Maailman ehkä paras kaali-kasviskeitto

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Maailman ehkä paras kaali-kasviskeitto

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 16:01

Voisikohan paahtaa kasviksia teräskattilan pohjalla ja sitten vain lisätä pikkuhiljaa muita aineksia ja keittää soppa kypsäksi. Kaupoissa on myös myytävänä paahdettua sipulirouhetta. Sitä voisi kokeilla.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 16:26

Rane kirjoitti:Voisikohan paahtaa kasviksia teräskattilan pohjalla ja sitten vain lisätä pikkuhiljaa muita aineksia ja keittää soppa kypsäksi. Kaupoissa on myös myytävänä paahdettua sipulirouhetta. Sitä voisi kokeilla.

En ole koskaan kokeillut, mutta minun korviini teräskattilan pohjalla paahtaminen ei kuulosta houkuttelevalta vaihtoehdolta. Pelkään, että kasvikset palavat paahtumisen sijaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 16:36

Voisikohan niitä paahtaa vähän ja kärventää sitten öljyssä.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 16:43

Rane kirjoitti:Voisikohan niitä paahtaa vähän ja kärventää sitten öljyssä.

En ole mikään kokki tai muutenkaan erityinen ruoanlaittaja, mutta minun mielestäni voisi olla parempi vaihtoehto kuullottaa kasvikset öljyssä. Paahtaminen kattilassa vain tuntuu niin vieraalta ajatukselta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 31.05.2016 18:42

Minä teen nimenomaan niin, että kuullotan sipulit ja valkosipulit ensin öljyssä paistinpannussa, sitten lisään muut kasvikset ja kuullotuksen jälkeen kaadan seoksen kattilaan, lisään kasvisliemen ja mausteet ja haudutan kypsäksi. Saman voi tehdä myös uunivuoassa jos haluaa keiton asemesta valmistaa esim. uunikasviksia.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 19:10

Minä en käytä paistinpannua juuri koskaan. Teräskattila riittää.
Rane

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 31.05.2016 19:55

Jännää kuinka meillä on omat tapamme ruuanvalmistuksessakin, mutta yhtä maukasta varmasti syntyy.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 20:17

Tuskin. Olen surkea kokki. Ei pelasta keittokirjakaan. Minusta ruoka on tärkeätä, mutta ei niin tärkeätä, että edes jaksaisin vaivautua sen kummemmin. Ruoan terveellisyys tulee ensin. Vieraille yritän tehdä parempaa, mutta se stressaa minua paljon.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 20:38

Rane kirjoitti:Tuskin. Olen surkea kokki. Ei pelasta keittokirjakaan. Minusta ruoka on tärkeätä, mutta ei niin tärkeätä, että edes jaksaisin vaivautua sen kummemmin. Ruoan terveellisyys tulee ensin. Vieraille yritän tehdä parempaa, mutta se stressaa minua paljon.

Jos tykkäät kasvissosekeitosta, helpolla pääset kun ostat pussillisen pakastevihanneksia (parsakaali, porkkana ja kukkakaali). Laita kattilaan pari dl vettä ja pakastevihannespussi (tai tuoreet vihannekset jos niin haluat) ja keitä kypsiksi.
Murskaa sauvasekoittimella kasvikset soseeksi. Mausta Herbamarella tai millä haluat, lisää joukkoon kermaa tai tuorejuustoa (ei ole pakollinen raaka-aine) ja syö.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 31.05.2016 20:43

Olet tämän reseptin antanut täällä aiemminkin ja olen muutaman kerran tällaista keittoa tehnytkin. Hyvää oli. Yleensä käytän tuoreita perunoita, lanttua, porkkanoita, sipulia ym. mutta nythän ei saa vielä tuoreita kotimaisia porkkanoita. Pitää odotella. Tuota pakastekasvissosekeittoa voisin kyllä keitellä taas lähipäivinä. Hyvä että muistutit.
Rane

ViestiKirjoittaja trisse » 31.05.2016 23:46

Minusta kasvissosekeitto ei ole hyvä kasvissosekeitto ilman perunaa.

Mutta parhaat tekemäni täytetyt kesäkurpitsat (tänään):

Halkaise kesäkurpitsa ja laita vielä pituussuunnassa kahtia että tulee neljä palaa. Koverra sisus ja laita pannulle ja sen mukana punasipuli, tölkki tomaattimurskaa ja tölkki jalopenotäytteisiä oliiveja. Kuullota pannulla ja mausta suolalla, pippurilla, valkosipuleilla ja yrteillä. Laita täyte koverrettuihin kesäkurpitsoihin, lisää vähän pestoa ja päälle juustoa ja paista uunissa 225 asteessa n. puoli tuntia. Tosi hyvää. Jalopenotäytteiset oliivit tuovat paljon makua.
trisse

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.05.2016 23:56

trisse kirjoitti:Minusta kasvissosekeitto ei ole hyvä kasvissosekeitto ilman perunaa...

Kasvissosekeitossa peruna erottuu karkeina rakeina muuten tasaisessa keitossa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja trisse » 31.05.2016 23:59

Minusta se tuo juuri sitä rakennetta. Voihan sitä toki joskus kokeilla ilmankin.
trisse

Edellinen

Paluu Romulaatikko