuin, jos heittää. Miehen isä toimi samalla tavalla kuin kaksi näkemääni mummoa, hän istui bussiin normipaikalle ja nipsautti rollaattoria sen verran kasaan että mahtui tavalliselle penkille.

Mihin he laittoivat ostoksensa nipsauttaessaan rollaattorinsa kasaan?

Tässä yksi esimerkki kasaan menevästä rollaattorista:
https://linctus.fi/Rollaattori+Leopard+ ... ?_tu=38953
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.02.2018 17:36

Mirri kirjoitti:
Rollaattorilla päästävä ilmaiseksi linja-autoon
Tampereen vanhusneuvosto on esittänyt, että kaikissa Tampereen alueen busseissa vaihto-oikeus tulisi olla kaksi tuntia. Se ehdottaa myös, että lisäalennuksen saisi myös iltaisin kello 18 jälkeen.

https://www.tamperelainen.fi/blogi/5766 ... nja-autoon

Ehkä tamperelainen rollaattorikansa ei halua kulkea vuorobusseilla iltarientoihinsa, mutta jostakin syystä se haluaisi laajentaa matkustusetua iltakuuden jälkeiseen aikaan. Arvelen, että Tampereen vanhusneuvosto edustaa myös rollaattorikansalaisia.

Ehkä, mutta sinähän et sitä tiedä, eikä sinun niin ollen pitäisi sellaista väittää kenenkään puolesta.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 13.02.2018 17:44

Mirri kirjoitti:Mihin he laittoivat ostoksensa nipsauttaessaan rollaattorinsa kasaan?

Miehen isällä ainakin oli taksisetelit, jotka hän sai heti kun hän ei enää pystynyt lähtemään kotoa pois ilman rollaattoria. Ruokakauppa oli kävelymatkan päässä, mutta ostomaanikkona muut ostokset hän toi kotiin taksilla. Terveydenhuollon matkat, joita oli viikottain, hän kulki kelataksilla. Aktiivinen mies oli kuitenkin menossa montakin kertaa päivässä, joten taksisetelit eivät riittäneet kaikkeen menoon, siksi kulki bussilla kun setelit loppuivat. Tavaroita ei ollut bussireissuilla.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Katla » 13.02.2018 20:53

Itselle tulee ajatus, että minkä takia pyörätuoli tai rollaattori potilas yleensäkään haluisi mennä ruuhkabussiin, kun muunlainenkin kuljetus on käytössä.
Katla
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 21:15

Maija Aalto Helsingin Sanomat
Julkaistu: 10.4.2016
Tarina vammaisten palveluista: ”Autossa olin kuin vieteriukko”

Helsingin matkapalvelu sai vammaisilta kovaa kritiikkiä – mutta myös kehuja.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002895519.html
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 21:38

Kan­na­not­to kos­kien vam­mais­ten hen­ki­löi­den kul­je­tus­pal­ve­lu­jen kil­pai­lu­tukses­ta Uu­del­la­maal­la

29.9.2017

Uudenmaan kuntien Sosiaali- ja terveyslautakunnille
Uudenmaan kuntien vammaisneuvostoille

Kannanotto koskien vammaisten henkilöiden kuljetuspalvelujen kilpailutusta Uudellamaalla

Haluamme tuoda Uudenmaan kuntien sosiaali- ja terveyslautakuntien tietoon huolemme suunnitellusta kuljetuspalvelujen kilpailutuksesta ja siihen liittyvistä vakavista ongelmista. Kilpailutusta valmistellaan toimimattoman toteutustavan pohjalta ja sitä aiotaan soveltaa koko Uudenmaan alueella ilman, että kunnat ovat siitä oman itsehallintonsa puitteissa päättäneet. Vammaisia ja heitä edustavia kuntien vammaisneuvostoja ja järjestöjä ei ole aidosti kuultu.

Kenen päätöksellä kuljetuspalvelut kilpailutetaan?

Kilpailutusta on valmisteltu sote- ja maakuntauudistukseen liittyen osana vammaispalvelujen järjestämistä valmistelevan kuntien viranhaltijoista koostuvan työryhmän työtä. Työtä on käytännössä tehty Helsingin kaupungin johdolla, jonka nykyinen kuljetuspalvelujen kilpailutuskausi on katkolla keväällä 2018. On jäänyt epäselväksi mihin päätöksiin perustuen kilpailutusta suunnitellaan laajennettavaksi koko Uuttamaata koskevaksi ja mitkä Uudenmaan kunnat ovat siihen sitoutuneet.

Kuullaanko vammaisia, vammaisneuvostoja ja järjestöjä

Olemme erityisesti huolissamme vammaisten kuulemisesta kilpailutuksen valmistelussa. Vammaisia ei olla kuultu lainkaan kuljetuspalvelun järjestämistapaa koskien, mikä on ratkaiseva osa sujuvan, esteettömän ja turvallisen palvelun rakentamista. Tällä hetkellä vammaisia on kuultu ainoastaan kuljetuspalvelun kalustoa ja kuljettajia koskevien kriteerien osalta.

Helsingissä toteutettu matkapalvelu ei toimi

Kilpailutusta valmistellaan nyt Helsingissä toteutetun matkapalvelumallin mukaisesti, jossa matkoja pyritään yhdistelemään kilpailutuksessa valituille liikennöitsijöille. Käytännön kokemukset Helsingissä ja aiemmin Espoossa ovat osoittaneet, että kyseinen järjestämistapa ei useinkaan toimi suunnitellulla tavalla. Matkojen yhdistely ei käytännössä toimi. Kalusto ei usein vastaa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita. Toteutetussa palveluketjussa on suuria ongelmia turvallisuudessa. Matkojen odotusajat ja matka-ajat voivat olla kohtuuttoman pitkiä lyhyilläkin matkoilla. Ongelmat matkapalvelussa ovat johtaneet siihen, että moni ei uskalla käyttää matkapalvelua, koska ei pidä sitä itselleen turvallisena ja riittävän luotettavana.

Vaadimme aitoa kuulemista ja yhteistyötä valmistelussa

On tärkeää, että vammaisten kuljetuspalveluja valmistellaan yhteistyössä vammaisten, kuntien vammaisneuvostojen, vammaisia edustavien järjestöjen ja järjestöjen asiantuntijoiden kanssa. Suomen ratifioima YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus edellyttää, että vammaisia kuullaan aidosti heitä koskevia palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa. Pyydämme kuntien sosiaali- ja terveyslautakuntia ottamaan kantaa käynnissä olevaan valmisteluun ja vaatimaan viranhaltijoilta, että kuljetuspalvelujen järjestämistavan ja kilpailutuksen valmistelu tehdään yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja heitä edustavien tahojen kanssa. Toimiva kuljetuspalvelu palvelee paitsi vammaisia myös kuntia ja tulevaa maakuntaa vähentämällä syrjäytymistä ja sen seurauksena kasvavia muita sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia.

Kunnioittavasti

Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry
Helsingin Kehitysvammatuki 57 ry
Espoon Invalidit ry
Helsingin Autismi- ja Aspergeryhdistys ry
Espoon Autismi- ja Aspergeryhdistys ry
Vantaan Autismi- ja Aspergeryhdistys ry
Suomen Autismiyhdistys ry
Helsingin ja Uudenmaan neuroyhdistys ry
Porvoon Yhdistyskeskus ry
Porvoon kaupungin vammaisneuvosto
Pääkaupunkiseudun Polioinvalidit ry
Suomen Kuurosokeat ry
Jaatinen, vammaisperheiden monitoimikeskus ry
Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Leijonaemot ry
Keski-Uudenmaan Yhdistysverkosto ry
Apuomena ry
Lohjan Diabetesyhdistys ry
Lohjan seudun Invalidit ry
Lohjan Reuma ja Tules ry
Lohjan Sydän ry
Länsi-Uudenmaan Järjestöjen Yhteisö LJY ry
Loviisan Järjestöt ry – Lovisa Föreningar rf
Porvoon Invalidit- Borgå Invalider ry
Espoon Järjestöjen Yhteisö EJY ry
Uudenmaan sosiaaliturvayhdistys ry
Kynnys ry

http://www.hun.fi/Ajankohtaista/uutiset ... usta-uudel
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.02.2018 22:45

Matkapalvelukeskus välittää Liikenne- ja viestintäministeriön määrittelyn mukaan toimialueellaan yhteiskunnan korvaamia matkoja. Matkustajat ohjataan ensisijaisesti avoimeen joukkoliikenteeseen. Toissijainen mutta yleisimmin käytössä olevana vaihtoehto on yhdistellä samaan suuntaan kulkevia matkustajia yhteisiin takseihin ja palveluautoihin. Useimmiten matkapalvelukeskus käyttää hyväkseen kutsuohjattua joukkoliikennettä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Matkapalvelukeskus
15.12.2017 Vantaan Sanomat:
Vantaan Invalidit ry:n puheenjohtaja Eeva Pitkänen pitää matkapalvelukeskusta huonona vaihtoehtona kuljetusten välittäjäksi muun muassa siksi, että keskus ketjuttaa kuljetuksia.
– Samaan kyytiin otetaan useita matkustajia ja kierretään ympäri kaupunkia, jotta kaikki ukkelit ja mummelit pääsevät perille. Viestinä on ilmeisesti se, ettei vammaisilla ole koskaan kiire, pohtii Pitkänen.

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli ... -kysyvalle
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa