Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 13.10.2017 08:40

PENTTI LUUMI kirjoitti (HS Mielipide 10.10.) aikuisten huolimattomasta puhetavasta. Mielestäni ”niinkuttelua” paljon pahempi ilmiö on ”sä-passiivin” käyttö, joka on lisääntynyt voimakkaasti.

Eräässä televisio-ohjelmassa haastateltava sanoi toimittajalle, että kun sä joudut vankilaan, niin siellä sulla vasta kurjaa onkin. Ilmeisesti haastateltava tarkoitti, että kun joutuu vankilaan, niin siellä vasta kurjaa onkin. Tuskin hän oli passittamassa toimittajaa vankilaan, vaikka niin sanoikin.

Sinä-pronominia käytetään nykyisin myös puhuttaessa itsestä. Eräs harrastaja kertoi televisiossa: kun sä onnistut riippuliitimellä pysymään pitkän ajan taivaalla ilmavirtausten ollessa suotuisia, niin se on parasta mitä mä tiedän.

Ilmeisesti englannin kielen vaikutuksesta tämä puhetapa yleistyy jatkuvasti. Se saa kuitenkin puhujan tuntumaan hiukan yksinkertaiselta ja vie uskottavuutta puheen sisällöltä. Useinhan se kuulostaa huvittavaltakin, mutta jatkuvasti viljeltynä jopa raivostuttaa.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005 ... 58cce6314d Jari Arjoranta
Sievä Sigismund
 

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Tyy » 13.10.2017 14:43

Pitääpä harjoitella tuota sä muotoa. Kukapa ei hieman haluaisi vaikuttaa yksinkertaiselta. Se antaa pehmeyttä sun sanoihin.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.10.2017 15:51

Sä et voi tehdä noin. Noin ei vaan tehdä.
Ryysy
 

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.10.2017 16:07

Jari Arjorannan esittämä (á la M. Häkkinen) ei ole yleistynyt.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.10.2017 16:18

Miltä susta tuntuis, jos sun esittämä kyseenalaistettas?

Onko tämä enää s-passiivia edes...
Ryysy
 

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.10.2017 17:33

Olen täsmälleen samaa mieltä Pentti Luumin kanssa. Jos olisin toimittaja, ja joutuisin tuollaisen sä/sinä -puheen kohteeksi, ehkä kysyisin haastateltavaltani, että "puhuitko nyt minusta?". Siltähän se kuulosti, että toimittaja oli puheen kohteena haastateltavan sanoessa hänelle, että jos sä joutuisit vankilaan...

Valitettavasti on niinkin, että moinen puhe saa kuulijan tuntemaan itsensä yksinkertaiseksi. Minulla ainakin menee aikaa siihen, että onnistun moiset sä -höpinät kääntämään itselleni ymmärrettäviksi sanoiksi. Kuten tämä Luumin antama esimerkki: "kun sä onnistut riippuliitimellä pysymään pitkän ajan taivaalla ilmavirtausten ollessa suotuisia, niin se on parasta mitä mä tiedän". Ensimmäinen ajatus olisi, ja mielestäni myös hyvä vastaus: "hieno homma, että sinä iloitset noin, jos minä opin uuden taidon".

Jos toimittaja sanoisi 'sä -kieltä' käyttävälle haastateltavalleen noin, kumpi vaikuttaisi yksinkertaisemmalta, toimittaja vai hänen haastateltavansa?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 13.10.2017 19:54

Helsinkiläisfriidujen kieli: Niinkutusta, narinaa, loppukiekaisuja, sä-passivia jne... :?
Sievä Sigismund
 

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.10.2017 20:02

Kyseessä on Arjorannan harha.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.10.2017 20:34

Psykopatologia kirjoitti:Jari Arjorannan esittämä (á la M. Häkkinen) ei ole yleistynyt.
Mikä ei ole yleistynyt?
Kyseessä on Arjorannan harha.
Kerro tarkemmin.

Kirjoitat aivan kuin olettaisit lukijoiden tietävän mistä puhut, mutta varmaan on minun lisäkseni muitakin, joilla ei ole mainitsemastasi Arjorannasta harhoineen harmainta aavistusta. Huono homma, jos lukijoiden pitää ryhtyä googlailemaan ymmärtääkseen viestiesi sisältöjä...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.10.2017 20:47

Sievä Sigismund kirjoitti:Helsinkiläisfriidujen kieli: Niinkutusta, narinaa, loppukiekaisuja, sä-passivia jne... :?

Pentti Luumin mainitsemat esimerkkitapaukset olivat miehiä, näin minun muistini mukaan. Myös 'niinkutus' on sukupuolineutraali ilmiö. Molempia kuullaan niin miesten kuin naisten puheessa, ja kyseisiin kielivirheisiin syyllistyvät sekä miehet että naiset.

Sen sijaan 'narina' ja 'loppukiekaisut' saattavat liittyä etenkin tyttöjen ja nuorten naisten äänenkäyttöön.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Katla » 13.10.2017 21:18

Tuo hidan monotoninen puhe ja viimeisen sanan nieleminen ja sitten lopputavun kiekaisu :evil: Hipstereiden puhetyyli, levinnyt Hesasta landelle. Se on ärsyttävää, se vie kuulijan aikaa ja kysyy hermoja seurata. Sähellä siinä sitten jotain, kun toinen vetäytyy kasaan ja aloittaa jostain kaukaa, ymmhhh...toisaalta maapallomme tilanne....mää olen kaikken kanssa samaa mieltä.. en sit osaa sanoa...hmm ja perään kaikki sen hetkiset muoti oivallukset, jotka ovat sarkastisia ja ilottomia. Tyyliä tehostetaan vielä olemalla paleleva ja kalvakka surkimus, tarkkaan valituissa, kalliissa vaatteissa, jotka viestivät muka kierrätyksen sanomaa.
Katla
 

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.10.2017 21:57

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Jari Arjorannan esittämä (á la M. Häkkinen) ei ole yleistynyt.
Mikä ei ole yleistynyt?
Kyseessä on Arjorannan harha.
Kerro tarkemmin.
Kirjoitat aivan kuin olettaisit lukijoiden tietävän mistä puhut, mutta varmaan on minun lisäkseni muitakin, joilla ei ole mainitsemastasi Arjorannasta harhoineen harmainta aavistusta. Huono homma, jos lukijoiden pitää ryhtyä googlailemaan ymmärtääkseen viestiesi sisältöjä...

Aloitusviesti on Arjorannan kynästä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.10.2017 22:20

Joo, nyt huomasin kun luin tarkemmin.

Hyvä juttu, jos kyseinen ilmiö ei ole yleistynyt. Muttei Arjoranta harhainenkaan ole ollut, koska minä muistan hänen kertomiaan asioita telkkarista. Juuri sen riippuliitäjäjutun, ja toimittajaan kohdistuneen kun sä joudut vankilaan... En tosin mene vannomaan, saattoihan haastateltava sanoa jotenkin näinkin: jos sä joutuisit vankilaan.

Niin tai näin, itse ongelma on käsittääkseni vakava, koska se on lisääntymään päin. Englannista peräisin oleva sinä on nykyisin suomalaisessa puheessa valitettavan yleinen passiivin korvike, ja suomenkielinen passiivi on aivan kuin kadonnut. Asia tulee ilmi erilaisissa haastattelutilanteissa; haastateltava ei puhu passiivissa, vaan hän käyttää muotoa sä/sinä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sä-passivin yleistyminen alkaa käydä hermoille

ViestiKirjoittaja trisse » 14.10.2017 00:28

Jos sä elät vieläkin 30-luvulla niin turha siis syyttää muita!
trisse
 


Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa