Kirjoittaja Mirri » 06.01.2015 18:28
Hajusteettomia, oman tuoksuyliherkkyyden vuoksi. Minä, joka olen ennen rakastanut kaikkea tuoksuvaa, olen jo vuosikaudet pysytellyt kiltisti niistä erossa. Vieläkin joskus intoudun kokeilemaan hajuvettä, mutta moiset kokeilut loppuvat lyhyeen aivastelun ja kurkun karheuden myötä. Vuosi vuodelta harvemmin edes yritän käyttää mitään hajustettua tai tuoksuvaa, koska tiedän karvaista kokemuksista millaista kärsimystä aiheutan itselleni, jos saan päähäni ruveta tuoksumaan.
Hajusteiden ja tuoksumisen lisääntyminen näyttää olevan yksi trendi, mutta onneksi hajusteettomuus on toinen vallitseva trendi. Aika hyvin nykyisin on saatavissa tuoksuttomia vaihtoehtoja, ja ainakaan pikkukaupungissa ei enää tarvitse ihmisten ilmoilla pahasti oireilla toisten ihmisten tyrmäävien tuoksujen keskellä. Muistan lopun ikäni menneiltä vuosilta, miten noloa oli bussissa vaihtaa paikkaa, kun lähelle istahti tyrmäävästi hyvältä tuoksunut nainen, jonka läheisyydessä hengitys alkoi kangerrella niin, että oli pakko häipyä etäämmälle. Allergialiiton kampanjointi lienee tepsinyt, koska tällaista ei nykyisin yleensä osu kohdalle. Samoin perinteisesti omolta lemunneet vaatteet ovat hävinneet ihmisten päältä.
Kyllästynyt, mielestäni teet tosi fiksusti ja ajattelevaisesti, jos työpaikalla olet siirtynyt tuoksuttomuuteen työkaverin yliherkkyyden vuoksi. Tuoksuyliherkälle ihmiselle voi olla kova paikka, jos työpaikalla toiset tykkäävät tuoksua.