Kertokaa jouluperinteenne

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kertokaa jouluperinteenne

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.12.2016 17:54

Mitä jouluperinteitä teillä on?
Kuutar

Re: Kertokaa jouluperinteenne

ViestiKirjoittaja pöö » 10.12.2016 20:26

Ei niin minkäänlaisia jouluperinteitä itselläni.
pöö

ViestiKirjoittaja Uni » 11.12.2016 22:57

Käyn syömässä muiden jouluruoat. Tapana on ollut pelata perheen kanssa. Toisinaan käyn laulamassa joululauluja.
Uni

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.12.2016 15:15

Jouluruokien laitto ja suunnittelu jo tässä vaiheessa. Käykö Pertti joulukirkossa?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.12.2016 15:30

Ei käy, mutta olen katsonut paavin jouluyön messun Pietarinkirkosta. Minulla ei ole varsinaisia jouluperinteitä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.12.2016 15:32

Oletko Kuutar koskaan tullut ajatelleeksi, että me joilla jouluperinteitä ei ole koskaan ollut (paitsi ne jotka olemme itse luoneet) eivät erityisemmin ilahdu muistellessaan sitä, kuinka kansakoulussakin oli aina joulun jälkeen ensimmäisen ainekirjoituksen aiheena oli "Mieluisin joululahjani".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.12.2016 16:18

Kyllästynyt kirjoitti:Oletko Kuutar koskaan tullut ajatelleeksi, että me joilla jouluperinteitä ei ole koskaan ollut (paitsi ne jotka olemme itse luoneet) eivät erityisemmin ilahdu muistellessaan sitä, kuinka kansakoulussakin oli aina joulun jälkeen ensimmäisen ainekirjoituksen aiheena oli "Mieluisin joululahjani".

"Paitsi ne jotka olemme itse luoneet"? Sellaisista perinteistä minäkin puhuin, tai mitä muuta olisin voinut tarkoittaakaan? Puhuin nykyhetkestä.
Vai tarkoititko että et halua viettää joulua, etkä pidä jouluperinteistä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.12.2016 16:27

Ei minullakaan ole varsinaisesti mitään jouluperinteitä. Paitsi että jouluni näyttävät muodostuvan toinen toistaan synkemmiksi; tästä alkaa jo tulla perinne.
Sikäli kuin kynnelle kykenen, käyn sinnikkäästi vuodesta toiseen ihastelemassa jouluvaloja - kaupungin kaduilla, toisten ikkunoissa... En sentään mene syömään muiden ruokia, niin mukavalta perinteeltä kuin sellainen kuulostaakin.

Vaikkei minulla olekaan jouluperinteitä, ei ainakaan mitään vapaaehtoisia, luen mielelläni toisten perinteistä. Lahjoistakin luen ja ihastelen niitä, kunhan joulun jälkeen kerrotte mitä kaikkea kivaa pukki on teille tänä vuonna tuonut.
Tällainen jouluperinneketju piristää synkempääkin mieltä, samoin kuin se Psykopatologian perinteinen joulusuklaaketju, joten miksei sitten yhtä hyvin lahjojen esittelyketju, kunhan päästään joulussa voiton puolelle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.12.2016 16:43

Kuutar kirjoitti:...Puhuin nykyhetkestä...

Siinä tapauksessa lienisi osuvampaa puhua joulunvietosta kuin jouluperinteistä.
"Perinne" kun jo sanana viittaa johonkin perittyyn, siis johonkin jo kauan aikaa käytössä olleeseen asiaan tai tapaan.

Mutta vastauksena kysymyksiisi:
Ei, en pidä joulusta, koska joulut merkitsevät minulle negatiivisia muistoja. Ja vielä vähemmän pidän niistä perinteistä joita minun jouluihini on liittynyt.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.12.2016 17:56

Minun joulu-"perinteisiini" kuului suhteellisen runsas lahjojen saanti, mikä nykyään on valitettavasti kirvonnut. Mutta jo yhden joulukortin olen saanut!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja irmeli » 18.12.2016 18:19

Me emme vietä enää joulua, kun muutimme kauemmas sukulaisista.
Lahjoitimme kummilasten koko kylälle joulupuurot, noin rahallisesti vaan, tiedä sitten saavatko sitä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Tyy » 21.12.2016 08:08

Kyllästynyt kirjoitti:Oletko Kuutar koskaan tullut ajatelleeksi, että me joilla jouluperinteitä ei ole koskaan ollut (paitsi ne jotka olemme itse luoneet) eivät erityisemmin ilahdu muistellessaan sitä, kuinka kansakoulussakin oli aina joulun jälkeen ensimmäisen ainekirjoituksen aiheena oli "Mieluisin joululahjani".

No minkäs sille voi jos jollain ihmisillä on jotain traumoja tai ikäviä kokemuksia joulusta.
Tyy

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 21.12.2016 12:51

Minulla on näköjään vahvana jouluperinteenä aito joulukuusi, kinkku sekä lahjojen antaminen ja saaminen...

Tänä vuonna meillä oli tarkoitus viettää koko joulu miehen kanssa kaksin yksinkertaisesti ilman joulukuusta, lihaa, yms. Läheisille oli tarkoitus antaa vain yksi suomalainen elämyslahja tai palvelu/nuppi.

Mutta kuinka kävi. Ensin lipesin joulukuusesta. En pysty olemaan joulua ilman aidon joulukuusen tuoksua. Mies taas kaipasi kinkkua, joka sitten ostettiin. Ja lahjojakin on kertynyt aika monta jokaiselle läheiselle. Nyt sitten väännän tässä laatikoita yms. Eli vanha kaava pyörii taas. Lapset tulin pyytäneeksi muista aikeistani huolimatta joulupäivänä ja /tai tapanina syömään.

Meillä istuu aataminaikuiset perinteet näköjään kuin täit tervassa... Olen tässä joulua vääntäessäni ajatellut, että näin kai sitten haluan asian olevan...
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja jupe » 22.12.2016 22:44

Joulutorttujen paistaminen. Paljon.
jupe

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.12.2016 13:14

Omanlaistansa joulua kaikille! Ketkä nyt viettävät. Perinteisesti otan vain rennosti.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2016 15:10

Joulu on aina olut tavalla tai toisella ahdistava juuri perinteen vuoksi. Eli jouluperinteisiini on vahvimmin kuulunut ahdistus. Siksipä nyt on suuri ilo ja onni ottaa löysin rantein ja kuunnella myrskyävää järveä, katsella siemeniä ahmivia tiaisia, vähän palella (tuvassa) ja vähän hikoilla (saunassa). Itse asiassa miellyttävin jouluperinteeni on tietysti joulusauna ja tällä kertaa siihen kuuluu myös avanto, mikäli jää kantaa avannolle asti ne kaksi kriittistä askelta laiturilta.
Hilppa

Paluu Romulaatikko