Kun feministi päästetään päättämään tasa-arvosta

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kun feministi päästetään päättämään tasa-arvosta

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.08.2017 11:13

Sievä Sigismund kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Miehiä ei kutsuta papa-kokeisiin eikä mammografiaan ja mitä muita kaikenmaailman syynejä naisia varten onkaan.

En ymmärrä pointtiasi ja keskustelutapasi on provosoiva ja tarkoitushakuinen. Vaikutat kateelliselta naisille (ja oikeastaan kaikille niille, joita epäillään sairaiksi) täysin omituisesta syystä. Mitenpä olisi, olisiko kivaa, jos saisit kutsun selkäydinpunktioon, eturauhasen koepalatutkimukseen, vaikkapa johonkin oikein kivuliaaseen tarkastustoimenpiteeseen tai peräti kallonporaukseen koepalan saamiseksi aivokudoksesta? Et ollenkaan ole ajatellut, miten vastenmielinen ja ahdistavakin kokemus voi olla, kun joutuu johonkin lääketieteelliseen tarkastukseen. Ja vieläpä toistuviin määrävuosittaisiin toimenpiteisiin, jotka useimmissa tapauksissa kuitenkin onneksi osoittautuvat aiheettomiksi epäilyiksi.

Eikös se ole hyvä, että tarkastetaan, että pääsee hoidon piiriin heti, kun poikkeuksellista havaitaan?

Minulle ei ole ollut mitään hyötyä yhdestäkään seulonnasta. Olen hoidattanut itseäni yksityisesti maksaen tutkimukset itse (noin 130 € vuosittain, kun Kela-korvausta on jo tuosta summasta vähennetty, minkä suuruus on ollut pari kymppiä). Työnantajani on pari kertaa maksanut minulle spesifisen kuvaustutkimuksen, joka on ollut hintavampi, mutta tuolloin on ollut kyseessä sairauden tutkimus ja liittynyt oleellisesti työkyvyn ylläpitämiseen ja mittaamiseen. Eivätkä kyseiset kuvantamiset ole kohdistuneet edellä mainittuihin elimiin.
Sievä Sigismund kirjoitti:Mutta miesten terveyttä ei tarkasteta eikä siitä olla kiinnostuneita. Maksumiehiksi kyllä kelvataan.

Huomauttaisin sinulle edelleen, että yhtään naista tai miestä ei kutsuta mihinkään seulontaan tai terveydenhoidolliseen toimenpiteeseen sukupuolensa perusteella, vaan seulontatutkimuksen tarkastelun kohteena on elin tai ruumiinosa. Suomessa seulotaan kohdun kaulaosia ja rintoja, jotta kyseisten elinten kantajat säilyttäisivät lisääntymis- ja veronmaksukykynsä mahdollisimman pitkään. Miehiltä nuo helposti vioittuvat elimet puuttuvat, mistä miehet joutavat olla kiitollisia. Miesten ei tosiaan tarvitse rampata Papa-kokeissa eikä Mammografioissa muutaman vuoden välein. Voin kokemukseni perusteella sanoa, että on todella rasittavaa hektisessä työelämässä osallisena olevana joutua vielä terveytensä vuoksi matkustamaan, käyttämään aikaansa, jonottamaan ja kärsimään kivuliaistakin tutkimuksista säännöllisin välein.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 13.08.2017 19:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 12.08.2017 11:25

Hilppa kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Missäs miesten seulonnat ja syynit ovat?

Ainoa syyni miehille, jonka tiedän on kutsu asepalvelukseen.

Aivan. Siellähän tehdään terveystarkastus, annetaan rokotukset ja otetaan keuhkokuvat (ainakin ennen noin tehtiin).

Jonkinlainen terveystarkastus tehdään juu, mutta se ei johda mihinkään muihin toimenpiteisiin kuin hyväksymiseen tai hylkäykseen asepalvelukseen.

Rokotuksia syynin yhteydessä ei anneta, vaan niitä annetaan sitten kun on astunut palvelukseen. Rokotusten tarkoitus ei ole miesten hyvinvointi, vaan joukkojen pitäminen taistelukykyisenä ja kulkutautien ehkäisy.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.08.2017 11:30

Hilppa kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Missäs miesten seulonnat ja syynit ovat?

Ainoa syyni miehille, jonka tiedän on kutsu asepalvelukseen.

Aivan. Siellähän tehdään terveystarkastus, annetaan rokotukset ja otetaan keuhkokuvat (ainakin ennen noin tehtiin).

Jonkinlainen terveystarkastus tehdään juu, mutta se ei johda mihinkään muihin toimenpiteisiin kuin hyväksymiseen tai hylkäykseen asepalvelukseen.

Rokotuksia syynin yhteydessä ei anneta, vaan niitä annetaan sitten kun on astunut palvelukseen. Rokotusten tarkoitus ei ole miesten hyvinvointi, vaan joukkojen pitäminen taistelukykyisenä ja kulkutautien ehkäisy.

Aivan. Rokotusten aivan kuten muidenkin terveydenhoidollisten joukkotoimenpiteiden (esim seulonnat) perimmäisenä tarkoituksena on vain ja ainoastaan kansakunnan iskukykyisyyden (veronmaksukapasiteetti) säilyttäminen. Ei siis ole olemassa mitään seulontoja, joista olisi hyötyä yksilötasolla tai edes sukupuolitasolla, kuten sinä kateellisena olet väittänyt.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 12.08.2017 11:37

Feministit eivät näekään seulontoja sortona ja epätasa-arvoisuutena koska ovat itse hyötyjiä. Jos asia olisi toisinpäin, olisi siitä noussut hirveä mekkala.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.08.2017 11:54

Sievä Sigismund kirjoitti:Feministit eivät näekään seulontoja sortona ja epätasa-arvoisuutena koska ovat itse hyötyjiä. Jos asia olisi toisinpäin, olisi siitä noussut hirveä mekkala.

Feministinä ja narsistisen henkilökohtaisen hyödyn näkökulmasta minä näen, että kohdun kaulaosan ja rintojen seulonta tulisi määrävälein kohdistaa 60 vuotta täyttäneille ko. elinten kantajille. Minulle ei ole ollut mitään hyötyä seulonnoista, jotka lopetetaan ennen vanhuusikää, mutta saattaisin hyvinkin hyötyä niistä, jos ne aloitettaisiin vasta vanhuusiässä. Vanhana (ja työttömänä/työkyvyttömyyseläkeläisenä) minulla ei ole enää varaa kustantaa kalliita tutkimuksia itselleni, kuten olen nyt voinut tehdä.

Älä yleistä feministien yhtenäisiksi mielipiteiksi mitään, mistä et tiedä mitään muuta kuin jonkun satunnaisen nettikirjoituksen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.08.2017 12:34

Sievä Sigismund kirjoitti:Feministit eivät näekään seulontoja sortona ja epätasa-arvoisuutena koska ovat itse hyötyjiä. Jos asia olisi toisinpäin, olisi siitä noussut hirveä mekkala.

Huono läppä.
Kummallista, että jollakin on noin ilmeinen tarve syyttää naisia, erityisesti feministejä, kaikista epäkohdiksi kokemistaan asioista.
Jotenkin tuon innon ja inttämisen vielä voisi ymmärtää ja hyväksyä, jos itse suostuisit vastaamaan sinulle esitettyihin kysymyksiin, mutta sitähän sinä et tee. Jostain syystä sinä vain haluat haastaa riitaa sekä ilmeisesti varmistaa sen, ettei tällä palstalla voi viihtyä tai edes kirjoittaa rauhassa.

Mitä ihmeen pahaa naiset ovat sinulle tehneet, että sinusta on tullut noin katkera ja kaunainen naisia kohtaan?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.08.2017 15:13

Edustaakohan ajattelusi tässä ketjussa kristallinkirkasta ja selkeää logiikkaa, vai spagetin riemujuhlaa. Järkeviä juttusi eivät ainakaan ole olleet.

Seulonnoista vielä. Eivät kaikki naiset pidä niitä hyödyllisinä. Rintasyöpäseulonta hyvänä esimerkkinä, jonka virheelliset tulokset ja turhat tutkimukset aiheuttavat aikamoisen määrän psyykkistä kärsimystä. Fyysisen kärsimyksen lisäksi, koska mammografia voi olla suorastaan pirullisen tuskallinen röntgenkuvaus.
Sama juttu (naisille tehtävien!) sikiötutkimusten kohdalla: niiden hyödyistä/haitoista voidaan olla montaa mieltä - etenkin yksilötasolla.

Koko seulonta-asia voidaan nähdä myös näin: naiset ovat niiden kohteina, koska tottelevaisina ihmisinä menevät niihin. Jos miehille olisi vastaavanlaisia seulontoja, voi olla, että osallistujamäärä olisi pienempi, koska moni mies kieltäytyisi uhraamasta omaa kroppaansa yhteiskunnallisen kustannustehokkuuden hyväksi. Hyvänä esimerkkinä juuri se mammografia, jonka hyöty/haitta -suhde on ollut kyseenalainen jo vuosia.
Mirri

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 12.08.2017 16:19

Olen sellaisen kutsun nähnyt ja siinä sanotaan, että on vapaaehtoista.
Aika yksinkertaisia on ovat naiset, jos sellaiseen menevät, jos eivät pidä sitä tärkeänä.
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.08.2017 16:37

Siinä vapaaehtoisessa kutsussa on valmiiksi varattu aika, joka kutsun mukaan pitää perua, jos ei halua käyttää sitä. Toki voi jättää menemättä ja perumatta, muttei kai tunnollinen nainen sellaista tee? Ainakin hän tuntee syyllisyyttä vastuuttomuudesta, jos viis veisaa hänelle tarjotusta mahdollisuudesta.

En tiedä miten nykyisin, mutta aiempina vuosina työterveyshuolto oli paikka, jossa huolehdittiin siitä, että mahdollisimman moni nainen ei lyönyt laimin seulontoja. Työterveyshuollossa kysymys kuului: olethan sinä käynyt? Jos naisella riitti rohkeus 'tunnustaa', että ei ole käynyt, hänelle tietysti kerrottiin, miten hirveän tärkeitä ne seulonnat ovat.
Mirri

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 12.08.2017 17:09

Missä ijässä näitä kysymyksiä alkaa tulla?
Tärkeintä kai on, että itse tutkii rintansa ja möykkynsä?
m-vaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.08.2017 17:31

Seulontoihin kutsutaan seuraavasti:

Rintasyöpäseulonta

20 - 26 kuukauden välein
50 - 69 -vuotiaat naiset

Kohdun kaulaosan syövän seulonta

viiden vuoden välein
30 - 60 -vuotiaat naiset

http://stm.fi/seulonnat
Mirri

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 12.08.2017 22:43

Mirri kirjoitti:

Edustaakohan ajattelusi tässä ketjussa kristallinkirkasta ja selkeää logiikkaa, vai spagetin riemujuhlaa. Järkeviä juttusi eivät ainakaan ole olleet.

Heh Mirri heittäytyi nokkelaksi.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.08.2017 09:55

Mirri kirjoitti:

Heh Mirri heittäytyi nokkelaksi.

Nokkelahan sinä juuri olet kovasti yrittänyt olla. Olet muunmuuassa kysellyt, että missä ne miehille järjestetyt kutsut seulontoihin ovat, ja ilkeyksissäsi esitit, että naisia oikein kutsutaan syyneihin, ja vastineeksi vedit esiin typerän lehtikirjoituksen naisen vuosihuolloista. Ja olet penänyt miehille vastinetta heidän maksamilleen verorahoille. Ihan vaan tuolla perusteella niitä seulontoja ei taida lohjeta. Ei niitä tehdä seulonnan vuoksi vaan kansallisen hyödyn vuoksi, mitä et ilmeisesti ollut lainkaan käsittänyt, vaan luulit, että niistä olisi jokin sukupuolikohtainen tai peräti yksilökohtainen hyöty.

Btw, verorahoille ei kannata odotella vastinetta, koska kyse on eräänlaisesta vakuutuksesta. Kun alkaa mennä todella ikävästi eli tapahtuu jokin vakava sairastuminen, on vielä toistaiseksi mahdollista saada hoitoa eli sitä peräänkuuluttamaasi vastinetta verorahoille. Mutta niinhän et sinäkään ehkä toivo tapahtuvan kohdallasi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 13.08.2017 13:53

Perustelin muistaakseni myös sillä, että miesten elinikä on lyhyempi.
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.08.2017 14:32

Sievä Sigismund kirjoitti:Perustelin muistaakseni myös sillä, että miesten elinikä on lyhyempi.

Totesit myös, että hoitoon hakeutuvia miehiä pidetään (miesten keskuudessa) jonkinlaisina reppanoina.

Ei olen naisten syytä, että miesten ajattelumallit ovat älyttömiä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.08.2017 14:34

Tuli mieleeni...

Vanhus - nainen - saa rauhassa kuolla keuhkosyöpään, koska ei häntä lähetetä minkäänlaiseen 'seulaan', vaikka oireiden puolesta ilmiselvästi olisi aihetta. Olen yrittänyt ymmärtää, että miksi tällaista tapahtuu, mutta nyt taidan tietää syyn: naisena hän on elänyt yli-ikäiseksi ja terveinä vuosinaan seulottu moneen kertaan, joten vanhuusvuosina häneen satsattu keuhkoröntgen olisi vain tuhlausta.

Kansantaloudellisista syistä seulotaan terveitä ihmisiä, joita ei oikeastaan tarvitsisi seuloa, ja rahapulan vuoksi jätetään kokonaan tutkimatta ne ihmiset, jotka tosissaan tarvitsisivat tutkimista. Kuten tämä mainitsemani keuhkosyöpään kuollut nainen. Hiljaa mielessäni arvelen ja luulen, että jos hän olisi ollut miesvanhus, pitkittynyt yskä olisi riittänyt keuhkokuvauksen aiheeksi, syöpä olisi löydetty ajoissa, ja hän saattaisi vielä elää. Siis tietysti siinä tapauksessa, että hän olisi hakeutunut yskänsä vuoksi lääkäriin...
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 13.08.2017 14:36

Miehet voisivat pidentää elinikäänsä siirtymällä hyvissä ajoin kasvissyöjiksi.
Rane

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 14.08.2017 08:33

Kasvissyöjäksi. YÄK :(
Sievä Sigismund

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.08.2017 09:38

Sievä Sigismund kirjoitti:Kasvissyöjäksi. YÄK :(

No sittenhän sinulla on loistava tulevaisuus verorahojen takaisinsaajana. Ei muuta kun lihaa ja elänrasvaa mättämään oikein olan takaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Tyy » 14.08.2017 14:18

Kyllästynyt kirjoitti:On jonkin verran kokemusta.
Enkä asu pienellä paikkakunnalla vaan Espoossa - ja vieläpä juuri sillä kyseisellä alueella jossa tilaston mukaan on ollut kaikkein vaikeinta päästä lääkärin vastaanotolle.

No niin vatipäät Mirri ja Kyllästynyt.

MItä tarkoittaa vaikeus päästä lääkärin vastaanotolle? Sehän ei missään nimessä voi tarkoittaa sitä että sulle myönnetään aika pitkän ajan päähän, koska niitä aikoja ei voi myöntää jos niitä ei ole. Mutta mitähän ihmettä se tarkoittaa. Kyllä näillä kahdella on varmaan joku järkevä selitys asiaan.
Tyy

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko