Terveyskirjasto kirjoitti:Influenssa on influenssavirusten aiheuttama hengitystietulehdus. Taudin itämisaika on useimmiten 1–3 vuorokautta. Tartunnan saaneista vain noin puolet sairastuu. Influenssan oireet ovat hyvin samankaltaiset kuin flunssien eli nuhakuumeiden, joita aiheuttaa pari sataa eri virusta (ks. «Nuhakuume, flunssa»3). Influenssassa oireet, erityisesti kuume ja lihassäryt, ovat keskimäärin kuitenkin ankarammat. Sama influenssavirus voi aiheuttaa eri henkilöille nuhan, kukkukivun. silmätulehduksen, särkyjen ja kuumeen suhteen hyvinkin erilaisen oirejoukon. Perusterveillä tauti paranee yleensä itsestään nopeasti, niin että kuume ja säryt häviävät 3–5 päivässä. Yskä tai nuha voivat jatkua muutaman viikonkin lieventyen vähitellen. Influenssan "suoraan" aiheuttamat kuolemat ovat harvinaisia.
Psykopatologia kirjoitti:23:21
Terveyskirjaston mukaan puolet tartunnan saaneista sairastuu. Mielestäni on oikein sanoa, että yli puolet sairastaa influenssan (erittäin) "lievänä".
Tietämäni mukaan vajaa kolmannes kuppa-bakteerille altistuneista sairastuu (Treponema pallidum). Tällä haluan sanoa mm. sen, että ilmeisesti suuri osa sairauksista on sub-kliinisiä.

Mirri kirjoitti:Hilppa, jos puhutaan influenssatartunnan saaneista, niin mistä sinä voit tietää, ettei ole diagnosoitu?
Minun järkeni mukaan käsite influenssatartunnan saanut sisältää sen tiedon, että asia on tutkittu ja nimenomaan tiedetään henkilön saaneen influenssatartunnan. Eli on kyse diagnoosista.
Ja tosiaan tartunnan saanut on taudissa eli sairastunut, vaikka olisi oireeton.
Influenssavirusinfektioiden seurantakäsikirja kirjoitti:5.3. Influenssan kaltaisten tautitapausten seurantamääritelmät
Henkilöt, joilla on vähintään jokin seuraavista taudinkuvista:
Akuutti hengitystieinfektio (ARI, acute respiratory infection)
- äkillinen oireiden alku
ja
- vähintään yksi seuraavista neljästä hengitystieoireesta:
- yskä
- kurkkukipu
- hengenahdistus
- rohina
ja
- hoitavan lääkärin arvio siitä että sairaus johtuu infektiosta
Influenssan kaltainen tauti (ILI, influenza-like-illness)
- äkillinen oireiden alku
ja
- vähintään yksi seuraavista neljästä yleisoireesta:
- kuume tai kuumeilu
- yleinen huonovointisuus
- päänsärky
- lihassärky
ja
- vähintään yksi kolmesta hengitystieoireesta:
- yskä
- kurkkukipu
- hengenahdistus
Vakava, tehohoitoa vaativa akuutti hengitystieinfektio (SARI, severe acute respiratory infection)
- potilaan kliininen taudinkuva vastaa akuuttia hengitystieinfektiota (kts. yllä mainittu ARI-määritelmä) ja
- vaatii tehohoitoa

Mirri kirjoitti:Hilppa, sinä sanoit näin:
"Mutta on huomattava, että kyse ei ole diagnoosista."
Siteeraamasi Terveyskirjaston teksti sanoo näin:
"Influenssa on influenssavirusten aiheuttama hengitystietulehdus. Taudin itämisaika on useimmiten 1–3 vuorokautta. Tartunnan saaneista vain noin puolet sairastuu."
Tarkoitatko, että tekstissä mainitun tartunnan saaneiden toisen puolen kohdalla ei ole kyseessä diagnoosi, vaan ainoastaan oletus, että he ovat saaneet influenssatartunnan?
Yhtä hyvin kai tekstin voisi tulkita niin, että kyseessä on nimenomaan diagnosoinnin avulla tehty tutkimus. Siis, että vain noin puolet diagnosoiduista tartunnan saaneista oireilee ja toinen puoli - niistä diagnosoiduista - pysyy oireettomana, vaikka onkin saanut influenssatartunnan.
Herää kysymys: millä asiantuntemuksella sinä sanot, ettei Terveyskirjaston tekstissä ole kyseessä diagnoosi. Maallikkojärjellä ajatellen kun kyseessä voi hyvin olla juuri diagnosoinnin avulla saatu tieto siitä, että noin puolet tartunnan saaneista pysyy oireettomina; ilman diagnoosia kyseessä on oletus, ei tieto.
Kuutar kirjoitti:Voiko influenssan sairastaa lievänä? Miten sen erottaa tavallisesta flunssasta?
Hilppa kirjoitti:Millä asiantuntemuksella sinä Mirri arvioit minun tekstejäni? Mikä on sinun asiantuntija-alasi? Rohkenen kysyä noin epäkohteliaasti, koska sinäkin rohkenet minun asiantuntemustani kirjoittajana asettaa kyseenalaiseksi.

Hilppa kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:23:21
Terveyskirjaston mukaan puolet tartunnan saaneista sairastuu. Mielestäni on oikein sanoa, että yli puolet sairastaa influenssan (erittäin) "lievänä".
Tietämäni mukaan vajaa kolmannes kuppa-bakteerille altistuneista sairastuu (Treponema pallidum). Tällä haluan sanoa mm. sen, että ilmeisesti suuri osa sairauksista on sub-kliinisiä.
Mutta on huomattava, että kyse ei ole diagnoosista. Vastauksen kysymykseen, onko joku sairastanut influenssan vai ei, voi saada vain, kun on mitattu vasta-aineet verestä oletetulla sairastamishetkellä sekä kahden viikon kuluttua. Mikäli jonkun influenssaviruksen (influenssa A, -B, parainfluenssa, etc.) vasta-aineen pitoisuuden nousu havaitaan tartuntaa epäilevän veressä, on kyseessä sairastuminen/tartunta. Mikäli ei havaita, ei ole kyse influenssasta.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Millä asiantuntemuksella sinä Mirri arvioit minun tekstejäni? Mikä on sinun asiantuntija-alasi? Rohkenen kysyä noin epäkohteliaasti, koska sinäkin rohkenet minun asiantuntemustani kirjoittajana asettaa kyseenalaiseksi.
Lienee sanomattakin selvää, että minä arvioin kirjoituksia lukijana.
Sinun tekstisi oli monitulkintainen; tarkoititkin, että Psykopatologian vastaus ei ole diagnoosi, mutta ilmaisit asian epäselvästi. Sitä paitsi luulen, että moni lukija käsittää, ettei Psykopatologian kommentti ollut influenssadiagnoosi.
Re: Voiko influenssan sairastaa lievänä?
Viesti Kirjoittaja Kuutar » 25.01.2016 23:20
Minulla ei ole kuumetta, mutta on ollut päänsärkyä, lihassärkyä, kurkkukipua ja paineen tunnetta kurkussa sekä pahoinvoiva ( etova) olo. On myös ollut sellainen voimaton, flunssainen olotila, mutta ei nuhaa eikä yskää, kuten yleensä flunssassa. Mikä lie sitten vaivaa. Burana, d-vitamiini ja tee ovat auttaneet hiukan.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 25.01.2016 23:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:23:21
Mutta on huomattava, että kyse ei ole diagnoosista. Vastauksen kysymykseen, onko joku sairastanut influenssan vai ei, voi saada vain, kun on mitattu vasta-aineet verestä oletetulla sairastamishetkellä sekä kahden viikon kuluttua. Mikäli jonkun influenssaviruksen (influenssa A, -B, parainfluenssa, etc.) vasta-aineen pitoisuuden nousu havaitaan tartuntaa epäilevän veressä, on kyseessä sairastuminen/tartunta. Mikäli ei havaita, ei ole kyse influenssasta.
Lihavointi minun.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa