Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 01:59

Lastentarhassa ollessani luettiin (kiduttavasti vain sivu päivässä) tarinaa "Kun myyrä sai housut". Se oli ehdoton suosikkini ja pidän tsekkiläisestä myyrä-hahmosta vieläkin.
Seuraava mieleenpainunut kirja oli C.S.Lewisin "Taikurin sisarenpoika" - eli kirja joka juonellisesti aloittaa Narnia-sarjan, mutta joka (ymmärtääkseni) on kirjoitettu vasta sarjan kuudentena.

Omasta lapsuudestani en muista muita (eipä niitä silloin tainnut juuri muita ollakaan kuin Rudolf Koivun kuvittamat satukirjat), mutta omien lasten kohdalla oli tarjonta onneksi jo runsaampi.

Kumpikin piti Roald Dahlin kirjoista, Velanperillisen ehdoton suosikki oli/on "Ilmarin ihmelääke" ja Tyylipoliisi piti Isosta kiltistä jätistä ja Annok iplikistä.

Kun Tyylipoliisi oli 3. luokalla, äidinkielenopettajansa kertoi etsivänsä kiinnostavaa kirjaa joka innostaisi lapsia lukemaan enemmän. Harry Potterista oli juuri ilmestynyt ensimmäinen kirja, ja annoin sen opettajalle lainaksi. Hän palautti sen arviolla, että se on liian vaikea, eikä muutenkaan ole niin kiinnostava, että lapset haluaisivat sen lukea.
Luultavasti suurin osa teistäkin tietää kuinka väärässä opettaja oli.

Seuraavaa Harry Potter-sarjan kirjaa ei ollut edes suomennettu kun Velanperillinen vaati saada sen englanninkielisenä, jonka hän sitten (sanakirjan avulla) suurella innolla ahmi. Tyylipoliisi odotti suomennosta, mutta kolmannen kirjan hänkin luki alkuperäiskielellä.
Vaikka täytyy vielä sanoa, että kääntäjä Jaana Kapari on Pottereissa tehnyt erinomaista työtä. Käännöksessä ei ole mielestäni menetetty mitään vaan oikeastaan on saatu lisää (Tylypahka, ankeuttajat, jästit, poimittaislinja, kaikki loitsut jne) termeja joista jotkut ovat levinneet yleiseen käyttöön.

Mitä kirjoja sinä muistat lapsuudestasi?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 20.09.2015 02:39

Unkarilaisia (en ole varma) kansansatuja sisältävä mummolasta saatu vanha kirja oli suosikkini.

Päiväkodissa päiväunien aikaan (joita en koskaan nukkunut) lukivat mm. jotakin Heinähattua ja Vilttitossua. Mutta mitään käsitystä ko. kirjan sisällöstä ei ollut silloin eikä ole vieläkään.

Sitten oli jokin loistava kirja, missä oli pääosassa kaksi tyttöä (ja kirjan nimikin oli ehkä näiden tyttöjen nimet)... mutta en nyt muista... siitä on kuitenkin tehty elokuvakin. Eikä elokuvastakaan montaa vuotta ole. Elokuvaa siis en ole nähnyt, mutta kirjat oli hyviä. Apua. Muistiongelmia.
Ryysy
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 06:35

Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 10:44

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mitä kirjoja sinä muistat lapsuudestasi?

Aladin ja lampun henki nyt ekana tulee mieleen lapsuudesta. Mystiset sadut oli kiehtovia...
...
Sen jälkeen siirryin "normaaleihin" aiukuisten kirjoihin ja luin muutamassa vuodessa kaiken mitä kotona oli kirjahyllyssä, paitsi tietosanakirjat.
Kotona oli satoja kirjoja. Yläasteelle mennessä oli jo luettu, mm. Desmond Morris Hellyyden Anatomia, Sigmun Freud, Unien Tulkinta ja Seksuaaliteoria, Darwin Lajien Synty jne. ...

Ketjun otsikko on "Parhaat lastenkirjat kautta aikojen". En pidä Desmond Morrista, Freudia tai Darwinia lastenkirjailijoina.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 11:41

Gabriel kirjoitti:Entäs Tarzania, Peppi Pitkätossua ja Vaahteramäen Eemeliä?...

Lastenkirjoja. Ihmettelen kuitenkin, minkä ikäinen olet ollut vuonna 1963.
Gabriel kirjoitti:... Jos lapsi lukee kirjan niin lapsi lukee kirjan, oli se sitten mikä hyvänsä...

Totta. Tosin Aku Ankka -pokkarit ovat mielestäni huonoja.
Gabriel kirjoitti:... Darwinin Lajien Synty on kyllä vahvasti rajamailla...

Ei ole rajamailla. Se ei kuulu lastenkirjojen kategoriaan.
Gabriel kirjoitti:... Pidätkö nokkimista tarpeelisena?

En, mutta mm. oikeinkirjoitustaitoa ja järjen käyttöä pidän.

https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rj ... 3%B6ohjeet
Järjen käyttöohjeet
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 20.09.2015 11:57

Ryysy kirjoitti:Sitten oli jokin loistava kirja, missä oli pääosassa kaksi tyttöä (ja kirjan nimikin oli ehkä näiden tyttöjen nimet)... mutta en nyt muista... siitä on kuitenkin tehty elokuvakin. Eikä elokuvastakaan montaa vuotta ole. Elokuvaa siis en ole nähnyt, mutta kirjat oli hyviä. Apua. Muistiongelmia.

Oisko Anneli ja Onneli?
Helmenkalastaja
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 12:00

Gabriel kirjoitti:En kyllä ymmärrä miten tuo vuosiluku liittyy ikääni? ...

"Vaahteramäen Eemelin" ilmestymisvuosi.
Gabriel kirjoitti:... Käytätkö itse mielestäsi paljon järkeä, esim. kommunikoidessasi minun kanssani?...

Olisiko se tarpeen?
Gabriel kirjoitti:Tunnetko olevasi sivistyneempi, oppineempi, älykkäämpi, henkisesti kypsempi tai kenties jotakin muuta enemmän kuin minä?

Älystä, oppineisuudesta tai "kenties jostakin muusta" en osaa sanoa, mutta huolimatta omista puutteistani oikeinkirjoituksen saralla, hallitsen sen paremmin kuin sinä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 20.09.2015 12:06

Helmenkalastaja kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Sitten oli jokin loistava kirja, missä oli pääosassa kaksi tyttöä (ja kirjan nimikin oli ehkä näiden tyttöjen nimet)... mutta en nyt muista... siitä on kuitenkin tehty elokuvakin. Eikä elokuvastakaan montaa vuotta ole. Elokuvaa siis en ole nähnyt, mutta kirjat oli hyviä. Apua. Muistiongelmia.

Oisko Anneli ja Onneli?

On! Suosittelen (myös aikuisille).
Ryysy
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 12:14

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Entäs Tarzania, Peppi Pitkätossua ja Vaahteramäen Eemeliä?...

Lastenkirjoja. Ihmettelen kuitenkin, minkä ikäinen olet ollut vuonna 1963.

Kyllästynyt, miten Vaahteramäen Eemelin ilmestymisvuosi liittyy Gabrielin ikään?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 12:19

Gabriel kirjoitti:Suon mielelläni sinulle voiton ihan missä tahansa...

Sinä ryhdyit vertailemaan osaamistamme, en minä.
Gabriel kirjoitti:... Sinun paremuutesi ei ole minulta pois eikä minun kirjoitustaitoni tai sen puute sinulta...

Itse asiassa sinun oikeinkirjoitustaitosi puutteet ovat "pois" muiltakin kuin vain sinulta. Aiheutat sillä suoranaista kärsimystä (ainakin minulle).
Gabriel kirjoitti:... En silti ymmärrä miksi Vaahteramäen Eemelin ilmestymisvuodella on mitään tekemistä lapsuuteni kanssa. Se oli ilmestynyt kun sen luin.

Varmasti oli, mutta kuinka vanha olit kun sen luit?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 12:30

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:.. En silti ymmärrä miksi Vaahteramäen Eemelin ilmestymisvuodella on mitään tekemistä lapsuuteni kanssa. Se oli ilmestynyt kun sen luin.

Varmasti oli, mutta kuinka vanha olit kun sen luit?

Miksi tuo olisi sinulle oleellinen tieto?

Koska olen ollut siinä käsityksessä, että olisit vuonna 1963 ollut vähintäänkin teini-ikäinen.
Gabriel kirjoitti:Et näytä ymmärtävän edeleenkään että muiden morkaamisessa on aina puolet omaa kehua.

Ehkä en, mutta vastaavasti sinä et näytä edelleenkään ymmärtävän, että jos ei osaa lainkaan hävetä puutteitaan, se on sataprosenttisesti ja aina "omaa kehua".
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 12:40

Kyllästynyt kirjoitti:Lastentarhassa ollessani luettiin (kiduttavasti vain sivu päivässä) tarinaa "Kun myyrä sai housut". Se oli ehdoton suosikkini ja pidän tsekkiläisestä myyrä-hahmosta vieläkin.
Seuraava mieleenpainunut kirja oli C.S.Lewisin "Taikurin sisarenpoika" - eli kirja joka juonellisesti aloittaa Narnia-sarjan, mutta joka (ymmärtääkseni) on kirjoitettu vasta sarjan kuudentena.

Omasta lapsuudestani en muista muita (eipä niitä silloin tainnut juuri muita ollakaan kuin Rudolf Koivun kuvittamat satukirjat), mutta omien lasten kohdalla oli tarjonta onneksi jo runsaampi.

Minun lapsuudessani olivat ainakin Tiina-kirjat, Viisikko, Tarzan, Pekka Töpöhäntä, Anna-sarja, Lotta-sarja, Kiljuset... muutamia mainitakseni. Nämä varmaan ovat olleet sinunkin lapsuudessasi, sen verran vanhoja ovat.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 12:41

Eikö hän ole suurinpiirtein syntynyt-63.
Jos minä sanoin, että hän olisi 73 ja siitä käski vähentään vähintäin 20vuotta.
toope
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 12:44

Mirri kirjoitti:Minun lapsuudessani olivat ainakin Tiina-kirjat, Viisikko, Tarzan, Pekka Töpöhäntä, Anna-sarja, Lotta-sarja, Kiljuset... muutamia mainitakseni. Nämä varmaan ovat olleet sinunkin lapsuudessasi, sen verran vanhoja ovat.

Toki olivat, ja olen ne kaikki lukenutkin, mutta Pekka Töpöhäntää lukuun ottamatta (en muistanut), en pidä noita erityisen hyvinä kirjoina.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 12:45

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Lastentarhassa ollessani luettiin (kiduttavasti vain sivu päivässä) tarinaa "Kun myyrä sai housut". Se oli ehdoton suosikkini ja pidän tsekkiläisestä myyrä-hahmosta vieläkin.
Seuraava mieleenpainunut kirja oli C.S.Lewisin "Taikurin sisarenpoika" - eli kirja joka juonellisesti aloittaa Narnia-sarjan, mutta joka (ymmärtääkseni) on kirjoitettu vasta sarjan kuudentena.

Omasta lapsuudestani en muista muita (eipä niitä silloin tainnut juuri muita ollakaan kuin Rudolf Koivun kuvittamat satukirjat), mutta omien lasten kohdalla oli tarjonta onneksi jo runsaampi.

Minun lapsuudessani olivat ainakin Tiina-kirjat, Viisikko, Tarzan, Pekka Töpöhäntä, Anna-sarja, Lotta-sarja, Kiljuset... muutamia mainitakseni. Nämä varmaan ovat olleet sinunkin lapsuudessasi, sen verran vanhoja ovat.

Suurin osa noista on nuorten kirjoja eikä lastenkirjoja.
toope
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 12:45

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Koska olen ollut siinä käsityksessä, että olisit vuonna 1963 ollut vähintäänkin teini-ikäinen.
Gabriel kirjoitti:Et näytä ymmärtävän edeleenkään että muiden morkaamisessa on aina puolet omaa kehua.

Ehkä en, mutta vastaavasti sinä et näytä edelleenkään ymmärtävän, että jos ei osaa lainkaan hävetä puutteitaan, se on sataprosenttisesti ja aina "omaa kehua".

No, olet väärässä joka suhteessa.

Tuskin olen, enkä ainakaan joka suhteessa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 12:50

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minun lapsuudessani olivat ainakin Tiina-kirjat, Viisikko, Tarzan, Pekka Töpöhäntä, Anna-sarja, Lotta-sarja, Kiljuset... muutamia mainitakseni. Nämä varmaan ovat olleet sinunkin lapsuudessasi, sen verran vanhoja ovat.

Toki olivat, ja olen ne kaikki lukenutkin, mutta Pekka Töpöhäntää lukuun ottamatta (en muistanut), en pidä noita erityisen hyvinä kirjoina.

Pekka Töpöhäntä kertoo pienimunaisuudesta. Se on kirja aikuisille.

Sinä kai sen(kin) tiedät.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja toope » 20.09.2015 12:51

Mun lapsuuden kirjoja joita muistan oli
Otso-Herra
Peukku-kirjat
Eetu ja Hermanni
Rasmus Nalle
Pupu Tupuna
toope
 

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.09.2015 12:52

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tuskin olen, enkä ainakaan joka suhteessa.

Tarkoitinkin noita kahta asiaa. Ikääni ja käsitystäsi häpeämisestä. Olet niissä molemmissa väärässä.

Ikäsi suhteen olen ilmeisesti erehtynyt, mutta häpeän suhteen en.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Parhaat lastenkirjat kautta aikojen

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.09.2015 12:53

toope kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Lastentarhassa ollessani luettiin (kiduttavasti vain sivu päivässä) tarinaa "Kun myyrä sai housut". Se oli ehdoton suosikkini ja pidän tsekkiläisestä myyrä-hahmosta vieläkin.
Seuraava mieleenpainunut kirja oli C.S.Lewisin "Taikurin sisarenpoika" - eli kirja joka juonellisesti aloittaa Narnia-sarjan, mutta joka (ymmärtääkseni) on kirjoitettu vasta sarjan kuudentena.

Omasta lapsuudestani en muista muita (eipä niitä silloin tainnut juuri muita ollakaan kuin Rudolf Koivun kuvittamat satukirjat), mutta omien lasten kohdalla oli tarjonta onneksi jo runsaampi.

Minun lapsuudessani olivat ainakin Tiina-kirjat, Viisikko, Tarzan, Pekka Töpöhäntä, Anna-sarja, Lotta-sarja, Kiljuset... muutamia mainitakseni. Nämä varmaan ovat olleet sinunkin lapsuudessasi, sen verran vanhoja ovat.

Suurin osa noista on nuorten kirjoja eikä lastenkirjoja.

Kyllä niitä kuitenkin minun lapsuudessani lapset saivat kirjastosta lainaksi. Ja kirjasarjojen alussa päähenkilöt olivat nimenomaan lapsia; Tiina taisi olla yhdeksän vuotias tai jotakin sinne päin. Myös Anna ja Lotta olivat lapsia, ja Viisikossakin päähenkilöt olivat muistaakseni eri ikäisiä, lapsia sekä varhaisteinejä. Kiljuset taas oli perhe.

Onko jako nuorten- ja lastenkirjoihin sinun mielestäksi tarkka?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Seuraava

Paluu Romulaatikko



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron