Lastenvaunut ja -rattaat

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.02.2018 01:38

Mirri kirjoitti:Kasvuikäiset ihmiset pitäisi totuttaa itsenäisiksi ja vanhempiensa autoista riippumattomiksi joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Ongelma vaan on siinä, että lasten harrastukset on usein illalla, joskus hyvinkin myöhään ja bussit saattavat kulkea harvakseltaan. Harrastukset vievät usein paljon aikaa. Vanhemmat kuljetusrinkien avulla vievät lapset harrastuksiin, jotta lapset ehtivät hoitaa kouluun liittyvät hommat ennen harrastuksia ja illalla pääsevät edes siedettävään aikaan kotiin ja nukkumaan. Jos koulu jakaisi lapsille rajattomat ilmaiset liput, lippuja suurkäyttäisi koulun jälkeen luultavasti lähinnä se porukka joka ei harrasta, ja jolla on aikaa ajella busseilla pitkin ja poikin ja nuhjata kauppakeskuksissa kuluttamassa aikaa. Ei se porukka jota vanhemmat kuskaavat tarvitse ilmaisia lippuja, koska vanhemmat tuskin lopettavat kuskaamista.

Kun minun lapseni oli kouluikäisiä, alkoi meillä joka vuosi syksyllä kuukausilipun kinuminen. Lippua ei tullut. Herrasväki ei olisi viitsinyt ajaa pyörällä parin kilometrin koulumatkaa, eikä pyöräillä kavereille. Bussilla olisi pitänyt ajaa urheilua harrastavien lasten. Harrastuksiin kuljetimme edellisessä kappaleissa mainituista syistä. Lisäksi oli vienti- ja hakumatkoilla kiva jutella tyttö- tai poikakuormallisen kanssa. Ja etenkin omien lasten kanssa tuli tosi hyviä turinatuokioita. Kyllä ne lapset itsenäistyy sitten kun aika on, vaikka heitä vähän kuljettaisikin. Opiskeluaikana viimeistään oppivat käyttämään myös julkisia kulkuvälineitä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2018 02:23

Syystä tai toisesta Pieksämäellä on saatu koululaisten ilmaisesta matkustusoikeudesta niin hyviä kokemuksia, että Mikkeli on ryhtynyt kokeilemaan samaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2018 02:36

Mirri kirjoitti:Syystä tai toisesta Pieksämäellä on saatu koululaisten ilmaisesta matkustusoikeudesta niin hyviä kokemuksia, että Mikkeli on ryhtynyt kokeilemaan samaa.

Pieksämäki ja Mikkeli ovat Helsinkiin sekä muuhun pääkaupunkiseutuun huonosti vertailtavissa.
Minun mielestäni sinun puheesi ovat ristiriitaisia; haluaisit karsia vaunukansan joukkoliikennematkustusta lopettamalla maksuttomat matkat, mutta kuitenkin samaan hengenvetooon sanot, että lasten pitäisi oppia käyttämään bussia.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.02.2018 02:47

Samoin sanoit aikaisemmin, että leikki-ikäisiä pitäisi kävellyttää eikä työntää rattaissa. Ja nyt olet sitä mieltä että koululaisten ilmaiset bussimatkat ovat hyvä juttu myös pääkaupunkiseudulla. Koululaisethan ei kävele metriäkään, jos kyyti on tarjolla.

Pieksämäellä ja Mikkelissä on paljon koulukyyditettäviä, joiden matkustus siirretään vuorobusseihin. Luultavasti fiksua siellä.
Viimeksi muokannut Valkosiipi päivämäärä 12.02.2018 02:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Tyy » 12.02.2018 02:48

Valkosiipi kirjoitti:Samoin sanoit aikaisemmin, että leikki-ikäisiä pitäisi kävellyttää eikä työntää rattaissa. Ja nyt olet sitä mieltä että koululaisten ilmaiset bussimatkat ovat hyvä juttu myös pääkaupunkiseudulla. Koululaisethan ei kävele metriäkään, jos kyyti on tarjolla.


Eli sun poittisi oli mikä, referoida Mirrin aikaisempia juttuja?
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.02.2018 02:50

Vaikka niin Tyy.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja ip-banni » 12.02.2018 08:11

Jo mun peruskouluaikana sai ilmaisen koulumatkalipun, jos matka oli yli viisi km, eka- ja tokaluokkalaiselle raja oli kolme kilometriä. Harrastuksiin kyllä piti mennä omin neuvoin.
Nykyisin nuoriso liikkuu niin vähän ettei kyllä tarvise ilmaisia bussimatkoja joka paikkaan.
ip-banni
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.02.2018 11:50

Ns. ilmaismatkat voitaisiin poistaa kaikilta; eihän moinen ole nykyaikaa. Mahdollinen kompensaatio klenkoille voitaisiin hoitaa muilla keinoilla.
Raitsikoissa on maksupäätteitä joka puolella, ja sisään pääsee kaikista ovista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.02.2018 12:02

Psykopatologia kirjoitti:... Raitsikoissa on maksupäätteitä joka puolella, ja sisään pääsee kaikista ovista.

Busseissa ei ole.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.02.2018 12:13

Minustakin ilmaiset matkat voisi hyvin poistaa. Se vaan edellyttäisi lukulaitteiden asentamista bussien keskiosaan.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2018 13:15

Jospa ilmaismatkat poistettaisiin niistä julkisista kulkuneuvoista, joissa leimauslaitteita on ovien läheisyydessä, ja busseissa rajattaisiin vaunuetuus vauvoihin ja taaperoikäisiin. Kolme vuotta voisi olla sopiva ikäraja.

(12:40)
Moneen kertaan on noussut esille, että bussissa matkustaminen lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa on turvatonta. Kuskit kaahailevat ja vaunut lentelevät... Miksi vaunujen kanssa ei käytetä tässä keskustelussa rollaattorikansalaisille ehdotettuja lähibusseja; niitähän jopa markkinoidaan vaunukansallekin hyvänä vaihtoehtona?
Mielelläni kuulisin vastauksia tähän kysymykseen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Katla » 12.02.2018 14:03

Kyllä täällä ainakin palvelulinjaa käyttää kaikki, niin koululaiset, kuin vauva ja rollaattori kansa.
*Turun kaupungin alueella liikennöi palvelulinjoja, jotka sopivat erityisesti iäkkäille tai liikuntarajoitteisille. Palvelulinjojen bussit ovat kokonaan matalalattiaisia, leveäovisia ja niissä on väljät sisätilat. Ajoluiskan ansiosta myös pyörätuolilla pääsee kätevästi kyytiin. Muusta joukkoliikenteestä poiketen palvelulinjojen bussit voivat pysähtyä myös varsinaisten pysäkkialueiden ulkopuolella.
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 12.02.2018 14:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Katla
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.02.2018 14:04

Mirri kirjoitti:- -
Rollaattoria tarvitseva ja käyttävä henkilö voi käsivoimiltaan olla hyvin normaali tai ainakin sinne päin, eikä mitenkään kokonaisvaltaisesti heikentynyt niin, etteikö pärjäisi rollaattorinsa kanssa julkisissa kulkuneuvoissa. Ainakin ystävällisten kanssamatkustajien avustamana...
Polvileikkaukset, lonkkakulumat, selkäviat sun muut aiheuttavat rollaattorin tarvetta, joten ei ole mitään järjellistä ja perusteltua syytä yrittää kaikkia rollaattorin käyttäjiä tunkea erityispalvelujen piiriin. Sitä paitsi eiväthän he kaikki sinne mahdukaan, joten heille on pakko järjestää tilaa tavallisessa joukkoliikenteessä.

Normaalin liikkumiskyvyn heikentymisestä on pitkä taival siihen, että liikkumiskyky olisi riittävästi heikentynyt erityispalveluiden tarvitsemiseen ja saamiseen. Myös kynnys on korkea: moni haluaa oikeasti pärjätä omillaan (esimerkiksi tavallisen joukkoliikenteen varassa) niin pitkään kuin vain suinkin mahdollista. Ei ollenkaan huono tavoite, koska ihmisillä on oikeus käyttää julkisia kulkuneuvoja heikentyneestä liikkumiskyvystään huolimatta.
Sitä paitsi nykyisin jopa kannustetaan siihen: esteetön liikkuminen kaikille... Niinpä pääkaupunkiseudullakin on yritetty kaikin mahdollisin keinoin ottamaan huomioon eri tavoin liikuntarajoitteiset ihmiset joukkoliikenteen käyttäjinä.

Julkisissa liikennevälineissä liikkumiskyky ja tarve taksikyyteihin arvioidaan yksilökohtaisesti erikoislääkärin toimesta. Ei meidän tarvitse esiintyä asiantuntijana sellaisessa.

Kaikki, jotka tarvitsevat invataksikyytejä ovat sellaisen tukimuodon mielestäni ansainneet. Tuolle ryhmälle ei mielestäni tarvita mitään kannustimia julkisten liikennevälineiden käyttöön. Julkisten liikennevälineiden käyttöastetta olisi syytä kannustaa työmatkalaisten piirissä. He ovat suurin asiakasryhmä ja potentiaalinen julkisia liikennevälineitä käyttävä ryhmä ja osa heistä kaikesta huolimatta käyttää yksityisautoa tukkien kaupungin sisäänmenoväylät puhumattakaan Keha 1:stä. On kannustettu kaikenlaiseen, muun muassa työmatkapyöräilyn lisäämiseen, minkä vuoksi julkisissa liikennevälineissä liikkuu myös pyöriä matkustajien mukaanottamina. Ruuhka-aikanahan pyörän kuljetus liikennevälineessä ei ole suositeltavaa, mutta aamuvarhain, 9-10 ja ennen ja jälkeen iltaruuhkan olen sellaistakin nähnyt.

Mielestäni sinä Mirri et ole täysin sisäistänyt rollaattoria käyttävän voimia ja kykyjä liikkua bussilla apuvälineensä kanssa. Silloin, kun rollaattoriin tukeudutaan, on kyse voimiltaan ja tasapainoltaan heikentyneestä ihmisestä. Käsivoimien säilyminen melko hyvinä ei riitä, jos matkustajan tasapaino pettää bussin kiitäessä kaarteissa pitkin mutkittelevaa reittiään. Siinä tilanteessa ei kovin paljon auta kanssamatkustajan ystävällisyys, jos kuljettaja kiirii talla pohjassa pitkin kaartelevia tietä pysäkiltä toiselle äkkijarrutusten kera.

(Korjaus e->o)
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 12.02.2018 14:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.02.2018 14:05

Joskus kolme tai kuusivuotiasta on pakko kuljettaa rattaissa. Bussin ulkopuolella voi olla tosi pitkä kävelymatka edessä tai lapsi voi olla sairas, tms. Lapsen jättäminen ilman valvontaa rattaisiin lipun lemaamisen ajaksi on liian vaarallista ja lapsi voi pelätä kun jää yksin vieraassa tilanteessa. Ainoa vaihtoehto on lippulaitteen asentaminen bussin keskiosaan. Ja jos lippulaite laitetaan luultavasti maksajiksi joutuvat kaikki ilmaismatkustajat.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.02.2018 14:09

13:09
Voin käydä laittamassa pussehin ao. "puuttuvat" mittarit. Tämä saattaa auttaa myös ko. kuljetustoimien todellisten kustannusten käsittämisessä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2018 14:32

Hilppa, onko rollaattorin käyttäjällä oikeus kulkea tavallisessa joukkoliikenteessä?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.02.2018 20:34

Mirri kirjoitti:Hilppa, onko rollaattorin käyttäjällä oikeus kulkea tavallisessa joukkoliikenteessä?

Tietenkin on oikeus, onhan hänellä oikeus hypätä vaikka laskuvarjohyppyjä, mikäli niikseen mielii. Toinen asia on sitten, haluaako hän käyttää julkisia, vai kokeeko hän jopa pelkoa julkisilla kulkiessaan. Mikäli on vaikka vain lievä tasapainohäiriö, voi olla hyvin pelottavaa matkustaa esim. HSL:n busseissa. Juna saattaa olla miellyttävämpi vaihtoehto, mutta liukkailla keleillä junavaunujen ja laiturin välinen askelma jäisine töyssyineen voi olla vaarallinen ihan normaalilla liikuntakyvyllä varustetulle kulkijallekin saati sitten liikuntarajoitteiselle rollaattoria käyttävälle. Ajattelen ainoastaan, miltä kulkeminen matkustajasta tuntuu, ja yritän asettautua hänen asemaansa.
Hilppa
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.02.2018 20:45

.Kissi kirjoitti:Kyllä täällä ainakin palvelulinjaa käyttää kaikki, niin koululaiset, kuin vauva ja rollaattori kansa.
*Turun kaupungin alueella liikennöi palvelulinjoja, jotka sopivat erityisesti iäkkäille tai liikuntarajoitteisille. Palvelulinjojen bussit ovat kokonaan matalalattiaisia, leveäovisia ja niissä on väljät sisätilat. Ajoluiskan ansiosta myös pyörätuolilla pääsee kätevästi kyytiin. Muusta joukkoliikenteestä poiketen palvelulinjojen bussit voivat pysähtyä myös varsinaisten pysäkkialueiden ulkopuolella.

Kuulostaa mukavalta järjestelyltä. Matalalattiabusseja on aika paljon HSL:llä käytössään ja uutta ovat ns. minibussit, joita on etenkin päiväsaikaan täällä "maalla" sellaisilla bussilinjoilla, joiden matkustajamäärä on pieni. Niitä on kai sen vuoksi, että voivat kierrellä omakotialueita ristiin rastiin ja kaapata mukaansa matkustajat lähes joka talon kohdalta. Matka saattaa kestää vähän pidempään ja vuorovälit ovat harvemmassa.
Hilppa
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Katla » 12.02.2018 21:37

Meillä tuo palvelulija kiertää n. 10km. reitin kantakaupungin alueella ja jos soittaa, niin hakee sivustakin ja pysähtyy myös pyynnöstä millä vaan pysäkillä. On rattoisaa matkustaa silä, siellä on vaunu ja rolaattori ja pyörätuoli asiakkaita, juurikin kun on ne liuskat joilla pääsee sujuvasti tilavaan palvelulinja bussiin. Itsekin käytän niitä, kun joskus haluan ajankanssa kiertää koko reitin.
Katla
 

Re: Lastenvaunut ja -rattaat

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.02.2018 22:23

Ainakin tamperelainen rollaattorikansa haluaisi kulkea tavallisilla vuorobusseilla omiin iltarientoihinsa:
https://www.tamperelainen.fi/blogi/5766 ... nja-autoon
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron