Sievä Sigismund kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Sievä Sigismund kirjoitti:Miehiä ei kutsuta papa-kokeisiin eikä mammografiaan ja mitä muita kaikenmaailman syynejä naisia varten onkaan.
En ymmärrä pointtiasi ja keskustelutapasi on provosoiva ja tarkoitushakuinen. Vaikutat kateelliselta naisille (ja oikeastaan kaikille niille, joita epäillään sairaiksi) täysin omituisesta syystä. Mitenpä olisi, olisiko kivaa, jos saisit kutsun selkäydinpunktioon, eturauhasen koepalatutkimukseen, vaikkapa johonkin oikein kivuliaaseen tarkastustoimenpiteeseen tai peräti kallonporaukseen koepalan saamiseksi aivokudoksesta? Et ollenkaan ole ajatellut, miten vastenmielinen ja ahdistavakin kokemus voi olla, kun joutuu johonkin lääketieteelliseen tarkastukseen. Ja vieläpä toistuviin määrävuosittaisiin toimenpiteisiin, jotka useimmissa tapauksissa kuitenkin onneksi osoittautuvat aiheettomiksi epäilyiksi.
Eikös se ole hyvä, että tarkastetaan, että pääsee hoidon piiriin heti, kun poikkeuksellista havaitaan?
Minulle ei ole ollut mitään hyötyä yhdestäkään seulonnasta. Olen hoidattanut itseäni yksityisesti maksaen tutkimukset itse (noin 130 € vuosittain, kun Kela-korvausta on jo tuosta summasta vähennetty, minkä suuruus on ollut pari kymppiä). Työnantajani on pari kertaa maksanut minulle spesifisen kuvaustutkimuksen, joka on ollut hintavampi, mutta tuolloin on ollut kyseessä sairauden tutkimus ja liittynyt oleellisesti työkyvyn ylläpitämiseen ja mittaamiseen. Eivätkä kyseiset kuvantamiset ole kohdistuneet edellä mainittuihin elimiin.
Sievä Sigismund kirjoitti:Mutta miesten terveyttä ei tarkasteta eikä siitä olla kiinnostuneita. Maksumiehiksi kyllä kelvataan.
Huomauttaisin sinulle edelleen, että yhtään naista tai miestä ei kutsuta mihinkään seulontaan tai terveydenhoidolliseen toimenpiteeseen sukupuolensa perusteella, vaan seulontatutkimuksen tarkastelun kohteena on elin tai ruumiinosa. Suomessa seulotaan kohdun kaulaosia ja rintoja, jotta kyseisten elinten kantajat säilyttäisivät lisääntymis- ja veronmaksukykynsä mahdollisimman pitkään. Miehiltä nuo helposti vioittuvat elimet puuttuvat, mistä miehet joutavat olla kiitollisia. Miesten ei tosiaan tarvitse rampata Papa-kokeissa eikä Mammografioissa muutaman vuoden välein. Voin kokemukseni perusteella sanoa, että on todella rasittavaa hektisessä työelämässä osallisena olevana joutua vielä terveytensä vuoksi matkustamaan, käyttämään aikaansa, jonottamaan ja kärsimään kivuliaistakin tutkimuksista säännöllisin välein.