Tunnetteko näitä kuntoutuspaikkoja?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Tunnetteko näitä kuntoutuspaikkoja?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.08.2015 00:43

Psykopatologia kirjoitti:Introspektio voi tietysti olla (myös) puutteelista tai vääristynyttä ym...

Joko/tai- vai sekä että?
Psykopatologia kirjoitti:... Hyvin yksilöllisiä juttuja nuo.

Tietenkin, mutta esimerkinomaisessti.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.08.2015 01:17

Sekä; yksilöllisen psykodynamiikan mukaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.08.2015 01:22

Kiitos vastauksesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.08.2015 10:48

Psykopatologia kirjoitti:Ei psykoterapeuttien testaus ole missään vaiheessa ollut tässä ketjussa fokuksessa. (Aiemminkin rupesit puhumaan siitä, mikä sinulle on terapeutissa tärkeintä, vuorovaikutustaidot jne.)

Itse ensin otit fokukseen psykoterapeuttien testauksen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.08.2015 11:11

Psykopatologia kirjoitti:Valkosiipi: Niin on hirmuinen rahanreikä. Mutta mistä tietää, kenen kohdalla kurssi tai psykoterapia on turha?
Kaikki psykoterapia-kandidaatit voitaisiin testata puoli päivää kestävillä testeillä.

Pp puhui psykoterapia-kandidaateista, ei psykoterapeuteista.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.08.2015 11:18

Pinja kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Valkosiipi: Niin on hirmuinen rahanreikä. Mutta mistä tietää, kenen kohdalla kurssi tai psykoterapia on turha?
Kaikki psykoterapia-kandidaatit voitaisiin testata puoli päivää kestävillä testeillä.

Mitä testissä testattaisiin? Pidän tärkeimpänä tekijänä psykoterapeutin tapaa olla vuorovaikutuksessa sekä vuorovaikutustaitojaan. Psykoterapeutin pitää pystyä katsomaan silmiin/kasvoihin, jotta psykoterapeutti pystyy tulkitsemaan ja työskentelemään potilaan kanssa -tunneyhteys ja tunteensiirto ja sitä kautta tulkinta.

Psykoterapeuttisessa settingissä tuolit on parempi laittaa vierekkäin. Ei tulkinta pärstään fokusoidu, ja vastakkain on vaikeampi tuoda esiin rasvaisimpia juttujaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.08.2015 13:23

Olen eri mieltä. Tuolit tulee olla kohtisuoraan vastakkain. Rasvaisten juttujen kertominen riippuu luottamuksesta. Mitä omasta kokemusestani voin sanoa on se, että rasvaiset jutut tulee kerrottua nätimmin sanoin, mutta tulee kuitenkin kerrottua. Kasvoista näkee tunteita ja eleitä, tunteet eivät ole pelkän äänen varassa. Saat olla ihan tuota mieltä mitä olet.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.08.2015 13:30

Miten niin "nätimmin"?
Tulkinnat käyvät kokonaisuuden ja terapeutin eläytymisen kautta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.08.2015 13:36

siten, että perse on pylly, tissit on rinnat ym.
Häiritseekö/haittaako katsominen sinun mielestäsi terapiaprosessia muuten kuin mitä ajattelet rasvaisten juttujen suhteen? Mitä juttuja pidät rasvaisina?
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.08.2015 13:52

Katsominen (tuijotus) voi häiritä puolin ja toisin.
Esimerkiksi paska on aika rasvaista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.08.2015 13:54

Häiritä miten?
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.08.2015 13:56

Täytyy voida olla omissa ajatuksissaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.08.2015 14:06

Alussa katsominen häiritsi omissa ajatuksissani olemista, jonkin aikaa. Sitten aloin pystyä keskittymään katseessa ja ajatella kuten ennenkin. Pitkän aikaa jo olen pystynyt täysin kesittymään katseessa, minun ei tarvitse siirtää katsettani, koska pystyn keskittymään. 1-3 kertaa vilkaisen kelloa (syynä se, että haluan tietää paljon on aikaa jäljellä (asetan aina kännykän kellon soimaan lopun merkiksi) ja etten ota liian suurta vaatimusta katsomisesta, että täytyisi aina katsoa pois vilkaisematta. En katso kelloa sen takia, että minulla olisi keskittymisvaikeuksia.), terapeutti katsoo yhtä paljon minua kuin minä häntä. Hänellä oli myös alussa keskittymisvaikeuksia, joista hän vihjaisi, mutta näen hänen ylittäneen vaikeudet. Kyse on tottumisesta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.08.2015 14:58

Itseasiassa minulle kävi niin, että keskittymiskykyni parani verrattuna siihen, kun aikaisemmin katselin hyvin vähän. Silloin, kun katselin hyvin vähän ja katseeni harhaili puheeni takelteli jatkuvasti, juttu jäi kesken ja sitten taas jatkoin, kun sain ajatuksesta kiinni. Takeltelu väheni huomattavasti (erittäin vähän takelten nykyään), kun olemme olleet pitkässä katsekontaktissa ja olen tottunut pitkään katsekontaktiin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.08.2015 16:47

Voit katsoa poispäin.
Pinja

Edellinen

Paluu Romulaatikko