Keksikää niksi- mitä pentuporttiin?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Keksikää niksi- mitä pentuporttiin?

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.01.2014 23:44

Mitä hittoa mun pitäis tehdä, ostin koiraportin pentua varten, mutta pentupa menee lävitse siitä tuosta vain; liian kekseliäs. Portti on seuraava: http://www.elaintarvikekauppa.fi/produc ... ti-carlson
erikseen ei myydä pentuportteja, mitä niksiksi?
Pinja

Re: Keksikää niksi- mitä pentuporttiin?

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.01.2014 23:55

Niksejä on hankala miettiä tietämättä miten ja mistä kohdasta pentu menee portin lävitse. Avaako 'kissaluukun', luikerteleeko pinnojen lävitse, ryömiikö alta, vai miten?
Kissat ovat sillä tavoin käteviä, että lukemattomine pikkuluineen ne saavat itsensä uskomattoman laihoiksi, venyviksi ja kiemurtelevaisiksi sillä seurauksella, että työntyvät ketterästi vaikkapa pinnojen välistä. Muttei kai koiranpentu sentään?
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 10.01.2014 00:20

Käytin omalla koirallani esteinä kompostikehikonpaloja.
Kehikkoa myy rautakaupat neljän palan pakkauksissa.
Paketti maksaa K-raudassa n. kympin.

Ei kyllä ole yhtään nätti verrattuna oikeaan koiranporttiin.
Onneksi pentu kasvaa, eikä pian enää mahdu portin rakosista.
Isolla pyyhkeellä tai tyynyllä tai lakanalla ja kiinnitys narulla voi myös yrittää tukkia reikiä
siihen asti kun koira ei enää mahdu karkaamaan.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.01.2014 00:33

Pinnojen välitse menee ja on notkea kuin kissa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 10.01.2014 00:36

Onnistuisiko, jos sitoisit narulla lakanan, pyyhkeen tai vastaavan väliaikaisesti portin päälle.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.01.2014 00:38

Valkosiipi kirjoitti:Onnistuisiko, jos sitoisit narulla lakanan, pyyhkeen tai vastaavan väliaikaisesti portin päälle.

Sopivan kokoinen pahvinpalakin voisi toimia. Tietty voihan se pentu syödäkin itsensä läpi kankaista ja pahveista... Mutta tosiaan, nopeasti ne pennut kasvaa. Väliaikaisena ratkaisuna voisi harkita ehkä jotain puulevyä tms.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2014 00:39

Valkosiipi näköjään jo kertoikin mitä voisi kokeilla kissamaisesti luikertelevan koiranpennun pitimiksi sen ollessa vielä niin pieni, että mahtuu vaikka mistä rakosista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2014 20:48

Miksi pentusen liikkumista ylipäätään estetään?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.01.2014 20:56

Psykopatologia kirjoitti:Miksi pentusen liikkumista ylipäätään estetään?

Asun 7.:ssä kerroksessa, tässä rappukäytävässä on ammottavat kaidevälit: n. 30 cm, jolloin vaarana on, että pentu saattaisi ovesta livahtamalla päästä vapaana käytävään ja tippua rappukuiluun ja toinen ongelma on porrasvälit, molemmilla puolilla portaita on n. 30 cm tyhjät tippumisvälit, joista pentu pääsee luikertelemaan läpi tyhmyyksissään ja pelästyessään portaita, koska ei ole niihin tottunut. Jos pentu pääsee rappukäytävää olen hyvin varma sen kuolevan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2014 21:06

Jaa. Minä pidän ulko-oven rappuun pääsääntöisesti kiinni (lukossa),
jolloin vain henget pääsevät isään ja ulos. Ovessa on luukku, josta
voi laittaa sisään postia ja kakkaroita.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.01.2014 21:09

Psykopatologia kirjoitti:Jaa. Minä pidän ulko-oven rappuun pääsääntöisesti kiinni (lukossa),
jolloin vain henget pääsevät isään ja ulos. Ovessa on luukku, josta
voi laittaa sisään postia ja kakkaroita.

Mulla on ulko-oven edessä väliovi, mikä ei auta tässä asiassa mitään; äiti asuu kanssani ja käyttää erikseen toista koiraa ulkona ja lähtee aamuisin töihin ja palaa illalla takaisin, jolloin pentu pääsee samalla livahtamaan ovesta ulos ja veljellilläni on avaimet luokseni ja tulevat sisään varoittamatta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2014 21:49

Pinja kirjoitti:Asun 7.:ssä kerroksessa, tässä rappukäytävässä on ammottavat kaidevälit: n. 30 cm, jolloin vaarana on, että pentu saattaisi ovesta livahtamalla päästä vapaana käytävään ja tippua rappukuiluun ja toinen ongelma on porrasvälit, molemmilla puolilla portaita on n. 30 cm tyhjät tippumisvälit, joista pentu pääsee luikertelemaan läpi tyhmyyksissään ja pelästyessään portaita, koska ei ole niihin tottunut. Jos pentu pääsee rappukäytävää olen hyvin varma sen kuolevan.

Muistan taannoin jostakin lukeneeni jutun koiranpennusta, joka oli livahtanut kerrostalon rappukäytävään ja pudonnut monta kerrosväliä alas asti juuri noin. Selvisi hengissä ja jopa ehjänä kuin ihmeen kaupalla; edes luita ei ollut poikki. Säikähtänyt oli, omistaja löysi sen vikisemässä pohjakerroksessa.

Mutta miten portti estäisi pennun livahtamisen rappukäytävään; eikö portti pidä avata, jotta toinen koira ja ihmiset pääsevät kulkemaan oviaukosta, jossa portti on? Kuinkahan ihmiset yleensä kerrostaloissa estävät pentunsa pääsemisen rappukäytävään putoilemaan; mahtaako koiraportti olla siinä asiassa toimiva systeemi?

Kissojen omistajana joudun jatkuvasti huolehtimaan siitä, etteivät kattini livahda ovesta rappukäytävään. Olen jo oppinut hätistelemään ne oven edestä pois aukoessani sitä niin ulos mennessä kuin sisään tullessa. Kissojen kohdalla tosin ei varsinaisesti tarvitse pelätä putoilemista, mutten tiedä miten saisin ne rapussa kiinni, jos oikein innostuisivat vapaudestaan ja uudesta reviiristä.

Tuli vielä mieleeni... Kissojen kanssa olen huomannut, että juuri väliovi ja sen pitäminen kiinni auttaa saamaan kuono oven raossa norkoilevan kissan pitelemisessä asunnon sisällä. Ilman väliovea (tuulikaapin ovea) olisin ihmeessä.

PP 23:53 Puutteelisesti muokattu.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 10.01.2014 21:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2014 21:51

Kuvaamasi koskee siis aikaa, jolloin et itse ole kotona.

Muutko eivät osaa katsoa, onko ulko-ovi kiinni.
Vai osaako koira itse avata ulko-oven?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2014 22:12

Jos kissa oppii, ettei sillä ole asiaa asunnon ovesta ulos omin päin, vaikka miten ulkopuolella oleva maailma kiehtoisi, niin miksei koira oppisi samaa?

Kaikkien asunnon ovesta kulkevien ihmisten täytyisi panostaa asiaan: ollaan tarkkoina, ettei päästetä pentua menemään ovesta edes vahingossa. Varmaan myös äiti ja veli osaisivat huolehtia siitä, etteivät tullessaan ja mennessään anna pennun livahtaa ovesta ulos.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.01.2014 23:02

Psykopatologia kirjoitti:Kuvaamasi koskee siis aikaa, jolloin et itse ole kotona.

Muutko eivät osaa katsoa, onko ulko-ovi kiinni.
Vai osaako koira itse avata ulko-oven?

Ei vaan silloin, kun olen itsekin kotona, tähän mennessä minun on täytynyt toimia niin, että olen aina napannut koiran syliin, kun ovesta on ollut kulkua: kyse on vahingossa tapahtuvasta livahduksesta mikä ei liity varomiseen. Tänään keksin, että laitan vanerilevyn tai joko pöytälevyn tuohon eteistilaan esteeksi. Mistä kaupasta saisi puulevyjä tai vanerilevyjä?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.01.2014 23:37

Tai sitten ostan taipumattoman patjan esteeksi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.01.2014 23:40

Yksinkertainen levy tuli minullakin mieleen.

Entä banaanilaatikko tiiliskivellä? Laatikoista saa ainakin isoja pahvilevyjä.
Vaneria voi löytää roskalavoilta.

Kirjoistakin voi rakentaa esteen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.01.2014 23:41

Kiipeävätkö ovesta kulkevat ihmiset esteen ylitse, vai avaavatko sen jotenkin?
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.01.2014 00:02

Joko ylitettävä tai sitten tieltä nostettava, mikähän mahtaisi olla suurin järkevin ylityskorkeus?
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.01.2014 00:09

Varmaan kannattaisi kysyä äidiltäsi kuinka korkean esteen ylitse hän on valmis kiipeämään. Hän lienee vanhin, joten hänen ketteryytensä on tärkeä huomioon otettava asia rakenneltaessa ovelle barrikadeja koiranpennun turvaksi.

Tieltä nostettavan esteen toimivuuteen en usko; väliovi on siinä asiassa ihan yhtä kätevä - paljon kätevämpikin. Sehän toimii kuin tieltä nostettava barrikadi...
Mirri

Seuraava

Paluu Romulaatikko