Uusi muotisana. "Huikeeta"

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Uusi muotisana. "Huikeeta"

ViestiKirjoittaja Kahvi » 14.01.2015 11:00

Olisko tämä "huikeeta" niitä sanoja, jotka ovat olleet olemassa aiemminkin - mutta yhtäkkiä niistä tulee muotisanoja? Elävä kieli siis elää, mikä on aika huikeeta! :D
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.01.2015 11:45

Englanninkielisissä maissa on jo vuosikausien ajan "trendisanana" ollut "awesome".
Huikea lienee käännös tuosta.

Usein toisteltuna alkaa "huikeakin" ärsyttää, mutta huikeasti enemmän minua häiritsee sanonta "anyways". Miksi sanaan "anyway" pitää lisätä (monikon tunnus) s? Ja vielä sitäkin pahempi on "Ensisei".
Mikä ihme on "enisei"?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.01.2015 22:26

Mahtavaa on pitkään ollut muotisana. Jospa siihen aletaan kyllästyä ja huikeeta työntyy sen rinnalle ja tilalle.

Aivan mahtavaa ja vallan huikeeta/huikeaa, että kieli elää ja voi hyvin. Kuten Kahvi jo totesikin.
Huikeeta on sikäli hyvä sana, että se ei ole verrattavissa suomessa viliseviin englannin väännöksiin, vaan se on suomenkielinen sana.
Huikea 1 mahtava, valtaisa, jättimäinen, tavaton 2 ark. suurenmoinen, upea, loistava, uskomaton, fantastinen

Huikea ei ole uusi sana, mutta olisiko harvemmin käytetty, joten ehkä sen lisääntyminen arkikäytössä kuulostaa oudolta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 14.01.2015 23:10

Eniseistä minulle tulee aina mieleen Jenisei, joka on joki Venäjällä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 15.01.2015 00:21

-
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 14.07.2015 14:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.01.2015 00:28

Helmenkalastaja kirjoitti:Eniseistä minulle tulee aina mieleen Jenisei, joka on joki Venäjällä.

Niin minullekin.
Kyllästynyt

Paluu Romulaatikko