Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2015 14:23

Gabriel kirjoitti:Niin minä vähän ajattelinkin. Oma epävarmuus on hyvä syy...

Miksi sitten valitat, kun en analysoi?
Gabriel kirjoitti:... Itselle on yhdentekävää kuka on analysoinut asioita ennen minua...

Tuo on ilmeistä.
Gabriel kirjoitti:... Saan tyydytystä oivaltamisesta ja asioiden hahmottamisesta...

Minun rimani taitaa olla korkeammalla.
Gabriel kirjoitti:... Tekemättä jättäminen on vähän sama kuin jättäisi pojalle jousipyssyn tai ritsan tekemättä vain siksi koska kaupasta saa parempia.

Ritsoista tai jousipyssyistä en osaa sanoa, mutta minä mieluummin annan lapselle mahdollisimman toimivan ja korkealaatuisen esineen kuin omatekemän "ritsan".
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi tai arvostaisi yhdessä tekemisen merkitystä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.09.2015 14:55

Kaapo, viittaan aiempaan viestiin, mitä ketjuun kirjoitit, mutta jota en kuitenkaan tähän halua kopioira: älä ny hyvä ihminen ala toisia täällä haukkumahan!
Ryysy
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja toope » 21.09.2015 15:45

Emmehän me muutkaan koskaan ketään hauku, joten älä Kaapo hyvä vaan meitä opeta ketään haukkumaan.

Olemmeko jossain sopineet, että Cabrielia saa sanoa Kaapoksi, minua Tuuveksi mutta Trisseä ei Tristaniksi vai miten nämä nimittelyt nyt menee?
toope
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2015 15:48

Gabriel kirjoitti:En minä siitä valittanut vaan sävystä ja siitä kuinka homma jatkui...

Sinä tulit takaisin palstalle ja aloitit ketjun "Panisitko". Muistatko millä nimityksillä sinä kyseisen ketjun lopussa minua solvasit???

Luuletko tosiaan, että tuon jälkeen muihin aloittamiisi ketjuihin suhtaudutaan niin kuin et olisi yllä mainittua ketjua ei olisi koskaan ollut olemassakaan???

Joten, ennen kuin käyt solvaamaan minua uusilla nimityksillä ja saarnaat minulle mistään, mietipä omaa asennettasi ja käytöstäsi.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Maaria » 21.09.2015 15:59

Muistaako joku sellaisen kirjan kuin Kärpästen herra? Luin sen nuoruudessani ja oli ainakin silloin ihan mielenkiintoinen. Toinen mikä nousee mieleeni on Sieppari ruispellossa. Nämä kaksi kai kuuluisivat jo ketjuun Nuorten kirjat.

Wikipedia/
"Kärpästen herra on Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajan William Goldingin romaani vuodelta 1954. Teos julkaistiin Suomessa vuonna 1960. Se kertoo englantilaisista koulupojista, jotka muuttuvat vähitellen villi-ihmisiksi asuessaan keskenään autiolla saarella lentokoneonnettomuuden jälkeen.[1]

Ilmestyessään Goldingin esikoisteos ei ollut suurikaan menestys. Kirjan ensipainos Yhdysvalloissa oli vain 3 000 kappaletta. Nykyisin se kuuluu kirjallisuuden opintoihin useissa yliopistoissa ja kouluissa, ja sitä käytetään jopa johtamispsykologian opetuksessa.[2] Romaani on vertauskuvallinen. Kirjan nimi viittaa Saatanan toiseen nimeen Belsebubiin, jonka hepreankielinen muoto kääntyy sanoiksi Kärpästen herra.[1]lähde tarkemmin?

Teoksesta on tehty kaksi elokuvaa.[1] Ensimmäinen on Peter Brookin ohjaama mustavalkoelokuva Kärpästen herra vuodelta 1963, ja se noudattaa hyvin tarkasti romaanin juonta. Vuonna 1990 valmistunut elokuva Kärpästen herra sen sijaan eroaa alkuperäisen romaanin juonesta melko paljon.[3]

Isobritannialainen heavy metal -yhtye Iron Maiden on tehnyt romaaniin pohjautuvan kappaleen nimeltään ”Lord Of The Flies”. Se julkaistiin lokakuussa 1995 albumilla The X Factor ja myöhemmin singlenä helmikuussa 1996."
Maaria
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2015 16:08

Muistan, ja pidin kummastakin. Ehkä vielä enemmän Siepparista.
Samaan sarjaan kuuluu mielestäni myös "Eläinten vallankumous".
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2015 16:24

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:En minä siitä valittanut vaan sävystä ja siitä kuinka homma jatkui...

Sinä tulit takaisin palstalle ja aloitit ketjun "Panisitko". Muistatko millä nimityksillä sinä kyseisen ketjun lopussa minua solvasit???

Luuletko tosiaan, että tuon jälkeen muihin aloittamiisi ketjuihin suhtaudutaan niin kuin et olisi yllä mainittua ketjua ei olisi koskaan ollut olemassakaan???

Joten, ennen kuin käyt solvaamaan minua uusilla nimityksillä ja saarnaat minulle mistään, mietipä omaa asennettasi ja käytöstäsi.

Kyllästynyt, takerruit provoon, vaikka foorumin valvojana olisit voinut saman tien poistaa koko ketjun. Mutta tilanne kai oli sinulle liian herkullinen antaaksesi sen mennä hukkaan. Moderaattori-oikeutesi huomioon ottaen toimit mielestäni erittäin tyhmästi. Tyhmää toimintaasi selitit sanomalla, että odotat muita mielipiteitä. Ei se ketju sinustakaan kovin korkeita käsityksiä synnyttänyt - näin sivullisen näkövinkkelistä. Jossakin vaiheessa sentään älysit lukita ketjun, mutta vasta sen jälkeen, kun toimintaasi valvojana hämmästeltiin.

Käsittääkseni sinun asenneongelmasi vaikuttivat toimintaasi moderaattorina ainakin siinä tilanteessa. Toisenlaisilla asenteilla varustettuna olisit poistanut ketjun heti ja saman tien, tai olisit ainakin lukinnut sen, jos et olisi uskaltanut poistaa ketjua ilman ylläpitäjän lupaa. Vaan ei, sinäpä ryhdyit laittamaan pökköä pesään...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja toope » 21.09.2015 16:29

Siis voivittusaatanaperkele, eikö tuo Kaapon kurittamisen voisi keskittää yhteen ketjuun?
toope
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2015 16:48

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, takerruit provoon, vaikka foorumin valvojana olisit voinut saman tien poistaa koko ketjun...

Mirri,
Kaikista palstan kirjoittajista sinä olet ollut ahkerin syyttelemään minua mielivaltaisesta moderaattorin oikeuksien käyttämisestä.
Se, etten ketjua heti poistanut ei johtunut mistään "herkullisen tilanteen käyttämisestä" vaan tosiaankin siitä, että halusin muitakin mielipiteitä kuin omani - ettet esimerkiksi sinä ryhdy spekuloimaan sillä, että olen mahdollisesti poistanut ketjun tai viestin jolla olisi ollut muille arvoa.
Kysyin myös Psykopatologian mielipidettä, ja kun sen olin saanut - poistin ketjun välittömästi.
Mirri kirjoitti:... Jossakin vaiheessa sentään älysit lukita ketjun, mutta vasta sen jälkeen, kun toimintaasi valvojana hämmästeltiin...

"Älysin"???
Kuten olet ehkä huomannut, ketjun lukitseminen ei ole kovin tehokas toimenpide. Olet itsekin aloittanut uuden ketjun samasta aiheesta kuin lukitussa ketjussa on käsitelty.
Mirri kirjoitti:... Käsittääkseni sinun asenneongelmasi vaikuttivat toimintaasi moderaattorina ainakin siinä tilanteessa...
En miellä asenneongelmaksi sitä, etten pidä asiallisena ryhtyä pohtimaan julkisella palstalla kuka ketäkin (nimeltä mainittua henkilöä) panisi.
Mirri kirjoitti:... Toisenlaisilla asenteilla varustettuna olisit poistanut ketjun heti ja saman tien, tai olisit ainakin lukinnut sen, jos et olisi uskaltanut poistaa ketjua ilman ylläpitäjän lupaa. Vaan ei, sinäpä ryhdyit laittamaan pökköä pesään...

Teenpä niin tai näin, aina se on sinun mielestäsi väärinpäin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2015 18:09

Gabriel kirjoitti:Väitätte siis että valehtelen. Itseasiassa ei ensimäinen kerta tuon suuntaisia vihjauksia. Sanoin aiemmin, että kotona oli kirjahylyssä satoja kirjoja ja luin ne kaikki. Nuo kirjat oli luettu ennen yläasteikää ja lukemastani oli paljon hyötyä myös siveysopin (elänmankatsomustiedon ja etikaan tunnilla). Aineen nimi vaihtui tuolloin muistaakseni joka vuosi ja tarkkoja sanamuotoja en muista. Eli siis ennen yläasteikää mikä takoittaa 13 vuotiasta tai alle. Sitäpatsi ei Darwinin Lajien synty ole vaikea kirja lukea jos vertaa vaikkapa Kafkan Oikeusjuttuun. Ja kuten sanoin, ei minulla ollut kirjaa hyllystä ottaessani mitään käsitystä kuka on Darwin tai Freud. Ne olivat vain kirjoja muiden joukossa.

(Tietenkään eihän tämä voi olla mahdollista koska Kyllästyneenkään poika ei ollut kirjaa tuolloin lukenut ja ennenkaikkea, koska Hilppalle on vaikea käsittää...)

Tarkistin vielä "Lajien synnyn" suomenkielisten laitosten ilmestymisvuodet.
Alkuteos

On the Origin of Species. London: John Murray, 1859.
On the Origin of Species: A Facsimile of the First Edition. Ensimmäisen laitoksen näköispainos. Harvard University Press, 2001. ISBN 0-674-63752-6.
The Origin of Species. Kuudennen, lopullisen laitoksen uusintapainos. The Modern Library, 2001. ISBN 0-679-60070-1.

Suomenkieliset laitokset

Lajien synty luonnollisen valinnan kautta eli luonnon suosimien rotujen säilyminen taistelussa olemassaolosta. Suomentanut A. R. Koskimies. Ilmestyi 8 vihkona. Hämeenlinna: Karisto, 1913–1917.
Lajien synty. Suomentanut A. R. Koskimies. 2., tarkistettu painos. Kariston klassillinen kirjasto 42. Hämeenlinna: Karisto, 1928.
Lajien synty. Suomentanut A. R. Koskimies. 3. painos (4. painos 2000. – 5. painos 2002). Hämeenlinna: Karisto, 1988. ISBN 951-23-2446-6.
Lajien synty. (The illustrated Origin of species, 1979.) Lyhentäen toimittanut Richard E. Leakey. Suomentanut Anto Leikola. Helsinki: Kirjayhtymä, 1980. ISBN 951-26-1843-5.
Lajien synty luonnollisen valinnan kautta eli luonnon suosimien rotujen säilyminen olemassaolon taistelussa. Suomentanut Pertti Ranta. Tampere: Vastapaino, 2009. ISBN 978-951-768-236-7.

Ilmestymisvuosien perusteella voisi päätellä, että Gabriel on ala-asteikäisenä lukenut Chales Darwinin kirjan "Lajien synty" vuonna 1928 painetun version.
Aika poika tuo Gabriel. Harva kersa lukee tuon kokoluokan (684 sivua!) teosta alle 13-vuotiaana - ja vielä 1928 tehtyä käännöstä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja toope » 21.09.2015 20:01

Ja mitä sitten.
toope
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 22.09.2015 02:55

Gabriel kirjoitti:Näyttää rassaavan sinua erityisesti?
Onko sivumäärä sinulle joku mitta?...

Ei rassaa erityisesti.
Sivumäärä on kunnioitusta herättävä - etenkin kun kyse ei ole Tarzanin seikkailuista.
Gabriel kirjoitti:... Se mitä ihminen elämänsä aikana lukee tai tekee ei välttämättä korreloi tulevan menestyksen tai aseman kanssa...
Ei kukaan ole sellaista väittänytkään.
Gabriel kirjoitti:... Tonkimiesesta vielä niin sinulla oikeasti on kova tarve tonkia...

Onko joku syy miksi en olisi saanut tonkia selville "Lajien synnyn" sivumäärää?
Gabriel kirjoitti:... Mielestäni asenteesi myös moderointiin on väärä.
Moderointi tarvittsee neutraalin, oikeudenmukaisen ja sovinnollisen ihmisen...

Ai, sellaisen kuin sinä?
Gabriel kirjoitti:... Elämässäni on varmasti paljon asioita joita sinä et usko, myös aikuiselämässäni...

Et kai sinä voi tietää mitä minä uskon ja mitä en.
Gabriel kirjoitti:... Tosin täytyy olla idiootti paljastaakseen elämäänsä tälläisessa ympäristössä ja ilmapiirissä...

Sinulla näyttää olevan eri käsitys asiasta, mutta minä en pidä tällä palstalla kirjoittavia idiootteina - tai en ainakaan aivan kaikkia.
Gabriel kirjoitti:... Se että ihminen pyrkii jatkuvasti todistamaan että joku toinen on "feikki" tai väärässä niin kuvastaa ihmistä itseään ja omaa itsetuntoa...

Kukin päätelköön itse mitä uskoo ja mitä ei.
Gabriel kirjoitti:... http://www.huuto.net/kohteet/charles-da ... /361391471
Tuossa muuten yksi. En tiedä olisko noita muitakin käännöksiä.

Näyttää olevan lyhennetty versio, vain 236 sivua, ja näköjään vuodelta 1980.
Jos tuo on sama kirja jonka sinä luit ala-asteikäisenä, olet aika vanha ikäiseksesi.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Lauri » 22.09.2015 08:24

Kuva
Tämä on maailman paras lastenkirja. Muistan vieläkin lähes kaikki lorut ulkoa.

Öö öö mölyää härkä sarvipää
Kun se maata myllertää et multa pölyää.
Lauri
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2015 21:25

Ikinä kuullutkaan mistään pikkumarjan eläinkirjasta, joten piti oikein googlailla. Oli hämmästyttävää huomata, että juuri tuosta kirjasta monet tutut lorut ja laulut ovat peräisin; kuten tämä: ...juokse hepo hiljaa, kanna pikku-Siljaa...

Lisäksi Wikipedia tiesi kertoa, että vanhasta Pikku-Marjan eläinkirjasta tuli ikään kuin uudelleen tunnettu vuonna 1980, jolloin teoksen runoja sävellettiin lastenlauluiksi; siltä ajalta se iki-ihana ja myös nykylapsille erittäin tuttu hepo-laulukin lienee peräisin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pikku-Mar ... %A4inkirja
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.09.2015 22:16

Gabriel kirjoitti:- -
Elämässäni on varmasti paljon asioita joita sinä et usko, myös aikuiselämässäni.
Tosin täytyy olla idiootti paljastaakseen elämäänsä tälläisessa ympäristössä ja ilmapiirissä.

Se että ihminen pyrkii jatkuvasti todistamaan että joku toinen on "feikki" tai väärässä niin kuvastaa ihmistä itseään ja omaa itsetuntoa.

http://www.huuto.net/kohteet/charles-da ... /361391471
Tuossa muuten yksi. En tiedä olisko noita muitakin käännöksiä.

Pikemminkin täytyy olla idiootti valehdellakseen tällaisessa ympäristössä ja ilmapiirissä.

Ei tässä olla sinua feikiksi syytetty eikä edes valehtelemisesta, vaan ainoastaan ihmetelty kovasti.

Kyseinen viitteesi on ilmeisesti sama versio kuin Kyllästyneen antaman viitelistan Richard E. Leakeyn lyhennelmä Lajien synnystä, jonka on suomentanut Anto Leikola (236 s. Kirjayhtymä 1980), koska suomennoksia kyseisestä teoksesta on vain kolme.
Poistettu le
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 22.09.2015 23:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2015 22:27

Hilppa, ketkä ovat ihmetelleet kovasti?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.09.2015 22:36

Mirri, voithan sinä aivan vapaasti irtautua kovasti ihmettelevien joukosta, jos sinun mielestäsi 13-vuotiaan normilukemistoa (lastenkirjallisuutta) on mielestäsi Darwinin Lajien synty (suom. A R. Koskimies, 1928). Aivan kuten haluat.
Hilppa
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2015 22:42

Hilppa, pitäisikö Lajien synnyn olla 13-vuotiaan normilukemistoa, jotta Gabriel olisi voinut lukea sen omassa lapsuudessaan?

Aloitusviestissä kysytään näin:
Mitä kirjoja sinä muistat lapsuudestasi?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.09.2015 22:57

Mirri kirjoitti:Hilppa, pitäisikö Lajien synnyn olla 13-vuotiaan normilukemistoa, jotta Gabriel olisi voinut lukea sen omassa lapsuudessaan?

Aloitusviestissä kysytään näin:
Mitä kirjoja sinä muistat lapsuudestasi?

En ole tuollaista ajatellut. En ole ajatellut, että minun tulisi vanhempieni kirjahyllyn sisältö lapsuuteni ajalta esittää tässä. Lähinnä koen viestin otsakkeen voimakkaasti tarkoittavan juuri lastenkirjoja, en aikuisten kirjoja, vaikka aloitusviestissä vapaamuotoisesti yleistäen esitetäänkin "Mitä kirjoja...?".

En lukenut lapsuudessani juurikaan aikuisten kirjoja. Ei kiinnostanut kirjahyllyn sisältö muutoin kuin selailumielessä lintukirjat, eläinkirjat, kuvateokset (taidekirjat) ja tietosanakirjat (joidenkin koulutehtävien myötä).
Hilppa
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2015 23:02

Hilppa, et vastannut kysymykseen, jonka minä esitin sinulle.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron