Sisusi?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Sisusi?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.10.2016 06:12

https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ympar ... t-elamassa

"Luja tahto vie läpi vaikka harmaan kiven", pitänee paikkansa.
Veltto tyytyy vähempään. Menestys ei ole kytköksissä suuressa määrin esim. koulutukseen vaan luonteen ominaisuuksiin kuten "sisuun".

Psykologi väittää: ”Sisutesti” paljastaa, miten pitkälle pääset elämässä

Uusi Suomi
Luotu: 21.10.2016 18:48

Psykologi Angela Duckworth väittää, että ihmisen sisun taso on keskeinen tekijä siinä, kuinka pitkälle elämässään pääsee, kertoo Business Insider.
Duckworth on kehittänyt kymmenen kysymyksen ”sisutestin”, joka mittaa sisukkuutta asteikolla 1–5. Duckworthin mukaan peli ei kuitenkaan ole menetetty, jos testistä tulee alakanttiin oleva lukema. Hänen mukaansa sisua voi kehittää.

Duckworth kertoo tänä vuonna julkaistussa kirjassaan, että sisutaso näyttäisikin kasvavan iän myötä: kun 25–34-vuotiaat tyypillisesti saavat tuloksen 3,4–3,5, ovat yli 65-vuotiaat jo lähempänä neljää.

Duckworth uskoo, että sisuaan kehittämällä voi parantaa menestymisen mahdollisuuksiaan.

Duckworthin mukaan sisu koostuu neljästä tekijästä: kiinnostuksesta, harjoittelusta, merkityksestä ja toivosta.

Pennsylvanian yliopistossa professorina työskentelevä Duckworth tunnetaan tieteen yleistajuistajana. Hänen Ted Talk -puhettaan on katsottu yli yhdeksän miljoonaa kertaa.
Kaapo

Re: Sisusi?

ViestiKirjoittaja trisse » 22.10.2016 12:59

Kaapo kirjoitti:
Duckworthin mukaan sisu koostuu neljästä tekijästä: kiinnostuksesta, harjoittelusta, merkityksestä ja toivosta.

Toivo puuttuu ja sen tähden harjoittelukin.
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.10.2016 14:57

trisse kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:

Toivo puuttuu ja sen tähden harjoittelukin.

Maailma on muuttunut paljon.
Joskus mietin että kuinkahan olisi itselle käynyt jos nyt olisin se sama nuori kuin kolmekymmentä vuotta sitten.
Asiat on huomattavasti vaikeutuneet. Enää eri riitä into ja näytöt, pitää olla lisäksi "muodollisesti" pätevä.
Aikanaan mulle riitti että todisti pystyvänsä ja se, että oli riittävän hullu ottamaan vastaan hankalia projekteja.

Asioihin ei enää kasveta vaan liki kaikki odottaa valmista.

Luultavasti aika monella nuorella nykyään myös puuttuu toivo. Sekä niillä jotka on jostain syystä pudonneet kelkasta.
Nykyään ei juosta kiinni pulkkaa vaan jos sitä putoo niin on todella vaikeeta päästä taas vauhtiin.
Tilaisuudet on vähissä ja moniin hommiin on satoja hakijoita.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.10.2016 00:28

Psykologi väittää: ”Sisutesti” paljastaa, miten pitkälle pääset elämässä

Mitä elämässä menestymisellä ja elämässä pitkälle pääsemisellä tarkoitetaan?

Molemmat ovat erittäin suhteellisia käsitteitä, ja niiden mittaaminen on hankalaa. Tarkempi määrittely lienee paikallaan, jotta tiedetään millaisesta sisusta tässä ketjussa on tarkoitus keskustella.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 23.10.2016 00:41

Luulisin että työelämää (ja ehkä perheen perustamista.) Subjektiivista onnellisuuden tunnetta ja harrastuksia (elleivät ne ole jotenkin kilpailullisia tai matkusteluun liittyviä) harvemmin arvostetaan sanottavammin.
trisse

ViestiKirjoittaja Kaapo » 23.10.2016 01:02

Minä oletan että kysymys on sosiaalisen arvoasteikon ja arvostuksen tiakkailla kiipeämisestä.
Esimerkiksi työ ja ammatti liittyy siihen oleellisesti.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.10.2016 22:57

Sisu itsessään ei sisällä lajin määrittelyä, joten ajattelen sisun liittyvän enemmän lähtökohtiin ja itsestä riippumattomista syistä huolimatta selviytymiseen. Suomalainen kansallisominaisuus ja eräänlainen perushyve, jopa arvo.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 25.10.2016 21:58

Olen hankkinut ammatin, "päässyt" naimisiin, perustanut perheen, synnyttänyt lapsen, saattanut hänet aikuisuuteen omille jaloilleen, tehnyt kunniakkaan työuran josta päässyt ansaitsemalleni eläkkeelle. Olen taistellut itseni irti läheisriippuvaisesta, itselleni haitallisesta ihmissuhteesta vuosikausien rimpuilun jälkeen. Olen onnistunut saamaan itsenäisen, joskin yksinäisen elämän- Olenko minä sisukas, vai ainoastaan " se tavallinen tarina"
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja trisse » 26.10.2016 05:36

Olenko minä sisuton kun en ole tehnyt mitään noista - vaiko pelkästään persoonallinen?
trisse

ViestiKirjoittaja irmeli » 26.10.2016 07:39

Sateentekijä kirjoitti:Olen hankkinut ammatin, "päässyt" naimisiin, perustanut perheen, synnyttänyt lapsen, saattanut hänet aikuisuuteen omille jaloilleen, tehnyt kunniakkaan työuran josta päässyt ansaitsemalleni eläkkeelle. Olen taistellut itseni irti läheisriippuvaisesta, itselleni haitallisesta ihmissuhteesta vuosikausien rimpuilun jälkeen. Olen onnistunut saamaan itsenäisen, joskin yksinäisen elämän- Olenko minä sisukas, vai ainoastaan " se tavallinen tarina"

Olet aivan tavallinen tarina. Ja minusta ei ole tehnyt kunniakasta työuraa, jos jää ennenaikaiselle eläkkeelle.
Kun kuitenkin tarkoitus on olla siihen asti töissä mitä kunakin aikana määritellään eläkeiäksi. Nythän se taas nostettiin eli mun kai kohta pitää olla töissä n. 70uoteen asti ennen kuin pääsen eläkkeelle. Vaikka en nyt kaipaa kunniakasta mainintaa työuralleni kun aloituskin meni aika pitkälle.
irmeli

ViestiKirjoittaja Kaapo » 26.10.2016 11:35

trisse kirjoitti:Olenko minä sisuton kun en ole tehnyt mitään noista - vaiko pelkästään persoonallinen?

Sisu ilmenee mun mielestä missä tahansa aktiviteetissa jossa menestyy keskimääristä paremmin.
Keskimääräinenkin menestyminen voi olla joskus pelkästä sisusta kiinni jos lahjat, kyvyt ja taidot on keskimääräisen alapuolella.

Mä tunnen muutaman ihmisen joka usein luovuttaa missä tahansa jos kohtaa vastustusta tai vaikeuksia.
Luovuttaminen tuolloin on saavuttamisen esteenä.

En kuitenkaan välttämättä laskis "normaaleja" asioita sisun mittariksi jos ei ole saavuttanut niissä erityistä menestystä.
Kaapo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.10.2016 13:00

Sisua ei mielestäni tulisi määritellä saavutusten kautta sekundaarisesti vaan itse toiminnan ja lähtökohtien kautta. Kun määritellään voima ja sisukkuus, selittyy prosessin luonne paremmin, mitä sisukkuudella aidoimmillaan kuvataan. Tärkeintä on liike, ei päämäärä.
Hilppa

Paluu Romulaatikko